Utfodring av unghästar

Muninn

Trådstartare
Undrar lite om det här med utfodring av unghästar...

Har nämligen stött på alltför många på halvblods och islandsuppfödare som TRYCKER i sina unghästar mat... Havre, musli, och massor med soya...

Räcker det inte om man har fri tillgång på bra ensilage? Och stödfodrar enstaka individer om dessa behöver det?

De som jag pratat med som "överfodrar" gör detta för att hästarna växer snabbare då... BORDE inte hästarna få växa i sin egen takt??? Ett halvblod t.ex får ju väldigt lätt ostiochondros om de växer för snabbt.

Jag tycker iaf att unghästen ska få ordentligt med mat, så att de håller sig runda och glada, bra vitaminer, men sen får det väl vara stopp (förutom för de som av någon anledning behöver stödfoder).

Vad tycker ni? Bättre att jäkta långsamt, tycker jag... En häst som växt klart senare än andra och ridits in senare än andra, men håller längre, är väl ändå bättre?

*Muninn står länge och undrar och kliar sig i huvudet*

Jag lärde mig från travet att bästa sättet att få lösa benbitar och dålig hållbarhet var att låta unghästar växa upp med ordnade foderstater hela vintern och vara i "perfekt" hull fram tills de släpptes på ett frodigt grönskande sommarbete.
Antagligen så exploderade tillväxten med den oväntade fria tillgången på näringsrikt foder och benbitarna kom som ett brev på posten. Detta slår sällan fel.

Vi brukade skämta om att snåla uppfödare som snålade på maten på vintern fick betala tillbaka genom dyra lösa benbitar operationer :).

Bästa är att hålla sig till samma jämna näringstillförsel året runt men det är knappast möjligt om om man låter hästarna gå på gräs hela sommaren.

Så valet ligger nog i att hålla dem jämnfeta eller jämnsmala året runt. Jämnfeta är lättast.... :smirk:

Växande hästar behöver mycket protein och mycket rörelse. Du kan inte få dem växa fortare än de är programmerade för. Däremot kan du svälta dem så de inte växer efter "sin" kurva. Det är inte att rekommendera vare sig för två- eller fyrbenta bebisar. :eek:

Självklart räcker det med fri tillgång på bra hö eller hösilage, om detta håller tillräckligt hög proteinhalt (typ minst 100 g smp/kg ts). Är man hänvisad till grovfoder med mindre protein måste man komplettera med sådant du tycker man TRYCKER i dem :smirk:

Jag ger mina antingen bara hösilage om det har tillräckliga värden, eller kompletterar med Hippo Alfa som är billigaste och "naturligaste" proteinkällan. Fölen vid avvänjningen behöver i princip alltid lite kraftfoder.

Min bebis verkar vara av den lätta typen, men han var knökig i början efter avvänjning att få hull på. Nu har han så sakteliga börjat inta en form som är ganska ok, från daggmask till cykeldäck. Nästa mål är motorcykeldäck :D och sen får vi se hur han ter sig då.

Men just nu har de haft tillgång till ett otroligt bra bete, har de tagit slut så har de fått en ny och det är inga små arealer som de bor på. :love:

Men övergången sen till fri tillgång på grovfoder är tanken denna, att han skall få extra tillskott av Hippo alfa för att inte tappa sitt däck. Nu har ju inte analysen kommit ännu på detta foder, så innehållsmässigt vet jag inte vad det kommer att hålla ännu. Men hur mycket extra är det lämpligt att lillkillen får, att det är svårt att se hull på foto begriper jag. Men man kan ändå se skillnaden på dessa 2 tagna med några veckors mellanrum.

Bild 1
Bild 2 ca 4 veckor senare

Tim, hur mycket behöver du stödfodra dina digivande ston? Vårt bete har varit fint hela säsongen (inte ren klöver i och för sig) men, pållan tappar trots 1 kg Alfa. (Har skrivit annan tråd om detta under foder.) Fölet är stort och jättefin och rund men, det verkar som om han får all näring.

Är inte sugen på att ge ren soja men, kan så klart öka Alfan ett par kg. Om man ger bortåt 3-4 kg räcker det att dela det på två fodringar om dagen då? Alternativet är förstås att byta till annat kraftfoder med högre proteininnehåll än Alfan.

Boj - lillpållen ser ju fin ut nu :)

javill - jag stödfodrar inte mina smällfeta digivande ston alls så länge de är feta och går på bra bete. Eftersom vi slår av och putsar får de "nytt" bra gräs långt in på hösten. Hamingja (med föl vid sidan) ser ut som hon ska föda tvillingar när som helst så jag funderar snarare i banorna om man törs BANTA ett digivande sto :crazy:

Sedan är det olika. Indis som var äldst behövde 6 kg hippo alfa extra, (hon fick 2 kg på dan och 4 kg under hela natten avskild från de andra) medan andra lättfödda inte behövde något mer än bra och fritt hösilage (100g smp/kg ts)

Du kan ge så mkt alfa du behöver, det är ju "säkert" ut överdoseringssynpunkt och har bra sammansättning och är lätt-tuggat för gamla hästar. Faller pållan ur behöver hon ju inte bara proteinet utan mer energi också. Soja ger ju bara protein i princip så då får blanda med annat också.

Har du inget mer näringsrikt bete att släppa dem på ? Återväxten efter hö/hösilageskörden?

Jo, jag har ett bete med bättre drag i (mycket klöver) men, alla andra hästarna är smällfeta redan och sen vill jag helst inte att fölet ska gå ensam med pållan. Han behöver busa med de andra och hon behöver få lite avlastning. :crazy:

Så det lutar åt mer kraftfoder. Ett par kg två gånger per dag är lättordnat. Funderar på att kolla hennes tänder också men, tycker inte att jag sett några tecken på att det skulle vara problemet. Fast det kan det ju såklart vara ändå.

*funderar* Kanske skulle prova det. Hon är bara så mammig. Nu var det i och för sig snart tre veckor sen hovslagaren var här men, då stod hon och skrek och stegrade sig inne på stallgången. :o Hon som brukar sova sig igenom hans besök annars.

Det kanske fungerar bättre nu. Fast han är ju bara 3,5 månad ännu. Han skulle nog inte sakna mamma lika mycket som tvärtom. Annars om det inte funkar kan jag ju göra ett nytt försök om någon vecka och bara fodra på med kraftfoder under tiden.

aha! :idea: Nu är jag med. :o Är inte superskärpt så här efter semestern. :angel: Det var en bra idé, det ska jag prova!

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 194
Senast: malumbub
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 637
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 498
Senast: nexxa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 340
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar