Utgångshästar!

Sv: Utgångshästar!

japp, sorry det va ett knapplån, mitt inlägg var allmänt ;)

Apropå lustiga hästar. Jag hade en provisorisk liggställe som hellre användes än den riktiga lösdriften. Liggstället var gjort av en stor pressenning hängd över tre vajrar, dvs hade bara två motsatta sidor. Detta spektakel var fyllt med halm, men själva platsen var noga utvald med tanke på det provisoriska. Detta var favoritplatsen nummer ett bland hästarna trots blåst så det riste i pressenningen. Men så var platsen mitt i allt ihop, bra koll åt de flesta håll. Lösdriften låg i stallet, långt bort, inbäddad i skogen, bortom där allt hände.
Kom och tänka på detta nu när jag läste denna tråd.
Hur lösdriften används vintertid beror mkt på vilka hästar som ingår i flocken. Sommartid är det obligatoriskt för alla hästar att stå där dagtid när flygfäna börja dyka upp.

Inte alls konstigt.

Mina använder lösdriften periodvis. När det regnar och blåser är en ockuperad, men är det bara blåst så ställer de sig hellre i en träddunge eller nära varandra.
Mest använder de lösdriften till att göra sina behov i, men de ligger ofta ner därinne också, men det kan ju bero på att det är skönare att ligga i halmen än ute i snön.

/M

*kl*

Mina är knappt ute alls.. Står inne i vindskyddet hela dagarna. Riktiga slöhögar.. Men det är väl varmt och skönt..

våra hästar är också ute alltid. hingsten älskar sitt hus å står där alltid =) går bara ut för att rulla sej å bajsa =) sen in å vilar igen =) stona därimot står hällre ute i regnet änn inne. dom är mest inne på sommaren när de e mkt flugor mm.

Jag har två st hästar som är utegångs hästar, men jag blir inte klok på dom, har ju en ligghall så dom kan gå in när det är dåligt väder men dom går aldrig in står heller ute i regn och blåst.
Dom är bara inne när jag sköter om dom.
Visst är det konstigt?

Ha ha! Mina är likadana! I deras hage har de tillgång till ligghall, skog och en gammal busskur(!). När det blåser brukar de faktiskt använda sig av ligghallen mellan "måltiderna" men när det är riktigt jävla skitväder så står alla tre nötterna och trycker i den lilla busskuren! På våren brukar de turas om att ligga och sola i ligghallen men på vintern ligger de hellre ute i snön. Jag har tillgång till boxar så är det skitväder så får de komma in på tork och vila. Brukar även försöka ha dem inne några timmar i veckan då de uppskattar att få sova inne ett tag. Däremot gillar de inte att stå inne mer än ca 5 timmar! De blir rastlösa då... Den ena damen skulle gärna stå inne flera dar i sträck när vädret är skit. Hon gillar inte regn!

Mina hästar använder sin ligghall. Varje dag ser man legor där de myst i halmen. Sedan gör de även sina behov där inne = inte så kul:o.
Jag mockar och bäddar lite åt dom varje dag så att halmen ligger skapligt jämt.

De fodras med grovfoder (fri tillgång) i hagen och kraftfoder i ligghalen 2 ggr/dag.

Liknande trådar

Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 867
Senast: Tiffany
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 978
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 979
Senast: animalasia
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka