Jag har läst tråden flera gånger nu och jag förstår fortfarande inte
Hur många av dessa hästar och ryttare anser du att det finns?
Ingen som helst aning...men jag känner kanske 10 ryttare som rider/ridit samt tävlat högt upp i klasserna, varav 1 på SM nivå och övriga i "norrlandseliten".
Alla tävlar inte i dag, men har för mindre än 10 år sedan.
Jag har sett flertalet duktiga ryttare som har otroligt coola och välhanterade hästar. Klart att det finns en hel del nerv i dom men det är ju tävlingshästar och det bör det finnas i dem anser jag.
Sen kan det vara speciellt på en tävlingsbana. Både hästar och ryttare känner självfallet av stämningen. Men att det skulle vara hästar som är så stressade, som jag kan tyda av dina åsikter, men som ändå presterar bra, det tror inte jag på.
Vad är stressade? För mig är det en häst som inte är bekväm med uppgiften, ryttaren klarar inte av enkla uppgifter som att rida ut...som att lasta.
En häst som är helt sönderstressad presterar inte bra vare sig i hoppning eller dressyr. I höga klasser. Sen kan dom vara jädrigt laddade, och det är ju precis vad dom måste vara för att prestera på topp.
Om jag jämför det med tex våra friidrottsstjärnor, skidåkare osv så tror jag inte dom tar en lååång sovmorgon, fikar frulle ute på stan med några goda vänner, kollar på tv en stund, kollar fejjan och sen drar på sig tävlingskläder och åker iväg och vinner en tävling. Klart som fasen att det måste laddas för att få bra resultat. MEN det som är grejjen med topphästar är väl att jag, som inte alls lika duktig ryttare skulle åka i backen fort som tusan, medans ett proffs kan hantera nerven i dem.
Rida kan dom flesta som tävlar ELIT. Så visst...heder åt det, men leda hästrackarn utan kedja det går inte (nu låter det som att jag drar alla över en kam, men jag har en i åtanke)
Sen måste jag fråga, oförskämt eller ej, ni som är så undrande över kandaret. Har ni själva ridit med ett? På en häst som är klar för det och att ni som ryttare är det?
Jajjemensan det har jag gjort. Jag tycker det är ett bekvämt bett med sin tyngd. Men jag kan lova att om JAG fick skriva TR skulle det inte innehålla kandar på OS nivå, finns ingen anledning till det. Man ska ha en så pass välriden och känslig häst att vanligt tränsbett fungerar utmärkt.
Å för att återkoppla till bilkörning. Det ÄR skillnad på att köra en gammal volvo och att köra en Ferrari