Uteritt på långa tyglar

Sv: Uteritt på långa tyglar

om jag skulle göra så så skulle min pålle aldrig stanna å fort skulle det gå oxå.. haha..däremot så får han busa ibland men inte så länge han vill..:p
 
Rider till 95 % alltid med långa tyglar så hästen kan sköta sig själv genom terrängen! Vill absolut inte störa honom. Rider på hackamore, och gör nästan allt med långa tyglar och det går jätte bra! Han hör på mig när jag vill stanna eller öka, så man slipper använda kroppen så mycket!*skratt* Har försökt lära min häst så mycket ljudkommandon som möjligt, och dra i honom så lite som möjligt. Inte illa för an gammal häst som blivit riden på pelham tidigare :-) *hihi* Är han på bushumör, känner han när jag kortar upp tyglarna det minsta för att ev göra en galopp fattning och kutra iväg. Fast han skulle aldrig springa iväg med långa tyglar om jag inte bad honom! :-)
 
Sv: Uteritt på långa tyglar

Men oj vad många det verkar vara här som har "olydiga" hästar. En lydig häst ska du inte behöva sitta o dra/hålla i munnen för att den ska stanna o gå när du vill o vart du vill.

Jag har alltid lång tygel i alla gångarter om vi inte ska jobba eller om jag vill ha den lilla extra kollen om vi vistas på ställen där det plötsligt kan dyka upp saker.
Annars brukar jag rida på lång tygel med en hand i skogen som i centrum, han stannar med hjälpa av rösten o svänger med hjälp av skänkeln.

Jag vet att vissa hästar är pigga, men när jag red ett halvblod i sommras som bara skulle tackta och springa fort så lärde han sej vad jag ville ganska snabbt, så efter 2 turer i skogen kunde han gå lika lugnt som min kallblodstravare, svänga för skänkeln o stanna för rösten.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
804
Senast: Nevermind
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 396
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp