Utseende på distanshäst

Sv: Utseende på distanshäst

Vilka härliga bilder, tack för att du delar med dig.
Hästarna är fantastiska och ser jättefina ut.
Ingela

Håller verkligen med föregående. Helt otroligt vackra bilder på atleter. Jag gillar när man ser musklerna och den blanka pälsen.

Sista länken, jag lovar!

http://www.sohorse.com/cheval-video/rambouillet-cei-160km-2918

Det här är samma häst, fast på film, när hon vinner 2008.

Åååh vilken fin film det var! (Var bara tvungen att hoppa in och säga det) :p Jag tycker den hästen är i bra hull, och otroligt duktig. Grät nästan på slutet när man såg energin från hästen och hur den hade kämpat hela vägen! Nu vet ju inte jag hästens tidigare meriter, men det såg ju jätte fint ut! Och som sagt tycker det där var bra hull för en distanshäst. Är ny i distanssporten, men har ändå lite tankar :D

//Sandra

'kl'
Vi håller oss på lokal och regional nivå, där jag har mest erfarenhet.

Där ser man oftast hästar som verkligen ÄR för tunna.
Ägarens förklaring är då ofta att "distanshästar ser ut så här".
Jag har mycket svårt att tro att en häst som ska gå sin andra 50 km tävling i livet behöver vara så tunn att normalt hästfolk tycker den är undernärd.
Ska man ha en häst så på gränsen, så gäller det verkligen att man vet vad man gör, dvs att hästen är tunn tack vare slimmade muskler.
Inte att musklerna är slimmade pga brist på energi och protein.

Och kan det då vara så att dessa personer inte lyckas rida sina hästar till denna "distanshästkondition/utseende" och att de då "fuskar" lite genom att i stället ge sina hästar lite för lite mat? Eftersom det är ett ideal inom sporten att hästen ska vara tunn?

Motsatsen till dessa personer är ju de som har en häst som är något för rund. Som kanske tror att de motionerar sin häst mer än de gör och fodrar där efter. Eller så är det så att de helt enkelt inte bryr sig om det rådande idealet inom sporten och rider distansritt "lite på kul" med en häst som de själva tycker är i bra hull. Eller?

Jag tror att kunskapen fattas om hur man ska fodra en häst som ska prestera. Sen kan jag inte förstå när man tittar på bilder från distanstävlingar både i sverige och utomlands varför knappt inte en enda häst har några ryggmuskler. Även en distanshäst borde ju behöva en bra överlinje för att bära ryttaren och framförallt för att undvika skador och överbelastningar. Rider inte distansryttare dressyr? Eller vet man inte hur hästen fungerar rent muskulärt?

Ta nu inte detta som kritik, det är inte min mening bara en frågeställning =)

Kan bara instämma med Gomir. Tack för underbara bilder. Vilka fina hästar och vilken fin miljö! Precis vad man behövde i decembermörkret!:banana:

Jag tror att kunskapen fattas om hur man ska fodra en häst som ska prestera. Sen kan jag inte förstå när man tittar på bilder från distanstävlingar både i sverige och utomlands varför knappt inte en enda häst har några ryggmuskler. Även en distanshäst borde ju behöva en bra överlinje för att bära ryttaren och framförallt för att undvika skador och överbelastningar. Rider inte distansryttare dressyr? Eller vet man inte hur hästen fungerar rent muskulärt?

Ta nu inte detta som kritik, det är inte min mening bara en frågeställning

Jag återgår till hästen som var grunden till diskussionen, startnummer 80 på EM i Assisi. Det är ett sto, hon är född 1996, och har sedan 2005 gått åtta godkända 160 km CEI3 eller CEI4. Åtta! Man kan väl anta (och nu får ni förlåta om jag låter lite ironisk) att de som tränar och tävlar sagda häst "vet hur hästen fungerar rent muskulärt". Vi kanske har nåt att lära?

Som jag alltid har sagt, storleken på muskeln säger inte ett skit om styrkan på den!

Jag återgår till hästen som var grunden till diskussionen, startnummer 80 på EM i Assisi. Det är ett sto, hon är född 1996, och har sedan 2005 gått åtta godkända 160 km CEI3 eller CEI4. Åtta! Man kan väl anta (och nu får ni förlåta om jag låter lite ironisk) att de som tränar och tävlar sagda häst "vet hur hästen fungerar rent muskulärt". Vi kanske har nåt att lära?

Och om det är så, att gemene man har något att lära just av dessa människor, så får vi väl också acceptera att hästen (och även våran, då vi lärt oss) då ser ut som ett ök och näst intill ett anmälningsfall för Länstyrelsen när den går i hagen dagen efter tävling. Det är väl bara att acceptera för oss som inte kan ett skit om denna sporten att vi just inte kan ett skit om den och att distanshästar ska se ut så där.

Själv så tänker jag även fortsättningsvis jobba för att min häst även ska se bra ut och inte bara prestera bra.

Distanshästar är tränade för att gå långt och har långa smala muskler och för ett otränat öga ser det då ut som att de inte har ryggmuskler för de är inte bulliga på samma sätt som de hästar som går hoppning,western,dressyr osv. Om man känner över ryggen på en distanshäst som är tränad för den uppgift som den skall utföra har den massa muskler men muskelfibrer och trådar är tunna och lite hårdare än på tex en hopphäst.
Givetvis rider distansryttare markarbete precis som alla dicipliner men aktar sej för att bygga de lite bulligare och fylligare muskerna.
Eftersom de är jobbiga för hästen när den sedan skall tävla.
Jämnförelsen med maraton löpare är en bra jämnförelse, en maraton löpare tränar på olika sätt för att bygga en stark kropp men den går inte och lägger sej i ett gym för att bli biffig.
Många hästar som tränar sina korta muskelfibrer och går mycket i samlad form skulle må jättebra av att få träna lite distans med för att bli starkare och allround, har stött på många ryttare genom åren som aldrig släpper sin häst på lång tygel ute på tex en grus eller skogsväg och låter den sträcka ut i full trav eller galopp vilket gör att dessa hästar aldrig jobbar med egen balans eller sträcker ut sina långa smala muskelgrupper vilket kan resultera i spänningar i hals,bog,och rumpa vilket faktiskt är vanligt på många hästar.
Jag tycker oxå att det är viktigt att vi inte rör ihop trådarna här utan gör stor skillnad på distanshästar som är unga eller endast går upp till kanske 80 km i moderata hastigheter till de fulltränade superatleter som utgör en exklusiv skara som tar sej till tex VM.
Dessa hästar är givetvis träningsprodukter likväl som att de har medfödda anlag för att gå distans.
Tex kan man säga att om du skulle träna en nordsvensk travare som naturligt har en större muskelmassa från sitt arv jämnfört med en arab så skulle nordsvensken för det första aldrig få lika tunna muskler och för det andra skulle den se "ämligare" ut för att den är mycket längre ifrån sitt naturliga ursprung än en arab...
Medans en nordsvensktravare har mycket lättare att jobba i tex akademisk ridning (där de går strålande i de flesta fall) pga av sitt kroppsliga arvsanlag.
Mycket text blev detta..................

Liknande trådar

Hästhantering Det var svårt att komma på var den här tråden borde ligga egentligen, både på utrustning och ridning egentligen. Men tillslut handlar...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 409
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 353
Senast: Rebeckafalk
·
Övr. Hund Är det vanligt att hundar har ögonfärg i mahogny som täcker hela ögat? Alltså ingen pupill syns och ögat ser ungefär ut som om man målat...
Svar
2
· Visningar
1 015
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025