Jag lider av hjärntrötthet och tog i våras en kandidatexamen. På väg nu in på masterutbildning i september (skitnervös
). Det finns massor med hjälp att få som skolan, men också arbetsterapeut kan hjälpa till med. Skolan har som någon nämnde en skyldighet att hjälpa till med det de kan. Jag rabblar det jag minns att jag fått ok på men det finns såklart fler om behovet finns:
- Tentor har skrivits på dator utan internet med möjlighet till uppläsning av både det jag skrivit och tentafrågor.
- vid något enstaka tillfälle har jag fått tentan som hemtenta men det är ju helt upp till läraren om de är okej med sådant upplägg.
- jag har fått sitta i eget rum när det varit salstentor för att minska intrycken från andra.
- jag har fått extra tid på tentorna.
- på föreläsningar har jag fått anteckningsstöd om jag känt behov (vet inte om det är möjligt på gymnasiet då mina kamrater fick betalt för arbetet men lärarna kanske kan hjälpa till med att t.ex dela ut PowerPoint.
- det finns något som kallas smartpen som möjliggör inspelning av föreläsningar. Arbetsterapeut hjälper dig att få ut en sådan.
- litteratur går att få inspelad via Legimus (biblioteket hjälper dig med det). Där kan du få det som ljudbok med text så du kan lyssna och läsa samtidigt. Det kan göra det lättare att ta in information. Du behöver få info om vilken kurslitteratur du ska ha i god tid så de hinner få in det.
Det finns säkert annat också men det här är vad jag kan komma på nu så du kan fundera på och ev ta med dig till skolan när du pratar om det