Sv: Utdömda

Den enda häst jag haft som dömts ut var en polsk import. Han blev 18 år och jag hade honom i 2 år. Jag visste när jag köpte honom att han inte skulle hålla hur länge som helst men hade jättemycket kul och lärde mig massor med min häst. :)
Tyvärr var han en surmule :devil: , så när han blev halt för sista gången fick han åka till de gröna ängarna, för han skulle aldrig stått ut med att bara vara sällskapsherre. Det positiva var att han betalade mitt körkort ;)

Min nuvarande häst har sina skavanker som fd travare och får vila om han känns ofräsch. Jag vet vad han har i benen och har stenkoll varje dag och känner direkt om det inte är bra.
Eftersom jag inte har tävlingskrav och har min häst ganska billigt så kan jag låta honom vila ut en ev. överansträngning, utan att det gör mig något i tid.
Många har inte den tiden och betalar dyra pengar för uppstallning och försäkringar på en säkert inte så billig häst, och då blir det en helt annan femma, vilket jag förstår naturligtvis.

Men du, det finns faktiskt skador som inte läker ut av vila... :o

Det låter som du tror att allt kan läka med tiden. :crazy:

Självklart INTE!! Jag är inte dum i huvet :mad: Men om jag får välja mellan vila och spruta hästen i lederna så får han i första hand vila. Natuligtvis av inrådan av veterinär!!

Självklart skall man inte utsätta hästen för onödigt lidande. Men med just mina två hästar var det så att ingen av dem såg speciellt lidande ut så länge de inte reds. Då tycker jag det är ok om det tar lite tid innan man hittar rätt veterinär/behandling.

Jag säger inte att alla dömer ut sina hästar på alltför lösa grunder men visst finns det de som gör det! Med mitt inlägg ville jag mest visa att det många gånger finns hopp även när det verkar omöjligt. Om inte annat kanske det kan vara till tröst för den som inte vill ge upp förrän alla möjligheter är uttömda.

Jag tycker inte att min blev utdömd i FÖRTID iaf. Hon var 22år och fick SPATT i vänster bak och hade även början på höger bak...

En ganska vanlig sjukdom som äldre hästar kan få. På henne hade det gått LÅNGT innan hon visade symptom och det gick inte att rädda henne. Hon haltade rejält och hade ont trots smärtstillande medicin.

Jag tror att flertalet hästar skulle kunna leva längre om folk hade mer tid att ge dem. Men många har köpt hästen för dyra pengar och har den uppstallad dyrt och med hög försäkringspremie, då får nog folk bråttom, för det kostar för mycket att ha en halt häst stående på de villkoren en länge tid.
För min del som har låga tävlingsambitioner, billigt inköpt travhäst och hyfsat billig uppstallning,så KAN jag låta honom vila en längre tid/ge honom en ärlig chans om oturen skulle vara framme med skada.
Förstår å ena sidan de som vill tävla och inte "kan" vänta ut en skada och tycker att man inte ska spara på "skräp", MEN tror å andra sidan att många hästar skulle kunna hamna t-märkta hos folk som gillar lugna turer i skogen, isället för att komma till slakthuset.

Som man ropar får man svar. Detta forum går ju ut över hela Sverige och om du då får 100 svar så är det kanske inte så mycket. Kan man då dra slutsatsen att av 100 som sett rubriken har 100 svarat, eller att det endast är 100 i Sverige som blivit utdömda.

Hälsning Maja

Har haft en utdömd häst på 10 år och har under den tiden ägt 7 hästar och haft 5 på foder.

Ja du har säkert rätt. :smirk:

I mitt fall hade det inget med sånt att göra. Jag fick bara ut 5000kr från Agria... Jag hade kanske låtit henne leva om hon bara inte hade haft ONT. Men å andra sidan skulle hon ALDRIG mera kunnat bli brukbar på något sätt och hade bara fått trosa i hagen och bli pysslad så det skulle i längden kännts tråkigt eftersom hon ändå skulle kostat minst ett par tusen/mån att livnära och skötas.
Om man betalar så mkt kanske det ändå är roligare med en brukbar häst. Dock var jag så fäst vid min gamla tant att jag hade nog inte avlivat henne om hon fortfarande hade haft livsglädjen kvar.... och ingen smärta... hon hade nog fått gå ett tag till kanske...

Jag har haft en utdömd/avlivad häst i år.
Hon var 8 år och hade fyra st inkar som bara växte trots att hon blev behandlad tre ggr (nersövd och vaccin sprutat direkt i inkarna)
efter sista behandlingen väntade vi 6 månader men inget hände så vet. dömde ut henne, pga att den ena inken satt jättetokigt till i ena karleden och den var stor som en clementin. Hästen hade verkligen obehag av den och det gick inte att rida och bara av att hon gick i hagen så blödde den jämt.
Det var jättesynd om hästen så jag är tacksam att hon har fått somna in.

I princip är väl hennes dotter också utdömd pga skada som föl (4v) men hon lever i högsta välmåga än så länge det återstår väl att se om hon håller för ridning har inte kommit igång riktigt ännu. Men jag har förhoppningen att det ska fungera i allafall.

Min häst hade dyr försäkring(ca 1300kr/mån) och var rätt dyr att hålla men jag tyckte ändå det var viktigt att ge henne chanser att bli bra. Vi kämpade i 15 månader och vid vila blev det sämre och vid igångsättning höll det ett tag. Vid första igångsättningen började hästen stegra och vi misstänkte att hon fått ont igen. Vid andra blev hon halt av vila. Vid tredje hade hästen varit fullt igång i cirka 2 månader och gått bättre än någonsin. Men vid detta "återfallet" hade hästen rktigt ont så fort man la handen på länden/korset så flög hästen i luften. Efter ännu en nogran utredning togs beslutet om utdömning för hästens bästa. Hästen gick på tredubbel dos djävulsklo i slutet för att inte ha ont.

Även om detta var tänkt som en tävlingshäst och hon var dyr att hålla så om det hade funnits chanser att hon skulle blivit bra så hade jag utan tvekan gett henne dom chanserna.

Det är ändå hästägarens plikt..

:bow: det är verkligen våran plikt. De är helt beroende av våran välvilja o ork o vi har en gång tagit på oss ansvaret att ge dom bästa möjliga liv o omsorg när vi köpte dem!

Min häst blev utdömd pga kronisk fång. Trots nära samarbete med veterinär och hovslagare fick hon upprepade fånganfall, varför vet vi inte:crazy: Sista gången hon fick ett fånganfall tyckte veterinären att vi hade kämpat färdigt:cry: Då hade hon återigen allvarlig hovbensrotation och sänkning.

Knapplån

6 hästar, 28 år.

Häst 1 - avlivades pga hög ålder 33 år gammal. Oförsäkrad.

Häst 2 - avlivades pga fång 28 år gammal. Oförsäkrad.

Häst 3 - avlivades pga att hon inte kunde arbeta mer och att HON avskydde det. 20 år gammal. Försäkrad men jag brydde mig inte om de 12 000 kronorna jag kunde fått från försäkringen. De ville nämligen att hon skulle få ett halvår till hagvila. Hästen mådde mentalt kasst och anföll sin hagkompis etc efter 4 mån hagvila så jag ville inte utsätta henne för 6 till och tog bort henne 'på eget bevåg' och struntade i försäkringen.

Häst 4 - Dömdes ut och triangelmärktes pga hasledsdefekt 9 år gammal, efter ett års försäk och operationer. Försäkringen löste ut med del av livvärdet. Jag la över 40 000 kr ur egen ficka för att få honom frisk innan utdömning. Försäkringen löste ut med 22 000 kr. Räkna själv..

Häst 5 - dömdes ut och nödslaktades pga autoimmun sjukdom 2 år gammal. Nattsvart prognos, vi kämpade febrilt i tre veckor men det fanns inget att göra - alls. Hon nödslaktades med försäkringsbolagets godkännande och hela livförsäkringen löste ut (30 000 kr, vilket var vad hon kostat i inköp, jag hade 16 000 kr kvar att betala på henne när hon dog, och veträkningar på 7000 kr kvar att betala.. Räkna själv igen).

Häst 6 - erbjudits utdömning när hon var 2 år gammal och avböjt. F-bolaget betalat 4 ggr hennes livvärde i vetvårdsersättning bara senaste året dock. Lååågt livförsäkrad. Är idag på bättringsvägen :bump:

Tilläggas ska att det var 20 SKADEFRIA och VETERINÄRFRIA år innan helvete brakade lös. Nu går det troll i det hela och jag har fått 4 hästar utdömda på 5 år. Allt pga skador/sjukdom som jag inte på något vis kunnat förhindra eller påverka - tyvärr.

På den tiden det hela skette enligt principen noll koll däremot, då höll krakarna.. Ödets ironi..

Jag har fått ta bort min älskling idag... efter åtta månaders desperat försök att få henne frisk...
Mitt islandssto blev sparkad i hagen och fick en blödning i gastrocnemius senan (den som binder ihop knät med hasen) höger bak. Hasen var jätte svullen och Freyja var blockhalt. Vi körde henne fram och tillbaka till olika kliniker, gjorde ultraljud, röntgen, scintigrafi och bedövningar och böjprov ett flertal gånger. Blödningen visade sig sitta i senfästet, och eftersom blödningarna under hela sjukperioden var aktiva, så frätte de sönder skelettet där senan fäste in, vilket hade betytt att senan så småningom skulle släppa helt.
Jag kämpade verkligen för att min älskling skulle bli bra. I åtta månader har hon vilat i sjukhage, blivit lindad varje dag och fått sjukgymnastik. Mängder av antiinflamatoriskt och krämer av olika slag... men någonstans måste gränsen dras. Tillslut ville hon inte äta längre, ett tag fick jag inte i henne mer än ca 1-1,5 kg hö/dygn... fruktansvärt!
Sista veckan fick hon dela hage med en häst kompis, och även om svullnaden blev större, och hältan något värra, så var hon iallafall lite gladare och åt bättre, så det kändes skönt.

Freyja var min lilla bebis, som jag haft sen hon var en liten unghäst. Hon betyder så mycket för mig, och det här var det svåraste beslutet jag någonsin tvingats ta. Men det är inget värdigt liv för en häst att behöva gå i en sjukhage så länge utan resultat. Särskilt när hon så tydligt visar att hon inte mådde bra. Freyja var inte ohalt en enda dag på åtta månader, och blödningen var fortfarande aktiv. Fruktansvärt hur illa det kan gå...

Idag fick hon lämna livet på jorden för att skutta vidare till evigt gröna ängar där ingen smärta finns... och det var en lugn och glad Freyja som tittade på mig innan hon föll... och jag kommer alltid minnas henne som den glada, ivriga och fantastiskt vackra häst som hon var...med glädje och kärlek, men också sorg över att vi inte fick längre tid tillsammans...hon skulle blivit tio år i maj nästa år, hon fick ett alldelses för kort liv, men hon kunde inte fått det bättre någon annanstans än hos mig, för vi älskade verkligen varandra!

*knapplån*

Min gammelponny blev utdömd igår pga kronisk hov och kotledsinflammationer. Han är född-89, men har en lång historia bakom sig med massor av skador. Två senskador, 6 fånganfall, söndersparkat öga, lymfangit och detta var tredje gången med hov och kotledsinf. Igår hade han så ont i alla leder i frambenen. Bogarna, knäna, kotorna och hovlederna att veterinären inte tyckte att det var någon ide att försöka längre. Han är behandlad för 10v sedan och blev friskförklarad 27/10 för att bli så halt igen på 8v. Under den tiden han vi sätta igång honom bara, han gick 1-2ggr/vecka, så han blev riden 10-15ggr..

Får se vad försäkringsbolaget säger, om dom beviljar utslagningen. Han kommer iaf aldrig kunna användas något mer, och det kommer att bli pålagringar och framförallt kommer han alltid ha ont. Så för hans skull hoppas jag att han blir utslagen, även om jag själv inte vill skiljas från honom efter 15år.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 821
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar