Utömd som ridhäst?

Sv: Utömd som ridhäst?

Malinigbg skrev:
Jodå, mycket riktigt så tycker jag att du är en av dom! :angel:
Du uttrycker dig väldigt ifrågasättande mot Fladde och när du sen får kritik för det så backar du tillbaka och skriver gulliga och rara meddelanden till henne...Inget fel i sig, hon blir säkert glad, men i mina ögon är det inte rakryggat.
Det är ingen big deal, gå gärna tillbaka och läs själv och om du inte förstår ska jag naturligtvis ge dig exempel.

Jaså, det fattade jag inte. :confused:
Jag tycker inte att jag backat ett steg i vad jag tycker. Jag tycker fortfarande att kliniken verkar konstig, jag fattar fortfarande inte vissa av de saker de gjort och varför de gjort så och jag står fast vid att om jag var Fladde skulle jag byta klinik. Kan du se någonstans här att jag backat i vad jag tycker? Däremot väljer jag att inte gå så aggressivt fram som olgaklara då jag varit med i en sådan här diskussion om Fladde tidigare och då fick man väldigt mkt skit för att man öht ifrågasatte någonting alls, och det orkar jag bara inte argumentera om. Istället för att köra över folk förklarade jag vad jag vill få fram med mina åsikter och mitt ifrågasättande av kliniken och Fladde. Det vill säga, jag vill förstå varför de gör något som jag inte fattar varför de gör. Jag tycker heller inte att jag "gullat" med Fladde, däremot sänker jag garden. Men om du läser vad jag frågat henne om så förstår du att jag fortfarande undrar samma sak. Att sänka garden lite för att inte mucka gräl är inte samma sak som att inte stå för sina åsikter, hade jag inte gjort det hade jag först gått ut som slagskämpe och sedan börjat försvara kliniken när det börjat gå lite väl hett till. Och så är ju inte fallet, eller hur?

Vetrenären fick inte kontakt med behandlande vet så det blev inget idag
Han skulle ringa oss imorgon när han diskuterat med andra vet osv..

olgaklara skrev:
jag har endast svarat på inlägg riktade rakt mot mig :smirk:

Ja, det är ju bra det. :smirk: Men vad har elitryttarna och allt det där med Fladdes häst att göra? Tror jag missat där ni kom in på det sidospåret, för varför kom det in i bilden?

Lord Owen skrev:
Ja, det är ju bra det. :smirk: Men vad har elitryttarna och allt det där med Fladdes häst att göra? Tror jag missat där ni kom in på det sidospåret, för varför kom det in i bilden?

Eftersom jag hänvisade till landslagsveterinärens klinik dvs JT och att elitryttarna åkte dit och hältutredde sina topphästar där. Så enkelt var det :D

Bubbla skrev:
Mycket snack om elitryttare och tävlingsryttare i dina inlägg. Som jag irriterar mig lite på tyvärr. Annars tror jag att vi egentligen har samma åsikt när jag läser det du skrivit det du skriver nu. Det inlägg du skrev innan fick jag intrycket av att du tyckte att du kunde se bättre än en vet vad som var fel och hur det skulle behandlas och det kan jag säga utan att känna dig alls att det köper jag inte. Sen finns det självklart veterinärer som är experter på olika saker, det argumenterar jag inte emot.

Att jag irriterar mig på ditt elitfolkssanck är för att det finns otroligt mycket hästfolk som inte är i närheten av elitnivå som har otroligt mycket erfarenhet och kunskaper. Att man tävlar på hög nivå säger egentligen ingenting om ens hästkunskap runtomkring. I en del fall säger det tyvärr också ingenting om ens ridkunskaper utan mer om ens plånbok...

Ha!!! Äntligen!! Jag har baske mig RETAT mig på Olgaklaras eviga snack om elit. Jag tycker att det LYSER jag-är-så-jävla-bra-mentalitet!!! Har läst i en massa trådar och det faller hela tiden tillbaka till "jag som elitryttare", "mina elithästar" osv. Jag vet inte vem du är, Olgaklara, men jag får bara känslan av att det kanske är mest du själv som tycker att du är elitryttare och att du mest försöker hävda dig här på Buke. Jag vet att detta inte har med den urspungliga tråden att göra, men jag kunde inte hålla mig längre... Sorry, men ibland får man kräka av sig. Det är bara min åsikt och det är sånt man får leva med när man väljer att delta i forumet. :devil:

San Q skrev:
Ha!!! Äntligen!! Jag har baske mig RETAT mig på Olgaklaras eviga snack om elit. Jag tycker att det LYSER jag-är-så-jävla-bra-mentalitet!!! Har läst i en massa trådar och det faller hela tiden tillbaka till "jag som elitryttare", "mina elithästar" osv. Jag vet inte vem du är, Olgaklara, men jag får bara känslan av att det kanske är mest du själv som tycker att du är elitryttare och att du mest försöker hävda dig här på Buke. Jag vet att detta inte har med den urspungliga tråden att göra, men jag kunde inte hålla mig längre... Sorry, men ibland får man kräka av sig. Det är bara min åsikt och det är sånt man får leva med när man väljer att delta i forumet. :devil:

och var har jag skrivit att JAG är elitryttare?? Eller mina elithästar? jag har kanske skrivit svårklasshäst, för en sådan har jag i stallet och ja jag tävlar svår klass dessutom :angel: .

häst

Och att du mår illa och är avundsjuk över att andra tävlar höga klasser är knappast mitt fel och du behöver inte spy galla över mig :mad:

Vad är en elitryttare i dina ögon???

Jag är inte speciellt anonym här så det är bara för dig att gå in och titta på min hemsida om du vill veta mer :angel:

olgaklara skrev:
Eftersom jag hänvisade till landslagsveterinärens klinik dvs JT och att elitryttarna åkte dit och hältutredde sina topphästar där. Så enkelt var det :D

Aha, så det var så elithästfnurran startade. :p Ja, då vet jag det. Men bara för att de far dit behöver ju inte den kliniken vara bättre i Fladdes hästs fall? Men det kanske någon redan sagt? :p

*knappen*

Vad spelar det för roll om man är elitryttare eller ej? Man kan ju vara duktig ändå.

Vad ni diskuerar saker som inte har md ämnet att göra :mad: :devil:

olgaklara skrev:
jag menar exakt att jag själv i mycket om och men kan ställa diagnos på min egen häst, utifrån det jag själv ser och känner.

jag vet om hästen är halt eller stel efter en tävling tex

och jag känner direkt om det är någon ojämnhet som inte brukar finnas där. jag vet ju vad jag gjort med hästen, om den trampat snett eller om den är överansträngd. Men jag åker ALLTID till min vet om det är något jag bedömer som akut vilket då tex inte muskelstelhet dagen efter tävling är.

jag kan också se på mina elevers hästar om det är något som är fel på dem, men där ställer jag ALDRIG någon egen diagnos utan hänvisar till antingen vila (ta det lugnt några dagar) om det är något mindre eller att de skall åka iväg med dem till vet.

jag har aldrig menat att jag skulle mixtra och hålla på själv med hästen, men jag anser mig vara så pass kompetent att jag ser om den är halt eller inte. sedan kan jag ha mina teorier om vad som har orsakat skadan.

jag brukar prata med vet och berätta hur jag upplever det hela och vad jag tror och inte bara överlämna det till vet. inlästa/erfarenhets kunskaper just eftersom de inte vet hur just denna häst uppför sig i vardagen. det är denna biten många glömmer bort. som människa kan man berätta var det gör ont direkt till läkaren vilket inte hästen kan göra till en vet, men där finns jag som rider och sköter den jag kan ju faktiskt prata och berätta hur och på vilket sätt och vad den gjort (om den varit iväg och tävlat eller bara gått i hage).

det är där erfarenheten kommer in och det är så inom alla yrken och inte endast inom medicin. och nu brukar de flesta skador på hästar vara rätt så lika och då brukar man iaf sätta igång dem långsamt eftersom det har bevisat sig vara det bästa för att få en fullt återställd häst.

Och då menar jag att jag känner också om det är något fel på min häst. Och jag känner i regel om det är något fel på en annan häst jag sitter upp på också. Jag är långt från elitryttare (även om jag varit uppe i elitallsvenskan på ponny för hundra år sedan), jag rider mest skogsridning. Men jag kan känna en hälta eller orenhet eller ojämnhet ändå...

Det finns faktiskt folk som rider både mycket och "hårt" på sina hästar utan att ens tävla. Det finns också folk som har haft otur med sina hästar utan att ens rida speciellt mycket som därigenom fått otroliga kunskaper om olika hästsjukdomar. Folk som jobbar på ridskolor får ofta mycket kunskaper om hältor eftersom de ser många olika hästar varje dag osv. osv. Så jag köper fortfarande inte ditt elitfolksprat.

Men annars tror jag som sagt inte att vi egentligen har så olika åsikt som jag trodde från början.

olgaklara skrev:
Visst finns det folk som inte är i närheten av elitnivå som kan häst, men man kan aldrik komma ifrån att det är där hästarnas hållbarhet sätts på hårda prov. Därför tror jag faktiskt att dessa kan i allmänhet mer om skador på häst än gemenemang.

Det med stor plånbok är ganska nedvärderande och väldigt långt från dagens sanning. Plånboken gör kanske att du kan köpa en fin häst (läs färdig) men för att fortsätta hålla sig på topp krävs det hårt arbete OCH stor hästkunskap.

De som köper till sig en bra häst faller väldigt snabbt och framgången blir oftast direkt men de håller sig inte kvar där. Se bara på Roffe tex han har slitit som f*n för att komma dit han är idag och tro mig där fanns ingen stor plånbok inblandad från början. Att han idag får sponsorhästar är något helt annat. han har ändå jobbat sig dit.

Tycker bara det låter avundsjuka när man jämställer elitryttare med stor plånbok. För ahde det varit så så hade nog hela svenska eliten i fälttävlan varit någon annanstans idag är just där :crazy:

Visst finns det ett otal människor i eliten idag som jobbat sig upp och är otroligt duktiga ryttare och hästmänniskor. Just fälttävlan är nog inte det exemplet där det finns flest människor som köper sig dyra hästar heller.
Men det finns inom hoppningen, kanske inte så himla mycket i Sverige heller, men inte ens du kan förneka att de finns...och visst när den dyra hästen inte finns längre står ryttaren där. Men ofta handlar det inte bara om hästen utan om möjlighet att ta ledigt från jobb för att träna, eller om att ha råd att ha dyra tränare och kanske tom flyga över världsdelar för att komma till tränaren.

Avundsjuk kan jag inte påstå att jag är. Visst skulle jag gärna ha ekonomi och förutsättningar för att ha ett par hästar till i stallet, men jag skulle inte få ut speciellt mycket av att tävla på elitnivå. jag ser andra värden i livet...

Lord Owen skrev:
Jag argumenterade inte kring huruvida en vet. är bättre än en hästkunnig person. Fattar du? Inte samma sak. Det jag spekulerade kring vad hon menade eftersom det blivit lite väl mkt missuppfattningar i den här tråden och då lägger jag mig i. Så nej du, jag var inte den som började argumentera kring vet. grejjen här.

Eftersom du ansåg det nödvändigt att tala för olgaklara så trodde jag att du höll med om hennes åsikt. Om så inte var fallet ber jag om ursäkt om du kände dig påhoppad.

Du började dock argumentera om vad olgaklara menade med sitt inlägg, och där tycker jag fortfarande att det bara blir fler missförstånd och inte tillför någonting om en tredje part lägger sig i.

Lord Owen skrev:
*knappen*

Vad spelar det för roll om man är elitryttare eller ej? Man kan ju vara duktig ändå.

Jo men hur många "normalryttare" tränar sina hästar på den nivån där hästens hållbarhet kommer på tapeten?? Och nu menar jag inte hållbarhet pga felridning.

Visst finns det väldigt många rika ryttare som köper sig färdiga hästar särskilt i hoppning och dressyr men ärligt talat hur långt kommer dom enbart på det??? Visst rider dom GP hoppning och allt det där men på den nivån räknas inte det ens som framgångsrikt (även om vi gör det) utan där räknas top ten, OS, VM och EM final och hur många "enbart rika" når dit??

Bubbla skrev:
Avundsjuk kan jag inte påstå att jag är. Visst skulle jag gärna ha ekonomi och förutsättningar för att ha ett par hästar till i stallet, men jag skulle inte få ut speciellt mycket av att tävla på elitnivå. jag ser andra värden i livet...

Men hur vet du det när du inte ens har provat :confused:
Bara för att man tävlar på elitnivå behöver ju inte det innebära att det inte finns andra värden i livet. Särskilt i fälttävlan för där tävlar man ju inte så mkt om man skall jämföra med andra grenar , hoppning tex skulle jag personligen tycka vara för stressigt att ligga ute var och varannan helg världen runt, men fälttävlan är ju perfekt säg 5-6 internationella tävlingar om året och några hemma. Kan det finnas mer tjusning än att rida en riktigt riktigt svår terrängbana där hästen och du måste ha total tillit till varandra och klara ut det på ett enkelt sätt, sicken adrenalinkick!!! Okey det finns säkert fler saker men det här måste vara ett av dom härligaste ögonblicken (om man nu är fälttävlansryttare vill säga)

Bubbla skrev:
Det finns faktiskt folk som rider både mycket och "hårt" på sina hästar utan att ens tävla. Det finns också folk som har haft otur med sina hästar utan att ens rida speciellt mycket som därigenom fått otroliga kunskaper om olika hästsjukdomar. Folk som jobbar på ridskolor får ofta mycket kunskaper om hältor eftersom de ser många olika hästar varje dag osv. osv. Så jag köper fortfarande inte ditt elitfolksprat.

Visst är detta sant förutom att jag inte alls tror att många rider mycket och hårt på sina hästar inte mer än att folk tror att dom rider i hård träning när det faktiskt enbart är lätt träning. Hård träning är trav , galopp, fälttävlan, medelhård träning blir väl hoppning och dressyr på elitnivå och lätt träning allt annat, inte så konstigt att folk får tossiga hästar när dom rider i lätt träning och fodrar dom som om dom går hård träning.

Sedan dessa ridskolefolk och andra, dom ser ju ofta inte hältorna förrän dom redan finns där, en häst som presterar på max märker du det minsta minsta lilla mycket mycket fortare, en häst som inte ens tar i med hälften går längre med samma "problem". Jag menar jag kan ju gå runt med en liten smärta i foten som kanske inte ens märks, men Stefan Holm skulle väl förmodligen inte ens kunna göra en ansats med samma problem eftersom han anstränger sig mer än vad jag gör. Förstår du vad jag menar??

En elitryttare som tränar sina hästar på max , skall ju kunna upptäcka skadan innan den finns där och det tror jag inte att en "vanlig" ryttare gör pga skillnaden i ansträngningen på hästen.

Sorry Fladde att vi spårar ur ämnet lite men vilken tråd gör inte det :o

Senast ändrad av en moderator:

Hej! kunde inte undgå att svara..var är det flade åker med sin häst? håller med Jonas ska det vara!

Rufsan. skrev:
Visst finns det väldigt många rika ryttare som köper sig färdiga hästar särskilt i hoppning och dressyr men ärligt talat hur långt kommer dom enbart på det??? Visst rider dom GP hoppning och allt det där men på den nivån räknas inte det ens som framgångsrikt (även om vi gör det) utan där räknas top ten, OS, VM och EM final och hur många "enbart rika" når dit??

Nu pratade vi elitnivå och inte "top of the world". Eller i alla fall gjorde och tolkade jag det som det.

Rufsan. skrev:
Men hur vet du det när du inte ens har provat :confused:
Bara för att man tävlar på elitnivå behöver ju inte det innebära att det inte finns andra värden i livet. Särskilt i fälttävlan för där tävlar man ju inte så mkt om man skall jämföra med andra grenar , hoppning tex skulle jag personligen tycka vara för stressigt att ligga ute var och varannan helg världen runt, men fälttävlan är ju perfekt säg 5-6 internationella tävlingar om året och några hemma. Kan det finnas mer tjusning än att rida en riktigt riktigt svår terrängbana där hästen och du måste ha total tillit till varandra och klara ut det på ett enkelt sätt, sicken adrenalinkick!!! Okey det finns säkert fler saker men det här måste vara ett av dom härligaste ögonblicken (om man nu är fälttävlansryttare vill säga)

Nej jag har inte provat så visst kanske jag inte kan uttala mig om det helt hundra.

Men jag är inte dummare än att jag förstår att för att ligga på elitnivå ska du helst ha flertalet hästar. Som ska ridas och trimmas in i det sista. För att få ekonomin att gå ihop måste man dessutom förmodligen tex utbilda och sälja hästar, rida till hästar och ha lektioner uppepå det. Plus sedan alla dessa tävlings-och resdagar. Som inte alls skulle passa mig som är en ganska hemkär person.

Vad är det som säger tat du måste rida på elitnivå för att kunna rida den där svåra terrängbanan, den kan man kanske få rida på träning? Eller jag som rider dressyr beöver faktiskt inte rida mitt program inför publik och domare för att få en kick, för mig är det en precis lika stor kick att få igenom den där rörelsen hemma på banan när vi rider alldeles själva.

Men sen har jag också tre barn och en sambo jag älskar och DÄR får jag mina absolut största kickar när jag umgås med dem...men man har olika värden i livet...

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
360
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år...
2
Svar
25
· Visningar
3 816
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka