Uterätt för kor

Som det ser ut kommer det bli ännu mycket större enheter än 1000 kor, det finns redan en gård med 20 000 mjölkkor i EU läste jag.
Jösses... Minns så väl när jag var liten och hjälpte till på en gård på somrarna. Där fanns det ca 50 kor. Jag tyckte då att det var mycket :p
 
Argumenten höll verkligen inte, otroligt naivt eller lögn att tro att välfärden för kossor skulle öka. Sen har jag förstått att reglerna som finns idag är lite stelbenta och att det där skulle behövas finnas lite flexibilitet. Grannen som har mjölkkor på lösdrift har låtit sina gå på bete sen det blev torrt nog. Men har under torra somrar fått problem när betet inte har varit bra nog och det har varit svårt att få ihop 90 dagar med bra bete. Eller som förra sommaren när det i princip stod vatten över stora delar av betet. Sen kan jag tycka att kor precis som hästar i perioder mår bättre av att få komma in i ett svalt stall utan stickfän.

Så mina tankar är att beteskravet ska vara kvar, men med flexibilitet när saker som vädret ställer till det och djurens välfärd hotas på det sättet. Sen förstår jag att det ställer höga krav på områden runt en mjölkgård för att det ska fungera rent praktiskt med lösdrift och korna själva väljer mjölkningstid.
 
Argumenten höll verkligen inte, otroligt naivt eller lögn att tro att välfärden för kossor skulle öka. Sen har jag förstått att reglerna som finns idag är lite stelbenta och att det där skulle behövas finnas lite flexibilitet. Grannen som har mjölkkor på lösdrift har låtit sina gå på bete sen det blev torrt nog. Men har under torra somrar fått problem när betet inte har varit bra nog och det har varit svårt att få ihop 90 dagar med bra bete. Eller som förra sommaren när det i princip stod vatten över stora delar av betet. Sen kan jag tycka att kor precis som hästar i perioder mår bättre av att få komma in i ett svalt stall utan stickfän.

Så mina tankar är att beteskravet ska vara kvar, men med flexibilitet när saker som vädret ställer till det och djurens välfärd hotas på det sättet. Sen förstår jag att det ställer höga krav på områden runt en mjölkgård för att det ska fungera rent praktiskt med lösdrift och korna själva väljer mjölkningstid.
Beteskravet är 6 h/dygn så de kan utan problem vara inne på dagen och ute på nätterna.
 
Jag vet helt ärligt inte. Med burhöns "funkade" det ju, i handeln finns bara höns som är frigående. Buräggen hamnar i färdigprodukter.

Arla har redan "extra djurvälfärd" och "lång betesperiod" på sina mjölkförpackningar.
Att det funkade med burhöns var väl också för att butikerna tog egna initiativ och slutade sälja ägg från burhöns?

Tycker dessutom inte att det är jämförbart. Isf ska man väl jämföra med utehöns, inte frigående innehöns.
 
Att det funkade med burhöns var väl också för att butikerna tog egna initiativ och slutade sälja ägg från burhöns?

Tycker dessutom inte att det är jämförbart. Isf ska man väl jämföra med utehöns, inte frigående innehöns.
Ja, eftersom konsumenterna inte ville ha det.

Tycker det är en relevant spaning på hur det kan komma att bli om förslaget införs. Inte en jämförelse i övrigt.
 
Ja, eftersom konsumenterna inte ville ha det.

Tycker det är en relevant spaning på hur det kan komma att bli om förslaget införs. Inte en jämförelse i övrigt.
Fast vad jag minns så såldes fortfarande mkt burägg när coop tog bort från sortimentet. Det var ju ett ställningstagande från butik trots att produkten sålde.
 
Fast det är väl fortfarande ett argument mot att det skulle bli minst lika bra för korna. Om mjölken jag köper efter ändrad lagstiftning kommer från utekor men mjölk i färdigprodukter kommer från innekor, så blir det ju totalt sett sämre än idag när båda kommer från utekor (såvida även mjölken i färdigprodukter är svensk, men det är ju svenska kor frågeställningen handlar om).
Många mjölkkor går istora lösdriftshallar.
När vädret tillåter är portarna öppna.
Heta sommardagar håller de sig inne, samma med intensivt insektstryck.

Nästan på ämnet...
Med jämna mellanrum kommer det debatter av det här slaget.
Problemet med att vara bonde idag är pengar. Runt mig ligger massor av åkrar i träda. Det kostar mer att köra ut med maskiner och köpa gödsel och utsäde mot vad grödan ger i inkomst. Vall är ett alternativ men det skulle inte finnas avsättning för allt.

Samtidigt säger naturvårdare, biologer och annat kunnigt folk att vi har för få betesdjur. Vi skulle behöva nåt hundratal tusen till, för att hålla betesmarkeer i hävd. Mångfalden hotas av markernas igenväxning.
 
Svensk mjölkproduktion gör mig så ledsen. Blickar tillbaka till min barndom hemma i byn där vi hade runt 20 små gårdar, farfar hade en, mina kompisar föräldrar hade gårdar. Ju närmare millenieskiftet man kommer desto fler gårdar stängde igen pga brist på lönsamhet. Numera finns det en gård kvar, en familj från en annan bygd köper upp allt de kan och det blir bara stora mjölkfabriker kvar. 😔 skulle önska att det gamla kom tillbaka, djuren har det bäst när de får ha ett namn.
 
skulle önska att det gamla kom tillbaka, djuren har det bäst när de får ha ett namn.
Jag håller inte med. Gamla, mörka ladugårdar, uppbundna djur, korta båspallar, dålig ventilation med svartmögel i taket. Vi måste sluta romantisera detta.

Däremot ser jag noll fördelar med allt för stor stordrift, det ger helt andra nackdelar.

De bästa produktionerna jag sett är i storleken 1-2 robotar eller kanske 80-160 mjölkande.
 
Är ju svårare för mjölkgårdar med robot med bete. Korna kan inte gå för långt borta för de måste kunna gå in till roboten. För de flesta i dag blir det utevistelse mer än bete.
 
Ett exempel på omvandlingen är Wapnö, med 1400 kor och 2300 kalvar, kvigor och stutar som nu ägs av ett investmentföretag. Och utvecklingen går entydigt åt det hållet, det här är bara början.

Landets livsmedelsproduktion är det mest grundläggande som finns för vårt samhälle och vi måste ha kontroll över den.

Jag hade velat ha tvingande regleringar utifrån vad vi vill ha för utveckling.
 
Är ju svårare för mjölkgårdar med robot med bete. Korna kan inte gå för långt borta för de måste kunna gå in till roboten. För de flesta i dag blir det utevistelse mer än bete.
Ja robotar är ju både bra och dåligt. Tänkte mest på besättningsstorlek, oavsett hur själva mjölkningen går till :)
 
Ja robotar är ju både bra och dåligt. Tänkte mest på besättningsstorlek, oavsett hur själva mjölkningen går till :)
Är det ändå inte lättare för stora besättningar med karusell? Då drivs ju korna in två gånger om dagen för mjölkning. Krävs ju iofs väldigt stora marker och det begränsar ju också.
 
Är det ändå inte lättare för stora besättningar med karusell? Då drivs ju korna in två gånger om dagen för mjölkning. Krävs ju iofs väldigt stora marker och det begränsar ju också.
Karusell, robot, robot-karusell, fiskbensgrop.. jag tror det mest är vad man själv tycker om. Alla varianter har fördelar och nackdelar :)
 
Beteskravet är 6 h/dygn så de kan utan problem vara inne på dagen och ute på nätterna.
Det hjälper inte så mycket när hagarna står under vatten, vattnet är kvar dygnet runt. Om ditt svar syftade till stickdjur så är det inte så säkert att det är bättre nattetid, i Östergötland har det dött två kor pga av knott. SVT kor dör av knott

Som sagt tror jag inte på att ta bort beteskravet, men bygga in flexibilitet vid behov.
 
Det hjälper inte så mycket när hagarna står under vatten, vattnet är kvar dygnet runt. Om ditt svar syftade till stickdjur så är det inte så säkert att det är bättre nattetid, i Östergötland har det dött två kor pga av knott. SVT kor dör av knott

Som sagt tror jag inte på att ta bort beteskravet, men bygga in flexibilitet vid behov.
Flexibilitet som grundar sig på kornas välmående är jag självklart för. För mig är det dock viktigt att flexibiliteten grundar sig just på kornas behov och välmående.
 
Det jag undrade över när jag såg debatten var
- finns det nån begränsning i hur mycket/länge mjölkkor får vara ute (om året)?
- finns det nåt i lagen som styr tiden på dygnet?
 
Det hjälper inte så mycket när hagarna står under vatten, vattnet är kvar dygnet runt. Om ditt svar syftade till stickdjur så är det inte så säkert att det är bättre nattetid, i Östergötland har det dött två kor pga av knott. SVT kor dör av knott

Som sagt tror jag inte på att ta bort beteskravet, men bygga in flexibilitet vid behov.
Jag har nog svårt att se hur det ska bli mera flexibelt än "sex timmar per dag under fyra av dessa månader".. det går ju inte att göra krav hur flexibla som helst tyvärr.
För häst finns ju undantag för extremväder, är det inte samma för nöt?
Men klart jag förstår problematiken.
 

Liknande trådar

M
Hästmänniskan Jag ska snart släppa ut min häst på bete några veckor. I god tid ringde vi till en kvinna som har hand om lite marker härkring - och...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
15 762
Senast: lobell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp