Utebox,otrygga hästar?!

Sv: Utebox,otrygga hästar?!

:confused::eek::devil: datorer...
fick felmeddelande att det inte gick att skicka :mad: det gjorde det viss ändå.:o
Hur fasen raderar man sina inlägg:crazy:
 
Sv: Utebox,otrygga hästar?!

Jag har haft min häst och andra hästar i uteboxar länge och har bara upplevt detta positivt. Min häst var lite orolig de första dagarna men är mycket mer lugn nu och gillar att kunna titta ut genom fönsterluckan i gallret (som går att stänga) och hålla koll på "sina" hagar.
 
Sv: Utebox,otrygga hästar?!

Nu vill jag ha lite tips o råd från er som är vana vid uteboxar.
Vi har byggt en länga på 3 uteboxar med delad lucka(med glas så de ser ut om det är stängt)
Problemet är att hästarna inte trivs:confused:och vi är oerhört besvikna för vi tycker att det är en sund hästhållning.
Vi har 3 varmblod som gärna kommer in på kvällen, äter osv, men på morgonen har den ena hästen vid ett tillfälle sparkat in mellanväggen av någon anledning,och det sparkas i väggarna onödigt mycket och det hörs ju väldigt väl över bygden eftersom det är ett oisolerat stall :o.
Det är galler emellan så de ser varandra och de känner varandra.Vi har provat med stängda dörrar och med öppna överdörrar så de kan titta ut.Ingen skillnad..I går kväll fick maken rusa ut eftersom det var ett herrans oväsen..
Full panik på en av hästarna(han som sparkat sönder mellanväggen innan)Det var bara att släppa ut dom.
Senare fick 2 komma in,den som sparkat mest fick gå ute jämte stallet.Lugnt till 0500 då det började sparkas igen.Överhuvudtaget har de varit oroliga och verkar känna sig instängda.Det är bara ljusinsläpp vid dörrarna.
Innan vi flyttade till denna gården så hade vi vanliga boxar inne i ett stall.Där var de lugna även om det ena stoet alltid har markerat vid olika stämningslägen:devil: Det finns inte ett bra stall här,därför utebox.
Vi har pysslat om dom mycket och låtit dom komma in då och då för att vänja sig vid sina nya boxar.Vid extremt dåligt väder så har de fått komma in på natten i sommar..för att ha det skönt och kunna sova lugnt..trodde vi.Det kan fungera några nätter, sen är det dags igen.Tänd eller släckt utelampa..kvittar
Är detta ett normalt beteende på hästar som inte är vana vid uteboxar? Dom härjar inte vad jag vet när de går ute på natten.
De två som oroar sig mest har fått vänja sig hela sommaren, den tredje kom hem i helgen från proffsträning (trav).Han har stått i utebox hos tränaren och det passar honom utmärkt och han fixar detta bra.Han undrar ju vad i hela friden som är fel och börjar bli ängslig han med.
Han är tävlingshäst och behöver komma in och vila på natten, annars hade vi haft dom ute.Att ta in bara en fungerar ju inte.
Nu funderar vi på att fålla in så att de får gå ut och in som de vill,jag vet inte om det fungerar på tävlingshästen :(
Så lite tips mottages tacksamt,vi kommer inte på mer.

Först och främst, eftersom det är ett nytt stall, har ni kollat med en elektriker så inte golvet leder ström? Sånt kan hända.

Har själv ett stall som man kan använda på tre sätt.
Dels som vanligt stall.
Dels som utestall med övre luckan öppen.
Eller som lösdrift, då man kan ställa upp alla boxdörrarna helt och hållet.

Mest oroliga är de av mellanvarianten.
Att uppleva utomhuslivet utan att samtidigt hålla koll.

Det funkade bäst att ha boxarna öppna och de kan gå ut och in som de vill.
Vissa tider på dygnet står alla inne som skydd för insekterna.
Tillsammans i grupper inne i boxarna eller lite utspridda i olika boxar.
Vissa hästar gillar att sova inne i spånet flera gånger om dan.
En del sover alltid ute.

Sedan jag släppte ut dem att välja själva har det varit fridens liljor. Vilken lättnad för både människor och djur!
 
Sv: Utebox,otrygga hästar?!

QUOTE]Har själv ett stall som man kan använda på tre sätt.
Dels som vanligt stall.
Dels som utestall med övre luckan öppen.
Eller som lösdrift, då man kan ställa upp alla boxdörrarna helt och hållet.

Mest oroliga är de av mellanvarianten.
Att uppleva utomhuslivet utan att samtidigt hålla koll.

Det funkade bäst att ha boxarna öppna och de kan gå ut och in som de vill.
Vissa tider på dygnet står alla inne som skydd för insekterna.
Tillsammans i grupper inne i boxarna eller lite utspridda i olika boxar.
Vissa hästar gillar att sova inne i spånet flera gånger om dan.
En del sover alltid ute.

Sedan jag släppte ut dem att välja själva har det varit fridens liljor. Vilken lättnad för både människor och djur![/QUOTE]


:banana: japp det här köper jag, !! Den orolige har fått flytta till utedriftstall med andra hästar som han är snällare mot,de andra två,moder o son fungerar kanon ihop.Lugnt o fint, tryggt o bra.
Nu ska vi låta dom gå in o ut som dom vill.
Tack för era svar,nu vet jag att det kan fungera med våra uteboxar:bump:
 
Sv: Utebox,otrygga hästar?!

men om hästen trivs i ett "vanligt" stall.. hur kan den inte trivas i utebox? jag menar vad är det för skillnad? :crazy::grin:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 892
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 905
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 342
Senast: Korven
·
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 630
Senast: majha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp