Utredning - ADHD

emma74

Trådstartare
Ja, i vilken ände börjar man nysta? Vart vänder man sig? Gäller en tonåring på högstadiet (och förlängningen kanske även ett barn på lågstadiet)

Sv: Utredning - ADHD

Du vänder dig till BUP och talar om att du önskar utredning på barnet med förfrågan på ADHD.

Tack!

Hur gör man för att ta upp det hela med barnet... finns en risk att hen inte kommer vara helt samarbetsvillig...

Man brukar kunna få hjälp genom skolan, särskilt om det är de som har uppmärksammat problemet. Men det beror lite på vilka kanaler de har eller om det går snabbare att direkt ta kontakt med BUP.

Hur man tar upp det med barnet, jag antar att det finns några problem, börja i den ändan, tala om att det kan vara så att det finns hjälp att få för att underlätta vardagen/inlärning/sociala umgänget eller var nu problemet ligger. Det borde ju finnas ett intresse från hens sida att må lite bättre.

En tonåring borde ju ha insikt i att där finns ett problem och man bör ju framlägga de positiva sakerna med en utredning och den hjälp man kan få.
Det är viktigt att visa att man inte är ute efter att leta fel utan att hitta rätt sätt så barnet kan få bättre kontroll över sig själv och framför allt smälta in lite bättre i omgivningen. Det bästa är nog att få läsa om andra med ADHD och vad de tycker ha gjort livet lättare efter diagnos.

Jag tror det är svårt att komma ifrån att man känner sig som någon alien med diagnos. Som om man mentalt var knäpp. Den biten går över om allt bara rullar på som innan och funktionshindret är mer som en parantes i livet.
För min dotter tog det ungefär 1 år att vänja sig vid att hon har aspergers och ADHD. Idag är det en självklarhet.
Annorlunda kände hon sig redan innan ändå.
Tack vare diagnos är det lättare att få hjälp av samhället plus att hon får tillgång till medicin som minskar hennes impulser.
Hjälp tonåringen att se vinsterna med utredning.

Du ringer bara upp BUP och talar om att du har ett barn som du misstänker kan ha ADHD och önskar utredning. Du kommer säkert få möjlighet att tala om varför du misstänker det. Har skolan också funderingar så kan skolan samtidigt skicka in rapport till BUP. Det ger större chans till snabbare hjälp.

KL från TS och vänder mig personligen till Stollan :D ( ni andra får även svara jag looovar)

fick ni signaler från skolan gällande ADHD eller hur gick ni till väga :confused:

Inte signaler att där var fel på det sättet utan dottern fick ångest och depression som var knutet till skolan. Hon fick ångestattacker i skolan och det var så skolan i såg att något var fel. Det och att dottern tillslut inte fixade attvara i skolan alls.
Vi såg ju inte dessa sakerna i början utan det var först när det började bli riktigt illa och dottern fick konstigt beteende som vi tog kontakt med BUP för utredning.
Skolan hjälpte till för att försöka få igenom det snabbare genom att rapportera från deras sida också.
Det var under själva utredningen hos BUP det kom fram att dottern hade Aspergers (lättare typiska tjejformen) och ADHD (bara impulsstörning).

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 313
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 726
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar