Utömd som ridhäst?

Sv: Utömd som ridhäst?

Bubbla skrev:
Nu pratade vi elitnivå och inte "top of the world". Eller i alla fall gjorde och tolkade jag det som det.

Jag tycker inte att 1.40 hoppning kan räknas som elitnivå, inte heller en vanlig 1.50 här hemma. Elitnivå för mig är landslagen och Internationellt tävlande i svår klass samt SM final.

Rufsan. skrev:
Visst är detta sant förutom att jag inte alls tror att många rider mycket och hårt på sina hästar inte mer än att folk tror att dom rider i hård träning när det faktiskt enbart är lätt träning. Hård träning är trav , galopp, fälttävlan, medelhård träning blir väl hoppning och dressyr på elitnivå och lätt träning allt annat, inte så konstigt att folk får tossiga hästar när dom rider i lätt träning och fodrar dom som om dom går hård träning.

Sedan dessa ridskolefolk och andra, dom ser ju ofta inte hältorna förrän dom redan finns där, en häst som presterar på max märker du det minsta minsta lilla mycket mycket fortare, en häst som inte ens tar i med hälften går längre med samma "problem". Jag menar jag kan ju gå runt med en liten smärta i foten som kanske inte ens märks, men Stefan Holm skulle väl förmodligen inte ens kunna göra en ansats med samma problem eftersom han anstränger sig mer än vad jag gör. Förstår du vad jag menar??

En elitryttare som tränar sina hästar på max , skall ju kunna upptäcka skadan innan den finns där och det tror jag inte att en "vanlig" ryttare gör pga skillnaden i ansträngningen på hästen.

Sorry Fladde att vi spårar ur ämnet lite men vilken tråd gör inte det :o

Känner faktiskt folk som rider t ex svår dressyr hemma men inte tävlar. Så hennes kunskap om hästens rörelsemönster är sämre bara för att hon just inte tävlar? Jag känner minsta lilla orenhet på min häst, och har också många gånger haft rätt när jag tyckt att andras hästar inte går helt schysst. Jag ser inte kopplingen tävling elit - överlag bättre möjlighet att se skador än en lika duktig otävlande människa.

Jag håller med dig om att en häst som rids på max förmodligen visar ett symptom tidigare, men att för den sakens skull säga att de som rider på elitnivå känner det bättre...det köper jag inte helt och hållet. Ingen behöver hålla med mig, det är bara min åsikt. Sen är det ju också så att ju mer du anstränger en häst (eller en människa) ju större BLIR skaderisken. Eller kanske att hästens svagheter visar sig lättare.

Strunt samma, jag tycker som jag tycker så får ni tycka som ni tycker. Det jag inte gillade med olgaklaras elitprat var mest ett lite "förmer"tänkande (som jag tolkade det, det kan vara fel).

Bubbla skrev:
Vad är det som säger tat du måste rida på elitnivå för att kunna rida den där svåra terrängbanan, den kan man kanske få rida på träning? Eller jag som rider dressyr beöver faktiskt inte rida mitt program inför publik och domare för att få en kick, för mig är det en precis lika stor kick att få igenom den där rörelsen hemma på banan när vi rider alldeles själva.

Men sen har jag också tre barn och en sambo jag älskar och DÄR får jag mina absolut största kickar när jag umgås med dem...men man har olika värden i livet...

Skojar du,??? Självklart måste man rida på elitnivå om man skall klara av att rida den där svåra terrängbanan, dessutom rider man inte den där svåra terrängbanan på träning :crazy: Inte ens dom bästa i världen skulle göra det, man har inte alls den mentala inställningen på träning som tar en över dessa hinder på tävling, man måste vara jäkligt taggad för att rida bra terräng, eliten kanske tränar max på medelsvår nivå på träning. Dessutom kräver det en häst som är van att gå dessa stora terrängbanor för att överleva, det går ju inte att ta vad som helst hemma i stallet direkt :crazy:

Dom flesta som tävlar på elitnivå har ju faktiskt oxå barn och familj som dom umgås och trivs med :smirk: Titta på Malin Baryard , hennes OS medalj var ju inget värd om hon jämförde med att vara mamma så det är väl klart det går att kombinera

Senast ändrad av en moderator:

Rufsan. skrev:
Jag tycker inte att 1.40 hoppning kan räknas som elitnivå, inte heller en vanlig 1.50 här hemma. Elitnivå för mig är landslagen och Internationellt tävlande i svår klass samt SM final.

Elitnivå borde väl vara just de som tävlar i Eliten :confused:
Men även om man vill räkna som du räknar och inte bara räknar svenskar så finns det säkerligen en hel del...

Bubbla skrev:
Elitnivå borde väl vara just de som tävlar i Eliten :confused:
Men även om man vill räkna som du räknar och inte bara räknar svenskar så finns det säkerligen en hel del...

Ja men det är ju skillnad på elitryttare och elitnivå, även om tex jag tävlar i fälttävlan på samma nivå som Linda Algotsson och Pippa Funnell skulle ju inte jag räkna in mig på samma "elit"nivå som dessa även om vi skulle tävla i samma klass (svår) då.

Elittävling sträcker ju sig i hoppning från 1.30 och uppåt. dressyr vet jag inte.

Rufsan. skrev:
Skojar du,??? man rider inte den där svåra terrängbanan på träning :crazy: Inte ens dom bästa i världen skulle göra det, man har inte alls den mentala inställningen på träning som tar en över dessa hinder på tävling, man måste vara jäkligt taggad för att rida bra terräng, man kanske tränar max på medelsvår nivå på träning. Dessutom kräver det en häst som är van att gå dessa stora terrängbanor för att överleva, det går ju inte att ta vad som helst hemma i stallet direkt :crazy:

Dom flesta som tävlar på elitnivå har ju faktiskt oxå barn och familj som dom umgås och trivs med :smirk: Titta på Malin Baryard , hennes OS medalj var ju inget värd om hon jämförde med att vara mamma så det är väl klart det går att kombinera

Nej jag skojar inte, jag har ingen större erfarenhet av fälttävlan (har inte tävlat det sen ponnytiden), antog kanske att man åtminstone tränade på hinder av den svårighetsgraden innan man åkte och tävlade på dem. Gör man inte det är det ju inte konstigt om man får skador, då har ju inte hästen någon möjlighet att vara förberedd och ryttaren har inte heller någon möjlighet att veta om hästen klarar av det. Och nej, jag som triodde att jag kunde ta Brunte 23 och rida banan.... :angel: ...dumhetsförklaringarna bara haglar...

De flesta som tävlar på internationell nivå och som har barn har en förstående make/maka som ställer upp otroligt mycket, eller en barnflicka. Många ryttare (spec. kvinnliga) lägger också tävlingskarriären på hyllan när de får barn. Att Malin klarar av att kombinera det kan vi ta upp om ett par-fem år sådär när hon skaffat fler barn och de är lite större. Hennes plutt är ju knappt mer än nykläckt än... :p

Rufsan. skrev:
Ja men det är ju skillnad på elitryttare och elitnivå, även om tex jag tävlar i fälttävlan på samma nivå som Linda Algotsson och Pippa Funnell skulle ju inte jag räkna in mig på samma "elit"nivå som dessa även om vi skulle tävla i samma klass (svår) då.

Elittävling sträcker ju sig i hoppning från 1.30 och uppåt. dressyr vet jag inte.

I så fall har vi väl inte samma definition av elitnivå helt enkelt. Tror inte olgaklara varit med i OS de senaste åren?

Kanske dags att starta en egen tråd om det här om ni vill diskutera det, och låta Fladdes tråd fortsätta handla om det den ska handla om ;)

Smurfmodesty skrev:
Kanske dags att starta en egen tråd om det här om ni vill diskutera det, och låta Fladdes tråd fortsätta handla om det den ska handla om ;)

Tja fast det handlar ju bara om en massa bråk från sidan 3 och framåt, det här är väl trevligare :angel:

Smurfmodesty skrev:

Ska jag vara helt ärlig så är jag ganska färdigdiskuterad.

Och så tror jag att Fladde för länge sedan är mer förtjänt av att starta en ny tråd när hon varit inne med hästen och fått ett säkert besked :cool:

Bubbla skrev:
I så fall har vi väl inte samma definition av elitnivå helt enkelt. Tror inte olgaklara varit med i OS de senaste åren?

Nä jag skrev svår internationell klass oxå på den listan samt SM final

Bubbla skrev:
Nej jag skojar inte, jag har ingen större erfarenhet av fälttävlan (har inte tävlat det sen ponnytiden), antog kanske att man åtminstone tränade på hinder av den svårighetsgraden innan man åkte och tävlade på dem. Gör man inte det är det ju inte konstigt om man får skador, då har ju inte hästen någon möjlighet att vara förberedd och ryttaren har inte heller någon möjlighet att veta om hästen klarar av det. Och nej, jag som triodde att jag kunde ta Brunte 23 och rida banan.... :angel: ...dumhetsförklaringarna bara haglar...

De flesta som tävlar på internationell nivå och som har barn har en förstående make/maka som ställer upp otroligt mycket, eller en barnflicka. Många ryttare (spec. kvinnliga) lägger också tävlingskarriären på hyllan när de får barn. Att Malin klarar av att kombinera det kan vi ta upp om ett par-fem år sådär när hon skaffat fler barn och de är lite större. Hennes plutt är ju knappt mer än nykläckt än... :p

Man kvalar upp till nästa klass, sedan är det så fiffigt att i den svårare klassen finns det enklare vägar som tar längre tid mer kallat alternativ väg och det är just för dom som debuterar i klassen antingen hela ekipaget eller antingen hästen eller ryttaren. Det är ju inte så att du hoppar från lätt till svår klass direkt , utan hästen har ju i flera år förberett sig genom att succesivt kvala upp i svårare klasser. Det finns ju vissa typhinder i terrängen som man tränar på, gravar , vatten, smala som finns from lätt klass , det är bara det att höjden och bredden blir ju större samt det tekniska ju högre upp i klasserna man kommer.

Det ÄR jäkligt svårt och det är därför det är så få i fälttävlanstoppen oxå :smirk:

Jag vet många som inte är elitryttare men somhar ridigt i många år och som vvet lika mycket som ex en elitryttare.

Till Alla:

Vet ringer mig under dagen ochberättar vad som ska hända!

Lancet skrev:
Hej! kunde inte undgå att svara..var är det flade åker med sin häst? håller med Jonas ska det vara!

Har varit i H-borg med pållen..

Bubbla skrev:

Men dock varit med i en OS sattsning tidigare år :angel:

En liten lite kommentar bara

De flesta landslagsryttare i både hoppning och ft har INTE ridit något OS. Är de då inte elitryttare?

Senast ändrad:

Bubbla skrev:

Skadorna får man förebygga genom rätt tränande och ingen häst blir skadad av högre svårighetsnivå. Svårighetsnivån utbildar du genom tävlingarna eftersom du inte bara kan gå in och rida en ** klass utan att ha tävlat förr. I ft finns det nämnligen ett kvalsystem och för att rida de högsta klasserna idag så måste häst och ryttare tillsammans kvala dit vilket det inte är i tex hopp/dressyr.

Och nä vi tränar bara enstaka hinder på träning och absolut inte så svårt som det är i terrängen på tex *** nivå. Vi tränar för att bygga upp självförtroende och inte för att sätta dem i "skiten" eftersom terrängen handlar om förtroende mellan häst ryttare så är det den biten som är det viktigaste. Dessutom är en terräng bana i *** klass närmare 5km lång med runt 40st språng, inget jag skulle utsätta min häst för på träning direkt. Till tävling är den tränad men eftersom man oftast inte tränar terräng på de mer rutinerade hästarna mer än 1 gång om året och det på för våren för att "väcka" upp dem så finns det ingen anledning att fara ut på någon lång terrängträning. de vet vad som gäller och de har rutin.

De flesta av världens bästa ft ryttare har fulltalig familj.

Nu kan man ju inte jämföra ft med annat elittävlande eftersom det finns många som endast har ett par hästar i stallet och inte som hopp/dressyr som kanske har 10-15 topphästar. Du rider inte mer än kanske 1 eller 2 **** och runt en 5-6 *** klasser på en och samma häst.

De flesta har vanliga jobb med en vanlig lön, och semester har alla det gäller bara hur man prioriterar den, jag använder min till speciella träningar och tävlingar. Och hör och häpna min sambo tycker det är helt ok och vi umgås ändå

Jag bläddrar bara för bi dinna inlägg nu :smirk:

Det är liksom noll rätt nästan :devil:

Fladde skrev:
Jag bläddrar bara för bi dinna inlägg nu :smirk:

Det är liksom noll rätt nästan :devil:

eh??

och vad menar du med det nudå?

Noll rätt????

Hoppas du klarar av att förklara :smirk:

Men allt detta snacket om elithäst ditt och bla bla bla bla..

Tror du alla vetrenärer är elitryttare?
Tror du man MÅSTE vara elit ryttare för att klara av att känna att hästen inte är ren?

Jag är ingen elitryttare(har ridigt i elitallsvenskan på ponny för några år sen) men har ändå klarat av att känna att hästen inte var ren när jag hade äkt den ca 3 veckor och en vet som vi tog ut sa att den var fult frisk.

olgaklara skrev:
Men dock varit med i en OS sattsning tidigare år :angel:

En liten lite kommentar bara

De flesta landslagsryttare i både hoppning och ft har INTE ridit något OS. Är de då inte elitryttare?

Och hur länge kan man leva på gamla meriter? Om man anser sig vara elitryttare ska man väl ligga på elitnivå i dagsläget.

Det var Rufsan som tog elitsnaclket ett steg längre, inte jag. Enligt min definition är du förmodligen elitryttare, det var Rufsan som hade en annan definiton och enligt den är du inte det. Så din sista fråga får du ta med Rufsan, inte med mig.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
360
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år...
2
Svar
25
· Visningar
3 816
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens