Utforma överklagan

Är det vanligt och att rekommendera att man i en överklagan numrerar varje stycke?

Som exv. i detta dokument .
Ja, så gör jag alltid, undantagslöst. Oftast dock i mitt fall i form av 1.1 och 1.1.1 osv för att följa rubrikerna.
Underlättar läsning och hänvisning och jag ser ytterst sällan ngn annan modell.

Är det vanligt och att rekommendera att man i en överklagan numrerar varje stycke?

Ja, det är vanligt. Men jag gör inte så själv. Fast som @SaraMara skriver så är det väl att föredra att man följer rubrikerna när man numrerar. Annars kan man låta bli att numrera alls tycker jag.

"Moderna" stämningsansökningar i brottmål har sedan ett par veckor tillbaka drabbats av en liknande numreringsmani, men av typen 1.2.1, 1.2.2 och så vidare. Så det är kanske inne. Men i stämningsansökningarna ser det fullständigt bedrövligt ut eftersom varje "stycke" ofta är mycket kort, ibland bara en rad, och jag hoppas på att layouten kommer att ändras där efter många protester.

I Högsta domstolen kan man däremot sedan några år tillbaka se en styckenumrering som i överklagandet, till exempel i denna dom: http://www.hogstadomstolen.se/Domst.../2011/2011-08-30 B 1661-10 Dom skiljaktig.pdf

Jag gissar att inspirationen kan vara hämtad därifrån, men jag ser en något större nytta med att man i underrättsdiskussioner kan hänvisa till ett visst stycke eller en viss punkt från en prejudicerande dom. I ett överklagande har jag svårare att se något självändamål med att numrera varje stycke.

Liknande trådar

Skola & Jobb Håller på med en skrivuppgift på universitetet som ska lämnas in idag i ett gemensamt dokument, jag är klar med min del men min...
2
Svar
21
· Visningar
1 631
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
5 655
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
548
Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
140
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Guldfasanerna
  • Valp 2025