Utömd som ridhäst?

Sv: Utömd som ridhäst?

Fladde skrev:
Men allt detta snacket om elithäst ditt och bla bla bla bla..

Tror du alla vetrenärer är elitryttare?
Tror du man MÅSTE vara elit ryttare för att klara av att känna att hästen inte är ren?

Jag är ingen elitryttare(har ridigt i elitallsvenskan på ponny för några år sen) men har ändå klarat av att känna att hästen inte var ren när jag hade äkt den ca 3 veckor och en vet som vi tog ut sa att den var fult frisk.

vem har pratat om veterinärer i den utstickaren??? Och ja jag tror att om en veterinär är mer med i svängen när det gäller att behandla tävlingshästar så tror jag att h*n är bättre än gemenemang. Det gäller allt! I vilket yrke du än har. Utan erfarenhet står man sig ganska slätt mot en som har.

Den kliniken i Löberöd som vissa här rek har faktiskt en veterinär som ridit både OS och EM i ft och ja jag tror han är mer hemma med de skador som hästar i träning får än tex distriktaren.

Du har faktiskt sagt att din häst även var oren på visningen när du provred den! Varför märkte du inte det då??

och jag pratade inte om rena hältor utan början till problemen och där tror jag faktiskt att en elitryttare eller en ryttare som tävlar och tränar mkt med sin häst känner det tidigare.

Rufsan. skrev:
Man kvalar upp till nästa klass, sedan är det så fiffigt att i den svårare klassen finns det enklare vägar som tar längre tid mer kallat alternativ väg och det är just för dom som debuterar i klassen antingen hela ekipaget eller antingen hästen eller ryttaren. Det är ju inte så att du hoppar från lätt till svår klass direkt , utan hästen har ju i flera år förberett sig genom att succesivt kvala upp i svårare klasser. Det finns ju vissa typhinder i terrängen som man tränar på, gravar , vatten, smala som finns from lätt klass , det är bara det att höjden och bredden blir ju större samt det tekniska ju högre upp i klasserna man kommer.

Det ÄR jäkligt svårt och det är därför det är så få i fälttävlanstoppen oxå :smirk:

Jag har som sagt tävlat fälttävlan på ponny så hela biten med chicken way osv har jag koll på (du vinner inte mycket på att anta att alla är dumma). Jag tvivlar inte heller på att det är svårt, men det är det att hoppa 1,60 hinder eller rida svårare dressyrprogram också.

Jag har dock svårt att förstå att man bara ska kunna få den där jättekicken om man rider hela den där jättelånga banan. Men det kanske är för att jag inte tävlar fälttävlan. Visst måste man väl nån gång på träning rida en eller ett par hinder i samma höjd, bredd och svårighet? Annars tycker jag det verkar helt vansinnigt att rida en hel bana sen på den svårighetsgraden och hoppas att hästen ska klara det. :o Inte hoppar väl en hoppryttare bara hinder på 1,40 hemma och sen en hel banan på 1,60 på tävling...

Jag behöver inte rida igenom ett helt dressyrprogram för att få en kick och känna mig nöjd. Det räcker med att jag får igenom en eller ett par bra dressyrrörelser för att jag ska vara nöjd. Men sen brukar jag rida igenom de rörelser som kommer i serier för att se att övergångarna fungerar också.

Rufsan. skrev:
Jo men hur många "normalryttare" tränar sina hästar på den nivån där hästens hållbarhet kommer på tapeten?? Och nu menar jag inte hållbarhet pga felridning.

Inte så många, det är sant.

Smurfmodesty skrev:
Kanske dags att starta en egen tråd om det här om ni vill diskutera det, och låta Fladdes tråd fortsätta handla om det den ska handla om ;)

Håller med. En elitryttare tråd. :p ;)

Bubbla skrev:
Och hur länge kan man leva på gamla meriter? Om man anser sig vara elitryttare ska man väl ligga på elitnivå i dagsläget.

Det var Rufsan som tog elitsnaclket ett steg längre, inte jag. Enligt min definition är du förmodligen elitryttare, det var Rufsan som hade en annan definiton och enligt den är du inte det. Så din sista fråga får du ta med Rufsan, inte med mig.

hon skrev dessutom internationella tävlingar (tex WC kval) och SM

Jag behöver inte ta det med henne för jag känner henne och vet att vi tycker exakt lika.

Både hon och jag rider både SM och internationellt :smirk:

olgaklara skrev:
vem har pratat om veterinärer i den utstickaren??? Och ja jag tror att om en veterinär är mer med i svängen när det gäller att behandla tävlingshästar så tror jag att h*n är bättre än gemenemang. Det gäller allt! I vilket yrke du än har. Utan erfarenhet står man sig ganska slätt mot en som har.

Den kliniken i Löberöd som vissa här rek har faktiskt en veterinär som ridit både OS och EM i ft och ja jag tror han är mer hemma med de skador som hästar i träning får än tex distriktaren.

Du har faktiskt sagt att din häst även var oren på visningen när du provred den! Varför märkte du inte det då??

och jag pratade inte om rena hältor utan början till problemen och där tror jag faktiskt att en elitryttare eller en ryttare som tävlar och tränar mkt med sin häst känner det tidigare.

Kanske lite svårt att känna just första gången man sitter på hästen :smirk:

Jag vet många finna hästar (även elithästar) som behandlas i h-borg.
med framgång.

På min ponny märkte jag det innan det slog ut fult ut..

Sen var det ju många duktiga ryttare som ville köpa denna hästen efter dom hade provridigt (bla Linda heed)
Dom var villiga att betala ett hökt pris för hästen.
Varför det om dom nu kännde skaddan?

Jag måste fråga dig ftersom jag inte vet om jag missuppattat eller ej. Är vad du försöker komma fram till i dina inlägg att en vet. som tidigare varit verksam inom eliten innom en vis ridspor gren (dressyr, hopp, fälttävlan) och som sedan blir utbildade vet. förmodligen kan mer om skadorna inom just det grenen än vad en vet. som inte varit elitryttare (eller i alla fall duktig inom det) inom en gren? För om det är det du menar så håller jag med dig. Men jag kanske fattat fel? :confused:

Jag kommer också ihåg att du skrev att hästen var ofräsch när du provred? Var det så eller inte? :confused:

olgaklara skrev:
hon skrev dessutom internationella tävlingar (tex WC kval) och SM

Jag behöver inte ta det med henne för jag känner henne och vet att vi tycker exakt lika.

Både hon och jag rider både SM och internationellt :smirk:

Misstänkte det...att ni kände varandra alltså...

Lord Owen skrev:
Jag kommer också ihåg att du skrev att hästen var ofräsch när du provred? Var det så eller inte? :confused:

Vetrenärena på Djursjukhuset fick se filmen och sa att det ända dom ser är att hon tar lite kortare steg med höger bak men inget mer.

Lord Owen skrev:
Jag måste fråga dig ftersom jag inte vet om jag missuppattat eller ej. Är vad du försöker komma fram till i dina inlägg att en vet. som tidigare varit verksam inom eliten innom en vis ridspor gren (dressyr, hopp, fälttävlan) och som sedan blir utbildade vet. förmodligen kan mer om skadorna inom just det grenen än vad en vet. som inte varit elitryttare (eller i alla fall duktig inom det) inom en gren? För om det är det du menar så håller jag med dig. Men jag kanske fattat fel? :confused:

Men om det är så hon menar så är det väl inte dit Fladde ska med sin häst (som jag förstått är en ren hopphäst) om olgaklara rekommenderar en vet som har erfarenhet av fälttävlansskador? :smirk:
Kunde inte låta bli... :devil: , hur som helst Fladde, jag hoppas verkligen det löser sig för dig! Att ni åtminstone får en ordentlig diagnos på hästen din.
Men för min del får du gärna starta en ny tråd när du varit inne med hästen. Så lovar jag att hålla mig mer till ämnet då!

Bubbla skrev:
Jag har som sagt tävlat fälttävlan på ponny så hela biten med chicken way osv har jag koll på (du vinner inte mycket på att anta att alla är dumma). Jag tvivlar inte heller på att det är svårt, men det är det att hoppa 1,60 hinder eller rida svårare dressyrprogram också.

Jag har dock svårt att förstå att man bara ska kunna få den där jättekicken om man rider hela den där jättelånga banan. Men det kanske är för att jag inte tävlar fälttävlan. Visst måste man väl nån gång på träning rida en eller ett par hinder i samma höjd, bredd och svårighet? Annars tycker jag det verkar helt vansinnigt att rida en hel bana sen på den svårighetsgraden och hoppas att hästen ska klara det. :o Inte hoppar väl en hoppryttare bara hinder på 1,40 hemma och sen en hel banan på 1,60 på tävling...

Jag behöver inte rida igenom ett helt dressyrprogram för att få en kick och känna mig nöjd. Det räcker med att jag får igenom en eller ett par bra dressyrrörelser för att jag ska vara nöjd. Men sen brukar jag rida igenom de rörelser som kommer i serier för att se att övergångarna fungerar också.

Lite klargörande.

Hopphästar som går 160 brukar inte hoppa speciellt många språng på den höjden på träning om de ens träningshoppas mellan tävlingarna. Där brukar man träna mer på lydnaden i den dagliga träningen än själva höjderna. För just dessa höga språng sliter för mkt på dem. Se på framhoppning där hoppas det nog inte mer än kanske 5 språng innan de går in på banan just för att spara på hästen. Du kan aldrig träna en häst till att hoppa högre än vad den har i sin kropp och det är där kapaciteten kommer in.

Dressyrhästar tränas på ett annat sätt eftersom man måste lära hästen något som är mer onaturligt än tex hoppningen.

I fälttävlan tränas hästarna i hoppning och där hoppar man ju självklart samma storlek som ute i terrängen, men på fasta terränghinder så brukar man inte göra det för det behövs inte på samma sätt. Här utbildas hästarna mer långsiktigt och ingen bana är den andre lik vilket gör det oerhört svårt att dessutom försöka träna på speciella saker eftersom man aldrig vet hur det ser ut. En hoppbana är betydligt lättare att träna. Liksom ett dressyrprogram är lätt att träna på!

I ft så är det så oerhört många andra aspekter som spelar in tex om det är kuperat eller platt och det är bra underlag eller sämre. Detta problemet har man ju varken på dressyr eller hoppbanan.

Dessutom att träna terräng är inte helt enkelt heller eftersom det är speciella hästar så är det betydligt svårare att hoppa ett hinder i taget än en hel bana, för det är just flytet och andningen som är viktigast i terrängdelen. terräng tränar man endast på typhinder dvs gravar, vatten och smalhinder. Och detta finns även med i hoppträningen där man använder sig av dessa typhinder fast med vanliga hinder istället.

Bubbla skrev:
Men om det är så hon menar så är det väl inte dit Fladde ska med sin häst (som jag förstått är en ren hopphäst) om olgaklara rekommenderar en vet som har erfarenhet av fälttävlansskador? :smirk:
Kunde inte låta bli... :devil: , hur som helst Fladde, jag hoppas verkligen det löser sig för dig! Att ni åtminstone får en ordentlig diagnos på hästen din.
Men för min del får du gärna starta en ny tråd när du varit inne med hästen. Så lovar jag att hålla mig mer till ämnet då!

Det är en ren hopphäst;)
Fast med Dressyrstam:p

Okej jo jag ska göra det hopas att vi kommer upp imorgon eller i början på nästa vecka..

Lord Owen skrev:

ja just så menade jag det. Visst det finns veterinärer som inte tävlat på denna nivå som är precis lika bra men då har de haft någon form av anknytning till det istället. dvs vidareutbildat sig eller varit hästägare etc

Eftersom vi tävlar samma gren och i samma klasser så är det ganska svårt att inte känna varandra eftersom det endast är en sådär 15 st som rider på den nivån idag

Bubbla skrev:

tror nog att han har lite erfarenhet av hoppning också :devil: hanhar ju en bror som elithoppar :angel:

dessutom så rek jag faktiskt JT :smirk:

Fladde skrev:
Vetrenärena på Djursjukhuset fick se filmen och sa att det ända dom ser är att hon tar lite kortare steg med höger bak men inget mer.

Och det klassas inte som en orenhet då

olgaklara skrev:
tror nog att han har lite erfarenhet av hoppning också :devil: hanhar ju en bror som elithoppar :angel:

dessutom så rek jag faktiskt JT :smirk:

Så du menar bara för just DU rek JT är han värds bäst för min häst :confused: :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
360
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år...
2
Svar
25
· Visningar
3 816
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens