Utevistelse?

Minsans

Trådstartare
Jag undrar hur alla ni andra ser på det här med utevistelse för hästar? För mig är det självklart att hästar ska få vara ute så mycket som möjligt, men alla verkar ju inte tänka så. Här i Sverige måste ju alla hästar få komma ut varje dag, men vissa vekar försöka hålla tiden ute så kort som möjligt. Jag undrar lite varför, är det för skaderisken hos hästen? Bekvämlighet för människan?
Jag har precis flyttat till ett nytt område, och inte lyckats hitta något stall där jag skulle kunna tänka mig att ha min häst. Där jag haft min häst förut var det självklart att hästarna skulle vara ute hela dagarna, de gick ut före kl 7 på morgonen och kom in vid 8-9 på kvällarna. Men i de flesta stallen här går hästarna in antingen kl 1 på dan, kl 3 eller i sällsynta fall kl 5. Jag förstår inte riktig varför, jag tror ju inte att hästar mår bra av att stå inne så länge. Så nu får min häst stå på lösdrift i stället, inte lika bekvämt för mig men väldigt skönt för hästen. :)

Till min fråga då, hur tänker ni om utevistelse? Hur mycket går era hästar ute? Om ni har hästar som går ute bra några timmar om dagen, finn det någon anledning till det? :)

Min är 26 år och går fortfarande ute på heltid. När vintern kommer så står han inne på natten. Då tar jag in honom så sent som möjligt och han får komma ut klockan 7:30 :)

Förstår verkligen inte varför det skulle vara ett problem. Det finns ju täcken för dom flesta väder om det behövs. :)

Förstår inte heller varför man ska ha hästarna inne så länge, blir ju bara mer att mocka ;).
Mina är ute mellan kl 7-8 till 21-23 på kvällen. Vid extremt dåligt väder så får de vara inne lite längre men det ska vara ute minst 8h om dagen även om det är snöstorm, kläder efter väder gäller också hästarna ;).

Men tävlings stallet i närheten har sina hästar ute mellan 9 och 14 i frimärke hagar, vid dåligt väder kommer de in tidigare, dvs så fort det regnar...

I mitt stall går hästarna vanligtvis ute ca 06.00-21/22.00 och dygnet runt när vädret tillåter på sommarhalvåret. Nu när det blir mörkt så tidigt går hästarna "bara" ute 06.00-17.00. Dels för att det är en bit att gå till ena hagen och belysningen är under all kritik (finns inga möjligheter till bättre belysning), dels för att hagar och stall ligger precis kant i kant med en stor, vältrafikerad väg och vi vill inte riskera att hästarna springer ut på vägen i kolsvart mörker. Staket finns ut mot vägen men risken finns ju att en häst blir rädd och springer rakt igenom eller hoppar över.

Min kommer ut ca 9 och in 16-17 nu på vintern.
Hästarna kommer glatt in och står lugnt men min vill gärna ut på morgonen. Dvs hade det varit utsläpp vid 7 så hade det inte varit några protester (och det händer ibland att dom får gå ut redan då)
När det blir ljusare så är dom ute längre och på sommaren går han ute dygnet runt.

Har man stora fina gräshagar och lite rörelse i stallet så förstår jag också att man har hästarna ute länge lika mycket som jag förstår att dom lika så kan få komma in när dom ändå står i små leriga/grushagar och det är många som hämtar in sina hästar för att rida vid 17 tiden.
Det finns ju också den mänskliga aspekten att faktiskt ta lite hänsyn till.
Jag kan inte lämna mina två barn ensamma hemma för att åka till stallet en mil bort och ta in hästarna mitt i natten.
När jag hade hästen 500m bort (och bara mina två) så kom dom in vid 21-23 när det var lämpligt väder, annars vid 19-20

I vårat stall går de vanligtvis ut vid 5.30-7.00 och kommer in vid 18-19. Jag hade gärna haft ute till 20-21 i alla fall om jag kunde valt helt själv.

Jag undrar hur alla ni andra ser på det här med utevistelse för hästar? För mig är det självklart att hästar ska få vara ute så mycket som möjligt, men alla verkar ju inte tänka så. Här i Sverige måste ju alla hästar få komma ut varje dag, men vissa vekar försöka hålla tiden ute så kort som möjligt. Jag undrar lite varför, är det för skaderisken hos hästen? Bekvämlighet för människan?
Jag har precis flyttat till ett nytt område, och inte lyckats hitta något stall där jag skulle kunna tänka mig att ha min häst. Där jag haft min häst förut var det självklart att hästarna skulle vara ute hela dagarna, de gick ut före kl 7 på morgonen och kom in vid 8-9 på kvällarna. Men i de flesta stallen här går hästarna in antingen kl 1 på dan, kl 3 eller i sällsynta fall kl 5. Jag förstår inte riktig varför, jag tror ju inte att hästar mår bra av att stå inne så länge. Så nu får min häst stå på lösdrift i stället, inte lika bekvämt för mig men väldigt skönt för hästen. :)

Till min fråga då, hur tänker ni om utevistelse? Hur mycket går era hästar ute? Om ni har hästar som går ute bra några timmar om dagen, finn det någon anledning till det? :)
I mitt stall går hästarna ute mellan 8,30-14,30 ungefär. Det är personalens arbetstider som bestämmer tiden, man kan välja att ha hästen ute längre om man själv tar in. Så gjorde de flesta när vädret var fint och hästarna nöjda.
I höstrusk och lera blir de hästar som lämnas ute oroliga och börjar busa runt vilket gör lervälling i hagarna och ger tappskor. Dessutom rider de flesta någon gång mellan 15-18 och tycker det är praktiskt och tidsbesparande att hästen är inne. Gissar att många andra stall håller liknande tider när det är inackorderingar och större stall.

I mitt stall går hästarna ute mellan 8,30-14,30 ungefär. Det är personalens arbetstider som bestämmer tiden, man kan välja att ha hästen ute längre om man själv tar in. Så gjorde de flesta när vädret var fint och hästarna nöjda.
I höstrusk och lera blir de hästar som lämnas ute oroliga och börjar busa runt vilket gör lervälling i hagarna och ger tappskor. Dessutom rider de flesta någon gång mellan 15-18 och tycker det är praktiskt och tidsbesparande att hästen är inne. Gissar att många andra stall håller liknande tider när det är inackorderingar och större stall.

Ja det är lite det jag har märkt här, att i de flesta stora inackordeingsstall tas hästar in tidigt. Jag jobbar själv i ett sådant, där hästarna gå in kl 1. Jag antar att det bara är för att ägarna vill att hästarna ska vara inne när de kommer, för jag har erbjudit mig att ta in de senare, men det är det ingen som vill.

Våra hästar går ute efter mina arbetstider, jag jobbar 3 skift. I snitt är de väl ute/inne ca 12 h vardera.

Tycker det är sanslöst intressant att många stall måste ta in hästarna när det börjar bli mörkt. Då skulle mina inte få vara ute många timmar, för det går väl inte att släppa ut dem 05 då? Och när jag jobbar kväll så hade de vackert fått gå in 13. Fy fan.

Jag har dock eget stall med några inhyrningar. Har alltid varit att de ska vara ute så mycket som möjligt,kommer ut vardagar ca 06 och ute till 21-21.30. Helger kan de bli lite senare men senast 08 ska de va ute.
Hästarna mår bäst av att vara ute, och mindre att mocka. :D
Är det dåligt väder kommer de in tidigare, brukar ändå vara runt 17 tiden så de är ute runt 10 timmar ändå.

Våra kommer ut runt 7 ibland tidigare ibland lite senare. Har fri tillgång på vatten och grovfoder ute.
Ska jag rida tar jag in henne när jag kommer till stallet oftast runt 18, annars tas hon in mellan 19-21.

Sommarn går hon på bete dygnet runt med lösdrift.

Våra hästar går ute efter mina arbetstider, jag jobbar 3 skift. I snitt är de väl ute/inne ca 12 h vardera.

Tycker det är sanslöst intressant att många stall måste ta in hästarna när det börjar bli mörkt. Då skulle mina inte få vara ute många timmar, för det går väl inte att släppa ut dem 05 då? Och när jag jobbar kväll så hade de vackert fått gå in 13. Fy fan.

Ja eller som nu i Norrbotten där jag bor, ut kl 10.00 och in kl 14.00 om man ska gå efter ljuset. Snart blir det ännu kortare tid det är ljust. Hästar ser bra i mörker och vi människor kan ha pannlampa om det inte finns belysning. Men jag antar att en del är förtjusta i att mocka och rida hästar med överskottsenergi :idea:

@bejkonfis anledning kan jag dock förstå med trafikerad väg och risk för lösa hästar men det är ju inte alla stall som ligger så till.

Jag vill ha min häst ute så mycket det bara går utan att det blir lösdrift. Har testat ett halvår innan min reds in, och det passade varken mig eller hästen, hästen om möjligt ännu sämre än vad det passade mig. Nu går min ute från sju till sju ungefär, det händer att de kommer ut senare, och det händer att de går in senare också. Är det skitväder kan de få gå in någon timme tidigare också, men de är aldrig inne före 18. Går i stor hage med gott om träd och "naturligt" skydd för väder och vind, finns alltid någonstans de kan stå där det är mindre regn/mera vindstilla (att de sen väljer att stå i det värsta blåshålet där regnet kommer på snedden är väl en annan femma).

Jag har inte stått här någon sommar än, men de kommer gå på bete i alla fall halva maj-halva september, ute dygnet runt.

Jag ser ju gärna att hästarna får vara ute så mycket det går. Jag har haft min ena på lösdrift iom det. Jag hade då en annan som däremot inte ville vara ute sårskilt mycket. Det kändes extra märkligt iom att han var en Islandskorsning modell urtids-look. Han var den mesigaste och mest människoförstörda häst jag mött. ;)
Han fick mest bo på stall och vara ute dagtid, spec då han blev gammal och verkligen behövde vila. Det hade ju han svårare för ute.

Nu har jag min häst på stall iom att jag tycker att han kan behöva träna på att stå på box med.

Han har nu börjat vilja komma in vid skitväder eller till kvällning. Så var han inte innan han fick uppleva att bo på stall.
Och det är inte bara maten som drar iom att jag testat ha intag separerat från mat och fodra ute etc under många månader. Han vill in när det inte är en jätteflock och jättehage a la flera hektar medkuperat och skog, lösdriftshus etc.

Hos oss går hästarna ut vid kl 06 och nu den mörkare årstiden kommer de in vid 15-16. Sommartid har vi alternativ att antingen ha dem ute längre eller dygnet runt eller om det är bättre för dem: nattetid ute och box dagtid.
Varför de har de tider de har hos oss är dels för att vi har personal som inte kan jobba hur sent som helst och att personalen inte är förtjust i att hantera hästarna i mörker. Det är inte några problemlösarproffs direkt vi har som sköter in/ut. Och jag kan förstå att det med vissa hästar kan bli lite väl livat. Utöver att de hos oss nog skulle bli oroliga om hästarna kutar i hagen. Det är ett stall med hobbyryttare som sköts av folk som inte är jättekunniga eller rutinerade heller.
Men så här så funkar det utan skador på folk och fä.
Har vi dem ute senare får vi enas med personalen om det eller ta in själva.
I vanliga fall brukar jag jobba på plats och kan då styra kring min hästs intag. Men just nu är jag sjuk och hästen får gå enligt schema för övriga.

Han rids efter insläpp och får då både tänka och röra sig vettigt. Stallet har god luft, lugn miljö och han får en massa grovfoder.

Jag hör till kategorin som släpper in sent (ca. kl 20-21).

Jag tycker man ska ställa sig frågan vad det är utevistelsen ger hästen. Vad är det vi försöker åstadkomma med att hålla dem ute? Frisk luft? Rörelse? Social interaktion med andra hästar? Bete? Frågan är väl egentligen inte hur länge hästen ska vistats i en hage per dag utan hur man på bästa sätt fyller hästens naturliga psykologiska och fysiologiska behov. T.ex. är det (säkerligen) mer givande för en häst att under en uteritt få galoppera tillsammans med flera andra ekipage än att skrota runt ensam i en liten lerig grushage 4 timmar extra....

i förra stallet var min häst ute ca 8 till 15 (pga stallpersonalens tider) sen när det blev helkollektiv fick han gå ute ca 8 till 16-17 för han var van att komma in 15 så han började stressa i hagen (minihage) (vi ändrade middagsfodring till 16-17 tiden så då kom han in till den)

i det nya stallet så kommer han ut runt 9 och in runt 20 utom måndagar o torsdagar, då kommer han in runt 16 för då går hans hagkompis in och då är han visst ensam ute (i hans ögon) och han är just nu skadad så ska inte stressa i hagen

Min ponny får faktiskt ren panik när det blir mörkt ute, springer som en dåre längst staketen i hagen. Försöker ta in honom runt 16 tiden just nu, blir ju tidigare i vinter och såklart senare på sommaren. Min storhäst går faktiskt inte ute alls. Har stått skadad länge nu och vi har försökt ha honom ute i sjukhage men han får också ren panik. Står och hoppar konstant, rejsar, tvärnitar och när han lugnar ner sig så vandrar han konstant. Vilket betyder att skadan dras upp och han ser ut som ett benrangel då han inte äter ute pga stress, inte alltid enkelt med unghingstar. Nu är han supernöjd inne, står och kikar ut över stallplanen med huvudet ute genom fönstret och äter fritt med Hö och står på halm. Självfallet hade jag velat ha honom ute i hage men som det ser ut nu kan han inte det och då får han gå på sina promenader istället.

Min går ute så länge som möjligt. Men angående det här med att varför det kan bli jobbigt är väl för att jag inte kan åka till stallet hur sent som helst och ta in honom. Åker jag dit efter skolan så kan jag inte stanna där till klockan 8 för att komma hem vid 10 tiden. Min buss går alltså en gång i timmen (plus en väg som tar cirka 20-30 min att gå) och att åka ut en extra gång för att bara ta in hästarna (alltså det tar typ 10 min att ta in de, och sedan matcha tiderna med bussen dit och tillbaka är svårt) känns nästan omöjligt för mig. Nu hjälps vi ju åt i stallet men får hästen gå in vid 5-6 tiden så tycker jag inte att det är så otroligt hemskt jämfört med att gå in vid 8-9.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 620
Senast: Freazer
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 155
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar