Utfodring till 13v valp

Sv: Utfodring till 13v valp

Om du ger ett bra torrfoder (?) så innehåller det allt valpen behöver, det finns egentligen inget behov av att blanda i något mer. Färskfoder är bara "skit" och en massa vatten oftast... och kan vara ganska starkt för magen. Det skulle jag undvika.
.

Om han inte menar färskfoder a la Klass, Bravo osv som är bra foder. Dock ser jag ingen anledning till foderbyte eller utblandning då det inte är fodret som felat, utan mängden som av nån anledning halverats.

Utveckla gärna att färskfoder skulle var "skit".
Ett bra färskfoder är mycket skonsamt mot magen, till skillnad från de flesta torrfoder.

mvh

Nu blev iof jag jätteförvånad att just du skrev att färskfoder är skit :)
Men jag är nyfiken på vad du fått det ifrån?

Anledningen till att färskfoder innehåller mycket vatten är för att det är just färskt. Färskt kött och färska vegetabilier innehåller mycket vatten, kött upp mot 70% (Däggdjur i största allmänhet består av ca 70% vatten) och därför är det naturligt att maten har hög vattenhalt, det är inte ett dugg konstigt eller något lurendrejeri. Det ska vara så! Detta är också anledningen till att man helst ska tillsätta vatten i torrfoder, detta sväller ju dessutom när det sugit åt sig vattnet och måltiden får därför en högre vattenhalt än ett torrfodemål utan tillsatt vatten. Att det skulle vara starkt för magen vet jag inte alls vart det kommer ifrån, då färskfodrets signum är lite av att vara mycket skonsamt för magen, vilket det är. Aliide har ju en hund med känslig mage och färskfodret hjälpte ju henne något otroligt med sin hund.

Det är även känt för att man inte behöver "vänja in" hunden lika snabbt på detta fodret då det är just så pass skonsamt.

Om du ser mitt senaste inlägg så blev det lite fel då jag syftade på burkmat (som är ren skit) och inte färskfoder.

Burkmat som i t.ex friskies med "kycklingsmak" som innehåller 2% kycklingkött och resten "biprodukter"... Den typen av mat som ger både mina hundar, och katter (kattmat) rännskita.

Om du ser mitt senaste inlägg så blev det lite fel då jag syftade på burkmat (som är ren skit) och inte färskfoder.

Burkmat som i t.ex friskies med "kycklingsmak" som innehåller 2% kycklingkött och resten "biprodukter"... Den typen av mat som ger både mina hundar, och katter (kattmat) rännskita.

Oh, vi måste ha postat samtidigt..Tänkte väl! :D

OK, då är jag med!
Är mycket tacksam för att vet på Arninge/Åkersberga vet vad BARF är o kunde hjälpa mig med foderstat åt R.I.P. Fähunden när han fick Malignt Lymfom o hade svårt att tillgodogöra sig kalk i maten.

Nu är ju BARF o Färskfoder inte samma sak, men båda är långt från burkmat.

mvh

Hej!
Tack för alla goda råd som ni har skrivit in. Jag har varit i kontakt med eukanuba junior ( hundfodret jag använder ) och där fick jag lite mer info och råd.

Jag har börjat med att ge han 2 dl/måltid 4 gånger/dag blötlagt foder. Har också pratat med uppfödaren och hon sa att det går också bra att man har lite "Semper majs välling ( från 6 månader babyvälling ). Inte till varje måltid men att ha lite till utfodringen så hunden lägger på sig lite vikt.

Är det någon annan som har provat med babyvälling? Vad tycker ni andra?

MvH
Putte

Jag tycker du ska avvakta med att ge välling och andra tillsatser. Vänta några veckor och se hur hunden ser ut i hull och så då. Är den fortfarande för smal trots dubbling av fodret kan du se dig om efter lite fetare och mer proteinrikt foder.

Oki... vi avvaktar några veckor. Men vill bara kolla med er om babyvällingen är farlig ( inte direkt farlig, snarare ohälsosam ) för en valp? Vill veta om man kan ge hunden babyvälling utan att den tar skada.

MvH

Putte

Jag skulle aldrig i livet späda ut ett köttbaserat foder med mer kolhydrater. Har dessutom för mig att en ung valp har ännu svårare för att bryta ner stora mängder kolhydrater än vad en vuxen hund har. Jag tror inte din hund har något problem med att gå upp i vikt om den bara får en justerad mängd av sitt foder, så börja med det.

Mina småvalpar får välling från ca 5-6 veckors ålder. Sedan byter jag ut ett mål mat om dagen mot välling fram till ca 4 månader. Så svaret på din fråga: nej, det är inte farligt alls att ge.

Ett mål skulle jag byta ut mot fryst färskfoder, dels för att det innerhåller mer animaliskt fett vilkert hundar behöver, dels för att bygga upp en bättre tarmflora, skulle välja ett som även innerhåller vom det tilför nyttiga ensymer.
www.nordichundfoder.com
här kan du läsa lite.
det fins ju fler, beror lite på var du bor.

Liknande trådar

D
Övr. Hund Jag fick för 1 ½ vecka sedan hem min nya valp, en border collie-tik. Sedan tidigare har jag haft en sheltie men då hon saknar gnistan...
2 3
Svar
51
· Visningar
15 305
Senast: WildWilma
·
E
Hundhälsa Lite spinoff från tråden om utfodring till 13 v valp. I vilken takt har ni ökat valpens foder under uppväxten? Och när har ni börjat...
Svar
16
· Visningar
2 106
Senast: falukorw
·
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 658
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025