Utevistelse

T

trojalotta

Hej. Jag delar stall med en kompis. Allt funkar mycket bra. Vi är båda "gamla" hästtjejer som har skaffat oss häst lite upp i åren (ca 40) Jag har 2 och hon har 3. Innan och under tiden jag skaffade mina så har jag läst kilometervis om hästhantering. I böcker, på nätet o.s.v. Jag märkte nämligen att råden och kunskapen varierade enormt bland s.k. hästfolk i min närhet. Min kompis har en syster som är ridlärare och utbildad hippolog så hon får mycket hjälp av henne. Nu till min fråga. Jag har alltid mina hästar ute så sent som möjligt på kvällarna medans hon vill ta in sina medans det är ljust. Så har vi haft det hela vintern. Häromdagen så sa hon att hon inte skulle ha hjärta att ha sina ute efter att det blivit mörkt och att hon hade pratat med sin syster som även hon inte skulle kunna tänka sig att ha sina ute så länge på grund av skaderisken i mörkret. Det är även så att mina kommer springande till grinden och ser ut att vilja gå in när hon tar in sina. (jag tror det är för kradtfodret som dom tror väntar inne, jag) MEN jag blir lite osäker...är det någon som VET? Hur länge går era ute?

Sv: Utevistelse

Hästar har bra mörkerseende, så någon ökad skaderisk behöver man inte oroa sig för. Och att dina vill in beror säkert dels på att halva deras flock går in, och på att de vet att det finns mat därinne.

Jag har mina hästar på lösdrift - hur funkar det då om man inte kan ha dom ute i mörker? :confused:

Jag anser att hästarna har det allra bäst om dom får vara ute så mycket som möjligt. När jag inte hade dom på lösdrift så tog jag in dom så sent som möjligt, runt 9-10 taget på kvällen.

Så många hästägare som det finns, så många sätt finns det också att sköta dom. Lita på dig själv och det som känns bra för dig!

Lycka till!!

visste inte att skaderisken var stor efter det att det blivit mörkt:confused: :crazy: ...
har 2 st hästar, en 2 årig arabvalack och en 5 årig d ponny..
har de ute så mkt som möjligt...släpper ut de vid 5-7 på morgonen och släpper in de tidigast 22..
kan tom komma vid 24 på helgerna o de har ALDRIG stått vid grinden, man får tom ropa på de en stund, och när de väl kommer så verkar de säga: måste vi in nu matte:angel: ;) ..
tror knappast att de tar skada av att vara ute efter det att de blivit mörkt..isånna fall hade nog mina hästar haft alla möjliga sorters skador:D ;)
lycka till!

Mina går ute till ca 22 och det småländska mörkret är kompakt, kan jag ju säga. Gjorde lika när jag bodde i Hälsingland. Har aldrig haft några skador i samband med mörker...:cool:

Vi har alltid tagit in våra hästar vid 20-21 tiden ibland ännu senare, och jag har aldrig haft en häst som skadat sig i hagen pga att det skulle vara mörkt.

Har själv gått över till lösdrift och hästarna har blommat ut och lyser och blänker.Precis som Yamaha skriver så finns det många olika sätt och ideér att sköta sina hästar på.Ju mer utevistelse desto bättre, anser jag.Gå på din egen känsla och observera hur dina hästa mår,så gör du säkerligen det bästa för just dina hästar.;)

Mina hästar är ute dygnet runt och jag har aldrig märkt att de skulle se dåligt.

Det måste väl vara en av de största myterna som finns att hästar inte kan vara ute när det är mörkt.

Om hästarna är vana vid att gå in och äta sitt kraftfoder innan det blir mörkt så är det väl självklart att dom blir oroliga och vill in vid den tiden. Hästar är vanedjur d.v.s. de gör som vi människor vänjer dom att göra.

Titta på en häst under sommarbetet eller hästar som har fri tillgång på hö vintertid. De äter och vilar ungefär på samma tider dygnet runt, dag ut och dag in. De har då skaffat sig sina egna vanor och följer dessa.

Lösdriftshästen som tas in en gång om dagen vid samma tid för kraftfodergiva kommer att stå och vänta vid grinden. Om man bestämmer sig för att göra det när det ljusnar på morgonen kommer hästen att stå och vänta och bli orolig då istället men inte säger vi väl att hästen inte klarar av att vara ute när det är ljust.

Håller med de flesta här som skrivit. hästarna har bra mörkerseende, o ibland tar jag ut mitt sto på en promenad i mörker o jag får alltid hjälp av henne som får va min "ledsagare" då jag ser lite dåligt i mörker vilket är ju inte så konstigt vi människor ser ju nästan inget i mörker.
Jag har mina pållar i lösdriften,o jag märker då inte att de mår dåligt av detta.

Som dom andra skrivit här är det nog för att dina hästars flock går in o då vill dom oxå följa med. Kanske är det maten som lockar.

Mina är ute 7-22 under "stallperisoden".

Jag har aldrig förstått varför man ska ta in hästarna tidigt om de endå bara ska stå i boxen. Visst, om man rider och så måste man ju plocka in. Men det går ju att släppa ut igen. Men alla är olika.

Men jag tycker du gott kan ha dina hästar ute länge om du vill. :)

Hästar har bra mörkerseende, så någon ökad skaderisk behöver man inte oroa sig för. Och att dina vill in beror säkert dels på att halva deras flock går in, och på att de vet att det finns mat därinne.

Bra svarat! Håller med!!

Jag har haft min häst inhyrd på flera olika stall. På alla ställen har insläpp skett runt 16-17 tiden. Jag har då fått rätta mig efter det och tagit in min också. Nu har jag eget stall och mina hästar är ute från 6.30 till mellan 21-22. De står aldrig och hänger vid grinden. Ibland får jag tom. ropa en stund innan de kommer. Jag rider båda och då tar jag in på em, sen ut igen efter ridturen. Funkar hur bra som helst. Då blir de dessutom inte stillastående i boxen efter ridning utan får röra sig i hagen.

Jämfört med förr då jag tog in tidigare så tycker jag att hästarna är mer harmoniska och lugna nu när de går ute till senare på kvällen.

Hästar har bra mörkerseende, jag tror knappast skaderisken är så mkt större när det bli mörkt...

Mkt utevistelse i bra hagar är något jag prioriterar väldigt högt, och jag tror de flesta hästar gör det också!
Min (som inte är min än iof) går ute atingen från 5.30-19.00 eller från 8.00- 20-21.
Det känns bra, de får vara inne och äta ifred och vila på nätterna och det tror jag hästarna kan uppskatta, men jag vill helst att pålle ska gå ute iaf halva dygnet.

Att vilja ta in hästarna innan det blir mörkt tycker jag är att förmänskliga hästarna lite väl mkt...
Det är väl mörkt i stallet på natten också?

Våra står heller aldrig och hänger vid grinden när man kommer, förutom om de märker att man pysslar med fodret i stallet som ligger i anslutning till hagen...
Vi får också ofta traska iväg och leta efter hästarna i hjagens alla hörn när de ska in;)

Har två hästar på lösdrift, de får dock sina mineraler mm på kvällen i sina boxar som står i hagen.

När jag sedan öppnar för dem, så väljer de att gå ut igen. Har precis utökat hagen med cirka en hektar, och för att komma dit får de går över stock och sten, även hoppa över ett dike, men de drar sig dit direkt även när det är kolmörkt.

Såvitt jag kan se utan problem, ingen häst halt eller skadad ännu, och de vill ju uppenbarligen dit.

Fast själv tycker jag ju inte att det verkar så mysigt ute i mörkret, men det är ju en annan sak..!;)

Hästar är vanedjur. Om hon tar in sina och låter dina vara kvar så kommer de att vänja sig vid det. Ännu bättre vore det kanske om hon kunde lägga ut lite hö till dina när hon tar in sina.
gulan

Har också mina ute så länge som möjligt, mellan 6.30-21 iallafall! Hästarna mår inte dåligt av att vara ute sent, det är väl snarare hästägaren som inte tycker om mörkret/vädret...

Jag har mina hästar på lösdrift - hur funkar det då om man inte kan ha dom ute i mörker? :confused:

Jag anser att hästarna har det allra bäst om dom får vara ute så mycket som möjligt. När jag inte hade dom på lösdrift så tog jag in dom så sent som möjligt, runt 9-10 taget på kvällen.

Så många hästägare som det finns, så många sätt finns det också att sköta dom. Lita på dig själv och det som känns bra för dig!

Lycka till!!

:bow: Precis! Ha hästarna ute du, de flesta hästarna springer väl till grinden, om deras polare får komma in och smaska på något gott, men fysiskt är det Mycket bättre för dom att vara ute! :bump:

Att skaderisken skulle ökas pga mörkrek skulle jag aldrig kunna tänka mig, då skulle det inte funnits några hästar idag, dom är ju flyktdjur, och tvugna att kunna upptäcka faror även i mörker :smirk:

Håller me dom andra, hästarna mår mycke bättre av att vara ute, så mycket som möjligt. Vildhästarna har aldrig kunnat gå in i en box, därför har dom också anpassat sej efter natruen ;) så dom mår ju inte dåligt eller så för de...

Visst är det så att hästarna ibland står och väntar vid grinden, men det är av en enda anledning: kraftfodret som serveras när de kommer in.
Jag brukar ge mina morötter och lite hösilage i hagen när det mörknar, sen kan de gå ute i flera timmar till.

Vintertid går mina hästar ute mellan 05.30 och 18, ca. Kommer de ut senare kan de få gå ute längre på kvällen.
Sommartid, dvs när gräset växer, går de ute betydligt längre.

Immer

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 749
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag undrar hur alla ni andra ser på det här med utevistelse för hästar? För mig är det självklart att hästar ska få vara ute så mycket...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 920
Senast: axel
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka