Utekanin, varför?

E

EmmaJo

Hej!
Sitter och funderar på varför man skaffar en ute kanin, eller är det så att man tröttnar/blir allergisk mot den och att den då får flytta ut?
Någon som vet?

Sv: Utekanin, varför?

När jag hade mina tävlingskaniner bodde dem ute året om, just för att då kan dem ha en mycket större bur = stor rörelsefrihet, vilket enligt mig är lika viktigt som vattnet och höet/halmen, dem får även frisk luft, samt roligare saker att kolla på. :D

Bara för att man har dem ute behöver man inte lessna på dem, jag anser att om man gör det rätt så är man mycket snällare mot dem. Sen är det en annan sak om kaninen alltid bott inne och får gå lös på golvet och krypa upp hos ägaren som då också ger den kärlek tillbaka, vilket är lika bra det med.

Sen förstår jag inte varför man ska ha kanin om man lessnat på den, det är ju djurplågeri att bara låta den sitta ute året om och vänta på att dö ungefär?

EmmaJo skrev:
Hej!
Sitter och funderar på varför man skaffar en ute kanin, eller är det så att man tröttnar/blir allergisk mot den och att den då får flytta ut?
Någon som vet?

Hej har min kanin ute av den anledningen att det är naturligt för honom..
han har en stor bur, inomhusdelen är ca 70/150cm och likaså ute delen, med utsikt över några hästhagar, där det kryllar av harar, rådjur och rävar.
När det är okej väder är han i en markbur som är 2/3m, där han kan gräva osv..
När jag eller någon annan är utomhus får han vara med och springa lös, det blir bara ett par timmar i veckan nu under vintern men under sommarn kan det vara hela dagarna.
Han brukar även vara inomhus ibland (ej vinter) för att få lite ompyssling..
Tycker inte att en kanin kan ha det bättre än vad han har det!
Det finns inget som säger att en kanin mår bättre av att leva inomhus!:smirk:
Kan tillägga att han levde sitt första år inomhus, och han var då inte rolig att ha och göra med, bet sönder allt som kom i hans väg, både människor och hundar gav han sej på..
Nu är han jätte go, kelig, social och väldigt tam.;)

Mina kaniner jag hade när jag var liten, var även dom utomhus.

Inte ser han väl olycklig ut!
th_kennyisnn.jpg

//sara

En anledning till att mina bor ute är att det finns allergi i familjen. Men jag tycker det är mycket bättre att ha de ute, finns mycket mer plats att bygga en större bur. Oftast inne så har man inte den yta som man kanske skulle vilja ha. Hade en av mina kaniner inne, han var hemsk! Bet på sladdar, förstörde enormt många sladdar (utan att vi märkte det förrns senare). Detta gjorde att vi inte tordes ha honom lös utan tillsyn, och han fick inte längre vara på vissa ställen som han tyckte om att vara på.

Så kort och gott bor mina ute därför att man kan skapa mycket större yta på där kaninen kan bo, samt ut och skutta med den året om (längre tider). Och mina trivs oerhört bra ute! :)

Jag undrar precis tvärt om, varför skaffa kanin för att ha dem inomhus??

Jag tror stenhårt på att kaniner trvis bäst utomhus, i stora rejäla burar. De får mycket frisk luft, och till 99% får de komma ut mer i tex trädgården än vad innekaniner får göra. Det betyder mer tid i deras naturliga miljö, men gräs, jord att gräva i, buskar att gömma sig under och stora ytor att skutta runt på.
Fram för fler utekaniner!

Om inte jag minns fel så är väl kaniner ute djur?!

När vi hade kaniner hemma så var de ute hela tiden var kankse inne någon timma då och då bara för man myste med de..
Våra kaniner blev ändå relativt gamla:D

Personligen tycker jagf kaniner ska vara ute eftersom det är ute djur..

Jag kan inte påstå att en innekanin skulle ha det bättre än ett utekanin. Det beror på ägaren till kaninerna. Det är många som påstår att en kanin trivs bäst ute eftersom det är mest naturligt för kaninen. Jag tror att en innekanin kan må lika bra som en utekanin. Jag har en innekanin sedan fyra år tillbaka. Hon springer lös i vårt hus på 150 kvm, har egen sängplats, matplats, ligger i soffan, hoppar upp i sängen, kommer när man kallar på henne, hoppar och studsar rundor och river huset. Med andra ord hon mår kanon bra! Jag kan skriva att hon har det mycket bättre än många utekaniner som sitter i sina burar 20 timmar om dygnet.

men det finns ju också innekaniner som sitter i sina burar 24 timmar om dygnet... ;) så det där beror ju helt på ägaren.

och jag har mina ute eftersom jag inte skulle få plats med dom inne! haha.
har 22 stycken.

förut när jag hade två kaniner bodde dem inne.
men jag tror att kaninerna mår bättre av att bo ute. men jag vet egentligen inte.men det är vad jag tycker.

Fast det är ju långt ifrån alla innekaniner som har det så bra som din kanin har det, många blir sittande i nån liten bur eller ensamma i nåt källarum... :(
Säger inte att alla ute kaniner har det bra heller.

Men jag tycker själv att det naturligaste för kaninen är att vara utomhus, men det är ju som du säger upp till ägarna, hur man gör för att kaninen skall få ett så bra liv som möjligt..

//sara

Vet inte men tycker inte en av mina kaniner såg så olycklig ut..Hon är 9 år på bilden.. Och hon gick mycket lös på tomten med för den delen:)

CC_Chagal

Sista dagen i hennes liv..Typ 1 timme innan hon åkte till veterinären och somnade in..Så tog jag lite bilde rpå henne hemma:)

CC_Chagal

CC_Chagal

Jag har mina kaniner ute för att det luktar mindre (eller ja, man märker det inte lika lätt. Jag städar ofta men lite lukt blir det ändå), de ska ha större burar och att jag ska kunna ha fler.
Det är också smidigt för att de fryser inte om man ska ta med de på tävling på vintern eller tidig vår/sen höst.
Och till slut för att jag inte ens skulle få ha kanin annars :p

När jag flyttar i höst kommer jag ha kaninerna inne, på gott och ont.

Gotlänningar trivs bäst ute :) Så de jag har haft har fått bo just ute.. Men Sigma ska nog få flytta in nu när vi flyttar till lägenhet :crazy:

Jag har mina kaniner ute först och främst för att mamma är allergisk, men också för att jag skulle inte vilja ha 4 st kaniner inhomhus :P Det är ju det naturliga för dem också :) Just också det som någon skrev tidigare, jag har hoppkaniner, jag måste kunna gå ut och hoppträna med dem året runt inte bara på sommaren, lika dant med hopptävlingar :)

Svarar som Harmoni, men oxå för att min ena hona som faktiskt bodde lös inne i hela lägenheten på 80 m2 trots total renlighet bet på alla sladdar. När så då en hermelinhane (unge) som var min sons fick andningsproblem beslutade jag mig att kaninnäsor mår bäst av frisk luft.

Hon var ju 9 år och man märkte att hn var inte pigg för vi hade henne mitt på gräsmattan hemma men hon rörde sig kankse baar en meter på flera timmar..Hon hade typ ont i bakbenen sen så åt hon typ massa mat speciellt mycket gräs och hö typ aknske 1 liter gräs en hon var fortfarande tom i magen så hon tog inte upp någon näring längre..Fast det sjuka var att samma dag som vi skulle åka i väg med henne var hon mycket piggar men veterinären sa det att hon hade inte tagit upp någon näring utan honn hade kanse bara klarat sig någon vecka till så det var lika bra..Hade en till kanin som vi avlivade ett halår efetr pga att ahn fick en tumör under magen..och han såg dom ingen anledning att operera då han var 7 år för det rä för riskfyllt sen var den elakartad med..

Man kanske har en utekanin för att man inte har plats för den inne eller så är det någon som är allergisk men som ändåså vill ha en kanin..och då måste den bo ute...ute kaniner är inte olyckligare än innekaniner..:)

Liknande trådar

Däggdjur I min del av landet finns det inte vilda kaniner. Tydligen så har dock en del tamkaniner lyckats överleva i det vilda och blivit...
Svar
13
· Visningar
1 451
Senast: hastflicka
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: ameo
·
Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
946
Senast: Luff
·
Juridik & Ekonomi Hej! Jag funderar på skaffa kreditkort där man får bonus. Vill helst kunna resa så jag funderar på något från SAS. Någon som har något...
Svar
0
· Visningar
210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka