ute på natten???

M

My Beauty

Hur många här inne har sina hästar ute på nätterna nu på sommaren??


jag själv har alltid mitt sto inne på nätterna, då jag tycker det känns bäst så. Dom sover som sagt bäst inne...:)
(Men nu fick hon gå ute en vecka då stallet inte är klart.)
 
Sv: ute på natten???

Jag tycker inte det känns så fiffigt att göra så, då mina hästar mår som bäst på natten ute, då det är svalare, och mindre insekter.

Jag har haft förmånen de sista 15 åren att följa hästarnas egen rytm, vad gäller ute/inne, eftersom de har ett lösdrifts-stall.

Nu när det är som varmast, väljer de till stora delar av dagen att stå inne, till skydd för insekter och värme, där de sover tryggt i sina ströbäddar stundvis, och som sagt ute på natten.

Vintertid- sällan inne. Någon gång för snöblask eller underkylt regn.

Sommartid/dag - fyller lösdriften tydligt sin EGENTLIGA funktion.
 
Sv: ute på natten???

Nej, det är ju på natten det är som svalast och minst insekter. Skulle jag ta in min häst så skulle det vara under dagen isf.

Vad får dig att tro att hästen sover inne hela natten? :smirk:
Tävlingsponnyerna i vårt stall går in vid 20-21-tiden, och om jag kommer vid 21.30-22 så är de mycket pigga och vakna. Men när deras ägare lämnade dem så stod de och halvsov...

Vet att det var någon här som hade riktat bevakningskameran från fölvaket mot sin häst, och konstaterat att det där med att "sova" inne, det gör nog bara människor.:angel:
 
Sv: ute på natten???

Hur vet du att de sover bäst inne? Hur mycket tror du hästarna sover egentligen? Inte 8-10 timmar iallafall som vi människor.

Min personliga åsikt är att hästar ska vara ute så mycket som möjligt, för jag är själv inte särskilt förtjust i att ligga vaken i sängen 10 timmar och titta mig omkring, inte ens om det ligger människor i sängarna runt omkring mig blir jag särskilt stimulerad av aktiviteten.
 
Sv: ute på natten???

Min är ute och då stortrivs han. På dagen tycker han det är jobbigt däremot speciellt när solen står som högst eller mot kvällen 18 tiden när insekterna kommer. Har man inte skydd i hagen för detta då tycker jag det är lämpligt att ta in dem, men natten då njuter dem! Då ska de få vara ute.
Min häst sover lika mkt på natten som på dagen i små omgångar, men på natten föredrar dem att stå närmare gården och sova.
Likadant om dem är installade, då sover de också i omgångar och en är vaken och håller "vakt", djupaste sömnen brukar min häst sova vid 4-5 tiden på morgonen och ligger ner.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: ute på natten???

Mitt varmblod o shettisarna gick ute dygnet runt innan men de blev sura o på dåligt humör så nu tas de in på natten o är på mkt bättre humör. Fångisarna är inne nattetid, lättast så då ena behöver mkt hö medans den andra behöver lite mindre (ska ner nått kg) o tjockisen tar höt för smalisen annars. på dagen får de ung. lika med grovfoder.
 
Sv: ute på natten???

Om det inte råder speciella förhållanden tex. tävling eller dyl. så ska hästar vara ute, dom är trots allt skapta för det.
Deras muskler, senor och ligament är inte skpta för att stå i en 10-12 kvadrats box i 10 timmar/dygn
 
Sv: ute på natten???

Inne på dagen och ute på natten....:angel:

I morse kom jag ut vid sju tiden då låg båda hästarna och snusade tungt ute på vallen... Så nog sover de bra ute om de är trygga i sin miljö.

Sen är de inne mellan ca 10.00-18.00 ungefär. Detta för att slippa broms och flugor...
 
Sv: ute på natten???

Våra går ute på nätterna och kommer in mitt på dagen för att vila från bromsar- 3 sorter faktiskt :crazy: Sedan rids de oftast på kvällen och kommer ut i gröngräset.

= Pigga och glada hästar!
 
Sv: ute på natten???

Våra kommer in en stund på dagen när det är som varmast. Men bara om det är nästan vindstilla och insekterna är på dem som... ja, insekter :crazy: Men när det är svalare väder eller om det blåser får de gå ute.

Några i stallet har inne sina hästar på natten, vet inte riktigt varför.
 
Sv: ute på natten???

Min häst får komma in på dagen och vila, det är stor skillnad om han får vara inne eller inte. När han står/ligger inne så står han mest och vilar.
 
Sv: ute på natten???

Aldrig att jag skulle drömma om att ha en frisk häst eller en tävlings häst inne på natten på sommaren. Våra avels ston och avels hingst går ute dygnet runt nu. Är det jätte varmt så tar vi in dom på dagarna.
Jag tror inte en sekund på att dom sover bättre inne. I så fall så skulle varje lösdrifts häst somna under ridturen av ren utmattning.
 
Sv: ute på natten???

Mina går ute nu om nätterna. De kommer in för att vila sig från värmen på dagarna ibland. På nätterna kommer de in vid extrema väder.
 
Sv: ute på natten???

Var det där menat till mig? Hästar på lösdrift har ju en ligghall, det har inte hästar på vanligt grönbete. Är de dessutom inte vana att gå ute dygnet runt är det ännu en faktor som spelar in. I övrigt är ju hästar individer och var och en gör förhoppningsvis det som är bäst för just sin/sina hästar.
 
Sv: ute på natten???

Har hästarna ute dygnet runt under betet. Vårat bete är så kort här uppe och under övriga året står de uppstallade. Vintertid är dessutom dagsljuset inte många minuter, så nu när det är sommar åker dom ut och får vara "häst" ett par veckor.
Däremot lyxar jag till det lite för dom, med tillsyn och insmorsling mot smådjur(vid behov) flera gånger per dag. Kalla nätter med snålblåst och regn åker det täcken på, som tas av på morgonen.
Ibland händer det att hästarna verkligen visar att -nä, nu vill jag inte bli smord eller ha täcke å då slipper dom. Det är deras semester så det är dom som bestämmer.
Mina kompisar brukar reta mig å säga att mina hästar far inte på bete, dom åker på spa.....
 
Sv: ute på natten???

Av 6 hästar så är 4 på bete och 2 på stall. Vi har turen att ha ett bete som ligger så till att mygg och blinningar/bromsar m.m inte verkar trivas där:)

Men en av dom som står på stall bara rasar i vikt trots stora kraftfodergivor på betet, han verkar inte kunna slappna av, han är en gammal tävlingshäst och verkar vara den typen som tycker att vara i box är höjden av lycka:confused:

Vill annars ha mina hästar ute så mycket det går, men samtidigt om det "naturliga" inte funkar på en del individer så får man anpassa sig.
Tyvärr gillar hans hagkompis att vara ute men han går inte ner i vikt av att vara inne. så mellan pest och kolera ................:crazy:
 
Sv: ute på natten???

jag har min ponny ute, skulle jag ha honom inne något skulle det vara några timmar mitt på dan.
Hästar sover 2-4 timmar per dygn!
 
Sv: ute på natten???

Våra hästar e inne på nätterna året runt. Vi får knott här på kvällarna om sommaren så då kan de inte vara ute. Insekterna på dagarna påverkar dem inte alls i samma utsträckning. Jag kan inte sova om hästarna e ute så de får komma in.
 
Sv: ute på natten???

har mina ute så fort temperaturen tillåter och ute så länge de går... tycker dom e mest "hästar" då... visst e dom tröttare på sommaren men de beror nog på att det e varmt o så alla insekter dagtid....
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
583
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 667
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
508
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp