Utländskt pass, försäljning

Kazaam

Trådstartare
Jag har en holländsk import, men jag köpte honom här i Sverige. Jag har hans Holländska pass.
Nu ska JAG sälja honom och jag har inget sånt hästägarbevis, han är inte heller registrerad här i Sverige. Det kollade jag upp och det behöver han inte vara om han inte ska tävla internationellt eller avla, vilket han inte ska.

Men nu är jag fundersam över hästägarbeviset, jag har ju inget sånt, hur fungerar det då? :confused:

Sv: Utländskt pass, försäljning

Du har väl ett köpekontrakt på honom? Du får kontakta det avelsförbund han är registrerad i och höra med dem hur du ska gå tillväga. Eller hör med någon av de företag här i Sverige som importerar hästar (finns ju ofta bland till salu annonserna) hur de brukar göra.

Förmodar att du får skicka in en kopia på köpekontraktet till det förbund där han är registrerad och att du sedan erhåller någon form av hästägarbevis eller nåt - om det inte är som hos Welshponnyföreningen där man skickar in hela passet och får det iregisterat där...

Mitt råd är att kontakta avelsförbundet, då får du veta helt säkert!

Det kostar pengar att byta ägare på häst typ 300 kr tror jag, vilket jag tycker SKIT! Om förbunden vill ha rätt uppgifter skall väl inte jag behöva betala för det! :mad:
Ursäkta trådskrivare: blev lite upprörd vid tanken (igen) :o
Men eftersom din häst itne är registrerad i sverige så behöver du inte göra någonting! Skriv ett kontrakt på köpet bara!
Och eftersom jag vägrar betala pengar till förbunden så gör itne jag heller någonting när jag säljer en häst!

Jag har en holländsk import, men jag köpte honom här i Sverige. Jag har hans Holländska pass.
Nu ska JAG sälja honom och jag har inget sånt hästägarbevis, han är inte heller registrerad här i Sverige. Det kollade jag upp och det behöver han inte vara om han inte ska tävla internationellt eller avla, vilket han inte ska.

Men nu är jag fundersam över hästägarbeviset, jag har ju inget sånt, hur fungerar det då? :confused:

Du behöver inte göra nånting alls. Bara du har passet. Du behöver inte göra ägarskifte, görs nästan aldrig i holland....
Man har köpekontraktet som bevis att man äger hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 079
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 549
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 636
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar