Utrustning vid promenader?

E

Elliot

Jag undrar vad ni använder er av när ni leder era unghästar, inte till och från hagen, utan t.ex i ridhuset eller ute i skog och mark.
Jag lät min häst testa träns redan då han var sju månader, med ett litet gummibett. Nu använder jag träns med tredelat metallbett och leder honom med kedja... Egentligen vill jag inte ha så "skarpa" saker på honom, idag använde jag grimma och kedjegrimskaft men det är ju fortfarande hårt.
Saken är den att om han får för sig att ställa sig på bakbenen eller andra har man ju inte en chans om man bara har honom i grimma.
Oftast behöver man ju inte använda sig av den där extra styrkan men ändå...
Kan ni ge mig tips?
Har tänkt på en sån där repgrimma, men då behöver jag nog backup i början, eller?

Sv: Utrustning vid promenader?

Jag tycker du ska prova att använda dig av en kapson. Det ger dig den styrkan du behöver när hästen bråkar, utan att behöva dra dem i munnen. Fungerade mycket bra på min häst när hon var mer i luften än på backen.

Lär dem att uppföra sig och leder dem i grimma. Även de som kommer till mig som vuxna vilda ohanterade hästar lär sig på några veckor att gå i grimma på löst grimskaft.

Min 2åring går i grimma och grimskaft

Vad gör ni då om hästen ställer sig på bakbenen? Jag skulle gärna ha lite utförligare svar.

Jag går alltid i skogen, och på likande ställe med träns med bett, hingst kedja eller delta, sedan ett grimmskaft på ca 3-4 meter långt, samt dressyr spö. Jag bär då alltid hjälm och handksar, hehe så som det ska vara, ordning och reda! :)

vad är deyt för fel på kedja? den kommer bara till sin annvändning när hästen bråkar, inte en chans att jag vill vara ute med min häst/ponny i skogen eller likande och den börjar testa/bråka, No Wey! här går vi på säkerhet när hästen fortfarande är så pas ung, att lära sig gå i grimma på sådanan ställen kommer när hon blir äldre, jag leder inte ens mina snälla tävlings ponnyer bara i grimma i skogen eller likande, antingen grimma med kedja eller träns med kedja, säkerhet!

Polly_Mulle skrev:
Lär dem att uppföra sig och leder dem i grimma. Även de som kommer till mig som vuxna vilda ohanterade hästar lär sig på några veckor att gå i grimma på löst grimskaft.
Visst, min häst är inte vild och ohanterad men han är inte ens två år än och har mycket myror i kroppen. Menar du att man kan uppfostra en två-åring att aldrig göra några bus?
En tjej i ett stall i närheten blev sparkad i huvudet av en treåring pga att hon hade hästen på långt grimskaft. (I ridhus)
Jag menar inte att jag inte har kontroll över min häst i grimma och grimskaft men OM...
Precis som Panikie skriver använder jag också väst och hjälm utifall att...
Det är det jag menar, är det verkligen att rekommendera att ta en hingst i grimma och grimskaft ute i skogen?
Kapson ska jag kolla på!
Ingen som har några synpunkter på repgrimma?

Panikie skrev:
vad är deyt för fel på kedja? den kommer bara till sin annvändning när hästen bråkar, inte en chans att jag vill vara ute med min häst/ponny i skogen eller likande och den börjar testa/bråka, No Wey! här går vi på säkerhet när hästen fortfarande är så pas ung, att lära sig gå i grimma på sådanan ställen kommer när hon blir äldre, jag leder inte ens mina snälla tävlings ponnyer bara i grimma i skogen eller likande, antingen grimma med kedja eller träns med kedja, säkerhet!
Ok, skönt att höra att jag kanske inte är för "hård". Det är ju säkerhet för mig, honom själv och omgivningen jag tänker på.

Repgrimma och longerlina, samt dressyrspö.

Min häst är iofs inte så ung (9 år) men jag behandlar henne som om hon vore det eftersom hon inte är mkt hanterad innan.

Jag tycker repgrimman är ett suveränt redskap, då den är lika "snäll" som en vanlig grimma så länge hästen uppför sig, men gör det betydligt lättare att hålla emot om den sticker iväg eller reser sig.
Jag använder den även att longera i.

Longerlinan gör att man har lite mer att ge efter på om det händer något, och därmed större chans att hålla kvar och hinna lugna hästen.
Spöet att ev styra och "peta" med.

Belinda skrev:
Repgrimma och longerlina, samt dressyrspö.

Min häst är iofs inte så ung (9 år) men jag behandlar henne som om hon vore det eftersom hon inte är mkt hanterad innan.

Jag tycker repgrimman är ett suveränt redskap, då den är lika "snäll" som en vanlig grimma så länge hästen uppför sig, men gör det betydligt lättare att hålla emot om den sticker iväg eller reser sig.
Jag använder den även att longera i.

Longerlinan gör att man har lite mer att ge efter på om det händer något, och därmed större chans att hålla kvar och hinna lugna hästen.
Spöet att ev styra och "peta" med.
Jag stod och höll i en sån där repgrimma när jag var i hästsportbutiken senast, men för 600 spänn och noll koll så avstod jag. Men kanske man skulle investera i en sån?
Jag använder annars ett långt "westerngrimskaft" typ tre meter. Spö har jag ibland men det blir så mycket att hålla i tycker jag.

Det stog på den där repgrimman att man inte skulle använda den utan att ha någon med sig som visste hur den funkade första gångerna. Är det inte egentligen som med alla huvudlag, att man ska vara snabb med eftergifterna?

Använder min kapson flitigt... Men även träns med bett (logerdelta o longerlina.) då de ska vänja sig vid det. Om jag bara går på vägen och ej i skogen brukar jag ha sadeln på med hängande stigbyglar (precis så de når nedanför sadelkåpan). Passar även på att sätta på benskydd vid prommenaderna.

600 spänn???? :eek:
Jösses, vad var den gjord av - guldtråd?

Min köpte jag för 60-70 kr på Sharpman, funkar utmärkt. Har sett att det finns till bra pris på Tradera också.
Visst kan en repgrimma vara rätt "skarp", men sååå svårt är det inte att hantera den om man har lite vett i huvudet. Den där varningstexten borde snarare sitta på alla konstiga bett som folk stoppar i munnen på sina hästar :crazy:
Precis som du själv skriver så handlar det om att vara snabb med eftergift, att inte rycka och sådant, som är rätt självklart för de flesta med lite koll.
Och att aldrig binda upp hästen i repgrimma.

Belinda skrev:
600 spänn???? :eek:
Jösses, vad var den gjord av - guldtråd?

Min köpte jag för 60-70 kr på Sharpman, funkar utmärkt. Har sett att det finns till bra pris på Tradera också.
Visst kan en repgrimma vara rätt "skarp", men sååå svårt är det inte att hantera den om man har lite vett i huvudet. Den där varningstexten borde snarare sitta på alla konstiga bett som folk stoppar i munnen på sina hästar :crazy:
Precis som du själv skriver så handlar det om att vara snabb med eftergift, att inte rycka och sådant, som är rätt självklart för de flesta med lite koll.
Och att aldrig binda upp hästen i repgrimma.
Ok! Ska försöka hitta en repgrimma till lite mer humant pris, 70 pix låter ju bra. Tyckte 600 var lite väl dyrt för lite tunt rep...
Ska genast kolla nätet! Tack!

En liten följdfråga, är det skillnad på repgrimmor och repgrimmor? Hur fungerar det egentligen?

Vi leder våra gubbar i träns ute i skog o mark. Långt rep 5 m. Hjälm och väst på.
Hemma vid gäller . Grimma och kedja eller rep grimma.
Repgrimman är helt suverän.
När store gubben var hingstig förra våren fick vi köpa ??? tappat namnet en bett ring för hingst.
Fungerade bra. Fast han blev lite dum med att ta träns bettet sedan nack del.
Nu har vi lille gubben som snart blir hingstig.
Ännu är han lugn. Kedja börjar vi med.

Min moster e (westen människa) så hon gjorde ett par repgrimmor till mig :D jag fick en vit med vit grimmskaft, den funkar jätte bram och var för mig helt grattis.!! lägger ut en bild här nedan för på den...

Min Vita Repgrimma

5086793.jpg

Panikie skrev:
Min moster e (westen människa) så hon gjorde ett par repgrimmor till mig :D jag fick en vit med vit grimmskaft, den funkar jätte bram och var för mig helt grattis.!! lägger ut en bild här nedan för på den...

Min Vita Repgrimma

5086793.jpg
Oj vad fin! Lyllos! Söt häst också! (Varför har inte jag en sån moster!? :D )
Ska inte köpa en repgrimma för 600 alltså!

Ponnyn hänger med mig ut i skogen med bara ett grimskaft om halsen, men för säkerhetsskull har jag grimskaftet i en grimma. Unghästen har jag bett och kedja eller longerdelta, men så fort jag får tag i en vttig kapson kommer det blir det istället.

Jag använder grimma med kedja i en longerlina eller 3 m westerngrimskaft. Tyvärr har han lärt sig att så fort jag tar av kedjan så resar han sig och sticker...i paddocken gör han aldrig en tendens att sticka men så fort vi är ute så säger det bara swich om jag inte har kedja. Repgrimma funkar inte på honom i skogen, däremot är den jättebra att träna med i paddocken. Kapson lät intressant...funkar det om hästen verkligen ställer sig på bakbenen och kastar sig? I såfall ska jag gå och inhandla en.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 865
Senast: inverterad
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 706
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar