Sv: Utdömda

ann80 skrev:
:bow: det är verkligen våran plikt. De är helt beroende av våran välvilja o ork o vi har en gång tagit på oss ansvaret att ge dom bästa möjliga liv o omsorg när vi köpte dem!

Ja alla hästarhar rätt till att få en chans att bli frisk. Det ska kvittaom hästen är dyr eller billig. Det får man vara berädd på den dagen man blir hästägare. För hästen väljer ju inte sin ägare.

Jag hade en ettårig hingst som smet ur hagen, snubblade i ett dike och tog sig in till stona, som började sparka på honom. Nånstans påvägen bröt han bäckenbenet. Vi tog han till en klinik och röntgade, men hans enda chans hade varit om vi kört ner honom på operation i Uppsala och jag bor i Norrland! Han led mycket, och vi bedömde det som att en sån transport inte var lämplig i hans tillstånd. Eftersom han aldrig skulle kunna tävla efter en sån skada, även om vi opererat, gav försäkringsbolaget klartecken och han fick somna in :cry:

Senast ändrad av en moderator:

Jag menar inte att halta krakar som har ont ska leva vidare, utan de som kan gå som skogsmullar och ha ett bra liv ändå. Jag skulle aldrig gå med på att se min häst må psykiskt eller fysiskt dåligt utan att göra något åt det, självklart.
Det är vår skyldighet som djurägare att se till att våra djur mår bra.

Tar man på sej det ansvar det är att köpa häst så kan man inte kallt räkna med att ha en ridbar häst i alla år. Då får man rida på ridskola:mad:

Jag har fått 2 hästar utdömda men båda lvere och mår bra idag och tävlar igen.

Den första blev oförklarligt halt efter en vila på våren som 5-åring. Det konstaterades att hon hade hovledsinflammation i båda fram och behandlades mot det och blev bra. Men efter 10 dagar skritt var hon halt igen. Vi valde att att inte behandla mer utan bara ge medicin (Finadyn) och låta henne vila. Hon fick vila hela sommaren och en bit in på hösten utan att hon blev bättre (5mån) och då erbjöds sig veterinären att dömma ut henne eller att vi kunde få henne scintad. Så till lucia 2001 åkte vi upp med henne till ultuna och hon genom gick scint som tyvärr inte visade någonting. Straxt efter det här kom Helsingsborgs Fysioterapueft (stavning?) hit och han tittade på henne. Fixade till nåt enklare i ryggen och sa till oss att hästen aldrig kommer att bli frisk av vila eftersom hela hennes kropp hade dåliga och ömma muskler. Den enda hjälpen var att börja rida henne igen så att kroppen fick börja om med friska muskler. Sagt och gjort så gjorde vi det och efter 1 månads skritt var hästen ohalt för första gången på 7 månader. Fortsatte sen med en sakta i gångsättning och i slutet april startade hon sin första hopptävling igen. Sakta med säkert byggdes hon upp igen. Det första året var jag extremt försiktig med hur jag red henne och ändrade alla ridning. Idag har det gått 4 år sen hon blev bra och hon har inte varit halt sedan dess och nu rids och tävlas hon precis som vilken häst som helst förutom att hon inte får någon längre sammahållen vila. Max en vecka. Går 1.30 hoppningar och kommer förhoppningsvis att tävla ännu högre.

Den andra dömdes ut för knappt ett år sen. Hon hade hela hösten bråkat till och från vid ridning och vi hittade inget fel så vi åkte in till klinken och kollade henne. Man hittade ingen hälta mer däremot hade hon pålagringar på tornutskotten och eftersom hon var 15 år så kunde vi henne utdömd. Vill valde att inte göra det utan hon skulle få leva kvar som sällskapshäst.
Hon fick sen vila och reds bara sporadiskt i skogen lite då och då och vi valde att betäcka henne istället för att bara gå i hagen. Efter att hon blivit betäckt och var dräktig så började jag rida henne lite mer och även jobba henne utan problem och hon kändes bra. Tyvärr så resoberade hon senare och gick inte att få dräktig igen så då provade jag att sätta igång henne igen och det har gått utan problem. Hon har fått börja hoppa igen och har varit ute och tävlat lite små klasser och planen för henne är att hon ska få tävla lite mer nu i vår.

Jag tycker personligen att många är för snabba att dömma ut sin hästar och även att triangelmärka dem för att få ut pengarna...

ann80 skrev:
Tar man på sej det ansvar det är att köpa häst så kan man inte kallt räkna med att ha en ridbar häst i alla år. Då får man rida på ridskola:mad:

Precis!

Vissa strävar nästan efter att få sin häst utdömd när den inte går bra på tävlingsbanorna:mad:

Miss Sixty skrev:
Precis!

Vissa strävar nästan efter att få sin häst utdömd när den inte går bra på tävlingsbanorna:mad:

Det är nog sånt som stör mig mest! Hoppas bara inte veterinärer ger vika för ägare som försöker tjata hål i huvet på dom! Det är sällan förekommande får jag hoppas!

Tyvärr tror jg det är rätt vanligt:(

Jag är glad att jag gav min häst dom chanserna hon fick och under tiden så tänkte jag inte alls på att jag inte fick tävla/träna utan det viktigaste för mig var att få hästen frisk.

Nu gick inte det men hade hon inte haft så ont och mått så dålig av behandlingarna så hade jag kunnat jämpa för min häst i flera år..

Miss Sixty skrev:
Tyvärr tror jg det är rätt vanligt

Jag är glad att jag gav min häst dom chanserna hon fick och under tiden så tänkte jag inte alls på att jag inte fick tävla/träna utan det viktigaste för mig var att få hästen frisk.

Nu gick inte det men hade hon inte haft så ont och mått så dålig av behandlingarna så hade jag kunnat jämpa för min häst i flera år..

Jag håller med dig fullkomligt! Jag hade varit beredd att kämpa för min Freyja i oändlighet, om det inte var för att hon hade så ont och mådde så dåligt. Det är så fruktansvärt tomt utan henne, men jag vet att jag gjorde det som var bäst för henne... men det är så jobbigt att leva vidare här utan henne... ush! :(

Jag har haft ett flertal hästar som har varit skadade och sjuka under sin livstid. Men dessa hästar har fått en lång sjukdskrivning för att återhämta sig. Samtidigt så har jag försökt tänka igenom vad jag har gjort och inte gjort som ryttare. Vad är det som jag har påverkat så hästen har blivit sjuk.

Hästar döms ut väldigt snabbt i vissa fall. Ryttare som inte kan sin sak och får sina hästar utdömda en efter en. Har man hästar som döms ut en efter en så måste man väl ändå börja fundera på vad som ligger bakom. Är det ryttaren som inte kan sin sak? Eller är det verkligen så att hästen skadar sig lätt i hagen och i liknande situatiioner. Jag ska inte tala för att folk som får sina hästar utdömda hantera/tränar de felaktigt. Men något måste väl ändå vara fel om flera hästar hos en person döms ut?

Min första häst bröt kotbenet i sommarhagen -88 och fick nödslaktas på plats, 10 år ung. Henne kommer jag att sörja resten av mitt liv. :cry:

Högst älskade dog nu i sommar, nödslaktades på gården hon levt och varit lycklig de senaste 3 åren. Hon blev bara 24 år och dömdes ut pga en nackskada som en fd blivande medryttare orsakade flera år tidigare. :mad: Annars tror jag att hon utan problem hade blivit ca 30 år eftersom hon i övrigt var så fräsch, pigg och välbehållen. Nackskadan gav henne dock mer och mer besvär så efter drygt ett års konvalecens och kamp tvingades jag ge upp, åtskilliga 10 000-lappar fattigare på behandlingar då det för hennes skull inte var försvarbart att fortsätta. Jag ville inte se ljuset slockna i hennes ögon utan hon fick sluta sina dagar med flaggan i topp en vacker sommardag medan matte dog inuti. 17 års kärlekssaga slut på sekunder.:cry:

har ett sto som blev triangelmärkt som 8 åring, var helt frisk tills hon som 6 åring lånades ut tog tillbaks henne efter 6 månader då halt på tre ben vilade hela sommaren provade rida igång henne i 1,6 år sprutades i olika ben sedan tmärkt vila 1 år med massagebehandling och hjälp av en alternativare , hon är 17 år och helt fräch men tjoka täcken och massage korset där något hände alltså inte benen

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 821
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar