Utrustning för övervakning av fölston

Fria

Trådstartare
Hej,
vad har ni för tips om övervakning av ston som ska föla? Jag tänker då främst på teknisk övervakning som videokameror etc. Hur fungerar det och var köper man den bästa (mest praktiska och prisvärda utrustningen).
mvh
Fria

Sv: Utrustning för övervakning av fölston

:smirk:Jag har en kamera + bildskärm från Clas O, Finns säkert lika i andra elbutiker också. Köpte den från början till lastbilen men nu sitter den i stallet.
Den sänder bild och ljud, trådlöst, till skärmen.:bow:
Den fungerar även i mörker så jag behöver inte ha tänt i stallet för att se vad stoet gör. Ljudet har jag haft mycket glädje av då jag hör när hon vandrar i halmen, stönar eller lägger sig. (Hör även ena 4-åringen som snarkar på natten och orsakat ett antal "falsklarm" :smirk:
Det behövs ström eller batterier för att driva kamera + skärm. Kolla även räckvidden som brukar vara bra på öppen yta, men olika i stall med väggar och så.

Hej!

Vi har också en övervakningskamera från C. Ohlsson fungerar jättebra:bow:

Köpte först en från OnOff men den fungerade inte när vi kom hem:mad:kan i och för sig vara ett måndagsexemplar...

Våran konstade ca: 1200

Köpte vår på Biltema för 12 år sedan. Den funkar fortfarande jättebra.
Har kamerahuvudfäste i alla fölboxarna så är det enkelt att flytta kameran. Kabel är också permanent framdraget till varje box uppe på loftet, bara att koppla om när man flyttar kameran.
Svettdetektor/fölvakt skulle jag vilja ha upptill, men de är ju rätt dyra.

Jag bor inte direkt intill mitt stall så de "vanliga" webkamerorna fungerar inte, räckvidden är för kort. Är det någon som har haft samma problem som jag och kommit på någon lösning?

Jag köpte en "nattugglan" till min transport och valde den som tål att vara utomhus och funkar i mörker dessutom är den flyttbar (den som inte hade dessa 3 finesser kostade 450kr mindre :smirk:

Den är trådlös med en liten skärm, mycket bra bild, perfekt att ha i transorten och vid fölvak!
Dessutom funkar den att sätta på tex en stolpe utomhus om man vill övervaka fölning utomhus.
Täckningen är ca 15-20meter med antennen som medföljer, köper man till stora antennen har man räckvidd ca 100-150m.

Kostade ca 3000kr monterat och klart i transporten med extra fötter, antenn och cigg-laddarkabel. Är super nöjd med eftersom jag har 3 ston som ska föla varav 2 nästan samntidigt funderar jag på att köpa till en kamera till min skärm alt köpa den på C.O :)

Ska låna en nattvakten med tre kameror och en sändare/mottagare till nästa år.

Känns skönt att kunna ligge inne och glo istället.

Har pållen nära.

Annars borde det väl gå att koppla upp en webkamera? Dyrt kanske dygnet runt i stallet på vanligt modem om det inte är ett modernt stall ;)

Jag bor inte direkt intill mitt stall så de "vanliga" webkamerorna fungerar inte, räckvidden är för kort. Är det någon som har haft samma problem som jag och kommit på någon lösning?

Jag har hört talas om en A300-antenn, (tror det var på LUDA webshop), då skulle räckvidden bli uppåt 1 km!! :bump::bump:

Vad sotis jag blir på er som har nära till stallet. Våran gård ligger 8 km från huset så jag får nog köra på det dyra alternativet med webkamera eller fölvakten som larmar via telefon (som jag tycker låter superbra). Undrar om dom kan fungera på kossorna också?? Prislappen säger att man borde ha fler än 1 djur för att det ska gå ihop sig så att säga

Jag har lite samma funderingar som du. Har inte lika långt till stallet med för långt för räckvidderna av de där kamerorna. Men jag tror jag ska se om jag kan snylta in miig på gårdsägarnas bredband och kirra webbkamera. Känner inte för att övernatta i stallet...

Jag har ju ingen telefon på gården men hade funderingar om man kunde ha ett portabelt abonnemang i stallet under tiden. Kanske blir svindyrt och då kanske man kan köpa en sån där fölvakt istället som man kan använda flera gånger till samma pris. Får nog höra med farsan som är riktigt haj på datorer om han har någon bra idé om hur man löser webbfrågan. Annars blir det väl den gamla hederliga husvagnen med gubbe och tre barn under tiden (alla vill ju vara med och bo i den). Kanske kan man kombinera den där husvagnssemestern som familjen tjatar om hela tiden med fölvak, vet dock inte om dom vill ha semester i stallet förstås :angel:

Jag har kollat på portabelt bredband och de jag har hittat har 12 månaders bindningstid, lägst 99:-/månad. Det blir 1200:- totalt i bara sådana avgifter. Frågan är om det är värt det?
Jag har inte kollat med gårdsägaren, som också bor på gården, men jag tror att de har trådlöst internet så då kan jag ju lösa det så. Har ingen större lust att campa där när jag jobbar i stan, dessutom så snarkar stoet så fruktansvärt högt ;)

Hmm, vad tråkigt att det var så dyrt med det portabla bredbandet, det gör nog att det lutar åt den svindyra fölvakten. Den har man ju tjänat in på fem år :smirk:. Dessutom kan man ju använda den på flera ston, vilket man väl iofs kan med bredbandet också men där måste man ju passa hela tiden, fölvakten sköter ju liksom om det lite grann (självklart kommer jag ju att hålla koll ändå men man behöver ju inte få panik om man blir bortbjuden eller så).

Det har du ju rätt i! Jag behöver iaf inte bekymra mig om var jag ska fira midsommar eftersom hon är beräknad då ;)

Min ska få i mitten av juni är det tänkt så vi kommer att vaka ungefär samtidigt.

:)

Min är beräknad till 31 maj så midsommar hoppas jag kunna spendera med drink i näven :angel:

Synd att det inte var nära varandra, då hade vi kunnat gå i skift! ;)

Just nu är jag mest orolig för att få vaka i hagen... Har kommit på att gårdsägarna har ju en festvåning på logen, över stallet. Enda gången den används är just midsommar, med typ 60 gäster...

Haha vi ÄR ganska nära men inte så nära.

Du vill inte ha din här så kan vi turas om? ;)

Någon som har tips på trådlös övervakning som räcker 800-1000 m bort? Räknade att fölvakten med extra antenn inte skulle räcka till.

Annars får man sova i sadelkammmaren.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 893
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 651
Senast: lilsan
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 250
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 667
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10