ute i åska?

Sv: ute i åska?

Mina får gå in om det regnar mycket eller länge, och torka. Den ena är ett föl på 4 veckor.

Mina går ute, Så sent som igår hade vi en rejäl regnskur med åska därtill och då funderade jag lite på detta. Gick ut någon timme senare då detta slutat och dom stod där torra och nöjda med munnarna fulla av gräs;)

De går ute.

Haha stod och studerade min pålle (som då var ensam ute ftf), när det åskade.
Hon stod mitt ute på fältet, trots att det finns skog att tillgå. det mullrade för fullt runt i kring. Inte en reaktion.

Det var dock en smäll som hon flög upp till. Men den var grymt stark.

Här går dom ute. Minns för ca 2 år sen när vi drabbades av oväder med stort O...var övertygad om att hästarna skulle vara i panik då blixtar och dunder formligen öste över oss oavbrutet. Åskrädda jag slängde på mig regnkläder och for ut med ficklampan (vad den nu skulle med för då blixtarna avlöste varandra konstant så det var ljust som på dagen:o )...i hagen lyfter två ungston förvånat på huvudet som om dom undrade vad jag hade där att göra mitt i natten...dom var helt oberörda;)

ja,precis som rubriken frågar: Låter ni era hästar gå ute trots att det åskar eller tar ni in dem? nu tänker jag mig ett normalt åskväder där det mullrar ett tag och någon blixt syns. inte ett sjujäkla oväder...:)
Hur brukar ni göra?

Våra går ute, även om de regnar och blåser....

Hur gör du själv??

Hästarna går kvar ute när det åskar. De brukar inte bry sig speciellt mycket. (oavsett om det är åska på avstånd eller dunder och brak ovanför)

Åkska är helt ofarligt. Däremot kan blixtoväder vara en risk. Men min häst, precis som de flesta andra, är tryggast i flock när det är oväder, med möjlighet att röra sig och komma undan. Därför är det en självklarhet att hästen ska vara ute med sin flock när det är oväder.

Jag undviker att rida när det blixtrar nära. Men blixtrar det på avstånd, eller bara åskar, så ser jag ingen anledning att inte rida? Däremot slipper han ridas och får vara i hagen med sin flock om ovädret gör honom orolig.

Jag tar in min om det blir väldigt busväder eftersom hon bara står i sjukhage. Annars går dom ute som vanligt.

Har jag möjlighet tar jag gärna in vid oväder. Oftast vill inte hästarna in men då min har ryggproblem måste han torka och få på sig täcke iaf :)

Ja, men aldeles för långt bort för att det ens ska finnas en chans att du blir träffad.

Ja, men aldeles för långt bort för att det ens ska finnas en chans att du blir träffad.

Ja för åska står ju still och blixtarna kommer på samma ställe hela tiden. *OBS SARKASM och inte sant*
Åska är farligt och skadar och dödar varje år både hästar och andra djur men däremot är risken dock liten i Sverige om man jämför med tex södra Tyskar som har betydligt mer åska och blixtnedslag än vad vi har i Sverige.

Mina går kvar ute.... Är det riktigt nära så går jag ner och drar ur elaggregatet.... Är för snål för att få det förstört av åska...

Ja för åska står ju still och blixtarna kommer på samma ställe hela tiden. *OBS SARKASM och inte sant*
Åska är farligt och skadar och dödar varje år både hästar och andra djur men däremot är risken dock liten i Sverige om man jämför med tex södra Tyskar som har betydligt mer åska och blixtnedslag än vad vi har i Sverige.

Ja men grejen är ju den att muller kan höras medan blixtarna är flera mil ifrån. Tror det var det hon menade faktiskt.
Självklart är blixtarna farliga.

Går vild hästar in när det åskar? eh, nej, så varför skulle inte våra tamhästa kunna gå ute?

Så dumt:mad:

Var skulle vildhästarna kunna gå in????

Jag har helst INTE hästarna ute. Den ena ÄR åskrädd, men den andra inte.

Många hästar får panik o rymmer från hagen vid åskoväder- en stor risk bara det.

Skulle aldrig släppa dem i en öppen hage eller som har enstaka stora träd- där hästarna gärna tar skydd.
Många hästar har strykit med p g a det. Precis som golfspelare o fotbollspelare.

Senast ändrad:

Min am. travare och mina två shettisunghingstar går ute dygnet runt, året runt, vilket väder det än är!
Det pga av att travaren haft hosta och lunginflammation, höll på att dö och det kommer tillbaka om han vistas inne för länge, dock går han in när jag ska borsta, sätta på täcke eller göra om hagen :D

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 278
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
588
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvart i åtta i morse, när jag precis somnat om efter M's besök och en värknatt utan sömn, ringde arbetsförmedlingen. De fick besed från...
Svar
17
· Visningar
1 302
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama