Sv: Utdömda
Jag har haft två hästar som blivit utdömda. Den första var sju år när jag köpte honom och det visade sig rätt snabbt att han fick återkommande kot- och hovledsinflammationer. Efter att ha hållit på med tusen olika behandlingar i nästan två år ville veterinären döma ut men jag tvekade. Fick tips om en jätteduktig hästkiropraktor som hittade både det ena och det andra i ryggen på hästen. Efter det hade jag honom i ytterligare åtta år, tävlade, gick kurser osv och han var aldrig mera halt. Sålde honom därefter som läromästare till en annan tjej och mig veterligen lever han fortfarande, 25 år gammal och ohalt.
Häst nr två visade sig redan vid inridningen som 2 1/2åring ha en cysta i knäleden på ena bakbenet. Cystan förvärrades och ingen veterinär ville ha med detta att göra, alla sa att det går inte att göra något åt, operation är omöjlig, döm ut hästen. Till slut gick jag med på att döma ut honom, men under tiden papperen låg och väntade på försärkingsbolagets godkännande fick dåvarande chefsveterinären på djursjukhuset höra talas om detta och erbjöd sig att prova med operation, som ett experiment. Jag gick med på det. Idag är hästen femton år gammal, tävlar i dressyr, hoppar regelbundet, har gått lite fälttävlan och har aldrig mera varit halt förutom en hovböld för sex år sedan.
Så nog sjutton går det att få rätt på många "hopplösa" fall om man är beredd att satsa allt!