Uteritter 8D

M

Murat

En tråd om uteritter :angel:
tänkte att det skulle vara kul att läsa om när ni rider ut roliga saker som händer/tråkiga saker, saker som inte riktigt blev som de skulle. osv. 8) ungefär som "tjuvlyssnar" tråden fast ändå inte, helt enkelt berätta om dina händelserikaste uteritter. :idea:

Sv: Uteritter 8D

Förra medryttarponnyn hade jag många händelserika turer med:D
Tex när det kom ut en gammal gubbe ur skogen och frågar om han fick ta en bild på oss mitt under en ridtur. Det fick han :rofl:

Eller när jag ville väcka henne lite, skrittade barbacka med långa tyglar och hon gick och sov. Jag tänkte inte mycket utan skrek bara till och tjoade, sen låg jag bakom en häst som stod och hoppade och glodde :angel:

Jag har massor men det är bara roligt för mig :p

Foderhästen var det allra finaste när vi red ut en jättetidig morgon i skogen i bara grimma och barbacka. Hoppade över en liten stock och red i alla gångarter och hon var så fin och lyssnade perfekt.
Om det alltid kunde vara så skulle jag vara lyckligast i världen.

Uteritter är minnen för livet. :)

Red ut en gång, och stod på en stor äng. Såg några rådjur stå & käka gräs, och plötsligt hoppar det fram en ja vad var det för något (?). Såg ut som en schäfer, fast den var svart och något mindre, med en jättelik rävsvans.. Tänker på det än idag, o ja kommer inte på vad det kan ha vart..

En annan gång, i skogen. Stannade hästen till och fick syn på en rådjursbock. Den stog blickstilla och glodde.
Haha då stog vi och glodde på den, och den rörde sig verkligen inte. Stog kanske 10 minuter för att se vem som gav sig först, och inte vart det rådjurer.. jag förlorade arga leken! =(

Min förrförra häst jag hade förut har jag många goda minnen med.

Oftast red vi i par eller på tillsammans på henne (Stor och fin kallblodstravare).

Men finns en gång väldigt specifikt när jag och kompisen var ute och red, då på varsin häst ;) vi brukar ofta rida lågnturer, stanna i skogen och fika och ha det mys och kul. Prata en massa goja och skratta en massa. Iaf en gång när vi hade varit ute på en lång tur så kommer vi på en liten grusväg vi ska precis in i småträd fason men några stora till en början, vi rider in med bra tempo i traven vi alla stannar när vi ser att vi har 4-5 älgar framför oss :eek: Vi stod och glodde på varandra med det sluta med att dom börja springa och gissa vad, mot stora vägen :crazy: Det ända vi tänkte på då var att INTE få dom ut på stora vägen där bilarna körde hela tiden, så vi fick omringa dom :p trava runt och emellan dom och stroa vägen, få in dom mot den stora skogen, vilket vi lyckades väldigt bra med, det var skönt efter att ha lyckats med någe sådant bra :D

En annan gång med min nuvarande häst, jag och en kompis var ute och red en vända i regnet när min häst plötsligt kikar in i skogen och kollar konstigt, jag kollar in och vad står där ca 2-3m ifrån oss, Jo en älgko med bebis :love: Jag ropa till kompis framför så vi stannade och stod och kollade på dom ljuvliga sakerna.

Älgar är himla fina faktiskt, alla säger dock att dom är riktigt farliga och komma ut vid. Jag har aldrig kommit på en arg älg, tur är väl det kanske.

Sen finns det massor med gånger då man sett rådjur och diverse djur i skog och mark.

Ääh en sista får inte plats så forts..

Kan ju faktiskt berätta om en lite hemskare ritt :eek:

Var med min förrförra häst igen och kompisen, vi var ute och red och leta nya vägar i den enorma skogen. För att ta sig till den den skogen lär man rida förbi en stor gård där det bor en surig och konstig gubbe med sina skällande hundar, han har tagit sitt gevär och skjutit mot folk på häst om dom kommit för nära hans mark, och alltså det är sant. Hur sjukt det än låter. HUA!

Iaf, vi var alltid rädda för och rida förbi där men det var ju en bilväg där vi red jämt, en grusväg så vi bruka alltid trava förbi där, oftast iaf :p
Vi rider upp i skogen LÅNGT från hans ställe, vi rider in och går runt ganska länge där inne. Plötsligt kommer vi ut på en öppen mark med ett litet vattenhål, vi hoppar av hästarna och går fram mot den, då ser vi plötsligt ett hus lite längre ner, och gissa vems hus. Jo den konstiga gubbens :crazy: Inte nog med det vi ser även gubben komma ut ur huset med sin pang pang och sätter sig i bilen och åker upp mot oss :eek: Vi i panik springer in mot skogen och gömmer oss bakom täta granar, vi hade hunden med oss med, och alltså, vi gömde oss, vi två en hund och två stora hästar, sjukt att alla stod tysta säger jag, han går ur bilden och går mot oss med hans gevär, nu skakar vi av rädsla alltså han hade lika väl kunna sett oss och gjort vad som helst, efter ett tag går han in i bilen och åker ner, vi for upp fort som fasen på hästarna och drar in i skogen och hem.
ALDRIG har vi varit så rädda i hela vårt liv alltså, FY TUSAN vad obehagligt det var...

Det ar några ritter från mig :o

Med en av mina gammla hästar kunde det hända allt möjligt när vi var på tur. Han verkligen älskade älgar, så fort vi fick syn på älg och dom drog iväg, och han efter i full fart och stark var han med, han trodde la att de var hans kompisar. Men hans kondis var inte den bästa (stor tung nordis korsning) så han gav upp efter ett tag d han inte orkade med dem.
Det kvittade om man var ute och red själv eller med sällskap, älg var det för hela slanten sket i hästkompisen och dundrade efter.

Nu efteråt skrattar man gott åt det, men just då var det inte alltid så kul.

Men för ca 1 månad sen hade jag och mitt sto varit ute på en härlig långritt, vi var på väg hem hon var mycket pigg och skrittade på bra, helt plötsligt blir det tvärstopp, går ett par steg till och kollar in mot skogen. De var så söta en ko med tre kalvar, de är ovanligt de var så söta. De var så nära bara några meter bort stod och tittade på dem säkert en halvtimme innan de började gå längre inåt skogen. Och vi kunde skritta hem....

Kan ju faktiskt berätta om en lite hemskare ritt :eek:

Var med min förrförra häst igen och kompisen, vi var ute och red och leta nya vägar i den enorma skogen. För att ta sig till den den skogen lär man rida förbi en stor gård där det bor en surig och konstig gubbe med sina skällande hundar, han har tagit sitt gevär och skjutit mot folk på häst om dom kommit för nära hans mark, och alltså det är sant. Hur sjukt det än låter. HUA!

Iaf, vi var alltid rädda för och rida förbi där men det var ju en bilväg där vi red jämt, en grusväg så vi bruka alltid trava förbi där, oftast iaf :p
Vi rider upp i skogen LÅNGT från hans ställe, vi rider in och går runt ganska länge där inne. Plötsligt kommer vi ut på en öppen mark med ett litet vattenhål, vi hoppar av hästarna och går fram mot den, då ser vi plötsligt ett hus lite längre ner, och gissa vems hus. Jo den konstiga gubbens :crazy: Inte nog med det vi ser även gubben komma ut ur huset med sin pang pang och sätter sig i bilen och åker upp mot oss :eek: Vi i panik springer in mot skogen och gömmer oss bakom täta granar, vi hade hunden med oss med, och alltså, vi gömde oss, vi två en hund och två stora hästar, sjukt att alla stod tysta säger jag, han går ur bilden och går mot oss med hans gevär, nu skakar vi av rädsla alltså han hade lika väl kunna sett oss och gjort vad som helst, efter ett tag går han in i bilen och åker ner, vi for upp fort som fasen på hästarna och drar in i skogen och hem.
ALDRIG har vi varit så rädda i hela vårt liv alltså, FY TUSAN vad obehagligt det var...

Det ar några ritter från mig :o

Usch vad otäckt! hade nog aldrig vågat rida förbi där.
Han kan då inte haft nån koll på allemansrätten?

:D kan väl berätta jag med ^^,

en gång för några månader sen så skulle jag rida ut med pålle då..
hehe jag kom ända ut till "stora" grusvägen (går en liten väg från grusvägen in till stallet) och tittar...
Hehehe Där bort går e hel Ko-flock x'D
hm.. undrar hur många det kan vaa.
de kommer närmare :eek: jag ba var e bonden nånstans?!! sen ba det finns ingen bonde!
emot mig kommer en hel flock på kanske 50kor springande :o och jag sitter då på en häst. :p

Jag sliter upp mobilen och akut-ringer till mamma som är kvar i stallet och så kmr mamma och en som heter andreas kutande.

vid detta laget är hela ko-flocken precis framför näsan på min pålle! :eek:
andreas typ -eh. jag ringer Åsa! (ridlärare som har gård en bit bort)
och hon lovade att skicka dit hennes son att valla hem dem igen...

men sålänge måste vi ju göra av korna nånstans! hehe mamma o andreas skrämmer in dem i en av hästhagarna ^^, enda felet var ju att det itne var staket på ena sidan så korna drog igen och det enda mamma/andreas kunde göra var att se till så de inte drog ned på Rix1an (hade varit fint med en ko-flock på en stor landsväg ;P x'DDD

det kmr jag nog aldrig glömma! och nu till slutet ;P hela Ko-flocken var eg. en stor flock med Ung-Tjurar!:eek:

en till om en ko x'P

Jag och min kompis var ute och red då. ochså stod det något rätt över vägen...
Oliver ba -Det står en KO på vägen! :confused:
Jag -Det är ingen Ko det är en tju.. TJUR!
hehe där stod en fullvuxen tjur o vi ba. Hjälp x'D

också skulle vi då förbi tjuren för att kunna hämta en bonde...

jättelätt x'P *not* Oliver vars häst var ko-rädd ba äh borde gå bra osså tar han full kareta (skritt ;P) och drar förbi tjuren med en häst som steppar runt som en rädd gris :D

också skule jag förbi på min kära häst som inte är rädd för något anna djur ch gjärna hälsar på både får och igelkottar också stannar min häst bredvid tjuren! :eek:
och sträcker fram huvudet (ja tjuren var så nära ; x'D ca ½meter ifrån)
och tänker hälsa!:eek:

hehe jag ba. glöm det och bankar lite på honom och får honom att gå, och då börjar tjuren gå efter oss:eek:

hehe jag ba RIDSPÖ! osså vfta jag mot tjuren med det och den blev lite rädd och gick upp på en mindre grusväg ist.

sen kunde vi rida och säga till bonden :p :D

Vi har dåligt med bra galoppvägar runt oss, det finns 3 stycken, men dom är ganska korta allihopa. Vid en av vägarna är det en hage med en stor svart tjur precis i början av galoppsträckan, och min förra foderponny var inte lite rädd för den där tjuren. Försökte bara rida där kanske 3 gånger med honom, men alla gångerna slutade det med att vi for hem i sken :angel: det är sånna där småsaker man kommer ihåg nu efteråt när ponnyn är borta och man själv står kvar :crazy:

oj haha det är riktigt måånga xD Jag och min kusin var helt galna för några år sen :laugh:

Jag och min kusin var ute och red på min lilla b-ponny och vår islänning.Båda hästarna var uuber snälla och gick med på allt,vi var väl 11 och 14 kanske.
Vi hade ridit i ca 2 h och så var vi på hemväg,plötsligt kommer det ett sånt "älggolv" haha eller vad man ska säga,sånt i marken ni vet x) haha och vi hade ju ingen lust att rida tbx så vi bestämde oss för att rida över:D Hon hoppa av och gick först,och givetvis fastnar hästen och får panik men hon kommer tillslut över,lite mörbultad men inget allvarligt.
Jag vill ju inte gå över där med min ponny.Och bredvid denna "grejen" så går det massafår så dom har små elstaket överallt,kanske 70-80 cm höga.
Jag tänker "aha" då går jag där,så jag trampar ner elstaketet(hade gummisula) och leder över ponnyn samtidigt.Hon fastnar då i tråden och får världens panik,men hon kommer inte loss.Tillslut lossnar den^^
Okej då var vi alla fyra förbi:D
Men...jag dum och galen som jag var får för mig att jag vill valla fåren som går i hagen bredvid xD så jag lånar islänningen och försöker få henne över staketet genom att jag gör samma sak som jag gjorde innan dvs.trampa på tråden(det gick ju såå bra) haha men hon fastnar oxå och får panik och galopperar iväg med tråden fast i benet,sen trasslar hon in sig och går omkull men stannars sen och var helt ok.Fast hon lukta lite bränt...

vi försökte oss inte på detta igen xD

Haha ,dumma ungar

Hände något jätte läskigt, eller jag tyckte det då! :angel:
Jag å Rasken var ute på en barbacka tur på en ganska sen höst kväll , det var inte helt mörkt men nästan. Iallafall så var vi ute på en stig som vi inte ridit på förut. Stigen slutade och det var bara en tät skog.Plötsligt så tvärstannade han och började blåsa upp sig! Min Rasken blir ju aldrig rädd annars men nu!
Jag försökte få honom att gå framåt men icke! Jag hoppade av och försökte leda honom men det hjälpte inte. Så skulle jag hoppa upp igen men då såg nåt vitt springa mellan träden! Och ldet ät konstigt.Jag trodde först att det var en hund men den va större än en hund! Jag började springa hemåt med Rasken bakom mig, lika rädda båda två! :p
När jag kom hem så berättade jag för mamma vad som hänt. Hon sa att det bara var ett viltsvin!! Så då lärde jag mig det!;)

Du, jag vet inte. Läskigt värre var det. Jag ryser i hela kroppen när jag tänker på den där händelsen :eek: Hua... Efter den där händelsen så tog vi alltid en omväg när vi skulle upp i dom skogarna, vi ville inte rida nere på grusvägen vid han.

Men glömde dock och nämna att någon månad senare så hade HAN byggt upp hagar och hade två ston med föl vid sidan hos sig helt plötsligt, alla ridmänniskor vart chockade som tusan och undrade vad tusan han skulle ha dom där till. Från att skjuta efter folk som red för nära hans gård till och skaffa egna, när han skaffat dom vart han en annan person dock.

Ha!

Senast igår hände detta när jag och medryttaren red ut på en längre tur på Hallandsåsen (bortemot två timmar).

Plötsligt tvärnitar min Besten och bara växer fast i marken. När jag försöker få fram henne hotar hon att gå ner i det djupa diket och innanför det finns en hästhage med strömtråd.
Alltså får medryttaren sitta av Prippen och promenera före - då följer Besten snällt med.

En halvtimma senare kommer nästa pärs: skogshuggare :crazy: De står tjugo meter från ridstigen och ska nästan fälla en stor fura när vi kommer. Tack och lov ser de oss och låter oss passera i lugn och ro, men motorsågarna låter hela tiden. Hästarna är relativt lugna.

Så kommer vi då fram till två stora träd som fallit över stigen. Det första är OK, det är bara lövverk att ta sig igenom så det går bra. Det andra, däremot, består av tre stammar som ligger ganska nära varandra. Inte högt, men risk att trampa ner och fastna om man försöker gå över.
Enda sättet är att rida ut en runda i delvis kalhygge, som skogsmaskinerna knölat till ordentligt. Tur att man har skogshästar som vet var de sätter tassarna. Till att börja med vägrar Besten gå, men medryttaren sitter av och leder Prippen och då lufsar hon snällt med.

Tillbaks ute på stigen ska medryttaren sitta upp igen. Jag ser något röra sig i skogen ett tjugofemtal meter längre fram och tror först det är hundar. Sen ser vi en hel flock vildsvin korsa stigen i full karriär :eek: Minst två vuxna, och 4-5 halvvuxna ungar var det. Några var fläckiga, som linderödssvinen brukar vara.
Hästarna var inte det minsta oroade. Märkligt.

Sen red vi hem utan vidare missöden.

Immer

Jag kan säja att varje gång jag ska rida ut så blir turen alltid en aningens längre. Typ tre timmar eller så.. :angel:
Anledningen till detta är att jag har världens sämsta lokalsinne. Ett exempel på det är när jag och min kompis hyrde häst i två veckor. Första dagen red vi ut på en tur med en grupp i ca 2 timmar. Nästa dag red vi glatt ut och tänkte att vi skulle rida samma runda. Vi var väl då ute i en ca 4timmar innan vi tillslut var tvungen att ringa på i något hus och fråga. Så fortsatte det i två veckor. Nästsista dagen blev hon som ägde hästarna så trött på vårt virrande i skogen så hon red ut med oss och visade vägen.
Sen den sista dagen så red vi ut och skulle ta den underbara förbannade ridturen. Och då var vi borta i ungefär 5 timmar utan att hitta rätt. Jag är helt otrolig, jag kan verkligen inte hitta rätt! :D
Sedan kan jag berätta om något läskligt som hände för bara några dagar sen. Jag var ute och red på min mammas islandshäst och vi konditionstränade lite och helt plötsligt brakar det ut en älg precis bakom oss. Den var verkligen gigantisk. :eek:
Sedan bar bar det av i galopp i typ en km innan man fick stopp på hästen. :angel:

Åh jag har haft så sjuka uteritter genom tiderna.

Som när vi red förbi en gård där ingen var hemma och staketen låg på marken. En allmänt vild häst klev över staketet och ville leka med våra hästar :cool: Slutade med att jag satt av och försökte hålla hästen och sätta den i en hyfsat hela hage, den stegrar sig mot mig och sticker till skogs...

En annan gång red vi på en ny stig som kom till en kohage, så vi fick vända. När vi vänder ser vi en ko precis vid staketet som vi trodde låg och sov... Men kossor brukar inte sova med benen helt raka ut i luften. Vi tjoade och den reagerade inte, sen såg vi att den inte andades heller. Stackarn.

Oh, mer med kossor - red på en lös koflock en gång :D i var 14 och 15 och bestämde oss för att valla in korna i hagen. Helt sjukt kul var det, hästarna bara plöjde genom koflocken, galopperade efter kossor som kom på avvägar och till slut var alla infångade :D

Har många fler på lager, ska fundera lite...

HAha,jag har en massa kul,men det är mest jag som skrattar åt dem.
Alla de gånger som jag och kompisar har galopperat på galoppspåret,då har det blivit fräs utan dess like!:p Roligaste var när jag och 2 av mina kompisar skulle galoppera där,vi sa att nu ska vi ta det LUNGT!
Men såklart så sticker ena hästen iväg i full galoppbock!:D
Jag sitter bara och asflabbar,skum som jag e:grin:

Och en annan gång,när jag och en kompis red ut,så var båda hästarna lite uppe i varv för det var så kul. När vi travade på en stig på väg hem så frågar min kompis: Ska vi galoppera?
Jag: njaää,inte nu.(hästarna hade stuckit en del innan på dagen.
Men så plötsligt så fattar min häst galopp,och jag tänker(eller säger,minns inte): Jag tror jag håller dethär! Och så drar jag iväg i fältsits och min kompis häst flyger iväg efter!
Observera att min kompis tyckte att det var kul och hon hade någorlunda kontroll på hästen..:angel:
Och så fortsatte vi iaf galoppera en bil tills vi kom till en lätt sluttande nerförsbacke,och då saktar jag in min häst snabbt,men min kompis flyger förbi och stannar först nårra 50 m framför mig där jag och pollen skrittar fram i lungt mak:rofl:

Jag har konstig humor,jag vet,men om ni skulle ha vatr där och sett det skulle ni också asgarva som jag gör varje gång jag tänker på det!;)

Det här hände nu i sommar när jag och min kompis red ut på en barbacka tur. Jag är glad att ingen såg oss för det måste sett ut som att vi var helt tokiga!

Vi skrittade ut på en stig i skogen, jag på en islänning och min kompis på en shettis. Brevid stigen var det ett "stup" på kanske 2 meter, eller en gräsbacke kanske man kan kalla det.

Vi skrattar och pratar om allt möjligt och så plötsligt börjar shettisen trava (min kompis var för lång för honom och hade lite svårt att hålla balansen i den snabba traven) sen ökar han och börjar skena, min kompis flyger av och rullar ner för backen och jag börjar asgarva och försöker hålla mig kvar på min häst som också börjat galoppera. Jag lägger mig på hästens rygg och när shettisen som kommer förbi i galopp tar jag tag i hans svans så att han inte ska skena ut på vägen och bli överkörd. Jag fick stopp på båda hästarna och vi travar tillbaka för att se om min kompis överlevt xD det hade hon gjort, men håller då på att dö av skratt ist x) helt sjukt rolig dag det där ^^ hoppas ni fattar det här flummiga inlägget!

Oj vad man var med om mycket under ponnyåren ^^

Kommer ihåg en sommar när jag och min B-ponny red ut själva på kvällen och fick se solnedgången sänkas ner över kullarna och staden, bor själv uppe på ett berg och allt blev så vackert, röd himmel och det var varmt och skönt *suck* Tänk om man fick vara med om det igen x)

Var med om mycket den sommaren, drogpåverkade människor som nästan kör över oss, båtsmuggling.. ja jösses.. man kan nästan skriva en mysteriebok om det ^^

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 801
Senast: Raderad medlem 149524
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 687
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka