Utekanin, varför?

Sv: Utekanin, varför?

mer lättskött skulle ja tro . Dom mår bättre av att vara ute oxå , iaf vissa raser . Raser som är bygda för att vara ute ska ju inte bahöva vara inne o tvärtom;)

Alla mina kaniner jag har & haft igenom åren har alla varit ute kaniner! SKulle aldrig få för mig att ha en kanin inne....de är inte skapta för att vara inne.......

Men de är ju klart de vänjer sig vid att vara inne oxå, de kan ju vara mysigt oxå.
Men jag skulle aldrig ha de!

Är en kanin utom hus kanin så är den, och de trivs dom med, och precis tvärt om med en inne kanin, de trivs la inne.

Men tycker de är trevligare mot kaninerna, de mår bättre, luktar inte en massa inne och lättare att hålla rent efter.
Så tycker i alla fall ja!! :D

Jo det avr det jag med kom fram till..Sen dog dom på et värdigare sätt med en att de skulle få självdö när de inte mådde bra typ..

Jag har fyra kaniner som bor ute på grund av
*Jag vill kuna bjuda hem folk som inte tål pälsdjur
*Jag kan ge dom ett bätter kaninliv ute.
(Mina tre honor bor i en bur på 4*5m och hanen i en bur på 4*2m och dom har stora rör som dom kan krypa i och olika krypin så dom kan göma sig i och stubbar som dom kan hålla koll på vad som händer och en himla massa ris och grenar att ganga på.)

Kram

Tack för alla svar.
Jag undrarde därför att en familj i området har en kanin som har en liten bur (ca 1,5m lång, 0,5m bred och 75cm hög. OBS ögonmått) som står på ca 0,5m höga pelare. Den får komma ner på gräsmattan någon gång ibland och då på en yta som är kanske 2x2m.

Vad tycker ni, är det bra kaninhålling?

EmmaJo skrev:
Tack för alla svar.
Jag undrarde därför att en familj i området har en kanin som har en liten bur (ca 1,5m lång, 0,5m bred och 75cm hög. OBS ögonmått) som står på ca 0,5m höga pelare. Den får komma ner på gräsmattan någon gång ibland och då på en yta som är kanske 2x2m.

Vad tycker ni, är det bra kaninhålling?

Den buren är mer än tillräckligt stor, om man går efter jordbruksverkets regler dvs. (för kaniner upp till 3 kilo)
Burarna jag har mina utekaniner i är 100x55x60 vilket enligt mig är för litet men iom. att de får komma ut i rasthage alla de dagar jag är hemma innan 18.00 och ofta är ute i selen så klarar de fint ändå, fast jag önskar ju att mina burar varit stor, men bor man hemma så gör man ^^

eh? Kaniner är väl ändå utedjur i grund och botten?

jag anser att de mår allra bäst att vara ute, samma med katter. Fick hem en halvt psykad dvärgvädurstjej som hade fått suttit i en sån där s.k. "kaninbur" man kan köpa på varenda djuraffär :crazy: borde vara förbjudet att ha djur i såna små äckliga burar

hon fick vara lös också men med klarade inte av att sitta i buren, gick lös på inredningen bara efter en liten stund

när jag fick henne började jag vänja henne direkt med att vara ute korta stunder. Hon bet på allt och alla (människor också) men nu när hon har fått en stor bur och ett ordentligt kaninliv är hon en cool individ och den snällaste jag har hanterat någonsin.

inget djur är skapt för att sitta instängd i nån bur eller inomhus, min åsikt och den håller jag fast vid

Zuzzi:
Jag håller med dig till 110% men iom. att det enligt djurskyddslagen minsta buryta för kaniner på mindre än 3 kilo så är den buren bra mycket över det..

Och de där burara som många djuraffärer säljer som är typ 60x30, vaffan?! tror de att det är hamstrar vi har eller?

Hade hälst haft mina kaniner i stora rasthagar (med tak och hela kittet, rovfåglar är inte kul) men det funkar inte för alla, och uppenbarligen inte för mig :( Delvis för att mina föräldrar tycker att det tar så stor plats och delvis för att vi bor i ett område med mängder av katter och hundar, och tro mig, vill de ta sig in i en kaninbur så hittar de ett sätt att göra det på (har själv förlorat en kanin på det sättet, allt annat än kul att hitta en söndertrasad bur och honom på uppfaten...

dom där djurskyddslagarna är bra mysko ibland. Minsta mått för marsvin är litet och då får man dessutom ha TVÅ i en och samma lilla bur :eek:

jag har mina där det går massor med katter och även räv samt att grävling har passerat förbi (ja grävling kan också vara ute efter kanin, har en uppfödare som råkade ut för det) men med rejält GALLER så tar sig dom inte in, inget nät, galler

och inga klena doningar inte

*kl*

Min kanin bor inne nu under vintern eftersom jag inte har något bra ställe utomhus för honom på vintern. Han har en sån där utebur på ben på vår/höst/sommaren. Men han är mest ute och hoppar i sin hage under dagarna. När det är vinter får han komma in och hoppa runt på mattorna i huset istället. Han blir mycket mer människotam när han har chansen att vara med oss hela tiden. Går man förbi hans bur och "hans" matta i hallen kommer han fram och vill lukta på fötterna :p

Men om jag hade haft en bra lada med bra ventilation och som inte var allt för kall skulle han få bo där året runt. Men nu bor jag i radhus så...

För att kaniner mår bättre av att få vara ute i friska luften. Mina 15kaniner bor ute året runt i stora burar 1m från mark + en hage runtom så de slipper närkontakt med harar, andra kaniner och rovdjur, + plåt och plasttak och 3skymda sidor så de slipper röta och regn.

Mina kaniner är grymt välmående, bra hull och muskler, varje dag få de skutta ut i stoooora bergshagar. Varesig det är snö eller inte. Mycket glädjeskutt. De får god mat, 48%Stampe 48%Krafft ponny +resten havre, örter och ugnstorkade morötter. Ibland extra fibrer och b-vitamin om de sätter päls eller ska få, vill ha bebisar.

En gång tog vi in ett par kaninungar i 25graders kyla eftersom deras ögon tårades. De fick bo inne resten av vintern och de mådde kanon. Jag säger inte att kaniner mår dåligt inne, de kan må som kungar. Men varför ha fördommar mot utekaniner då det är dte mest naturliga?

OT: Vi har en gård där vi inte kan tacka nej åt djur som människor kommer med. För några år sedan hittade min mor en frusen hermelinhane i en park, sittandes i ett dike i över 20- Han var bokstavligen genomfrusen. Vi fick reda på att det var en 11årig hane som "kastades" ut från sitt varma hem inne till ut i vinterkylan eftersom deras 4åriga dotter blev allergisk. Sådant är fel, då fryser dom, då har dom ingen vinterpäls då dom inte har en susning om hur vädret är utanför fönstret. Han fick en grym ögoninflammation och magrade av att bli utsläng, men trots det lyckades vi hålla bota honom och han är nu far åt 2av mina kaniner.

Jag förstår inte riktigt problemet med "att ha kaniner utomhus".

Skreppur

Både min mamma och min syster är pälsallergiker. Därför bor vår kanin ute året om, och det trivs hon bra med!

Min kanin är innekanin, eller rättare sagt är inne på nätterna :rofl: Han får vara ute varje dag, regnar det får han vara ute på golvet men är det fint väder (eller iaf uppehåll) så sticker vi ut direkt :smirk: Jag sätter väldigt sällan bara ut honom i inhägnaden, utan jag brukar vara med honom hela tiden, hoppträna med honom, läsa läxan ute i gräset medan han själv skuttar runt (han kan vara lös i trädgården) och ibland tar vi en tur med sele i skogen.

Ofta känns det som om innekaniner får ett annat sällskap, men det beror ju helt klart på om hur ägaren tar hand om sin kanin.

Har en granne som bara har sin utekanin i sin bur i stort sett, ibland släpps den ut i inhägnaden runt buren. Det enda den får se är buren och inhägnaden ju! :crazy: För inget sällskap får den heller, ofta tar hon ut kaninen i inhägnaden på morgonen och så får den komma in på kvällen, men inget sällskap däremellan..

Blir riktigt sur på dom som gör så med sina kaniner,,
Det är väl ändå inget kul sätt för en kanin och leva, eller vad tycker ni?

Liknande trådar

Däggdjur I min del av landet finns det inte vilda kaniner. Tydligen så har dock en del tamkaniner lyckats överleva i det vilda och blivit...
Svar
13
· Visningar
1 451
Senast: hastflicka
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: ameo
·
Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
946
Senast: Luff
·
Juridik & Ekonomi Hej! Jag funderar på skaffa kreditkort där man får bonus. Vill helst kunna resa så jag funderar på något från SAS. Någon som har något...
Svar
0
· Visningar
210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka