Utömd som ridhäst?

Sv: Utömd som ridhäst?

Lord Owen skrev:
Om fladde inte får ut något av Hbg, utan de dömer ut hästen så kanske hon vill ta den till en annan klinik och kolla en gång till och då är det ju kanske bra att veta om JT? :crazy:

Jo det håller jag med dig om, så har jag också gjort, dvs vänt mig till en annan vet/klinik när jag känt att vi inte kommit längre. Men det är ju en sak att ge rådet om att söka en ny klinik och en annan sak att hänvisa till en vet som är jättebra men som ändå inte kan ta emot fladde.

olgaklara skrev:
Där håller jag inte med dig! Jag tycker inte att hästar bär vikt på bakbenen i det fria eller trampar väl under sig. Utan det är ett sätt vi måste få hästarna att gå för att bära upp oss

Nej det gör dom inte, den naturliga gången för dem i frihet bär det mesta av tyngden på framdelen. Men i frihet påverkar det inte hästen, däremot att bära den vikten samt även ryttaren på framdelen ger en stor påfrestning. Men man måste göra skillnad på frihet och arbete, det är sällan hästen ådrar sig fysikst slitage i det fria som den får göra under ridning. Det är allmänt känt att hästen i det fria bär den största vikten på framdelen, utom vid vissa sekvenser som tex om en hingst skall visa sig för ett gäng med ston. :D

LillaMy84 skrev:
:rofl: :rofl: :rofl:
nädu nu får du gärna komma in här och förklara VAD du menar eller vill ha sagt med detta

:bow:
Precis vad jag tänkte skriva. Fast jag bet mig i fingret för jag tänkte inte skriva något mer i denna tråd som inte rörde ursprungsfrågan...
Men det vet väl alla hur onaturligt dressyr är och hur naturligt det är för en häst att hoppa ett hinder på 1,60 när den kan gå förbi på sidan... :angel: (om man jämför alltså...)

Senast ändrad:

Boj skrev:
Nej det gör dom inte, den naturliga gången för dem i frihet bär det mesta av tyngden på framdelen. Men i frihet påverkar det inte hästen, däremot att bära den vikten samt även ryttaren på framdelen ger en stor påfrestning. Men man måste göra skillnad på frihet och arbete, det är sällan hästen ådrar sig fysikst slitage i det fria som den får göra under ridning. Det är allmänt känt att hästen i det fria bär den största vikten på framdelen, utom vid vissa sekvenser som tex om en hingst skall visa sig för ett gäng med ston. :D

Det var det jag menade. Fast jag uttryckte mig inte lika bra som du gjorde. Tack snälla Boj. :D :bow:

Fladde skrev:
Till Alla:

Vet ringde precis..

Dom skulle ha ett möte om min häst senare idag så han ringer efter det mötet..

Vad bra! :) Då rör det ju på sig och du har lyckats engagera hela kliniken i din häst!! Hoppas de kommer fram till något bra bara, håller alla tummar och tår jag har!

Boj skrev:

Nu skrev vi ju exakt samma sak!!? Eller missuppfattade jag ditt inlägg nu?

Lord Owen skrev:
Det var det jag menade. Fast jag uttryckte mig inte lika bra som du gjorde. Tack snälla Boj. :D :bow:

Men det var ju INTE så du beskrev! Du skrev ju att de bar sin vikt på bakdelen och trampade under sig i det fria. Vilket boj skriver liksom jag att de INTE gör :confused:

Lord Owen skrev:
Har du aldrig sett en häst som visar upp sig trampa väl under sig? :smirk:

Nej, det gör dom inte och varför inte det?

Visst gör vissa det , när de är uppspelta. Men de går inte och trampar under sig eller passagar hela tiden.

Tycker nog bara att de gör det ytterst korta stunder vilket inte är fallet under dressyr ridning

Bubbla skrev:
:bow:
Precis vad jag tänkte skriva. Fast jag bet mig i fingret för jag tänkte inte skriva något mer i denna tråd som inte rörde ursprungsfrågan...
Men det vet väl alla hur onaturligt dressyr är och hur naturligt det är för en häst att hoppa ett hinder på 1,60 när den kan gå förbi på sidan... :angel: (om man jämför alltså...)

*tss* försökte bita mig i fingret också men det var bara droppen, kunde verkligen inte låta bli :angel:

Fladde: ursäkta trådlånet.... ;)

Fast just delen med lösgjordhet gå i form, trampa under sig är ju en bit som inte en hoppryttare kommer ifrån heller (och speciellt inte en fälttävlansryttare som ju måste rida dressyr med). En häst som rids måste ju lägga mer vikt på bakdelen för att hålla som de andra här skriver. Och de hoppryttare jag pratat med och tränat för har också varit noga med att hästen ska gå i korrekt form. Sen är dressyrformen självklart ett steg längre än vad som kanske är nödvändigt för hästens hållbarhet under ryttare.

Nej du missuppfattade inte mitt inlägg, jag höll med dig men klargjorde lite till.

Bubbla skrev:
Fast just delen med lösgjordhet gå i form, trampa under sig är ju en bit som inte en hoppryttare kommer ifrån heller (och speciellt inte en fälttävlansryttare som ju måste rida dressyr med). En häst som rids måste ju lägga mer vikt på bakdelen för att hålla som de andra här skriver. Och de hoppryttare jag pratat med och tränat för har också varit noga med att hästen ska gå i korrekt form. Sen är dressyrformen självklart ett steg längre än vad som kanske är nödvändigt för hästens hållbarhet under ryttare.

Om du läser det jag skrivit så inser du att jag menade själva språnget. Det är samma språng hästen använder vid tex löshoppning!

Det går inte att jämföra med en häst som i frihet i manegen springer lös och när man dressyr rider den. Hästen i frihet går inte på tygel eller trampar speciellt under sig, den gör inga slutor eller öppnor eller speciellt samlad galopp och byten i varje. Medan hopphästen har exakt samma språngkurva under ryttaren (som ger den frihet och inte rycker den i munnen då :angel: ) som den har under frihet i löshoppning. Det är den skillnaden jag menar.

Sedan har jag ju faktiskt redan skrivit att hästen måste bära vikt på bak för att kunna bära upp en ryttare :smirk: Men att jag fortfarande anser att hästar i det fria INTE bär speciellt mkt vikt på bak

men alltså vad du menar är att det endast tas hänsyn till hästens framtunghet i dressyren??? :confused: har jag missuppfattat dig rätt nu????
alltså menar du att eftersom hopp eller ft- (iof inte sett så mkt ft i mitt liv, men av ditt inlägg tolkat) hästarna inte går och kröker på nacken, trampar de inte under sig utan går bara flängridning i princip??? och det ger hållbara hästar osv?

helt allvarligt så förstår jag inte det minsta vad du menar.... det mesta vigör på hästen ser jag som utveckling av deras naturliga egenskaper, så vad exakt är det nu som gör den här 1,60 hoppningen så naturlig jämfört med byten osv???

nädu... hade nog gärna velat se dig rida dina elithästar :smirk:

Och att en hopphäst på banan inte går på tygel har inget med hur den jobbas i det dagliga. Hästar som har frihet i handen hoppar renare språng en en som är på tygel innan språnget

LillaMy84 skrev:
men alltså vad du menar är att det endast tas hänsyn till hästens framtunghet i dressyren??? :confused: har jag missuppfattat dig rätt nu????
alltså menar du att eftersom hopp eller ft- (iof inte sett så mkt ft i mitt liv, men av ditt inlägg tolkat) hästarna inte går och kröker på nacken, trampar de inte under sig utan går bara flängridning i princip??? och det ger hållbara hästar osv?

helt allvarligt så förstår jag inte det minsta vad du menar.... det mesta vigör på hästen ser jag som utveckling av deras naturliga egenskaper, så vad exakt är det nu som gör den här 1,60 hoppningen så naturlig jämfört med byten osv???

nädu... hade nog gärna velat se dig rida dina elithästar :smirk:

Har aldrig talat om att hästen inte skall bära på vikt under ryttare :confused: Var har du fått det ifrån???

Jag sa bara att hästar i frihet inte går "dressyr" men att de kan hoppa på exakt samma sätt som under ryttare. Det är inte att jämställa med under ridning. :confused:

Visst gå i och se på min hemsida så finns det en hel uppsjö med bilder och några videoklipp :D Sedan begreppet elithästar har någon annan kommit med. Jag har en svårklasshäst och en på väg! + en mkt fin liten tysk hopphäst.

olgaklara skrev:
Jo sedan så går inte speciellt många hopphästar på tygel på banan

bla härifrån fick jag det, fler av inläggen är jag allt för trött för att orka läsa igen........
förstår bara inte varför dom inte skulle gå samlat mellan hindrena...
så som jag förstår det utifrån detta och några av dina inlägg till så innebär det att hopp- och fthästar enbart går i form när dom dressyrtränas... vilket innebär att mycket av arbetet går till på ett mindre bra sätt ur ett långvarigt perspektiv....
då förstår jag verkligen hur du tycker att det kommer sig att ft-folk är duktiga på att känna av skador :smirk:
vart ville du förresten komma från början?

olgaklara skrev:
Om du läser det jag skrivit så inser du att jag menade själva språnget. Det är samma språng hästen använder vid tex löshoppning!

Det går inte att jämföra med en häst som i frihet i manegen springer lös och när man dressyr rider den. Hästen i frihet går inte på tygel eller trampar speciellt under sig, den gör inga slutor eller öppnor eller speciellt samlad galopp och byten i varje. Medan hopphästen har exakt samma språngkurva under ryttaren (som ger den frihet och inte rycker den i munnen då :angel: ) som den har under frihet i löshoppning. Det är den skillnaden jag menar.

Sedan har jag ju faktiskt redan skrivit att hästen måste bära vikt på bak för att kunna bära upp en ryttare :smirk: Men att jag fortfarande anser att hästar i det fria INTE bär speciellt mkt vikt på bak

Och om du läser mitt inlägg så förstår du att jag menar att du förmodligen också rider dressyr och därmed tycker jag att det känns lite orimligt av dig att kritisera dressyren som onaturlig.

Visst du kanske har samma språngkurva på en häst utan ryttare som en med, MEN de hoppar sällan 1,60 hinder eller stora bankar i det naturliga, så DÄR har man ju också dragit det ett steg längre. Allt vi gör med hästen är på något sätt onaturligt, att sitta och tjafsa om vad som är mest onaturligt är mina ögon ganska onödigt. Så länge man inte gör något som skadar hästen förstås.

Det går heller inte att lära en häst något som den inte har naturliga anlag för att rent fysiskt klara av, så onaturligt är ju egentligen ganska svårdefinierat...

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
360
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år...
2
Svar
25
· Visningar
3 816
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!