Sv: Utdömda

Det är sjukt att det ska behöva vara så:(

Menar märker man inteom man rider sönder hästen?
Säger ingen något? ec Vetrinärem:confused:

Jag tror inte riktigt på det där med tre hästar...Det finns säkert de som gör det, men det finns också de som faktiskt råkar få ta bort sina hästar pga fysiska skador hos hästen som inte ryttaren är orsaken till.

för att inte riktigt svara på frågan tänkte jag bara säga att år 2005 har varit det värsta avlivningsåret sen manna minne!

vet inte hur många hästar som av en ren slump har fått avlivas och allt har gått så snabbt. :(

har aldrig haft någon egen som blivit utdömd. den vi har nu har varit skadefri i mer än 6 år och så ska det förbli! (peppar peppar)

När det gällde min hästhade jag gärna kämpat längre om det inte hade varit för att hästen hade så ont:cry:

Men jag förstår inte folk som bara vill ge upp för att få en ny häst:(

Miss Sixty skrev:
Men jag förstår inte folk som bara vill ge upp för att få en ny häst:(

Men är det inte bara en hörsägen att det är så lätt att få en häst utdömd?

Sedan är det faktiskt så att försäkringsbolagen ibland kan föreslå avlivning i stället för att behandla. Ett bolag har i sina villkor:
Är hästen så svårt skadad eller sjuk att ersättningsbara veterinärkostnader kan förväntas överstiga det belopp hästen är livförsäkrad för i XX kan XX medge att livförsäkringen tas i anspråk i stället för behandling av hästen.

Tre av åtta.

ponny 1: Kvickdrag, som var vanligt på den tiden då man hade häst i ladugård tillsammans med korna tex. Hon hade stått så många år av sitt liv och det gick inte att fixa vid det laget, hade henne väl 2 år och då var hon skaplig, men sen blev det för mycket för henne.

Häst 2: akut spatt i glidlederna på båda bak.

Häst 3: bröt bakbenet i stallgången. Diagnos: hänga i matta i minst 6 månader, och sen aldrig kunna ridas igen. så tog beslutet i fråga om hans livskvalitet och han dömdes ut.

Nej, jag har inte antytt att jag skulle ha skött honom bättre än ägaren, förstår inte riktigt vart du fått det ifrån? :confused:

En sköthäst till mig blev utdömd pga kronisk hälta. Han hade problem med hälta i frambenen då och då men varje gång han frisknade till satte ägaren igång honom för hårt, så hältan kom naturligtvis tillbaka. Under tiden jag skötte om honom var han dock frisk som en nötkärna, men under sommaren lånades han ut till en yngre tjej, antagligen för att ägarna ville se "hur mycket han skulle tåla". Han kom tillbaka med bedömningen kronisk hälta och ägarna valde att låta veterinären döma ut honom för att kunna få ut försäkringspengarna.

Det var det här stycket jag reagerade på, ber om ursäkt om jag misstolkade ditt inlägg.

Det jag mer ville var att poängtera att han höll sig frisk under längre perioder, utdömningen hade kunnat undvikas. Under den tid jag skötte honom blev det mindre träning från min sida eftersom jag inte var uppe i samma nivå som ägaren. Då höll han betydligt längre och jag tror att det var det som fick ägarna att vilja lämna bort honom till en yngre tjej som just ville träna och tävla, för att se om han skulle palla samma tryck som förut igen. Men resultaten blev ju då alltså kronisk hälta. Hoppas du förstår bättre!

Det är synd med sådana människor som inte vill inse att hästen inte längre klarar av samma tuffa träning som förut, men bara kör på för att sedan stå där med en trasig häst. :(

Men om man nu har en häst som gått SM så har den ju ett visst värde och är antagligen försäkrad för rätt mycket pengar. Detta försäkringsvärde är ju beräknat efter vad hästen presterat.

Att ha häst (speciellt i storstad) är ju rätt ekonomiskt kännbart, och jag kan till viss del förstå att att "dina" hästägare gjorde som de gjorde. Alla kan ju inte samla på triangelmärkta hästar hemma i trädgården...

break_a_leg skrev:
Men om man nu har en häst som gått SM så har den ju ett visst värde och är antagligen försäkrad för rätt mycket pengar. Detta försäkringsvärde är ju beräknat efter vad hästen presterat.

Att ha häst (speciellt i storstad) är ju rätt ekonomiskt kännbart, och jag kan till viss del förstå att att "dina" hästägare gjorde som de gjorde. Alla kan ju inte samla på triangelmärkta hästar hemma i trädgården...

Med risk för att låta sur :angel: : detta är jag självklart mycket väl medveten om, det jag vill komma fram till i mitt inlägg om du läst mer "mellan raderna" var att denna situation helt enkelt kunde ha undvikits om man bara hade tagit sig tid och låtit hästen vila upp sig ordentligt från sina skador. En hopplös situation där en bra häst gick i spillo. Man kan ju fråga sig varför vissa måste ha så bråttom, och det känns ju också som att det bara handlar mer och mer om pengar och mindre och mindre om hästen välmående. Självklart har man en viss förståelse till att man väljer att ta ut försäkringspengarna, även jag, och vem vet kanske hade man gjort samma sak själv. Det är upp till var och en hur man väljer hur sin trotjänare ska leva sina sista dagar.

Senast ändrad av en moderator:

Min utdömda och avlivade häst var blind på ena ögat och kraftigt nedsatt syn på andra ögat.

Hon var 11 år när jag köpte henne och hade då varit vandringspokal, med allt vad det innebär. Alla hade haft stora bekymmer med henne, men ingen hade brytt sig om att kolla upp varför hon var som hon var...

Hon var då sjuk på alla möjliga sätt och egentligen helt förstörd. jag lyckades årgärda mycket, fick henne på benen och hon började lkna en häst igen. Dock konstaterade då veterinären av en slump att hennes ögonreflexer inte var som de skulle... Hon dömdes ut på plats och avlivades efter en sommar på grönbete.

Hon kunde levt än idag och haft ett bra liv om någon brytt sig om att ta reda på varför hon var så flyktig och rädd tidigare...

//È

Hur lätt är det egentligen att få sin häst utdömd? :confused: Någon som kan en skräckhistoria om nån som fått sin häst utdömd för ingenting?

Jo de är klart att försäkringsbolagen är en stor del i det hella.

Men igentligen borde dom inte göra skiljnad

Jag har haft två hästar som blivit utdömda. Den första var sju år när jag köpte honom och det visade sig rätt snabbt att han fick återkommande kot- och hovledsinflammationer. Efter att ha hållit på med tusen olika behandlingar i nästan två år ville veterinären döma ut men jag tvekade. Fick tips om en jätteduktig hästkiropraktor som hittade både det ena och det andra i ryggen på hästen. Efter det hade jag honom i ytterligare åtta år, tävlade, gick kurser osv och han var aldrig mera halt. Sålde honom därefter som läromästare till en annan tjej och mig veterligen lever han fortfarande, 25 år gammal och ohalt.

Häst nr två visade sig redan vid inridningen som 2 1/2åring ha en cysta i knäleden på ena bakbenet. Cystan förvärrades och ingen veterinär ville ha med detta att göra, alla sa att det går inte att göra något åt, operation är omöjlig, döm ut hästen. Till slut gick jag med på att döma ut honom, men under tiden papperen låg och väntade på försärkingsbolagets godkännande fick dåvarande chefsveterinären på djursjukhuset höra talas om detta och erbjöd sig att prova med operation, som ett experiment. Jag gick med på det. Idag är hästen femton år gammal, tävlar i dressyr, hoppar regelbundet, har gått lite fälttävlan och har aldrig mera varit halt förutom en hovböld för sex år sedan.

Så nog sjutton går det att få rätt på många "hopplösa" fall om man är beredd att satsa allt!

Men var går gränsen när man utsätter hästen för onödigt lidande?

Jag har varit runt hos ett antal olika veterinärer med mina på grund av att de blivit friskförklarade på ett ställe även om jag känt att det varit något fel. Inte i min vildaste fantasi hade jag förväntat mig att det var så illa att jag utsatte mina hästar för lidande, vilket jag faktiskt gjorde. :cry:

Båda hästarna hade kunnat bli "haghästar" efter operation men ärligt talat. :crazy: Någonstans går gränsen för hur många såna man kan ha, jag hade redan 2 sådana när domen föll på dem första. Och hur många har råd att lägga 20 000 på en relativt ung häst för att den ska kunna gå i en hage resten av livet?

Min häst jag hade för några år sedan var en fd. galoppör.
Veterinärerna misstänkte stort magsår/katarr och sedan hovbensförsänkning och hovbensrotation (??) tror jag det var, i alla fyra fötterna, dessutom förslitningar i benen efter galopptiden men sedan gjorde det inte saken bättre när två olika hovslagare skodde honom med fel sömmar varav den ena varnades innan att använda tunnare sömmar.
Dom slog sömmarna rätt åpp i hoven på den stackars hästen.

Sedan var han så känslig i övrigt också att han inte klarade av att vara "vanlig ridhäst".
Att lyfta på fötterna i hagen, bara det var nytt och konstigt för honom..

Men det var en underbar häst..

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 821
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar