Utetäcken för travare!

Sv: Utetäcken för travare!

Jag har blivit besviken på de Bucas Irish turnouts jag har, de är med ett tunt foder, bomull tror jag det är, fodret har krympt vid tvätt för mig. Har haft två ljusblå vanliga täcken, de har dock några år på nacken, svart med guld(gul) och hel hals, samma med dem fodret har krympt, tror de täckena köptes för tre år sedan och är inte mycket använda, halsarna är för långa för mina travare!

Bucas Racing har jag både med 50 gram foder och 300 grams, det är "nylon" på insidan och foder mellan yttertyg och nylonen, de har inte krympt!

Irish Turnout finns väl med olika foder så de är säkert bättre med annat foder än det tunna jag har!

Läste någonstans (på en affär man kan köpa Bucas?) att just Irish Turnout är något större än de övriga Bucas. Jag känner flera som har Bucas Smartex till sina travare och han är riktigt nöjd med täckena, slitstarka, tåliga och varma, slänger på täckena efter hästarna är körda och ut i hagen bara ..

Läste någonstans (på en affär man kan köpa Bucas?) att just Irish Turnout är något större än de övriga Bucas. Jag känner flera som har Bucas Smartex till sina travare och han är riktigt nöjd med täckena, slitstarka, tåliga och varma, slänger på täckena efter hästarna är körda och ut i hagen bara ..

Bucas Smartex är bra, sitter bra också, är dock ganska tunga och brukar ha ett fleecefoder som håren sitter kvar i även efter tvätt!

Jag har nyloninnerfoder och det som är 50 gr ( avskyr fleece ) och mina innerfoder har inte krymt, iofs har jag bara tvättat i 40..har inte provat smartex men kanske ska göra det....för mig räcker det med 50 gr , har sällan klippta hästar och inbillar mig att är det bara torrt o vintätt behövs inte tjocka täcken och annars kan man ha ylletäcke under...har några från ullergårds och rambotäcken som är tjockare men det är väldigt sällan det blir så kallt att dom används

Ja dom är lite större och normala 135or räcker det med 130

Ok! Och nylon el fleece istället för bomull närmast kroppen känns bättre tycker jag. Racing är ju ändå inte många hundra lappar dyrare.
Horseweare trot har jag inte hittat än, vart säljs de? Hur är HW Rhino i passform? Låter som om de skulle vara jätte breda....

Åh jag gick och köpte ett Bucas All in One idag med någon slags halvhals, det satt bedrövligt dåligt, iofs så var det en storlek för stort men även om de varit rätt storlek hade jag inte tyckt om passformen, den var totalt icke passande min häst :/ Ska kolla ett Smartex Turnout imorrn, hoppas de finns hemma i rätt storlek.

Hur är HW Rhino i passform? Låter som om de skulle vara jätte breda....
Vår ettåring (modell "tunnis") har ett HW Rhino storlek 130. Täcket ser ut som ett tält, men sitter toppen - skaver inte någonstans, Hästen verkar mycket nöjd & racar runt som tusan. Jag rekommenderar verkligen Rhino.

Jaha, hur gör jag nu då???
Har bestämt mig för att köpa Bucas Racing eller HorseWear. Men vilken storlek??? Alla 135 är 10 cm för långa både rygg och ner mot knäna. Jag mätt dem med mått and så de ej är längre än 135. Mätte även det som är 125, som alltså borde passa. Men det var 125, men för kort. Ngn som vet om Bucas Racing är rätt i storlek? De gamla jag köpte förr, typ 20 år sedan, var ofta ca 5 cm korta, alltså 135 var 130 cm.

Ser att HW trot finns i 130!!

Har du mätt hur lång bogen är på de täckena, det är nog det som avgör hur täcket blir på ryggen. Jag vill att täcket ska börja framför manken, det är längden på bogen som gör att många täcken inte sitter bra.

Jag kan mäta mitt 135 täcke (Bucas Racing) så kan du jämföra med de täcken du har tidigare, men det blir inte förrän i kväll! Mitt sitter i stort sett perfekt på min valack som är ca 154 cm i manken och medelgrov, men det sitter också perfekt på 1,5 åringen som är 163 cm i manken och kort (högställd).

Angående Horseware Trot så ring Annelie som har det på sin hemsida, hon är jättebra att prata med, hon fixar nog måtten åt dig!
hook_my_tacke.jpg

Hästen till vänster har ett Haglunds 135 cm, nästan för kort, tråkiga karbinhakespännen fram, iofs mer ställbart! Hästen till höger har JN (numera Bucas racing), det är t-spännen med kardborrlåsning över fram, icke ställbart förstås men mycket bättre och bakbensgjordarna behöver jag inte använda på det!

Jag lutar mer och mer åt Bucas. Haglunds är ju mkt billiga, kan de verkligen vara så bra då? Är det bara Bucas racing som ni tycker passar? Har hittat en billigare variant av Bucas, tror den hette tournout??

Jag köpte en del täcken från Haglunds i höstas eftersom jag ville ha med hals till min taniga varmblodsvalack.
Han är väldigt smal fram.
Haglunds Vintertäcke Sibiria är RIKTIGT bra på honom. Det är tjockt och sen gillar jag att det är "glansigt" på insidan eftersom håret inte blir lika fult på honom då. Det täcket är min favorit och helt klart prisvärt till 999:-. Som hösttäcke har jag använt deras övergångstäcke Orkan, som jag köpte hals till. Det sitter också väldigt bra fram.

Det enda som jag blivit besviken över när det gäller Halgundstäckena är att övergångstäcke Combo inte sitter bra fram till smala hästar, det är jättestort så och ändå glider det fram så halva baken syns när hästen böjer sig ner.

Jag har köpt 145 till en häst som kan ha både 135 och 145, och eftersom Halgunds sitter perfekt så antar jag att de är åt det mindre hållet i storlek.

Om vi snackar hållbarhet kan jag säga att dessa inte fått en skråma ännu! Och DET har jag inte varit med om med nåt annat täcke än. :)

Kan också tillägga att deras flugtäcken också fungerat kanon, efter att ha letat länge efter flugtäcke i bra passform. Men där tycker jag snarare att de var stora i storleken.

KL
Har några bucas täcken sen tidigare och tycker inte alls om passformen. Stora i halsen och bogskav som brev på posten.

Gillar Horseware Rambo varianten (rhino och amigo har sämre yttertyg, inte lika rivstarkt). Med nylonfoder invändigt som det inte fastnar en massa hår i.

Min älskade kuse i ett Bucas Smartex Rain som liten grabb bara 3 år, han har vuxit betydligt på höjden å bredden, tror han har 135 i detta på bilden, testade ett 135 idag och de satt gräsligt usch vad besviken jag blev, tight i bogen och rumpan, sedan blev det helt strävt ovanpå ryggen som att täcket stramade .. beställde ett 140 och passar inte det så överväger jag på att ta hem ett Horseware Rambo och testa .. (145 i Bucas är för stort).

Baaah! Jag tycker ju att Bucas har en sådan smart lösning i bogen, det tycker jag däremot inte om på Horseware täckena, jag förstår inte varför man har två typ jättespännen i en gigantisk ring?

DSC_9862.jpg

DSC_9864.jpg

Om du tittar på första inlägget i denna tråd så ser du att det inte är det frontspännet på Horseware Trottäcket!

Ser ingen nackdel med det spännet, om täckerna har bra passform och ligger där dom ska med bara svansrem. Skönt att slippa bensnörerna.

Om du tittar på första inlägget i denna tråd så ser du att det inte är det frontspännet på Horseware Trottäcket!

Jag tänkte inte köpa de så kallade travtäcket då utan just Rambo, och på det täcket är det den lösningen i bogen jag inte tycker om.

Ser ingen nackdel med det spännet, om täckerna har bra passform och ligger där dom ska med bara svansrem. Skönt att slippa bensnörerna.

Har bara sett det täcket på en häst, och det täcket ser ut att vara lite för snävt för honomi bogen,.

Finns det bara det knäppet på Rambo numera då? Mina HW-täcken är några år, men på mina Rambo har jag båda sorternas knäppen. Det med spännen som sitter i kryss och fäster i en ring är på täckena med halvhals. Täckena utan hals har två stycken T-spännen i bogen.

Idag har jag varit i kontakt med 2 jätte trevliga säljare, och fick lite nya idéer. Men kom samtidigt på att jag kunde åka till Bidermans för att se vad de har där så man oxå kan se täckena. Men hoppsan, det låg ju inte kvar på Åby efter ombyggnaden så jag ringde huvudkontoret. Och vips har jag beställt 2 täcken, inte alls vad jag hade planerat.....
Men de lät mkt bra: långa i ryggen, smala i bogen med omlottknyta knäppe, och billiga. De var oxå mer slitstarka än Bucas Racing. Återstår att se om jag gjort fel då jag valde billigt!!

Jag tänkte köpa ett med halvhals och det täcket har ju just det där mysko spännet, men jag får ta hem ett och se om de ligger bra på min häst ellr inte .. de är ju trots allt det som är viktigast.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 386
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 268
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 776
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 499
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar