Uteritt på långa tyglar

L

Lilla_Millan

Rider ni ut med långa tyglar ibland? Bara galopperar till hästen stannar, travar tills den stannar osv.
gjorde det idag, jättemysigt! Om du har en pigg o snäll häst tycker jag att du ska testa:rofl:
 
Sv: Uteritt på långa tyglar

Skritta med långa tyglar gör jag för jämnan men har tyvärr inte så jättebra ridmöjligheter men galoppera har han fått göra tills han bryter av själv. Skulle jag inte be honom stanna om jag bett honom trava skulle han förmodligen inte stanna förrän vi ska över en väg eller nått sånt :angel: han älskar att jogga långt och länge

iofs så är han ju uppfödd till det :love:
 
Sv: Uteritt på långa tyglar

Jag har haft lite för seg häst för det :P Han skulle nog stå still bara.. (;
 
Sv: Uteritt på långa tyglar

Jag rider alltid ut, och alltid på långa tyglar. Ibland får hon springa tills hon stannar, men för det mesta "ptroo"-ar jag henne, för att se att hon lyssnar på mig ;)
 
Sv: Uteritt på långa tyglar

hmm,.. jag har en känsla av att min bara skulle fortsätta springa då.
till världens ände ungefär..:)
 
Sv: Uteritt på långa tyglar

Pållen jag ríder skulle förmodligen bara gå till äppelträdet, kolla om det finns nåt gott där och sedan vända hem igen........
 
Sv: Uteritt på långa tyglar

Känns det inte onödigt att ta ut så mkt på hästen?
Varierar säkert mellan hästar, men de två hästar jag känner bäst (d.v.s. rider mest) skulle galoppera till de föll ihop, mer eller mindre, och sen skulle det inte vara tal om trav i mer än kanske 50 m innan de var tvugna att skritta.

Låter alltså aldrig hästen galoppera o.s.v. stoet skulle först sticka åt tjuttahiti i 290 ungefär, säkert bocka o bullshit och skygga o hoppa, och galoppera alldeles för långa sträckor för att vi ska ha "galoppväg" till det.
Vi har rätt nyligen kommit till det stadiet att jag kan variera galoppen mkt bra (kort till ökad) när jag står i fältsits, med hjälp av min sits och tyglar. Kanske om vi jobbar mycket. Jättemycket. :p
 
Sv: Uteritt på långa tyglar

Jag rider kontrollerat i skogen därför att jag vill kunna rida kontrollerat sen i ridhuset. Jag vill att hästen ska lyssna på mig och det ska vara jag som bestämmer över ridningen oavsett om det är i skogen eller på ridbanan.
 
Sv: Uteritt på långa tyglar

Jag rider ofta på långa tyglar när jag rider ut, i alla gångarter, men det beror på med vilken häst. Ungästen fill jag ännu inte prova på att trava och galoppera med långa tyglar.
 
Sv: Uteritt på långa tyglar

Det skulle jag aldrig göra med min häst, hon skulle galoppera ända tills hon var hemma. Jag skrittar henne alltid på långa tyglar ute, och ibland på hemvägen har jag svårt att få henne vara kvar i skritt för hon vill hem så fort som möjligt.
 
Sv: Uteritt på långa tyglar

Det är jättemysigt att rida ut på långa tyglar. På förra medryttarhästen red jag ofta ut på sidepull med långa tyglar. Det var jättebra för hennes balans att få balansera upp sig själv, men jag lät på intet sätt henne bestämma ändå. Det var mer som demokrati *ler* och jag reglerade tempo och styrde mer med skänklar och sitts. Väldigt intressant att träna skolor och skänkelvikningar utan tygelkontakt.

På nya medryttarhästen skulle det tyvärr aldrig gå. Han måste gå i någon form av styrd form för att inte titta på allt och alla. På långa tyglar skulle han få spelet direkt och vända hemmåt *ler*. Jag saknar verkligen alla dessa "slappa" uteritter.
 
Sv: Uteritt på långa tyglar

Jag rider western och använder mest vikt och röst, så jag har "alltid" långa tyglar, men man har ju kontakt för det. Sen är det klart att det händer att man släpper hästen på en åker eller äng ibland :)
 
Sv: Uteritt på långa tyglar

Kul att glädja någon, han kan säkert bjuda på mer skratt framöver:) Han är en riktigt sköning som gör lite som han vill, när han vill, men gudasnäll i grund och botten!
 
Sv: Uteritt på långa tyglar

Skulle nog inte funka i galoppen, då är det full fart... I traven kan man ibland släppa efter mer än vanligt, men det beror på hur pigg hästen känns den dagen, var man rider etc. I skritt går det bra, förutom att hon kan ha lite för bråttom hem ibland. Det jag brukar göra är att rida på mindre stigar eller andra ställen där hon måste se efter var hon sätter fötterna, och då ger jag långa tyglar för att hon ska kunna göra det.
 
Sv: Uteritt på långa tyglar

haha min fullblodsvalack som blivit galopptränad när han va mkt yngre(han är 12 nu) skulle galoppera till haparanda eller nåt om ja släppte han..har aldrig gått för fullt me han då han bara ökar farten hela tiden när jag släpper på tyglarna och till slut måste jag hålla in han då det inte finns några såpass långa galoppvägar(då bromssträckan för han kräver lite plats! han förstår inte alltid att jag sitter där på ryggen när han får galoppera fortare:angel: )...så nix pix kan aldrig släppa på långa tyglar annat än i skritt...

däremot mammas unghäst som jag började rida in(han är 3år snart) red jag med mest långa tyglar för att inte dra han i munnen...det gick jättebra då han inte är rädd för saker..och blir lite tveksam om jag tar han i munnen för mycket och har mig.:bump:
 
Sv: Uteritt på långa tyglar

Jag rider alltid ut på långa tyglar, men brukar oftast korta dom något så att man kan kontrollera hästen på alla sätt i trav och galopp. Skulle inte låta hästen trötta ut sig på det sättet och dessutom släppa kontrollen genom att låta hästen stanna när den vill hur som helst. Jag säger som Cheque, jag vill ha kontroll både i ridhuset och i skogen.
 
Sv: Uteritt på långa tyglar

Ja ofta - eller något åt det hållet du menar i alla fall, hon skulle nämligen fortsätta längre än hon orkade om jag inte hejdade henne...

Vi har en helt underbar sträcka (f.d. banvall) på en tre kilometer eller så - bara sandig jordväg och sista biten är det utlagt ett tjockt lager med lösare sand - och där brukar jag låta henne sträcka ut tills jag känner att galoppen blir lite lugnare och tyngre. Då brukar jag ta ned henne i trav för att hon inte skall springa på sig skador eller smärta. Eftersom vägen är så mjuk är det härligt men ganska jobbigt för hästarna att galoppera där så det är jättebra motion för dem men man vill ju inte överanstränga de små liven.
 
Sv: Uteritt på långa tyglar

Ja ofta - eller något åt det hållet du menar i alla fall, hon skulle nämligen fortsätta längre än hon orkade om jag inte hejdade henne...

Vi har en helt underbar sträcka (f.d. banvall) på en tre kilometer eller så - bara sandig jordväg och sista biten är det utlagt ett tjockt lager med lösare sand - och där brukar jag låta henne sträcka ut tills jag känner att galoppen blir lite lugnare och tyngre. Då brukar jag ta ned henne i trav för att hon inte skall springa på sig skador eller smärta. Eftersom vägen är så mjuk är det härligt men ganska jobbigt för hästarna att galoppera där så det är jättebra motion för dem men man vill ju inte överanstränga de små liven.

Jag vill också ha en sådan väg!!!
 
Sv: Uteritt på långa tyglar

Jag börjar alltid mitt ridpass med att vi "bus" rider.
Han älskar det.
Sen är det aldrig nårga problem med att jobba honom.
Han behöver det för att vakna till
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
804
Senast: Nevermind
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 396
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp