Utevistelse i timmar?

K

Klaralove

Hej! :P
Jag undrar lite kring det här med utevistelsen i Sverige för hästarna.
Hur många timmar per dag går era hästar ute per dag om dom inte går på lösdrift? Motivera gärna!

/Klaralove :)

Sv: Utevistelse i timmar?

Vintertid är de normalt sett ute ca 15 h, något kortare om det är riktig snöstorm. Sommartid ute dygnet runt, kommer in vid åsk/riktigt regnoväder samt några timmar mitt på dagen om insektstrycket är stort eller det är väldigt hett.

Våra hästar går ute 12-15h per dygn, jag skulle gärna haft dem ute längre men det funkar bäst såhär för oss tvåbeningar. Hästarna trivs bäst utomhus.

På sommaren går de ute dygnet runt och kommer bara in vid extremt väder (varmt, regn, åska osv).

12 timmar drygt är min ute. Varför? För att jag vill att hon ska ha mycket tid att röra sig fritt och "söka föda" mm och bete sig som en häst. Men jag vill ge henne möjlighet att ligga torrt och ostört och vila i en box. Hade jag kunnat haft henne på box typ 4 h, skulle det vara bättre, men stallägarna måste ju få sova! :p

Våra går ut vid sextiden.In varierar lite efter årstid,men nu på vintern går de in senast åtta.Vår,sommar och höst är de ute längre. Vi har så de kan gå under tak i vinterhagen.
När vi stod inackorderade var det ut vid åtta och in vid fem ungefär.

På vintern är våra ute mellan ca 06-22 eller 08-24, beroende på hur sambon jobbar. Är det snöstorm får de komma in lite tidigare.
På sommaren är de ute dygnet runt, men får komma in vid extremt oväder och på dan om det är mkt insekter.

Varför? Jo, för att de trivs ute :)

Mina två går ut ca 6.30 och kommer in mellan 20-21 på kvällen eftersom jag går och lägger mig 21.30 ungefär. På sommaren går de alltid dygnet runt juni-sept ungefär.

Våra fyra går ute i flock 16 timmar/dygn under vintern.
Sommartid (brukar vara från mitten av maj till slutet av oktober) går de ute dygnet runt. Då kan de hända att vi tar in dem ett par timmar mitt på dagen, om det exempelvis är för varmt eller om mycket insekter är i farten.

Hej ! Våra hästar kommer ut ca 7.00 på morgonen och släpps in ca 22-23 på kvällen. Sommartid går de ute dygnet runt (mellan ca maj - oktober).

Hade gärna haft lösdrift året runt ( vi har nämligen en del av ladugården de kan gå in i för att söka skydd för vind/regn) men våra hagar består uteslutande av ren lermark som inte håller för hovar dygnet runt under de blötare perioderna på året.
Hade gett mycket för en kuperad hage med sandmark :love: !!!

Härligt att höra att så många har ute sina hästar så många timmar per dygn då de ju faktiskt är vandrande djur som trivs bra i rörelse. Omkring där vi bor är jag ganska säker på att våra är de enda som går ute så sent som de gör vintertid.
Stora plus med mycket utevistelse är glada, avslappnade hästar plus att boxarna är väldigt lättmockade :idea: !

Mina hästar är ute så länge det är ljust. På vintern blir det ca 8-16 och på sommaren längre. Skulle aldrig ha mina hästar ute i mörker.

Min häst ska nu på vintern gå ute 8-15 men jag vet att han ofta tas in mellan 14-15 när han börjar leva rövare i hagen. Han signalerar rätt tydligt när han tycker att det är dags att få komma in. Är vädret bra har han tålamod att vara kvar ute men är det "dåligt väder" då vill han in. På sommaren sköter vi intaget själva och då brukar han få komma in vid 17-18-tiden.

Vintertid 12 - 16 h ute. Vintertid = när snön ligger.
Sommartid ute 8 h.

Höst/vår beror lite på hur mkt gräs det är, om det är frost eller ej, om det är lite snö eller ej.

ANledningen är att båda två är fångponnyer, och den ena är IR, så gräset måste begränsat kraftigt. Och frostgräs är ännu värre. Men när snön ligger djup och de inte når att gräva upp gräs, då går de ute full tid.

Med friska, normala hästar går de ute 12 - 16 h 'vintertid' och 16 - 24 h den varmare årstiden.

Varför? Har en kompis som säger lika dant. Hon menar att de kan skada sig i hagen när det är mörkt.;) (Mina går ut 5.45 och in 22.00)

Vill dom inte in för att de är hungriga? Jag är ärligt nyfiken om det faktiskt finns hästar som trivs bättre instängda i en box än att vara ute.

Våra går ute 13-15 h vintertid, och ute på dygnetruntbete 3-4 månader. Fritt med mat i hagarna. Mitt sto har aldrig varit så harmoniskt som nu. Har stått inackorderad förr med utetider som följer mörkret, och det är alldeles för få timmar i hage!! Skulle aldrig ställa mig i ett sånt stall igen. Har ett äldre sto och en ungvalack och båda mår bäst av att var ute långa dagar i sina resp flockar och röra sig. Lillkillen är rejält musklad av allt spring och bus i hagen med polarna (ej inriden ännu så går mest i hage)
Har eget stall nu och kan styra själv, kan ha det precis så som jag alltid önskat:laugh:
Alla stallets hästar är otroligt harmoniska och lugna, ingen har bråttom in och ingen har bråttom ut på morgnarna. Dom verkar supernöjda över sin tillvaro;)

Nu på vintern går dem ut 6.00 och in mellan 16-17.
På våren och hösten går dem ut vid 6.00 och in vid 20.00.
Och på sommaren går dem ut vid 4.00 och in mellan 22-23.

Jag undrar oxå varför! Hästar ser alldeles utmärkt i mörkret!

Mina är ute 16 h/dygn, lite olika tider då jag inte går upp tidigt på helgerna om jag inte jobbar.

Varför? Har en kompis som säger lika dant. Hon menar att de kan skada sig i hagen när det är mörkt.;) (Mina går ut 5.45 och in 22.00)

Ja tänk att det där fattar jag inte. Varför skulle dom skada sig mer för att det är mörkt? Har också hört vissa som menar att dom vill in när det är mörkt, dom är rädda för mörkret osv..:crazy: Går såna hästar heller aldrig på dygnetruntbete?? Jag menar - det är ju mörkt nattetid på somrarna..
Våra hästar står ofta låååångt bort i hagarna i mörkret, efter att ha varit ute 15 timmar.. Ofta har de inga planer på att komma in, man får ropa på dom alt hämta en så följer resten med. Att ta in dom innan det blir mörkt är enligt mina erfarenheter en bekvämlighetsfråga för oss människor..

Ja tänk att det där fattar jag inte. Varför skulle dom skada sig mer för att det är mörkt? Har också hört vissa som menar att dom vill in när det är mörkt, dom är rädda för mörkret osv..:crazy: Går såna hästar heller aldrig på dygnetruntbete?? Jag menar - det är ju mörkt nattetid på somrarna..
Våra hästar står ofta låååångt bort i hagarna i mörkret, efter att ha varit ute 15 timmar.. Ofta har de inga planer på att komma in, man får ropa på dom alt hämta en så följer resten med. Att ta in dom innan det blir mörkt är enligt mina erfarenheter en bekvämlighetsfråga för oss människor..

Mina går heller inte ute när det är mörkt, eller i alla fall inte mer än någon timme (#17), och det är för vi har så enormt mycket vilt i skogen runt hagarna, så hästarna (främst mitt halvblod, som aldrig tidigare gått i hage innan han kom till mig) blir skiträdda och skulle dem börja fara runt som tokar i hagen när det är mörkt är skaderisken stor. Dessutom tycker mitt halvblod att det är helt värdelöst att ens behöva gå i hage, förutom sen vår, sommartid och tidig höst, då duger det minsann för då finns det bete, men resterande utav året står han parkerad vid grinden och bara vill in :(

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
415
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst har gipsad bakhov pga. sår i sulan. Ytterst är gipset tejpat med silvertejp, men känns som att silvertejpen inte kommer hålla i...
Svar
14
· Visningar
588
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
742
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 030
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka