Uteritt på långa tyglar

Sv: Uteritt på långa tyglar

Ja det är en ridväg att drömma om. En gammal banvall som efter vad jag förstår går mellan Falun och Borlänge så tekniskt sett kan vi rida ungefär en mil åt vardera hållet eftersom vi "bor" mitt på... fast eftersom vi nyss flyttat till det stallet har vi ännu inte hunnit prova att göra några sådana långturer (vi har några kilometer upp till vallen först så det är för långt för tillfället, hästens kondis måste bli bättre först) men till sommaren lär det ju bli en och annan långritt på denna härliga väg! Än så länge "nöjer" vi oss med vår sträcka på ungefär tre kilometer! :d
 
Sv: Uteritt på långa tyglar

Långa i skritt och trav, men vid galopp kortar jag dem. Vill kunna ingripa fort ifall något oförutsett skulle inträffa.
 
Sv: Uteritt på långa tyglar

Rida på långa tyglar är nyttigt och roligt.
Däremot får inte min pålle bestämma när han ska stanna själv eftersom han absolut inte skulle få göra detta på ridbana.
 
Sv: Uteritt på långa tyglar

*KL*
Rider alltid på mer eller mindre långa tyglar, men det betyder inte att hästen får bestämma. När han är med mig är det jag som bossar :cool:
 
Sv: Uteritt på långa tyglar

Nee, det går inte så bra :p
Hästen har mycket vilja, från trav kanske det går bra, om man rider ensam eller om man är flera, att han ligger först. Men galopp. då springer han väl tills min kommer hem :angel:
 
Sv: Uteritt på långa tyglar

Nej, det gör jag inte, min häst är så envis och egensinnig att om jag låter henne göra som hon vill går det bara åt helskotta.
Hon får inte göra som hon vill när jag rider helt enkelt.

Rider på lång tygel gör jag ofta, i slutet och början av ridpasset. Men för den sakens skull får hon inte bestämma helt själv.

Ibland fuskar jag, VILL hon framåt så får hon, så länge hon stannar när jag säger till.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Uteritt på långa tyglar

Rider i alla gångarter på lång tygel ibland, det är nyttigt både för mig och för hästen. Men jag bestämmer när vi saktar av etc.
Trots att hästen är galopptränad en gång i världen så har han inga problem med att lyssna eller galoppera i lagom tempo - drar definivt inte järnet bara för att han får lång tygel.
 
Sv: Uteritt på långa tyglar

Måste säga att jag känner igen mig^^ Älskar att rida ut och bara busa med hästen:)
 
Sv: Uteritt på långa tyglar

När jag och stallkompisen rider så brukar vi inte ha så värst kort tyglar( endast då dom har liiite för bråttom) vi brukar rida med rätt så långa tygler eftersom båda våra hästar lyssnar ganska bra under gångarterna men när de ska saktas in så tar de ett tag. Men vi brukar ha bra kontroll på dom när vi rider och de är inte ofta vi har sträckta tyglar under tiden vi travar skrittar eller galopperar. Men då de kommer till avsaktningen så tar de ett tag innan de är skritt.De är inte pga av att vi har osträckta tyglar utan för att vi har två hästar som gärna vill vara före den ena:p
 
Sv: Uteritt på långa tyglar

Grejen med min 17-åriga nordis är att om jag kortar tyglarna så tar han det som ett tecken att han ska öka farten. Så då får jag mer eller mindre sitta och hålla in honom istället. Vet inte hur förra fodervärden har ridit honom men så funkar han i alla fall. Så jag rider på lite halvlösa tyglar och använder kroppen och skänklarna när jag vill styra honom. Däremot så är det precis som secondpay_owner säger...bromssträckan är ibland enorm :rofl: . Men det är inte pga av tyglarna utan på att de två herrarna vill vara den som är först :devil: . Jag brukar låta honom bestämma farten när vi kör springa-av-sig-överskottsenergi-pass. Då får han trava eller galoppera om han vill tills han blir trött. Han är så klok så han saktar in när han blir för trött och då skrittar vi ett tag istället :love:
 
Sv: Uteritt på långa tyglar

jarå, det har jag, mysig, och min ponnie är så snäll :love:
 
Sv: Uteritt på långa tyglar

Jag rider kontrollerat i skogen därför att jag vill kunna rida kontrollerat sen i ridhuset. Jag vill att hästen ska lyssna på mig och det ska vara jag som bestämmer över ridningen oavsett om det är i skogen eller på ridbanan.

Kan man inte rida kontrollerat på långa tyglar? :crazy:
Eller ja, att kontrollera hästen (rätta den om den busar) blir så klart svårare om man vägrar ta i tyglarna, men måste hästen vara mindre kontrollerad för att man inte kortar tyglarna i onödan? Det tycker inte jag! :p

Eftersom jag är lite av ett kontrollfreak på ridbanan är jag gärna lite tvärtom när vi rider ut. Uteritter ser jag som ett sätt att få hästen träna sig själv och för mig att träna mina magmuskler men i övrigt få lata mig! ;)

Visst kan det bli kortare tyglar om man får för sig att "dressyra" längs en väg, men det brukar vara så mycket svårare att få till något vettigt på en väg (beroende på hur hästen är såklart, min förra gick jättebra att dressyra med på hemvägen men inte bortvägen, en annan har varit lite svår både och - för lite framåtanda på bortvägen och för mycket på hemvägen..) men för det mesta blir det långa tyglar och "åka häst".
Kusen ska hålla gångarten jag säger till om, gå rakt fram enligt den stig/väg som passar bäst så länge jag inte styr, stanna när jag ber om det (om vi måste vänta in en kuse eller stanna vid en korsning t ex) men gör den det får den vara ifred.

Grejen är att jag ÄLSKAR dålig terräng. Och i dålig terräng är det alltför lätt att man låser hästen om man har korta tyglar, eller på annat sätt stör. Den ska ju vara fri att jobba med ryggen när den behöver det. Efter en del träning brukar hästarna bli väldigt duktiga på att "sköta sig själv" i terrängen och verkligen jobba med ryggen. Det enda jag brukar göra är att spänna magmusklerna och försöka avlasta hästryggen och samtidigt bromsa upp hästen lite i nedförsbackar så den kan hålla balansen och inte bara trilla iväg :p nedförsbackar är skitbra träning om de är i balans!
 
Sv: Uteritt på långa tyglar

Grejen med min 17-åriga nordis är att om jag kortar tyglarna så tar han det som ett tecken att han ska öka farten.

Haha så typiskt travare annars! :p dom får ju mer "stöd" i tömmarna ju snabbare de ska springa, ska de bara jogga har man långa tömmar...

Förra travaren jag hade tyckte det var så himla kul att bli körd! Det dumma är ju att när man själv är grön på det där med att köra blir det lätt att man håller tömmarna för kort. Det gick lite oväntat snabbt om man säger så, tills vi fick förklarat av travfolket att vi skulle länga tömmarna :rofl:
 
Sv: Uteritt på långa tyglar

Nee, det går inte så bra :p
Hästen har mycket vilja, från trav kanske det går bra, om man rider ensam eller om man är flera, att han ligger först. Men galopp. då springer han väl tills min kommer hem :angel:

Blir det samma sak om du galopperar i en jobbig uppförsbacke? Kusarna brukar ju lära sig ganska snabbt att det är skönt att få stanna när man väl kommit upp..
 
Sv: Uteritt på långa tyglar

jag släpper ibland på en av hästarna jag rider, liten stadig o gör inte många knop i onödan...han älskar det:) men det blir såklart inte en hel ridtur utan nån trav o nån galopp på lösa tyglar blir det...:)
 
Sv: Uteritt på långa tyglar

Om jag skulle rida ponnyn på långa tyglar ute i skogen så skulle det vara noll koll. Han springer på nog bra som det är även fast jag rider med ultrakorta tyglar :P
 
Sv: Uteritt på långa tyglar

Rider ni ut med långa tyglar ibland? Bara galopperar till hästen stannar, travar tills den stannar osv.
gjorde det idag, jättemysigt! Om du har en pigg o snäll häst tycker jag att du ska testa:rofl:

OMG! Jag skulle få galoppera och trava ett par mil om hon fick springa tills hon stannade självmant! :rofl:
 
Sv: Uteritt på långa tyglar

Om jag skulle rida ponnyn på långa tyglar ute i skogen så skulle det vara noll koll. Han springer på nog bra som det är även fast jag rider med ultrakorta tyglar :P

han kanske springer på så fort, just därför att du håller kort i tyglarna! :crazy:
 
Sv: Uteritt på långa tyglar

OK men om ni måste rida en bit på en väg då? Har ni kortare tyglar på vägen utifall det skulle komma en ovanligt läskig bil?
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
804
Senast: Nevermind
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 396
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp