Utmattning och skolan

laxen

Trådstartare
Just nu har jag precist börjat sista året på gymnasiet men samtidigt gick min älskade häst bort för ca en månad sen. Sedan dess har jag vart helt utmattad och borta liksom. Jag har en kronisk sjukdom (hEDS), som ställer till problem i skolan, främst med att jag är så extremt utmattad. Men detta brukar mest märkas ett par månader in i terminen. Hur hanterar man att vara utmattad men samtidigt gå i skolan? Jag känner inte att jag kan vila när jag är hemma utan att jag bara har ångest och känner mig lat. Är det okej att vara hemma så snart inpå starten av terminen? Eller är jag bara löjlig?
 
Just nu har jag precist börjat sista året på gymnasiet men samtidigt gick min älskade häst bort för ca en månad sen. Sedan dess har jag vart helt utmattad och borta liksom. Jag har en kronisk sjukdom (hEDS), som ställer till problem i skolan, främst med att jag är så extremt utmattad. Men detta brukar mest märkas ett par månader in i terminen. Hur hanterar man att vara utmattad men samtidigt gå i skolan? Jag känner inte att jag kan vila när jag är hemma utan att jag bara har ångest och känner mig lat. Är det okej att vara hemma så snart inpå starten av terminen? Eller är jag bara löjlig?
Ta kontakt med EHT på din skola och kolla vad de kan hjälpa dig med, kanske sortera upp skoluppgifter och hjälpa till att prioritera.
 
Ta kontakt med EHT på din skola och kolla vad de kan hjälpa dig med, kanske sortera upp skoluppgifter och hjälpa till att prioritera.
Min skola kan inte ge remisser och jag har pratat med min mentor, så jag får vara hemma så mycket jag känner att jag behöver men det funkar liksom inte eftersom vissa uppgifter kan vi inte jobba på hemifrån. Plus EHT på min skola byts ut konstant och ändras samt är dåliga på att kommunicera med varandra (liten privatskola)
 
Hur brukar du återhämta dig? Kan du avlasta något annat för att 'orka' skolan. Eller iaf orka de ämnen där du måste vara på plats? Vad har du för anpassningar i skolan? Kan de ökas? Ändras?
 
Hur brukar du återhämta dig? Kan du avlasta något annat för att 'orka' skolan. Eller iaf orka de ämnen där du måste vara på plats? Vad har du för anpassningar i skolan? Kan de ökas? Ändras?
Den ända anpassningen jag har är att jag kan vara borta så mycket som jag känner behov av. Jag ska boka ett nytt möte med min mentor men rektorn på skolan är verkligen inte bra, så tvekar på att jag kan få mer anpassningar. Efter skolan gör jag verkligen ingenting förutom kolla på någon serie som är lätt smält typ. Hinner liksom inte återhämta mig, använder loven och helgerna för att återhämta mig också.
 
Min skola kan inte ge remisser och jag har pratat med min mentor, så jag får vara hemma så mycket jag känner att jag behöver men det funkar liksom inte eftersom vissa uppgifter kan vi inte jobba på hemifrån. Plus EHT på min skola byts ut konstant och ändras samt är dåliga på att kommunicera med varandra (liten privatskola)
Fast det är skolan som behöver hjälpa dig med strukturen på skolan, det handlar inte om remisser. Tråkigt att skolan inte fungerar som den ska men det är där du måste börja.
Sen kan du alltid fundera på vad som funkar för dig eller du behöver en sjukskrivning, men det behöver ändå skolans ledning stötta upp för att se till att det fungerar när du kommer tillbaka/deltid. Jag har elever som är sjukskrivna på deltid, eht hjälper dem att prioritera och vad som ska göras i samråd med oss lärare.
 
Just nu har jag precist börjat sista året på gymnasiet men samtidigt gick min älskade häst bort för ca en månad sen. Sedan dess har jag vart helt utmattad och borta liksom. Jag har en kronisk sjukdom (hEDS), som ställer till problem i skolan, främst med att jag är så extremt utmattad. Men detta brukar mest märkas ett par månader in i terminen. Hur hanterar man att vara utmattad men samtidigt gå i skolan? Jag känner inte att jag kan vila när jag är hemma utan att jag bara har ångest och känner mig lat. Är det okej att vara hemma så snart inpå starten av terminen? Eller är jag bara löjlig?
Skulle det funka för dig att vara i skolan men att inte samma krav ställs som annars? Om det känns sämre att vara hemma, så låter det som att det skulle vara bättre att vara i skolan. Många gånger är det bättre att hålla fast i vanliga rutiner när man mår dåligt. Ta kontakt med någon vuxen som du litar på i skolan och hör om hen kan hjälpa dig i kontakten med rektor som är den som kan besluta om sådana saker.
 
Fast det är skolan som behöver hjälpa dig med strukturen på skolan, det handlar inte om remisser. Tråkigt att skolan inte fungerar som den ska men det är där du måste börja.
Sen kan du alltid fundera på vad som funkar för dig eller du behöver en sjukskrivning, men det behöver ändå skolans ledning stötta upp för att se till att det fungerar när du kommer tillbaka/deltid. Jag har elever som är sjukskrivna på deltid, eht hjälper dem att prioritera och vad som ska göras i samråd med oss lärare.
Jag visste inte detta, har bara gått på skolor där man verkligen inte kan få hjälp överhuvudtaget. För även fast jag har min diagnos så har jag fått väldigt lite hjälp med uppgifter, vi använder exam.net numera så även fast jag är borta mycket kan jag inte jobba hemifrån. Jag ska definitivt höra med min mentor o fråga vad hon tycker verkar bäst :)
 
Skulle det funka för dig att vara i skolan men att inte samma krav ställs som annars? Om det känns sämre att vara hemma, så låter det som att det skulle vara bättre att vara i skolan. Många gånger är det bättre att hålla fast i vanliga rutiner när man mår dåligt. Ta kontakt med någon vuxen som du litar på i skolan och hör om hen kan hjälpa dig i kontakten med rektor som är den som kan besluta om sådana saker.
Jag är så extremt centrerad kring mina betyg, och jag klarar de flesta uppgifter så länge jag kan jobba hemifrån och det finns tydliga instruktioner. Men pga att rektorn bestämt att vi inte längre kan jobba hemifrån på viktiga uppgifter så ställer det till en hel del. Jag ska höra med min mentor för jag har precis fått en ny, men ingen på min skola vet riktigt hur man ska göra med saker och ting 😭
 
Jag visste inte detta, har bara gått på skolor där man verkligen inte kan få hjälp överhuvudtaget. För även fast jag har min diagnos så har jag fått väldigt lite hjälp med uppgifter, vi använder exam.net numera så även fast jag är borta mycket kan jag inte jobba hemifrån. Jag ska definitivt höra med min mentor o fråga vad hon tycker verkar bäst :)
Alltså, mina sjukskrivna elever kommer till skolan och gör de examinationer som jag i samråd med eht, elev, vårdnadshavare och i vissa fall vården bedömer är viktiga. För vissa är det en E-nivå och vi skalar av för det. För andra är det kanske för hela betygsskalan men istället för att testa saker två gånger bara göra det en gång, eller vid det tillfället sitter i eget/mindre rum, kan dela upp examinationerna på flera tillfällen osv. Det finns många olika alternativ och allt hänger på elevens mående och vad som fungerar bäst. Det faller hela tiden tillbaka på att EHT har helhetssyn på situationen. Vissa går ett fjärde år för att få ihop sin gymnasieexamen.
 
Alltså, mina sjukskrivna elever kommer till skolan och gör de examinationer som jag i samråd med eht, elev, vårdnadshavare och i vissa fall vården bedömer är viktiga. För vissa är det en E-nivå och vi skalar av för det. För andra är det kanske för hela betygsskalan men istället för att testa saker två gånger bara göra det en gång, eller vid det tillfället sitter i eget/mindre rum, kan dela upp examinationerna på flera tillfällen osv. Det finns många olika alternativ och allt hänger på elevens mående och vad som fungerar bäst. Det faller hela tiden tillbaka på att EHT har helhetssyn på situationen. Vissa går ett fjärde år för att få ihop sin gymnasieexamen.
Jag visste inte ens att man kunde bli sjukskriven från gymnasiet. Jag vill behålla mina betyg på ca den nivån som nu vilket är mellan C-A. Visste inte att man kunde få så många olika anpassningar hahah. Tack, ska kolla med skolan imorgon. :)
 
Jag visste inte ens att man kunde bli sjukskriven från gymnasiet. Jag vill behålla mina betyg på ca den nivån som nu vilket är mellan C-A. Visste inte att man kunde få så många olika anpassningar hahah. Tack, ska kolla med skolan imorgon. :)

Man kan självklart bli sjukskriven från skolan!

Men helt ärligt så kan du nog inte förvänta dig jättemycket anpassningar för att får behålla dina betyg, utan (rent krasst) koncentrerar sig många skolor på att du ska bli godkänd.

Däremot har du rätt till anpassningar. Tex aps, arbetsdagsförkortningar mm. Du bör prata med din mentor (och ev EHT) och får du inte gensvar: kontakta skolinspektionen. Skolan har vissa skyldigheter och följs inte dessa bör skolan kollas upp.

Att de tvekar på att tillåta dig att göra uppgifter hemma har att göra med nya riktlinjer från Skolverket som i kort säger att pga risken för fusk kan man som lärare egentligen inte basera betyg på uppgifter som görs utanför klassrummet.
 
Jag lider av hjärntrötthet och tog i våras en kandidatexamen. På väg nu in på masterutbildning i september (skitnervös 🫣😁 ). Det finns massor med hjälp att få som skolan, men också arbetsterapeut kan hjälpa till med. Skolan har som någon nämnde en skyldighet att hjälpa till med det de kan. Jag rabblar det jag minns att jag fått ok på men det finns såklart fler om behovet finns:

- Tentor har skrivits på dator utan internet med möjlighet till uppläsning av både det jag skrivit och tentafrågor.
- vid något enstaka tillfälle har jag fått tentan som hemtenta men det är ju helt upp till läraren om de är okej med sådant upplägg.
- jag har fått sitta i eget rum när det varit salstentor för att minska intrycken från andra.
- jag har fått extra tid på tentorna.
- på föreläsningar har jag fått anteckningsstöd om jag känt behov (vet inte om det är möjligt på gymnasiet då mina kamrater fick betalt för arbetet men lärarna kanske kan hjälpa till med att t.ex dela ut PowerPoint.
- det finns något som kallas smartpen som möjliggör inspelning av föreläsningar. Arbetsterapeut hjälper dig att få ut en sådan.
- litteratur går att få inspelad via Legimus (biblioteket hjälper dig med det). Där kan du få det som ljudbok med text så du kan lyssna och läsa samtidigt. Det kan göra det lättare att ta in information. Du behöver få info om vilken kurslitteratur du ska ha i god tid så de hinner få in det.

Det finns säkert annat också men det här är vad jag kan komma på nu så du kan fundera på och ev ta med dig till skolan när du pratar om det :)
 
Man kan självklart bli sjukskriven från skolan!

Men helt ärligt så kan du nog inte förvänta dig jättemycket anpassningar för att får behålla dina betyg, utan (rent krasst) koncentrerar sig många skolor på att du ska bli godkänd.

Däremot har du rätt till anpassningar. Tex aps, arbetsdagsförkortningar mm. Du bör prata med din mentor (och ev EHT) och får du inte gensvar: kontakta skolinspektionen. Skolan har vissa skyldigheter och följs inte dessa bör skolan kollas upp.

Att de tvekar på att tillåta dig att göra uppgifter hemma har att göra med nya riktlinjer från Skolverket som i kort säger att pga risken för fusk kan man som lärare egentligen inte basera betyg på uppgifter som görs utanför klassrummet.
Fast det är bara i ett ämne vi har alla uppgifter på exam.net och ingen möjlighet att jobba hemifrån. I alla andra ämnen har vi möjlighet att jobba hemifrån på uppgifter.
 
Släpp fixeringen på betygen, det -tror jag- är jätteviktigt för att du ska orka. Jag hade hög sjukfrånvaro från skolan och fick plugga mycket hemma. När jag gick i trean hjälpte min mentor mig att slippa gå vissa kurser (tex matte b pga det blev för mycket). På det sättet ”tog” jag några IG, som jag sedan kunde läsa upp på komvux utan problem. Jag accepterade också att jag just där och då bara fick G i några ämnen som jag egentligen är väldigt bra på. Det var förmodligen räddningen för mig att lyckas ta studenten. Det är inte hela världen, även om det kanske känns så ❤️
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 200
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 030
Senast: Trott
·
Övr. Barn Anonymt nick Har ett barn på 13 år som har Social Fobi. Det har kommit smygande och kom starkt för ca 1 år sedan. Orsaken är inte...
2
Svar
28
· Visningar
3 826
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 779
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp