Utevistelse för elithästarna

Sv: Utevistelse för elithästarna

jarakamandan skrev:
Om man jämför med elitidrottare så är det ju inte så att de står i en liten skrubb hela dagarna och bara går därifrån när det är träning. Det skulle ju inte va så bra för deras kroppar kanske.

:bow: :bow: :bow:

Jag måste säga att jag tycker att det är ofattbart att människan kan få lov att behandla hästen så "ohästligt" bara för sitt höga nöjes skull! En sak är om de anstränger och prövar sina egna kroppar till max, men när bad hästen att få bli installad så mycket att den glömde hur det var att vara ute och vara häst?? mmm... nu får man väl skäll här på forumet, men jag tycker faktiskt inte att man ska utnyttja djur på det viset! Då får man tjäna pengar på annat vis, om man inte törs släppa sin dyrgrip i hagen...

Anser också att ALLA hästar skall vara ute i små el stora hagar och i alla fall ett par timmar/dag minst. Men det finns inget i lagen som säger att det måste vara så DÄREMOT så måste jag ha vindskydd till mina hästar om de går ute vintertid över ett visst antal timmar trots täcke och skog åt 3 håll... ja, ja... var finns rättvisan, vems hästar är det mest synd om?

Tycker att ridhästfolket har massor att lära sig av travfolket på detta området! Varenne är till exempel värd mer än någon ridhäst någonsin kommer att bli, och han får minsann vara ute. Många glömmer nog att lyckliga hästar som mår bra presterar bättre än olyckliga hästar som bara kan se stallinredning 23 timmar/dygn.

Malin Baryard är också ett mycket gott exempel på hur viktig utevistelse är. Jag tror inte Flippan had presterat så bra som hon gör om hon inte hade hållts nöjd och glad och fått lov att gå i hage! Heder åt Malin!

Jag tror att jag sett att Peder Fredricsson också har ute sina hästar varje dag och det tycker jag är jättebra!
När man är ute bland tävlingsstall så tänker jag ibland, vad gör de med de stackars hästarna, de är inga hästar längre, människorna försöker göra dem till ngt annat... de kan inte gå tillsammans med ngn annan häst för då kan de bli sparkade, de rids bara i ridhus etc.. kan de kalla sig riktiga hästvänner?

ja det är faktiskt sjukt. att det är lag på vindskydd i mer utevistelse än 12 h på ej betestid,men hästarna får stå inne 24 h/dag året runt det gör inget :S.

Kommer ihåg när jag fick skäll av en dressyrdomare för att jag hade min häst ute på dagarna, han var nämligen lat en dag när det var varmt. Hon hade sett oss många gånger förut och tyckte att han inte var i sitt rätta jag så hon frågade mej om jag hade honom ute å jag svarade ja... hon vart tokig, efter det fick han stå inne dagen innan tävling OM det var varmt! Men annars gick han ute hela dagarna året om. Hennes och dotterns hästar fick stå ute i en utebox ca 1-2 tim/dag om de hade tur och om vädret tillät det.

//Skrutt

*knapplån*

Inom fälttävlanseliten är det inte många av landslagshästarna som inte går i hage. Sen kanske de flesta av dem går en & en, skaderisken minskar ju en hel del då..

Hm... "Min" fjording som jag hade ett tag gick ute dygnet runt ett år utan vindskydd & han trivdes utmärkt... Inte för att det var riktigt lagligt som sagt, men där hade jag inte mycket att säga till om eftersom ägaren är en gammal bonde som har sina egna principer. Det gick iaf ingen nöd på hästen. Nu i vintras hade han möjlighet att gå in i stallet om han ville, men han valde att stå ute istället... Medveten om att det finns vissa fysiska skillnader på fjordingar och tex. halvblod, men de klarar säkert av en dag i hagen. Om de har vanan inne....

Piraja skrev:
Att hålla hästarna inne för att man är rädd för att dom ska skada sig är missriktat. En häst som inte får röra sig i kuperad mark regelbundet dagligen riskerar att skada sig lättare. Ett felsteg i en landning efter ett språng kan vara ödesdigert för den stallade hästen medan en som har rejäla senor som är van vid knölig mark kan parera den landningen bättre med hela kroppen. Har en morbror som förr red i OS (eoner sedan:)) och hans hästar reds mest i skog och mark och var ute i hagen hela dagarna. Jag fick rida med ett par gånger och jag trodde nog min sista stund var kommen...inte red han på stigar eller vägar utan rätt ut i bushen med tempo...Det gäller även de han har idag. Och det gäller mina med :cool:

:bow: :bow: :bow: :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Min häst visar ju ganska tydligt att hon dels föredrar att vara ute så mycket som möjligt och dels mår bättre i magen av att äta hela...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 975
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila