Utebox,otrygga hästar?!

quse

Trådstartare
Nu vill jag ha lite tips o råd från er som är vana vid uteboxar.
Vi har byggt en länga på 3 uteboxar med delad lucka(med glas så de ser ut om det är stängt)
Problemet är att hästarna inte trivs:confused:och vi är oerhört besvikna för vi tycker att det är en sund hästhållning.
Vi har 3 varmblod som gärna kommer in på kvällen, äter osv, men på morgonen har den ena hästen vid ett tillfälle sparkat in mellanväggen av någon anledning,och det sparkas i väggarna onödigt mycket och det hörs ju väldigt väl över bygden eftersom det är ett oisolerat stall :o.
Det är galler emellan så de ser varandra och de känner varandra.Vi har provat med stängda dörrar och med öppna överdörrar så de kan titta ut.Ingen skillnad..I går kväll fick maken rusa ut eftersom det var ett herrans oväsen..
Full panik på en av hästarna(han som sparkat sönder mellanväggen innan)Det var bara att släppa ut dom.
Senare fick 2 komma in,den som sparkat mest fick gå ute jämte stallet.Lugnt till 0500 då det började sparkas igen.Överhuvudtaget har de varit oroliga och verkar känna sig instängda.Det är bara ljusinsläpp vid dörrarna.
Innan vi flyttade till denna gården så hade vi vanliga boxar inne i ett stall.Där var de lugna även om det ena stoet alltid har markerat vid olika stämningslägen:devil: Det finns inte ett bra stall här,därför utebox.
Vi har pysslat om dom mycket och låtit dom komma in då och då för att vänja sig vid sina nya boxar.Vid extremt dåligt väder så har de fått komma in på natten i sommar..för att ha det skönt och kunna sova lugnt..trodde vi.Det kan fungera några nätter, sen är det dags igen.Tänd eller släckt utelampa..kvittar
Är detta ett normalt beteende på hästar som inte är vana vid uteboxar? Dom härjar inte vad jag vet när de går ute på natten.
De två som oroar sig mest har fått vänja sig hela sommaren, den tredje kom hem i helgen från proffsträning (trav).Han har stått i utebox hos tränaren och det passar honom utmärkt och han fixar detta bra.Han undrar ju vad i hela friden som är fel och börjar bli ängslig han med.
Han är tävlingshäst och behöver komma in och vila på natten, annars hade vi haft dom ute.Att ta in bara en fungerar ju inte.
Nu funderar vi på att fålla in så att de får gå ut och in som de vill,jag vet inte om det fungerar på tävlingshästen :(
Så lite tips mottages tacksamt,vi kommer inte på mer.
 
Sv: Utebox,otrygga hästar?!

Jag har ingen erfarenhet av uteboxar, men av lösdrift. Varför kan inte tävlingshästen vila ute? De brukar sova väldigt bra utomhus, bättre än instängda i boxar, är min erfarenhet. Om ni har möjlighet kan ni väl öppna boxarna och dra hagen runt dem så kan hästarna gå in och vila sig när de själva vill och känner att de behöver?
 
Sv: Utebox,otrygga hästar?!

Knepigt :confused:

Har privat ingen erfarenhet av uteboxar och således ingen bra förklaring till beteendet....

Kan ju bara spåna lite om olika problemlösningar.

Men har ni provat att byta boxar mellan hästarna? Kan ju vara så att de inte trivs med ordningen.

Är det öppet med galler i sidoväggarna mellan boxarna?

Om det är det... prova att sätta för så de inte ser varandra.. annat än om de sticker ut huvudena genom dörren.

Alternativ... om det inte är öppet i sidoväggarna. Öppna upp dem och sätt galler så att de ser varandra.....

Valla in en hage utanför... Låt de gå in som de bahagar. Tävlingshästen kanske kan stå inne på nätterna fast de andra går lösa i hage utanför....
 
Sv: Utebox,otrygga hästar?!

Min häst har stått i utebox och han trivdes INTE med det!!
Han tokvävde och var allmänt stirrig och stressad. Aledningen var att han kunde höra en massa saker utanför (när det var mörkt) och kände sig instängd i boxen. Han kunde inte slappna av som i ett vanligt stall, där han inte ser och hör en massa konstiga saker utanför.
Han kände sig inte trygg helt enkelt, kände sig tryggare i hagen då han kunde springa iväg om han blev rädd för något. Kommer aldrig mer att ha honom i utebox då det var hemskt att se honom sådan :crazy:
Så alla hästar passar inte i utebox....
 
Sv: Utebox,otrygga hästar?!

Min fuxtant stod i utebox en natt. ALDRIG igen säger jag bara. Då får hon hellre vara ute på nätterna. Hon höll allvarligt på att stressa ihjäl sig. Jag trodde att hon skulle få hjärtslag och lägga sig ner och dö, hon var så stressad och rädd. Nu får hon bo i en stor box i ett innestall istället. Det tycker hon är mycket bättre. :)

Har haft henne ute maj-augusti i år och det har också fungerat bra. Jag vet inte varför vissa hästar inte vill stå i utebox, men det är tydligt att vissa inte går med på det. :crazy:
 
Sv: Utebox,otrygga hästar?!

Min häst har stått i utebox och han trivdes INTE med det!!
Han tokvävde och var allmänt stirrig och stressad. Aledningen var att han kunde höra en massa saker utanför (när det var mörkt) och kände sig instängd i boxen. Han kunde inte slappna av som i ett vanligt stall, där han inte ser och hör en massa konstiga saker utanför.
Han kände sig inte trygg helt enkelt, kände sig tryggare i hagen då han kunde springa iväg om han blev rädd för något. Kommer aldrig mer att ha honom i utebox då det var hemskt att se honom sådan :crazy:
Så alla hästar passar inte i utebox....

Om det här var riktat till mig ??? Så har jag aldrig påstått att det passar alla hästar... :crazy: Tvärt om jag har ingen personlig erfarenhet av det alls... och således påstår jag ingenting i sammanhanget...

TS har ju bara utboxar att tillgå om jag förstod rätt... så jag spånade mest på olika sorters problemlösningar..
 
Sv: Utebox,otrygga hästar?!

Om det här var riktat till mig ??? Så har jag aldrig påstått att det passar alla hästar... :crazy: Tvärt om jag har ingen personlig erfarenhet av det alls... och således påstår jag ingenting i sammanhanget...

TS har ju bara utboxar att tillgå om jag förstod rätt... så jag spånade mest på olika sorters problemlösningar..

Sorry! Nej det var till TS!!! tryckte visst på fel knapp förlåt! :(
 
Sv: Utebox,otrygga hästar?!

Förutom andra tips här ovan så undrar jag hur ventilationen blir i boxarna när ni stänger till? Kanske det blir dålig luft? Kolla också om det är någon gren eller liknande som slår mot taket om det blåser, de kanske är rädda för ljud om de inte ser var det kommer ifrån.

Vår häst står i utebox. Den är stängd på tre håll och öppen fram med galler. Stängs aldrig igen. Hon trivs jättebra.
 
Sv: Utebox,otrygga hästar?!

Du kan köpa gummimattor och sätta på väggarna, det funkar kanske :)
 
Sv: Utebox,otrygga hästar?!

Vilken jobbig situation.
Vi har två uteboxar, tre heltäckta väggar varav en med delad dörr där den övre alltid står öppen. När jag av någon anledning stängt den övre dörren så upplever jag att hästarna kan bli något oroliga. Antar att det är för att de har mindre koll på omgivningen då. Och kanske känner sig instängda? Mellan boxarna är det galleröverdel.
Har haft flera olika hästar som stått där och ingen har varit orolig mer än möjligtvis första timmarna för någon häst. Upplever hellre att hästarna verkar trivas väldigt bra med boxarna.
Hos mig står uteboxarna vid en skogskant med öppningen in mot gården så hästarna har full koll på vad som händer runt omkring (visserligen är de bara inne på nätterna och då händer ju inte så mycket).
Jag har också tävlingstravare och har periodvis haft dem ute dygnet runt (nästan alltid på sommaren). Förra vintern när vi byggde nytt stall gick de ute hela vintern samtidigt som de tränade och startade. Inga som helst problem. Mycket foder och varma täcken så klarar dem sig bra. Hästarna vänjer sig med att vara ute och vilar när de behöver.
Så din ide att bygga hage utanför så de kan gå in och ut som de vill kommer säkert att fungera för tävlingshästen.
Jag har gjort så vid några tillfällen när jag haft konvalescenter och gjort en lite boxhage just utanför. Då har de stått ute men gått in för att kissa o bajsa :D
 
Sv: Utebox,otrygga hästar?!

Spånar vidare...

Har ni ordenligt utskjut på taket? Och kollat hur vinden ligger på? Kan tänka mig att det kan bli oroligt om det blåser och t ex regnar in.

Har bara goda erfarenhetar av utebox (från olika ställen också), men de måste vara vettigt byggda, annars är det bättre med lösdrift eller traditionellt stall.
 
Sv: Utebox,otrygga hästar?!

låt dem för 17 gå ut och in som de vill, de har ju skydd om de vill. Jag har haft alla mina på utedrift hur många år som helst. HAr aldrig en sjuk häst eller för den delen en "halshäst".

De som tränas står inne när de är tränade eller tävlade på vintern. har jag de klippta så på med täcke och ut när jag kommer hem från tävlingarna.

Funkar SÅÅÅÅÅ bra.:rofl::bump::banana:;)
 
Sv: Utebox,otrygga hästar?!

jag har haft mina hästar i uteboxar.det som är tråkigt är ju att det är så lyhört.jag hörde varje steg som min ena kuse tog på natten.jag hörde när han bäddade.ja jag hörde allt.jag vet inte om dom inte trivdes men ibland ville han inte gå in i boxen.sånt problem har jag inte nu när jag har stall.men kan du inte bygga in en stallgång också.då blir det ju som ett stall.
 
Sv: Utebox,otrygga hästar?!

Tack för alla tips!! Har väntat lite med svar eftersom jag ville se hur allt utvecklade sig.
Tävlingshästen (hmm, han blev utvisad vid voltningen sist som oregerlig :eek:,suck, efter 8 mån i proffsträning :confused:) han har i allafall inga som helst problem med uteboxen, det finns knappt ett skrapmärke hos honom, stoet hans mamma,har varit såå lugn o fin i hans sällskap. Inte ett bankande :banana:
Nu tyckte vi lite synd om den andre kraken som verkligen talade om att han minsann också ville gå in när det blåste halv storm häromdagen :eek:,han har nämligen fått vara ute själv om natten,och då har det har fungerat utmärkt. Ok, han fick komma in med de andra två..på prov.
Lite pip från honom, och en och annan bank från stoet,det var ju inte så farligt (inte värre än i det ga stallet)
På kvällen sen ville han verkligen in igen..det var ju rätt ok ändå.Det fick han. Ja, så har det fortsatt och än står boxarna kvar.

Vi får se hur det fortsätter att utveckla sig,idag fick dom oxå komma in mitt på dagen pga av regnet...(tar det aldrig slut) o det var tre nöjda hästar som mumsade hö och kikade ut genom sina halvdörrar.
Hoppas hoppas det blir bra till slut.Sista utvägen är ju en rockad på hästarna, det verkar inte som om stoet slår mot sin son, så han får väl stå i mitten som en stoppkloss.
Fortsättning följer ;)
 
Sv: Utebox,otrygga hästar?!

Tack för alla tips!! Har väntat lite med svar eftersom jag ville se hur allt utvecklade sig.
Tävlingshästen (hmm, han blev utvisad vid voltningen sist som oregerlig :eek:,suck, efter 8 mån i proffsträning :confused:) han har i allafall inga som helst problem med uteboxen, det finns knappt ett skrapmärke hos honom, stoet hans mamma,har varit såå lugn o fin i hans sällskap. Inte ett bankande :banana:
Nu tyckte vi lite synd om den andre kraken som verkligen talade om att han minsann också ville gå in när det blåste halv storm häromdagen :eek:,han har nämligen fått vara ute själv om natten,och då har det har fungerat utmärkt. Ok, han fick komma in med de andra två..på prov.
Lite pip från honom, och en och annan bank från stoet,det var ju inte så farligt (inte värre än i det ga stallet)
På kvällen sen ville han verkligen in igen..det var ju rätt ok ändå.Det fick han. Ja, så har det fortsatt och än står boxarna kvar.

Vi får se hur det fortsätter att utveckla sig,idag fick dom oxå komma in mitt på dagen pga av regnet...(tar det aldrig slut) o det var tre nöjda hästar som mumsade hö och kikade ut genom sina halvdörrar.
Hoppas hoppas det blir bra till slut.Sista utvägen är ju en rockad på hästarna, det verkar inte som om stoet slår mot sin son, så han får väl stå i mitten som en stoppkloss.
Fortsättning följer ;)
 
Sv: Utebox,otrygga hästar?!

Tack för alla tips!! Har väntat lite med svar eftersom jag ville se hur allt utvecklade sig.
Tävlingshästen (hmm, han blev utvisad vid voltningen sist som oregerlig :eek:,suck, efter 8 mån i proffsträning :confused:) han har i allafall inga som helst problem med uteboxen, det finns knappt ett skrapmärke hos honom, stoet hans mamma,har varit såå lugn o fin i hans sällskap. Inte ett bankande :banana:
Nu tyckte vi lite synd om den andre kraken som verkligen talade om att han minsann också ville gå in när det blåste halv storm häromdagen :eek:,han har nämligen fått vara ute själv om natten,och då har det har fungerat utmärkt. Ok, han fick komma in med de andra två..på prov.
Lite pip från honom, och en och annan bank från stoet,det var ju inte så farligt (inte värre än i det ga stallet)
På kvällen sen ville han verkligen in igen..det var ju rätt ok ändå.Det fick han. Ja, så har det fortsatt och än står boxarna kvar.

Vi får se hur det fortsätter att utveckla sig,idag fick dom oxå komma in mitt på dagen pga av regnet...(tar det aldrig slut) o det var tre nöjda hästar som mumsade hö och kikade ut genom sina halvdörrar.
Hoppas hoppas det blir bra till slut.Sista utvägen är ju en rockad på hästarna, det verkar inte som om stoet slår mot sin son, så han får väl stå i mitten som en stoppkloss.
Fortsättning följer ;)
 
Sv: Utebox,otrygga hästar?!

Tack för alla tips!! Har väntat lite med svar eftersom jag ville se hur allt utvecklade sig.
Tävlingshästen (hmm, han blev utvisad vid voltningen sist som oregerlig :eek:,suck, efter 8 mån i proffsträning :confused:) han har i allafall inga som helst problem med uteboxen, det finns knappt ett skrapmärke hos honom, stoet hans mamma,har varit såå lugn o fin i hans sällskap. Inte ett bankande :banana:
Nu tyckte vi lite synd om den andre kraken som verkligen talade om att han minsann också ville gå in när det blåste halv storm häromdagen :eek:,han har nämligen fått vara ute själv om natten,och då har det har fungerat utmärkt. Ok, han fick komma in med de andra två..på prov.
Lite pip från honom, och en och annan bank från stoet,det var ju inte så farligt (inte värre än i det ga stallet)
På kvällen sen ville han verkligen in igen..det var ju rätt ok ändå.Det fick han. Ja, så har det fortsatt och än står boxarna kvar.

Vi får se hur det fortsätter att utveckla sig,idag fick dom oxå komma in mitt på dagen pga av regnet...(tar det aldrig slut) o det var tre nöjda hästar som mumsade hö och kikade ut genom sina halvdörrar.
Hoppas hoppas det blir bra till slut.Sista utvägen är ju en rockad på hästarna, det verkar inte som om stoet slår mot sin son, så han får väl stå i mitten som en stoppkloss.
Fortsättning följer ;)
 
Sv: Utebox,otrygga hästar?!

--------------------------------------------------------------------------------
Tack för alla tips!! Har väntat lite med svar eftersom jag ville se hur allt utvecklade sig.
Tävlingshästen (hmm, han blev utvisad vid voltningen sist som oregerlig :eek:,suck, efter 8 mån i proffsträning :confused:) han har i allafall inga som helst problem med uteboxen, det finns knappt ett skrapmärke hos honom, stoet hans mamma,har varit såå lugn o fin i hans sällskap. Inte ett bankande :banana:
Nu tyckte vi lite synd om den andre kraken som verkligen talade om att han minsann också ville gå in när det blåste halv storm häromdagen :eek:,han har nämligen fått vara ute själv om natten,och då har det har fungerat utmärkt. Ok, han fick komma in med de andra två..på prov.
Lite pip från honom, och en och annan bank från stoet,det var ju inte så farligt (inte värre än i det ga stallet)
På kvällen sen ville han verkligen in igen..det var ju rätt ok ändå.Det fick han. Ja, så har det fortsatt och än står boxarna kvar.

Vi får se hur det fortsätter att utveckla sig,idag fick dom oxå komma in mitt på dagen pga av regnet...(tar det aldrig slut) o det var tre nöjda hästar som mumsade hö och kikade ut genom sina halvdörrar.
Hoppas hoppas det blir bra till slut.Sista utvägen är ju en rockad på hästarna, det verkar inte som om stoet slår mot sin son, så han får väl stå i mitten som en stoppkloss.
Fortsättning följer,tack så länge :bow: ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 892
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 905
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 342
Senast: Korven
·
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 630
Senast: majha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp