UtegångsFöl i vinter???

T

Tiagirl

Alltså, nu slog det mig att jag har ju garanterat kvar fölis i vinter och hon kommer gå ute som dom andra....
Har man täcken på såna små?! Det måste man väl nästan fast det känns konstigt på en sån liten...
:crazy:
 
Sv: UtegångsFöl i vinter???

Vi har våra ute på lösdrift hela vintern. Nej inga täcken på skulle aldrig falla mej in.

DE SKA HÄRDAS :devil:

Mycket mat så är det inga problem.
 
Sv: UtegångsFöl i vinter???

sessna skrev:
Vi har våra ute på lösdrift hela vintern. Nej inga täcken på skulle aldrig falla mej in.

DE SKA HÄRDAS :devil:

Mycket mat så är det inga problem.

*skrattar lite* Jo visst!!! Men lite pjåskig e jag nog allt måste jag säga!! Fast tanken med täcke kändes lite skev...
Men tex en shettis, islänning tex blir ju bra mkt lurvigare än tex ett varmblod?

Iår tänkte jag vänta länge med att lägga på täcke på dom stora för att dom skulle få sätta så mkt päls som möjligt men iaf den ena är ju så tunn så jag är skeptisk till det hela.
 
Sv: UtegångsFöl i vinter???

Vi har aldrig täcke på våra hästar. Har en 2 årig welsh mountain som har gått naken sen födseln, i förra stallet hade vi en föl korsning halvblod/andalusier utan täcke. De har fungerat bra. Mina äldre hästar (araber och andalusier) går också utan. Tycker de fungerar bättre om de går utan från början, annars blir det lite värre sen när kroppen ska vänjas om.
 
Sv: UtegångsFöl i vinter???

Min åring har i alla fall klarat sig bra utan täcke hela vintern, har i och för sig stått inne i kallstall (samma temperatrur som ute) på nätterna.

Men man får titta på dom, dom flesta klara sig utan täcke men det finns alltid undantag.

Mvh
Camilla
 
Sv: UtegångsFöl i vinter???

Jag tycker att unghästarna är de som klarar sig bäst utan täcken. Om man kollar på en äldre häst som har gått med täcke, och sen vill man försöka vänja dem att vara utan, så fryser de nästan alltid före de har vant sig. Medans unghästarna alltid får en tät varm päls tidigt.
Så jag skulle inte sätta på något täcke inte.
 
Sv: UtegångsFöl i vinter???

Normalt är nog inte täcke nödvändigt. Så länge du har ett bra vindskydd/utegångshall med rejält med halm. Håll koll på ungen bara så går det säkert bra!! Det brukar inte vara kyla som är värst utan blötväder och kring 0-gradigt innan de satt all vinterpäls eller på våren när de börjat tappa den. Fri tillgång på mat är att föredra för så unga hästar.
 
Sv: UtegångsFöl i vinter???

inget täcke på så små!!

som ngn annan sa, de ska härdas! :devil:
du får de allra friskaste hästarna på detta sättet..

vårat föl ska gå ute i vinter.

mkt mat bara!
 
Sv: UtegångsFöl i vinter???

De allra flesta hästar, oavsett ålder eller ras, får en rajäl vintepäls om de får gå helt otäckade och oklippta. Kan behövas lite skydd från väta under hösten innan pälsen blivit riktigt tjock, men kommer de in på natten eller har ordentligt skydd så ska täcke inte behövas.
 
Sv: UtegångsFöl i vinter???

Min hade täcke redan som åring!!!:)
Hur kul är det att stå i ett blåsigt, regningt, lerigt skåne, ute hela dagarna medan matte är på jobbet. Varför härda unghästar? :devil: Om de ska ha täcke resten av livet.

(storlek 115-125 med "små" halsar fungerade)
 
Sv: UtegångsFöl i vinter???

jemeni skrev:
Varför härda unghästar? :devil:

för att de kanske tål mer, blir mer uthärdiga för tex sjukdomar? :smirk:

en häst som får gå ute hela tiden som unghäst är i grunden den friskaste häst du kan få.

våran var ute dygnet runt från det att den föddes... (iofs så tillät ju vädret det :p)
 
Sv: UtegångsFöl i vinter???

de föl som jag fanns i förra stallet var aldrig täckade, de givk utan från 7 på morgonen till 6 på kvällen utan probelmo det var ett hlb, en mara o en fullblodskorsning.
 
Sv: UtegångsFöl i vinter???

Skulle aldrig täcka ett friskt föl. Dom får rejält med päls så dom klarar sig.
 
Sv: UtegångsFöl i vinter???

En häst, oavsett stl hade jag nog i minsta möjliga mån låtit bli att täcka om jag nu inte var en superryttare och inte vill ha en häst i buffel-väg...
Men mina hästar går ute DYGNET runt ÅRET runt. Dom är inte särskilt intresserade av vindskyddet och det blåser rätt friskt och i vintras var det väl som lägst 25 minusgrader.
 
Sv: UtegångsFöl i vinter???

du kommer märka om fölet fryser, då kan du ju täcka men jag tycker att du ska ge det är försök iaf.
 
Sv: UtegångsFöl i vinter???

Jadå, det ska jag göra.
Ska vänta in stoet med så länge som möjligt tänkte jag iår.

Är väl kanske bra att köpa på sig ett litet täcke utifallatt iaf. Såg nämligen att Börjes hade väldigt billiga nu så då kan jag tom köpa i två olika stl för säkerhetsskull.
 
Sv: UtegångsFöl i vinter???

Jag hade väntat med att köpa täcke till fölet tills jag märker att det behövs för sannolikheten att du skulle behöva det är väldigt liten.

Mvh
Camilla
 
Sv: UtegångsFöl i vinter???

Jag hänvisar till Ridsport som hade en stor artikel om täckens vara eller inte vara. Människan upplever hästen som naken utan täcke. Hästen är inte naken utan har vad som kan jämföras med en dunjacka på sig. Täcken kan till och med störa värmen genom att hästen inte kan resa håren som den gör för att försvara sig mot kyla. Unghästar har dessutom en enastående förmåga att sätta päls. Rejält med mat bara så är det inga problem.
 
Sv: UtegångsFöl i vinter???

Sorry, blev fel med hänvisningen. Var bara ett svar till frågeställaren i största allmänhet inte til ch/91022.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 154
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 243
Senast: EZMK
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 376
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 982
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp