Uterätt för kor

Om jag som mjölkbonde enligt lag får ha mina mjölkkor ute dygnet runt hela året om, om jag ger dem en bra livsmiljö, så ser jag inga problem med lagen. Då låter det verkligen som att LRF är ute och fiskar efter bidrag. Pengar som jag personligen anser att de borde få just p g a den lag och det djurskydd vi har.
 
Om jag som mjölkbonde enligt lag får ha mina mjölkkor ute dygnet runt hela året om, om jag ger dem en bra livsmiljö, så ser jag inga problem med lagen. Då låter det verkligen som att LRF är ute och fiskar efter bidrag. Pengar som jag personligen anser att de borde få just p g a den lag och det djurskydd vi har.
Året om får man inte ha djur ute utan ligghall i Sverige (utom i undantagsfall, och då måste man få dispens). Vi har krav på ligghall/stall för alla djur.
 
Fast då pratar vi om mindre besättningar, övriga är ett nummer i örat som knappt har mänsklig kontakt. Hur vanligt är det att en ko i en besättning på 100 kor eller mer har ett namn eller där någon känner deras personlighet?
Fler än man skulle lunna tro har koll på stamtavlor, avelslinjer och kofamiljer.
Jag som har svårt att lära mig namn, har järnkoll på öronnummer, men bara vissa namn.
 
Fast då pratar vi om mindre besättningar, övriga är ett nummer i örat som knappt har mänsklig kontakt. Hur vanligt är det att en ko i en besättning på 100 kor eller mer har ett namn eller där någon känner deras personlighet?
Jag kan bara svara för mig själv. Hade 57 hästar i ett stall jag jobbade i. Jag kände varenda ens personlighet och vanor. Såg skillnad på allihop bara på benen och hovarna fast 45 av dom var skimlar. Kunde deras stamtavlor och åldrar. Så absolut kan koskötaren sina djurs personligheter och kan se hur dom mår. Varför inte? Du är med djuren timvis varje dag.
 
På jobbet har mjölkkorna möjlighet att gå in och ut hur dom vill från maj till sept. Mjölkas i grop. Dom är ute när myggen lagt sig för kvällen, blåsiga dagar och om det regnar. Dom vill inte stå i solen på något bete och bli uppätna.
 
Vet du vad det är för typ av projekt? :)
Följ @gudhemsgamlaprastgård på insta så får du se hur dom jobbar med sina köttdjur. Dom har dispens för att ha utedjur utan ligghall. Det är skitigt och slitigt men dom tycker det är värt det. I år har dom insett att dom behöver stalla upp ungdjuren för att just kunna komma närmare dom när det väl behövs. Om en vill ha koll på stordrift med mjölkkor i fräscha stallar med tillgång till utevistelse så tycker jag amerikanen @TDF honest farming på fb ger en bra bild.
 
Att det funkade med burhöns var väl också för att butikerna tog egna initiativ och slutade sälja ägg från burhöns?

Tycker dessutom inte att det är jämförbart. Isf ska man väl jämföra med utehöns, inte frigående innehöns.
Om det nu funkar, jag har hittills inte sett någon produkt som innehåller ägg typ majonäs eller äggnudlar som är märkt med ägg för frigående höns.
 

Liknande trådar

M
Hästmänniskan Jag ska snart släppa ut min häst på bete några veckor. I god tid ringde vi till en kvinna som har hand om lite marker härkring - och...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
15 762
Senast: lobell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp