ute i åska?

Sv: ute i åska?

Vid åska är ovärdet så pass långt bort att du hinner ta in hästen igen om det skulle närma sig. Du ser blixtrar på långt håll och hinner in även om väder rör sig snabbt.

Åskväder, dvs blixt och muller/dunder, kan se ut på olika sätt. Det är inte alltid mullret hörs på långt håll innan åskvädret så småningom passerar.
Jag har varit med om ett blixtnedslag (100 meter ifrån) plus jättebrak utan föregående varning, förutom att molnen såg "åskförande" ut.

Det finns all anledning att vidta dom åtgärder som behövs, redan när man misstänker åskväder. Typ rensa el och telefonuttag, fylla upp vatten för oss som bor på vischan, undvika vissa platser mm. Våra hästar är ute oavsett väder och sköter sådant själva.

LIA

Går vild hästar in när det åskar? eh, nej, så varför skulle inte våra tamhästa kunna gå ute?

Ehh
Rids, Skos och fodras vildhästar?
Bajsar björnen i skogen?

Det handlar inte om att de kan eller inte kan vara ute utan precis som med mycket annat att minska olycksrisken. Vi är petigare med våra tamhästar än med oss själv och om jag har möjlighet att ta in min jättebebis när det åskar så gör jag det.
Jag håller mig själv gärna inomhus när det åskar så varför inte min pålle och mina katter? :confused:

Vid åska är ovärdet så pass långt bort att du hinner ta in hästen igen om det skulle närma sig. Du ser blixtrar på långt håll och hinner in även om väder rör sig snabbt.
Hur gör man nattetid då? Om hästen inte går utanför husknuten.

vid riktigt nära åskoväder börjar det ofta att regna- kraftigt o en minut senare smäller det:eek:

För att ni är olika arter!

LIA

äh.
Vi har haft grottor o numera hus- bara för att vi har större hjärna o händer. Ingen päls har vi heller.

Om nu hästar har ägare som tycker att de ska vara mer eller mindre vilda så.....

Om hästarna får välja- vem vill de vara hos:devil:

De som ger dem valfrihet o läser sina hästar eller de som tycker att de ska vara tama vildhästar.

en del verkar tro att hästar inte har ngn hjärna alls eller kan känna ngt- för den delen:mad:

Mina går ute, iaf om de går i sommarhage. Om de vill gå in så släpper jag in de. Iaf om de är i vinterhagen.

Svälvklart ute!!

Aldrig i livet att jag skulle ta in en häst vid åskväder, vare sig det ösregnar på det eller ej.
En häst är ett flyktdjur och skall kunna fly när den känner sig hotad, att då stänga in en häst i en box eller spilta när den känner obehag tycker jag är rent ut sagt elakt av den som rår om hästen, ifall hästen är i hagen så har den iallafall chans att ge upplopp för sina instinkter.

Hammond

Alltid ute, av samma anledning som Hammond.
Men alla känner ju sina egna hästar bäst, och vissa hästar känner sig säkert tryggare i sin box. Kan ju absolut förstå att man väljer att ta in hästen om man har en pytteliten platt hage också, där har ju hästarna ingen chans att skydda sig. :crazy:

Men blixten kan väl lika gärna slå ner i stallet? :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Det är inte spöregnet som är farligt! utan åskan.

visst är det bra om de blir så rädda att de flyr från hagen ut på en trafikerad väg:eek:

Jag var ute o red på en ridbana samtidigt som blixten slog ner i en häst ca 500 m. från mig.

efter det har jag STOR respekt för åskan.

Mitt sunda förnuft säger att det är säkrare att ha hästen ute i en stor skogshage än inne i ett stall när det åskar om man tänker på att bli träffad av blixten. Speciellt om man har ett stall med el och vatten, vilket de flesta har, för då räcker det med att blixten slår ner i transformatorn så leds strömmen in i stallet. detsamma gäller bostadshus, som säkert är ännu farligare... Men med tanke på hur många byggnader det finns och hur många som blir offer för åskan är risken inte så stor.

Jag tycker inte att man skall handla efter vad dom gör i grannstallet eller göra bara för att... Man måste se till individen och till sina möjligheter. Är hästen åskrädd och känner sig trygg i stallet tar man in den, om inte låter man den vara ute.

I fjolsomras hade vi ett sjuherrans åskväder här en natt. Hästarna i grannstallet, som normalt sett inte är rädda för åskan, gick ute. En häst träffades av blixten och hittades i hagen i chocktillstånd samt med en allvarlig senskada på morgonen, en annan hade rivit sig i ögat och en tredje hade hoppat i ån och fastnat i ett träd i vattnet. denne var stelfrusen och fick lyftas upp med traktor. hästen med senskadan fick avlivas på klinken senare dagen efter då ett ledband brast då den skulle resa sig efter narkosen.

Jag vet inte varför jag skrev allt det här, men hästarna i stallet där jag rider är ute ibland, inne iblad. För dem kvittar det.

Ha respekt för åskan, var förnuftiga och utmana inte ödet!

Vad hemskt med hästarna i grannstallet!
Ja precis, om man har en platt liten hage så tar man ju såklart in hästarna, men i vår hage känns det nästan säkrare än i boxen eftersom att den är stor, ligger rätt så lågt och har vindskydd samt skogsdungar.

Åska är riktigt läskigt :crazy: Jag fick nästan panik idag när jag såg ett grått moln och var tvungen att rida öven en stor äng för att ta mig hem till stallet.

Det är så himla svårt, hur man än gör så är det väl aldrig riktigt "säkert", man får väl helt enkelt lita på att man känner sin häst och vet hur man ska göra med den individen. Alla hästar reagerar ju inte likadant..

Ute

åker inte 2mil till stallet (1½timme med buss 20min med bil om jag får nåna tt köra mig) för ett enda litet åskoväder han ahr både skog och ängar i sin kuperade hage så han har gott om plats och lätt att välja själv vilket skydd han tkr är lämpligast sen brukar det itne var något sjuhelvetes åskoväder i Gränna men om det är det så är det på natten och då är ändå ingen vaken och ingen häst har dött än :rofl:

hm.. kanske var lite oseriös på sista mening ;P x'D eller oj har inte skrivit en enda punkt :angel:

Åska är väl åska oavsett om den är nära eller långt ifrån? Eller vad kallar du åskväder som pågår ovanför huvudet på dig?

Sedan är det självklart så att åska på längre håll är mindre farligt än åska nära. Men dels kan vädersystem röra sig snabbt och dels kan nya åskväder uppstå snabbt, så att påstå att man är helt säker bara för att åskan för tillfället råkar befinna sig tre eller fem kilometer bort, det tycker jag är missvisande.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 278
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
588
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvart i åtta i morse, när jag precis somnat om efter M's besök och en värknatt utan sömn, ringde arbetsförmedlingen. De fick besed från...
Svar
17
· Visningar
1 302
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama