Utseende på distanshäst

Myy

Trådstartare
Ja, jag satt och tittade runt på lite distanssidor och kom då förbi distansritt.se. Ni vet, där många av oss köper bra grejer. En trevlig hemsida förövrigt, men har ni sett bilden som ligger på hemsidans framsida?

Uppenbarligen är bilden från en tävling då hästen är märkt med siffran 80 och får en ordentlig avkylning och uppassning av många människor som finns runt omkring. Inget konstigt med det. Men vem tycker att en häst ska se ut så där?? Ens då den tävlat en större tävling (som detta nu kanske är)? För mig är det faktiskt obegripligt att någon skulle vilja sitta på den kraken så som den ser ut på bilden. Skulle hästen synas i ett annat sammanhang så vore det nästan ett anmälningsfall för vanskötsel, tycker jag. Om nu inte hästen är allvarligt sjuk. Så inte är det en bra bild av sporten precis, tycker jag.

Vad tycker ni andra? Är detta en vanlig syn? Är det okej att hästen ser ut så under/efter en tävling?

Sv: Utseende på distanshäst

En elithäst i toppkondition, med långa smala muskler och inget onödigt fett att släpa runt på. Jag tycker att den ser ut som en långdistansatlet brukar göra, oavsett om det är hästar eller människor det gäller. Den här hästen kom på 21:a plats, på en bana som tydligen var helt bedrövlig. Kan du förklara närmare vad du reagerar på?

Mvh Ingrid

Jag förstår TS.
Möjligt att jag har fel, men jag tror faktiskt att många av distanshästarna är underutfodrade.
Tidningen distansryttaren hade för några år sen en artikel, där de frågade folk hur de fodrade sina hästar, och man blev mörkrädd.
Givetvis ska hästen inte vara fet, men man måste ändå ge dem så mycket näring att den kan bygga de muskler som träningen kräver.
Jag kan på rak arm rabbla upp ett flertal svenska hästar, som bara går typ 80-km-ritter, som jag anser vara åt helsike för smala.

Jag reagerar inte så över bilden TS hänvisar till, det finns värre exempel...
Däremot så är väl den som vann tävlingen, Nobby, relativt rund och fin?

Visst, det skadar att släpa runt på onödig vikt, men samtidigt är det ju musklerna som jobbar, och verkar stötdämpande.

Nu får jag väl på nöten, men jag tror faktiskt många snålar på maten, mer eller mindre omedvetet, för att hästen ska se "proffsigare" ut.

Han är ganska uppdragen. Inte konstigt med tanke på prestationen han gjort.

Däremot tycker jag han ser relativt musklad ut både fram och bak.
Magens storlek har inget med muskulaturen att göra.

Ja, det är alltid kul med lite diskussioner i vintermörkret. Jag sällar mig till de som får på nöten dårå. Hästen som kom åtta i länken gällande Tevis Cup 2007 ser ju rent för bedrövlig ut och även sexan var väldigt uppdragen. Så ser min ena häst som just nu är sjuk ut..

Fast jag vet då flera svenska hästar som är i betydligt sämre musklade än dessa hästar...
Men det klart, de är inga topp-elithästar. (och kommer nog aldrig att bli...:grin:)

Hoppas Isolde ger sig in i diskutionen. Hon var ju på plats på EM och fotade och stod och iaktog just hästarnas hull, och deras uteslutningar.

Har man precis sprungit 16 mil i uppförbacke blir man nog ganska uppdragen :) Skulle tro att de ser annorlunda ut redan efter nån eller några dagar.

Jag kan också tycka att det ser hemskt ut när man ser vissa hästar som är väldigt magra och seniga. Jag tänker detsamma när jag ser maratonlöpare inom humanidrotten som ju ofta ser anorektiska ut. Det är en hårfin gräns, de ska inte ha något extra att släpa på samtidigt som de inte ska vara alltför tunna. Hästen på bilden med nr 80 ser inte ut att vara nåt extremfall utan så ser många ut.

KL

Okej, visst fattar jag att en häst som gått hårt och långt tappar vikt och blir uppdragen i buken. Men borde det inte finnas lite ryggmuskler att lägga sadeln på? Borde det inte finnas lite rumpmuskler som bär upp och får fram hästen? Och om det nu är så att många hästar ser ut så här och tydligen värre ändå, är det acceptabelt bara för att "det är många som ser ur så"?

När det kommer till andra sporter så ser generellt sett inte en galopphäst ut som ett staket efter ett löp, inte heller en travhäst. Visst, de gör inte samma prestation men de är tränade och fodrade för den prestation de gör, så att de inte ska falla ur och/eller ta skada. Ser vi till männsikor så är en elitidrottare också tränad för och "fodrad" för sin prestation. Ingen maratonlöpare ser ut som en anorexipatient bara för att man skulle kunna göra det. Med tanke på den träning man utsätter sin kropp för.

Jag vill på inget vis "klanka ner" på någon, jag bara undrar i det stilla, om det är så att smal är snygg, oavsett.

Då jag är ny i sporten och inte har så stor erfarenhet så kanske jag också ser med nya ögon och inte har "blivit hemmablind" ännu, eller också är det så att jag har helt fel. Men jag hoppas verkligen inte att det är så som någon nämnde att hästarna inte får tillräckligt med foder. För då är det faktiskt inte annat än snudd på vanvård.... hur snyggt det nu än tycks vara i människors ögon.

Jag var på en Distanskurs för några år sen för ett par utländska tränare, jag och min häst gick/går endast kortare distanser men med på kursen fanns ekipage från eliten.
Vid ett tillfälle skulle hästarna bedömas i ridhuset och tyvärr formulerade jag mig inte tillräckligt väl när jag kommenterade att enligt mig var en häst på tok för tunn på vårvintern inför en tävlingssäsong, varpå ryttaren blir mycket upprörd och vill inte behöva försvara sin häst även i "distanskretsar".
Tränarna påtalade att hästen var i rätt hull/form för sin uppgift.
Det var givetvis inte min mening att stöta mig med någon men visar att det nog är väldigt känsligt för en del, sen tror inte jag det är utseendet som eftersträvas.
Distans träning på elit nivå är nog en balansgång, sen om många underutfodras eller övertränas kan man också diskutera.

Det här är en mycket intressant debatt tycker jag. Framförallt om vi kan skilja på äpplen och päron. Högsta elit och lägre nivåer.

Den häst som debatten började med (nr 80 på Mias hemsida) tävlar på fotot på EM i Assisi över 160 km i år. Enligt Ingrid kom den på 21:a plats. Nobby som Ingrid länkar till vann både VM i Malaysia 2008 och EM i Italien 2009 över 160 km i 18,5 respektive 20 km/h om jag inte minns fel.

Jag tror att det är omöjligt att genomföra en sådan prestation om hästen är underutfodrad, framförallt i de tempon vi pratar om på högsta internationella nivå. Däremot kanske du kan klara av genomföra med en för tjock häst.

Om vi tittar på bilden av Nobby dagen efter genomförd 16 mil http://www.endurance.net/2008WEC/ så skulle jag vilja säga att det är bilden av en elitatlet i distans. Smal, inte ett uns onödigt fett, deffad och väldigt snyggt musklad. Ingen kan väl säga att Nobby är dåligt musklad? Däremot så vet jag inte om jag personligen tycker att det är så snyggt med "spjälstaket" till revben.

Däremot har jag sett många bilder på distanshästar som ridits precis så mycket de klarar i öknen - och många av de ser inte roliga ut i slutbesiktningen. Skulle TV sända där - då hade det nog blivit ett jäkla liv.

Appropå att galopphästar inte "ser ut som ett staket" så visade jag och diskuterade bilden av Nobby med en proffstränare inom galoppen. Han tyckte att det såg ut som en perfekt häst - som en galoppör.

Jag tycker däremot inte att det vimlar av smala hästar på "normala" distanstävlingar i Sverige. Tvärtom är mer vanligt tycker jag - för tjocka hästar. Därför kan jag inte se att det på något sätt skulle vara någon form av mode att ha smala hästar inom distansen i Sverige.

Sedan är det säkert så som Camilla skriver - en hel del hästar skulle fodras mer och fler skulle vara mer musklade. Men då pratar vi inte högsta elitnivån i världen.

Intressant och svår frågeställning. En tränares framgångar ligger ju delvis i att man fodrar och tränar hästen rätt så att den har rätt muskler och inte har något överskott av fett att släpa på, utan att hästen blir för tunn och måste ta av musklerna för att energiförsörja.

Jag måste erkänna att jag inte har tillräckligt bra öga för detta.

Ja, jag hör (ser) vad ni skriver och förstår (tror jag) vad ni menar. Jag tänkte nog också att debaten mer skulle vara riktad mot eliten, eftersom jag också tror att det är mer vanligt att man ser smala och vältränade hästar där än att man ser det på "hobbynivån". Där är det nog en vanligare syn med gott hull, både hos häst och ryttare ;).

Jag har nu sett på bilderna på Noby och tycker kanske inte att de är rättvisa att jämnföra gentemot hästen på bilden jag först nämnde, nr 80, eftersom nr 80 ses snett bakifrån. jag har inte sett någon bild på Noby från samma vinkel, så det gör det svårt att jämnföra tycker jag. Visst ser man att Noby är smal och uppdragen och att alla revbenen syns men jag tycker mig inte direkt kunna se avsaknaden av ryggmusklerna så som man gör på nr80. Skulle vara intressant att se hästarna innan tävlingen, inte bara efter.

Jag kan också förstå att detta är ett mycket känsligt ämne, vikt har en tendens till att alltid vara det. Oavsett om det handlar om över- eller undervikt på oss själva eller våra djur. Men trots det så tycker jag att man ska kunna föra en diskussion i ämnet utan att folk känner sig påhoppade, vilket jag verkligen hoppas att ingen gör.

Så hur är det igentligen då. Är det standard och "så ska det vara" för en distanshäst på elitniva att se ut så här? Är det höjden av sundhet? För är inte det en del av distansrittens tjusning, att kunna visa upp en sund häst som presterar inom sin förmåga? Och att jag som ryttare känner min häst så väl att den inte behöver prestera utanför sina gränser.

Ja, det är alltid kul med lite diskussioner i vintermörkret. Jag sällar mig till de som får på nöten dårå. Hästen som kom åtta i länken gällande Tevis Cup 2007 ser ju rent för bedrövlig ut och även sexan var väldigt uppdragen. Så ser min ena häst som just nu är sjuk ut..

Ja, medan förstapristagaren såg riktigt fin ut, med rumpa och allt.

Jag är också ny i sporten och verkligen ingen expert, men jag får nog erkänna att jag tycker att många av "räkorna" är väldigt fina :) Jag var på kurs nyligen och fick min häst bedömd av en dansk tjej som heter Maria Thomsen. Hon tyckte att min häst hade för bulliga muskler (bulliga muskler producerar mer mjölksyra) och hade tips på hur jag kunde förändra träningen för att få längre och plattare, mer effektiva muskler. Det handlade bara om träning, det var aldrig tal om att minska på fodret. Kan det vara så att de hästar som blir bäst har de där långa platta musklerna, som vi kanske tycker ser klent ut? Som sagt, ingen expert, men jag tror som Dinamith att det vore omöjligt att rida framgångsrikt på elitnivå med en undernärd häst. Eftersom jag har kommit i gång med länkandet så kör jag på :laugh: Den här hästen har vunnit eller kommit tvåa i Rambouillet de senaste fyra åren. Jag tycker att hon är helt ljuvlig. Är hon också för räkig?
http://www.brigitte-huard.com/fr/img.php?rech=rambouillet+baja+de+piboul&imgID=129589

Jag tycker däremot inte att det vimlar av smala hästar på "normala" distanstävlingar i Sverige. Tvärtom är mer vanligt tycker jag - för tjocka hästar. Därför kan jag inte se att det på något sätt skulle vara någon form av mode att ha smala hästar inom distansen i Sverige

Jag är inte så insatt i distansen ännu men jag håller fullt med här att det är, enligt min åsikt, väldigt många tjocka hästar som man ser på tävling.
Eller lönn feta kanske passar bättre...
Intressant tråd....

'kl'

Om vi ska strunta i världselit-hästarna en stund, så ska jag förklara hur jag ser det.
Vi håller oss på lokal och regional nivå, där jag har mest erfarenhet.

Där ser man oftast hästar som verkligen ÄR för tunna.
Ägarens förklaring är då ofta att "distanshästar ser ut så här".
Jag har mycket svårt att tro att en häst som ska gå sin andra 50 km tävling i livet behöver vara så tunn att normalt hästfolk tycker den är undernärd.
Ska man ha en häst så på gränsen, så gäller det verkligen att man vet vad man gör, dvs att hästen är tunn tack vare slimmade muskler.
Inte att musklerna är slimmade pga brist på energi och protein.

Något jag tycker inte har poängterats tillräckligt är att en individ, häst eller människa eller vad det månde vara, som är på en hög nivå inom sin gren formas efter densamma. En distanshäst som tränas för eliten förbränner sitt kroppsfett och får långa smala muskler. En hopphäst tränas inte på samma sätt och ser därför inte likadan ut i kroppen. Långdistansträning är högt förbrännande och torde ochså sätta sina spår på kroppen som utför träningen. Jag bor tillsammans med en cyklist, fd. elitcyklist och jag skulle vilja påstå att han är mycket smal. Han har minimalt med fett på kroppen men är musklad. När han bara står rätt upp och ner syns inte musklerna något vidare men i arbete syns de definitivt och är dte inte så en extrem konditionsathlet skall se ut - häst som människa?

När jag tittar på elithästar som, framförallt under eller efter en tävling över 16 mil, är smala så funderar jag inte vidare över det. Om hästen däremot är i avsaknad av muskler på, för mig, viktiga delar så som rygg, kors och rumpa reagerar jag mer negativt. Att löpa 16 mil under ett dygn förbränner ju oerhörda mängder med fett så att hästarna som kommer i mål är smala tycker jag är en självklar konsekvens av denna prestation.

Jag håller med CK om att det är bekymmersamt när hästar som går lättare klasser är som räkor i kroppen. Då har det troligen skett en viss missuppfattning i vad som är distansridning.

Liknande trådar

Hästhantering Det var svårt att komma på var den här tråden borde ligga egentligen, både på utrustning och ridning egentligen. Men tillslut handlar...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 409
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 353
Senast: Rebeckafalk
·
Övr. Hund Är det vanligt att hundar har ögonfärg i mahogny som täcker hela ögat? Alltså ingen pupill syns och ögat ser ungefär ut som om man målat...
Svar
2
· Visningar
1 015
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025