Utömd som ridhäst?

Sv: Utömd som ridhäst?

Fladde skrev:
Vetrenärena på Djursjukhuset fick se filmen och sa att det ända dom ser är att hon tar lite kortare steg med höger bak men inget mer.

Okej. Men då kanske själva felet fanns redan då. :idea: Om hon inte alltid gått med kortare steg hb..

olgaklara skrev:
Och det klassas inte som en orenhet då

Inte nödvändigtvis, eftersom den kan vara strikt ryttarrelaterad också och kallas då tygelhälta. Detta behöver inte betyda att hästen har en fysisk skada, bara att det tar i ojämnt bakifrån något som ryttaren är orsak till.

Bubbla skrev:
Men om det är så hon menar så är det väl inte dit Fladde ska med sin häst (som jag förstått är en ren hopphäst) om olgaklara rekommenderar en vet som har erfarenhet av fälttävlansskador? :smirk:
Kunde inte låta bli... :devil: , hur som helst Fladde, jag hoppas verkligen det löser sig för dig! Att ni åtminstone får en ordentlig diagnos på hästen din.
Men för min del får du gärna starta en ny tråd när du varit inne med hästen. Så lovar jag att hålla mig mer till ämnet då!

Fälttävlan och hoppning är ju ändå hoppning, så skadorna kanske inte är så himla olika. Men vad vet jag, jag bara funderade på om det var det hon menade. Säger inte att Fladde ska fara till den vet. utan att jag håller bara mer om det olgaklara säger kring vets. kunnande.

Lord Owen skrev:
Okej. Men då kanske själva felet fanns redan då. :idea: Om hon inte alltid gått med kortare steg hb..

Kanske.

Men jag vet vad som händer om jag lämnar tillbaka henne:(
Så jag har bestämt att hon får några chanser här att blir bra eller så får hon somna in efter det.

olgaklara skrev:
Dressyrhästar tränas på ett annat sätt eftersom man måste lära hästen något som är mer onaturligt än tex hoppningen.

:rofl: :rofl: :rofl:
nädu nu får du gärna komma in här och förklara VAD du menar eller vill ha sagt med detta

LillaMy84 skrev:
nädu nu får du gärna komma in här och förklara VAD du menar eller vill ha sagt med detta

Undrar jag också. :p :rofl:
Är ju i mina ögon nästintll naturligare än hoppning. Dressyrens rörelser gör hästen i det naturliga livet också, det enda vi ska lära dem är att göra dem på vårt kommando med oss på ryggen. Hoppning är ju inte lika naturligt, hur många hästar hoppar runt i det vilda bara för att de kan? :p Fast där ska man ju också lära dem att göra det på kommando.

Fladde skrev:
Kanske.

Men jag vet vad som händer om jag lämnar tillbaka henne:(
Så jag har bestämt att hon får några chanser här att blir bra eller så får hon somna in efter det.

Ja, det tycker jag också låter bra.
Nu när du lat ner så mkt på den här hästen skulle det antagligen inte kännas så himla bra att lämna tillbaka henne antar jag. :crazy:
Men att veta om hon hade något problem med hb långt före du fick henne kan ju hjälpa upp situationen. Det var så jag tänkte.

Lord Owen skrev:
Ja, det tycker jag också låter bra.
Nu när du lat ner så mkt på den här hästen skulle det antagligen inte kännas så himla bra att lämna tillbaka henne antar jag. :crazy:
Men att veta om hon hade något problem med hb långt före du fick henne kan ju hjälpa upp situationen. Det var så jag tänkte.

Jo men den infon jag fått från Djursjukhus, ägare, tränare och uppföddare i Danmark har hon aldrig haft problem med hälta innan :crazy:

Varför fortsätter du att rek Tornell när vi redan har konstaterat att han inte tar emot några nya kunder just nu och gamla får vänta i 6 veckor på en tid? :confused:
De allra flesta av oss vet att han är erkänt bra men det hjälper ju inte Fladde här och nu...

Fladde skrev:
Jo men den infon jag fått från Djursjukhus, ägare, tränare och uppföddare i Danmark har hon aldrig haft problem med hälta innan :crazy:

Men jag menar inte just problem med hälta, utan tex det där att hon tog kortare steg med hb när du provred. Hon kanske har gjort så hela livet, det kanske har något att göra med det problem hon nu har. Det var så jag tänkte. :crazy:

tio-i-tre skrev:
Varför fortsätter du att rek Tornell när vi redan har konstaterat att han inte tar emot några nya kunder just nu och gamla får vänta i 6 veckor på en tid? :confused:
De allra flesta av oss vet att han är erkänt bra men det hjälper ju inte Fladde här och nu...

Om fladde inte får ut något av Hbg, utan de dömer ut hästen så kanske hon vill ta den till en annan klinik och kolla en gång till och då är det ju kanske bra att veta om JT? :crazy:

Lord Owen skrev:
Men jag menar inte just problem med hälta, utan tex det där att hon tog kortare steg med hb när du provred. Hon kanske har gjort så hela livet, det kanske har något att göra med det problem hon nu har. Det var så jag tänkte. :crazy:

Inte på filmerna jag sett från Dressyrtävlingar i danmark..

LillaMy84 skrev:

Ja jag tycker att gå i samlad galopp och trav i 7 minuter är mer onaturligt för hästen. Tillika slutor och öppnor galoppombyte i varje etc.

Det är inte speciellt många hästar som går på tygel i hagen eller byter i serier tex, visst hoppa en hel bana är onaturligt i sig men jag tänkte mer på just själva hoppet i sig det finns inget "tvingande" i luften. Man har inte utvecklat hoppningen som så om man jämför med dressyren. Visst hästarna har bättre teknik men de hoppar inte högre. Kapaciteten är därmed bättre överlag på hopphästarna idag.

Svårighetsgraden och samlingen har ökat inom dressyren, tex byten på böjt spår, piaffpiuretter, slutor i passage etc Jag anser att hästar naturligt utövar en del av dessa rörelser men inte som på dressyrbanan, medan skillnaden i språnget fritt och under ryttare inte skiljer sig.

Rollkur utövas av häst i hage men anses här vara horribelt (jag personligen gillar det inte, men det går inte att komma ifrån att hästar gör det naturligt)

Dessutom ta sig över ett hinder kan alla hästar, men alla kan inte göra dressyrens rörelser tex en bra sluta

Okej. Då vet du ju det. Eller så kanske hon började att gå kortare steg precis före du köpte henne? Möjligheterna är oräkneliga. :D

tio-i-tre skrev:

Jag fortsätter inte att rek honom eftersom det är lönlöst, men jag poängterade att det var dit och till stenestad jag rek och ingen annanstans :smirk:

jag har dessutom rek Fladde dit för flera månader sedan utan gehör.

olgaklara skrev:
Ja jag tycker att gå i samlad galopp och trav i 7 minuter är mer onaturligt för hästen. Tillika slutor och öppnor galoppombyte i varje etc.

Det är inte speciellt många hästar som går på tygel i hagen eller byter i serier tex, visst hoppa en hel bana är onaturligt i sig men jag tänkte mer på just själva hoppet i sig det finns inget "tvingande" i luften. Man har inte utvecklat hoppningen som så om man jämför med dressyren. Visst hästarna har bättre teknik men de hoppar inte högre. Kapaciteten är därmed bättre överlag på hopphästarna idag.

Svårighetsgraden och samlingen har ökat inom dressyren, tex byten på böjt spår, piaffpiuretter, slutor i passage etc Jag anser att hästar naturligt utövar en del av dessa rörelser men inte som på dressyrbanan, medan skillnaden i språnget fritt och under ryttare inte skiljer sig.

Rollkur utövas av häst i hage men anses här vara horribelt (jag personligen gillar det inte, men det går inte att komma ifrån att hästar gör det naturligt)

Dessutom ta sig över ett hinder kan alla hästar, men alla kan inte göra dressyrens rörelser tex en bra sluta
'

Alla hästar KAN göra dressyrens rörelser eftersom de hör till hästarnas natrliga rörelser. Sedan hur BRA de är enligt människornas poängskala är en helt annan sak.

Hästar går kanske inte "på tygeln" som det ser ut på dagens dressyrbanor i det fria, men visst lägger de vikten på bekdelen och trampar väl under sig. Det gör de och det är samma mål som med "att gå på tygeln".

Hur man utför rörelserna är såklart onaturligt, men rörelserna i sig är naturliga. Tycker du det är naturligt för en äst att hoppa ca 14 hinder efter varandra i en speciell ordning? Och vad får du om d tar bort hinderna från en hoppbana. Jo, dressyr.

Lord Owen skrev:
'

Alla hästar KAN göra dressyrens rörelser eftersom de hör till hästarnas natrliga rörelser. Sedan hur BRA de är enligt människornas poängskala är en helt annan sak.

Hästar går kanske inte "på tygeln" som det ser ut på dagens dressyrbanor i det fria, men visst lägger de vikten på bekdelen och trampar väl under sig. Det gör de och det är samma mål som med "att gå på tygeln".

Hur man utför rörelserna är såklart onaturligt, men rörelserna i sig är naturliga. Tycker du det är naturligt för en äst att hoppa ca 14 hinder efter varandra i en speciell ordning? Och vad får du om d tar bort hinderna från en hoppbana. Jo, dressyr.

Där håller jag inte med dig! Jag tycker inte att hästar bär vikt på bakbenen i det fria eller trampar väl under sig. Utan det är ett sätt vi måste få hästarna att gå för att bära upp oss

Har du aldrig sett en häst som visar upp sig trampa väl under sig? :smirk:

Nej, det gör dom inte och varför inte det?

Till Alla:

Vet ringde precis..

Dom skulle ha ett möte om min häst senare idag så han ringer efter det mötet..

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
360
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år...
2
Svar
25
· Visningar
3 816
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka