Utomlands med småbarn..?

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

corona

Ett par bekanta fick barn nu för någon vecka sedan, dvs bara en vecka efter vår skrutt kom till världen :love:

Nu undrade de (det andra paret) om vi vill åka på semester med dem i sommar, barnen skulle då vara ca 8-10 månader, beroende på när vi i så fall skulle åka.

Vi har inte sagt varken Ja eller Nej ännu, för jag tycker att det låter "tidigt" att åka utomlands...han är ju så liten då.. :confused:
Kanske är det ingen fara...??
Det verkar ju som att folk åker utomlands med sina små mycket tidigare än så, så kanske är det bara jag som är lite "nojjig"?

Vad har ni för erfarenheter?
Vilka risker finns det?
 
Sv: Utomlands med småbarn..?

Det beror väl på vart ni ska åka?

Kanske inte är smartaste draget att åka till ställen med mkt risker för sjukdomar osv.

Jag föder i januari, och har tänkt att åka till sambons släkt på Island till våren, de har nästan mindre sjukdomar än oss :D
Så länge man har ordenltigt med kläder på kotten, ska det nog gå bra :)
 
Sv: Utomlands med småbarn..?

Visst går det att resa med småbarn. Det är nästan lättare eftersom de inte har så mycket egen vilja :angel:

Vi har alltid rest mycket och det förändrades inte av att dottern föddes. Första gången dottern var i Köpenhamn var hon bara 4 dagar, första gången i Tyskland var hon 2 månader, fem månader när hon var i Californien första gången och ungefär ett år när hon var i Spanien första gången.
 
Sv: Utomlands med småbarn..?

Vi åkt på första utlandsresan med dottern när hon var 7 mån. Vi åkte till Gran Canaria, till ett barnvänligt hotell, med spjälsäng, barnstol och barnpool!
Det var väl inte den mest äventyrliga semestern, men helt perfekt med en liten!
Hon fick ha öronpluggar av silikon (Finns på apoteket) vid start och landning+ att hon fick dricka samtidigt. Viktigt att man får dem att svälja, så att de tryckutjämnar.
Så små barn får en liten väggfast säng att ligga i, så hon sov nästan hela resan. Vet dock inte om en 10 månaders får plats i en sådan säng, annars får barnen sitta i knä tills de är två år. Sedan får de egen stol. (Och fullpris på flyget.)
 
Sv: Utomlands med småbarn..?

Hur fungerar det i så fall med:

*vaccinationer
*pass
*eventuella sjukhusbesök under semestern

??

Samma "regler" som för vuxna?
 
Sv: Utomlands med småbarn..?

Tack för tipsen!!

Fler "flygplanstips" mottages gärna!
 
Sv: Utomlands med småbarn..?

Vi åkte med sonen till Frankrike när han var 6 månader. delade två hus, sammanlagt 11 vuxna och lilla Alfred. Gick hur bra som helst och han sov bra hos oss, hade han varit en nattgråtare hade vi nog bott annorlunda.

Flyget gick bra, jag försökte amma/ge napp vid start och landning och vi gav nässpray som förebyggande innan starten.

Åk!
 
Sv: Utomlands med småbarn..?

Hur fungerar det i så fall med:

*vaccinationer
*pass
*eventuella sjukhusbesök under semestern

??

Samma "regler" som för vuxna?
Vaccinationer är enklast att prata med bvc om, men det brukar inte vara något speciellt på kanarieöarna
Pass måste ni skaffa åt lite, det är samma som för vuxna och gäller i fem år, vilket gör att Elins pass ser lite roligt ute... Hon var nämligen sex månader när vi tog bilden...
Kanarieöarna är ju med i europa, så ni beställer hem från FK små kort om sjukvård, de gäller oxå i fem år! På kanarieöarna finns det även en hel del svenska läkare, och åker ni charter så brukar det finnas läkare på hotellet.
En tio månaders är ganska så stor även om man inte tror det, Fredrik gick för fullt när han var tio månader!

Vi åkte med Elin till Fuerteventura när hon var sju månder, sen till Cypern när hon var 1 1/2 år och så var vi till Teneriffa i mars i år då var freddan sju månader och elin drygt tre år... Och vi har bokat resa igen i mars till Gran Canaria! ;)

Ett bra reseapotek är bra, näsdroppar, alvedon och vätskeersättning. Se till att liten dricker tillräckligt! Barnmatsburkar finns att få tag på relativt lätt, och även blöjor, även om de är dyrare än hemma.
Kolla om hotellet hyr ut barnvagnar, det är skönt att slippa släpa och de brukar duga att sova middag i om man är ute! Något slagsbärredskap har varit oumbärligt, fast jag hade kanske med mig lite väl många alternativ... :angel:

På själva flygningen, så be att få maten i omgångar, det är nästan omöjligt att äta med ett barn i knät...
Näsdroppar och något att dricka i start och landning. Ammar man fortfarande är det suveränt! Elin som inte ammade gav vi ersättning som hon glatt slurpade i sig och sen sov hon faktiskt en stund...
Lite leksaker som är roliga, det är inte så mycket utrymme på planet...
Ombyteskläder, av någon andledning är det väldigt lätt att söla ner både sig själv och mamma och pappa...

Det var det jag kom på just nu, jag tror att det även ska finnas andra trådar i ämnet om du söker lite!
 
Sv: Utomlands med småbarn..?

Så små barn får en liten väggfast säng att ligga i, så hon sov nästan hela resan.

Vi fick också en sådan både när vi flög till USA och till Spanien. Till USA var inga problem, men till Spanien var vi tvungna att säga till om att vi ville ha det och ändå var vi inte garanterade det, utan det var upp till incheckningspersonalens goda vilja att placera oss längst fram.

Mitt tips är att vara väldigt tidigt på flygplatsen för att komma först i kön till incheckningen:idea:
 
Sv: Utomlands med småbarn..?

Oooh, 8-10 månader är ju ofta en perfekt ålder för resor! Vi var i Turkiet när sonen var sju månader, och sedan en hel månad i Sydamerika (Brasilien, Chile och Argentina) när han var runt tio månader. Det var underbart! Han gick inte ännu (lärde sig krypa i Brasilien :) ) så vi behövde inte jaga honom, men han var otroligt utåtriktad och glad och uppskattade all uppmärksamhet han fick, åt glatt av det mesta och sov bra om nätterna.

Jag ammade fortfarande ganska mycket och det kändes tryggt att han fick i sig mycket vätska den vägen (det var väldigt varmt) och även näring om det blev lite si och så med maten någon dag.

Tycker absolut inte du ska dra dig för att åka utomlands med barnet i den åldern, jag kan varmt rekommendera det!
 
Sv: Utomlands med småbarn..?

Tillägg: Vi vaccinerade honom mot TBC några månader innan för säkerhets skull, annars behövdes inga extra sprutor eller så.
 
Sv: Utomlands med småbarn..?

Mitt tips är att vara väldigt tidigt på flygplatsen för att komma först i kön till incheckningen:idea:
Fast det gäller ju typ bara i Sverige - i nästan alla andra länder blir man automatiskt framviftad och VIP-behandlad när man kommer med barn. Tror inte vi behövde stå i en enda kö när vi var ute på resa, utom på Arlanda då... ;) Otroligt lyxigt.
 
Sv: Utomlands med småbarn..?

Fast det gäller ju typ bara i Sverige - i nästan alla andra länder blir man automatiskt framviftad och VIP-behandlad när man kommer med barn. Tror inte vi behövde stå i en enda kö när vi var ute på resa, utom på Arlanda då... ;) Otroligt lyxigt.

Mycket möjligt, fast vi flög från Kastrup men det är kanske likadant där - och i Alicante:angel:
 
Sv: Utomlands med småbarn..?

Jag läste en artikel om Linda Nyberg som som van resenär avrådde från att resa med barn under 6 månader.

Anledning; att så små barn inte har ett utbyggt immunförsvar och därmed är känsligare mot okända bakterier i flygplansluften eller på resmålet. Dessutom kan språksvårigheter vara ett problem om man måste besöka sjukhus, som kanske inte har den standarden vi är vana vid.

Själv har jag ingen erfarenhet av resor med så små barn. Mina har varit dryga året som yngst.
 
Sv: Utomlands med småbarn..?

Vi fick också en sådan både när vi flög till USA och till Spanien. Till USA var inga problem, men till Spanien var vi tvungna att säga till om att vi ville ha det och ändå var vi inte garanterade det, utan det var upp till incheckningspersonalens goda vilja att placera oss längst fram.

Mitt tips är att vara väldigt tidigt på flygplatsen för att komma först i kön till incheckningen:idea:

Nej, det är som sagt inte säkert. När vi flög SAS till Schweiz (vi skulle till Frankrike men nära gränsen så Geneve var närmsta flygplatsen) så sa de att man inte får dessa på inrikes och Europaflyg och de har en maxvikt som jag inte minns.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste om Michael Mosleys försvinnande i Grekland i värmen för någon vecka sedan och tänkte att det var konstigt att en man i hans...
10 11 12
Svar
224
· Visningar
12 011
Senast: Badger
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 982
Senast: Amha
·
  • Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 144
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 224
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp