Ute blåser det storm och snöar...

Sv: Ute blåser det storm och snöar...

De får komma in tidigare... När det är sånt här väderr så står de och hänger vid hagöppningen så fort de blir lite skymmning och då får de komma in i värmen... Vi har ett bra vindskydd och en hel lagård de kan "gömma" sig bakom mn de vill ändå in... :banana:

Lite tidigare får de nog komma in, de brukar vara ute till 21-22.

Beror lite på vad man har för hagar tycker jag. När vi hade stor, kuperad hage med mycket naturligt skydd fick de gå ute. Fixade regnskydd själva. När vi var tvungen att "göra om" den hagen, och de fick gå i mindre rasthage tog jag in dem tidigare.

I dag sto mitt sto inne på dagen men vid fem tiden rägnadedet inte så hon fick komma ut då i stället, skall ta in henne snart.

Fölis går på lösdrift och han står i skogen och gnager på bark och mumsar hö.

Fy fan vilket väder.

I dag ville jag egentligen ha dem inne, men släppte ut dem i paddocken vid 11-tiden. De var bara ute till 14 ca eftersom tråden från elagregatet till staketet blåste omkring och slet av den översta tråden från en stolpe! Plaststolparna stod i alla fall kvar.
Min man är inte hemma, kommer inte hem förrän i morgon bitti, så det är därför de inte kom ut i hagen ( kan inte hämta och lämna dem själv eftersom hagen ligger 500 m från gården och de är inte vana vid att lämnas kvar i hagen ensamma, har tre hästar ).
Ändå blåste det inte så mycket här som det har gjort tidigare, men det snöade tidigare och nu regnar det.

Lite nyfiken...

Menar du att du varannan timme går ut stallet för att kela med, och sysselsätta, hästarna för att de gick in vid ett-tiden idag? Hur har du tid själv? :)

Jag skulle ha gett extra hö- så fick de sysselsätta sig med det! :)

Ingen kritik - men jag reagerar bara för att jag jobbar normalt 8,00-18.00. Så hur har man tid att måna om hästarna så mycket? :)

Ta inte illa upp!

Norrland

Menar du att du varannan timme går ut stallet för att kela med, och sysselsätta, hästarna för att de gick in vid ett-tiden idag? Hur har du tid själv? :)

Jag är sjukskriven, så jag har inget bättre för mig. Och har haft svintråkigt idag.. :( Gick inte ENBART ut för deras skull, lite för min egen med. Hade jag haft annat för mig, eller jobbat hade jag ju inte haft så himla dåligt samvete för att de bara stod där. Men nu hade jag inget fr mig (om inte städa räknas :angel: ) och då kan jag lika gärna göra det så får de det lite roligare, de är ju vana att gå ute iaf 12 h/dygn..

Jag skulle ha gett extra hö- så fick de sysselsätta sig med det! :)

*skrattar* Vissa bortskämda araber har alltid fri tillgång på hösilage, inne som ute, oavsett väder och vind ;)

Ingen kritik - men jag reagerar bara för att jag jobbar normalt 8,00-18.00. Så hur har man tid att måna om hästarna så mycket? :)

Det har man inte när man jobbar, det har inte jag heller när jag jobbar. Men just nu (till mitten på jan) är jag sjukskriven och då har man massor med tid plötsligt och svårt att veta vad man ska göra av den =)

Ta inte illa upp!

Ingen fara, fullt berättigad fråga =)

Aha, då förstår jag. :)

Ibland kan jag känna, när jag måste jobba så mycket, att jag får lite dåligt samvete. Hinner inte med hästen som jag skulle vilja. Alltför många dagar hoppar jag över ridningen...

Men, å andra sidan, utan jobbet skulle vi inte ha råd att ha hästarna...

Norrland

norrland65 skrev:
Aha, då förstår jag. :)

Ibland kan jag känna, när jag måste jobba så mycket, att jag får lite dåligt samvete. Hinner inte med hästen som jag skulle vilja. Alltför många dagar hoppar jag över ridningen...

Men, å andra sidan, utan jobbet skulle vi inte ha råd att ha hästarna...

Norrland

Känner igen, jag har jobbat SJUKT mycket hela hösten och fram till nov (då jag blev sjukskriven). Och när jag jobbat 12timmarspass, har 1½ h enkel väg till jobbet, och således bara mockat, fixat foder och tagit in hästarna (vid midnatt :o ) så har jag haft sjukt dåligt samvete, och då har det arit skönt att ha en förtidspensionär och en växande unghäst, dvs jag BEHÖVER inte rida. Men ändå dåligt samvete för jag inte pysslar med dem.

Me det ska bli vettigare arbetstider när jag börjar jobba igen sen i januari, det håller inte att jobba 7 dagar i veckan, ha den resvägen och jobba sådana där pass. Jag var aldrig ledig =/

Våra hästar fick stå inne till lunchen (12) och sedan var dem ute till insläpper 16-17 tiden. Det hade tydligen blåst så hårt och snöat så mycket i morse att hon som hade morgonen inte såg hagarna och lämnade dem då inne. Ska tilläggas att vi inte har något vindskydd alls i våra hagar inte ens ett ynka litet träd :crazy:

Idag fick hästarna komma in efter bara ett par timmar. Hagarna och stallet ligger rätt så öppet så de var dyblöta och fick stå i dunderblåst. De ville bara in. Fanns ingen mening med att ha dem ute.
Annars brukar jag vilja ha ute dem så mkt som möjligt, men idag var det Verkligen inget vidare väder!

Dom går ut som vanligt på mogonen. Om dom ser ut att vilja komma in på em och jag har möjlighet att ta in dom då så får dom komma in. Men ibland jobbar man ju och har inte möjlighet tyvärr...

Inte konstigt att du blivit sjukskriven med en sån arbetsbelastning. 12-timmarspass och 7-dagarsvecka, finns ingen som orkar med det. Man behöver ledig tid för återhämtning. Hoppas det blir bättre i januari när du börjar jobba igen.

Vi har också lite äldre hästar som inte måste ridas varje dag. Men precis som du beskriver så kommer dåliga samvetet när man snabbmockar och gör foder, men inte riktigt har tid att rida och pyssla om dom mer.

Men nu är det julsemester så nu har vi tid! :) Härligt!

Norrland

Hej!

Har lösdrift med lästall och box(ar) som bara används vid akut behov. Var ute vid 24 tiden i natt +1º och det blåste små :devil: och regnade.Tittade först i lästallet..nope ingen där, kollade skogsdungen... nope, gick ut på det angränsande fältet som låg i vindriktningen...japp där stod hela högen (9st) mitt ute på fältet med rumpan mot vinden.
Jag är nog av den uppfattningen att vi oftast tycker synd om dem i onödan ;)

God Jul
önskar
Rolle på Österlen

Att vi tycker synd om dom i onödan ibland har du nog alldeles rätt i! :)

Men nog märker jag på våra hästar att de är ivriga att komma in när vädret är dåligt. Då hänger de vid grinden och skrapar ivrigt, och menande, med benen när de ser oss. :)
Är vädret bra, och det är skönt ute, kan de istället ignorera oss! Vaddå, dags att gå in? Vi har det ju så bra här i hagen. Inte kommer vi till grinden inte! :)

Visst var det en islänning på din bild? Jag tror att det är en mer tålig ras än vissa andra (vädermässigt, alltså). En raggig isis klarar nog mer än ett rakat halvblod!

Så ibland tycker vi nog synd om dom i onödan - men det är nog oxå beroende på vilken ras det handlar om! :)

Så härligt för dina hästar att få gå på lösdrift i en flock på nio hästar. Måste vara underbart hästliv. :)

Norrland

Om det regnar så mkt att täckena håller p å läcka in vatten så tar jag in hästarna om det inte är lite varmare å man kan byta täcke.
På vintern brukar jag bara sätta in hästarna tidigare om det är kallt, blåst är vi vana vid här uppe :smirk:

Om jag ser att hästarna står och trycker vid grinden så kan jag ta in dem :)

våra hästar är ute från ca 06.30 till ca 22.00, beroende på väder givetvis. Oftast när det är pissväder brukar jag försöka ta in dom ett par timmar på dan så de får torka. Detta gör jag för att innevistelsen inte ska bli så lång, även om de kanske ändå får komma in lite tidigare... :angel:

Ar det riktigt daligt vader, som idag nar det regnade sidledes och vinden holl pa att kvava mej och allt annat levade, fick de stallade hastarna inte ens ga ut. Folstona och hastarna som gar pa bete (vi har ju gras aret runt pa Irland) gar i hagar dar det finns naturligt skydd och de ar ju inte klippta, sa de far ga ute som vanligt.

Men nar det ar sa daligt vader att jag inte vill ha dem ute, sa brukar vi kora rycka-man-dagar, eller storstadning i stallet. Rengorning av sadlar och trans ar en annan regnig dag syssla. Nar hastarna inte gar ut aktiveras de pa ett eller annat satt, men jag tror inte att de lider av att vara inne en hel dag. Bara de har strafoder att ata, sa brukar de vara ganska glada tycker jag...eller sa ar det bara jag som har lattroade hastar.

Liknande trådar

Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 578
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 756
Senast: fixi
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits