Center

Trådstartare
Tycker att man läst hur mkt som helst i trådar om folk som haft utdömda hästar. Några som haft flera hästar under ett år som blivit utdömda och avlivade och många har haft minst en häst som blivit det.
Kanske verkar det som så många eftersom att det blir ganska koncentrerat här på bukefalos.
Varför har så många hästar blivit utdömda? Vad beror det på?
Är det att hästarna används på fel sätt och blir utslitna i förtid? Är det olyckor i tex hage eller i skogen? Eller är det kanske sjukdommar och/eller förgiftningar?
Kan inte ni som haft utdömda och avlivade hästar berätta om varför det blev så och hur många och olika fall ni haft?

Sv: Utdömda

Hej

jag kan ju bara tala av egen erfarenhet med två utdömda och avlivade hästar i bagaget. Man måste ju även tänka på att hästar inte lever lika länge som oss människor därav blir det ju några olika hästar under ens livstid.
Min första häst: upptäcktes vid besiktning att han var halt på tre ben, rejält halt. Behandlades utan resultat och vet erbjöd sig att dömma ut honom efter som "han ändå inte hade någon stam"!!:mad:

Det slutade med att jag köpte en halt häst för slakt pengarna, satte igång honom efter ca ett år och ett antal mer behandlingar. Han hängde med till han var 16 år (köpte honom när han var 3). Sen blev han gammal över en natt, orkade inte med flocken m.m. Jag tävlade honom under hans livstid och hade aldrig mer problem med hältor (jag var dock väldigt noggran och observant, kändes han inte fräsch så fick han en veckas vila..) Tog bort honom efter sommar betet då han var 16 år.

Min andra häst som jag hade parallelt med den ovanstående köpte jag som 1 åring. Hon var dock en olycks fågel massa konstiga skador hela tiden, lyckades till och med suga in svansremmen in i rumpan en gång (tur att man känner bönder som är vana att förlösa kor):D

Red in henne och red väl henne i ca 2 -3 månader, sen kom hältorna. Massor av utredningar och röntgen plåtar och behandlingar. Man hittade en lös ben bit som man valde att låta blii att ta bort då man ansåg att den inte var problemet. Hon stod i box vila jätte länge och jag led med henne (hon var bara 3,5 år).
Till slut tyckte vet att det inte fanns mycket mer att göra, men jag ville inte ge mig än. Ryckte av skorna och släppte ut hästen i hagen.
Hon blev dock haltare och haltare.... Till slut gav jag upp, vågade inte ens betäcka henne då jag inte tror att hon hade orkat bära det.
Tog bort henne som 5 åring hade då ridit henne 25 ggr sen jag köpte henne så hon var inte sönder riden.

Idag har jag en ny häst som hittils varit skade fri.:love:

Min första häst utvecklade spatt i mellersta glidleden i båda hasorna och blev halt. :(
Vilade i 6 månader med regelbundna klinikbesök däremellan, men han blev inte bättre så han dömdes ut. Avlivades med bultpistol när vi fick klartecken från Argria.

Min häst som blev utdömd hade 2 senskador, den ena i bogen och den andra pga en kronisk galla som klämt åt ringbandet om böjsenan.

Det i bogen kan ha varit en gammal sträckning/spark eller liknande så senan hade bildat bindväv. Denna började sedermera att ruptera (dela på sig) och eftersom det var bindväv fanns inget att laga av eller så.
Bakbenet opererades dock, ringbandet skars av/delades men eftersom den andra skadan i bogen blev allt värre trots vila, så togs beslut av veterinär att det inte gick att göra någonting. Hästen hade ont av att bara gå och skrota med så hon fick somna.

Jag har haft en.

Jag köpte hästen i Augusti -o4 och efter några få veckor på en dressyrträning var hästen halt. Fick remiss från annan Vetrinär som skickade oss till Djursjukhuset. Hälutredningen visade inte så mycket men en låsning i ryggen hittades. Den behandlades senare och vid nästa årerbesök var hältan kvar. Då behandldes HB knä. Friskförklaring i December. Men redan i Febuarri var vi uppe för ny hälutredning där Knä och rygg sprutades. "Fys" kollade hästens rygg igen men där var inga låsningar. Behandlades då för ryggbesvär, knäledsinflamation, kotledsinflamation och nackbesvär. Efter cirka 5-6 behandlingar hade låsningen i ryggen kommit tillbaka när den var behandlad började vi så smått rida igen. I Agusti -o5 var vi på Djursjukhuset för återbesök allt var bra och jag skickades hem med massor av lycko önskningar. Men i oktober var vi tillbaka och hästen hade ont riktigt ont. Det gick inte göra böjprov eller något annat. Vid nästa återbesök fick hästen stanna kvar för vidare utredning men det gick inte göra så mycket. Vi fick åka till ett konvalicentstall och få nya ögon på hästen. Efter vår vetrinär och dom på konvalicentstallet snackat så var det bestämt. Det bästa för hästen vaer att få slippa mer behandlingar och den 15 December galopperade min vackra underbara tjej iväg på friska ben till dom evigt gröna ägarna.

Det var det där hemska knäet som skapade alla problem:cry:

Hej!

Jag känner en arab som blev utdömd när han var 16 år och nu är han 32 å rids regelbundet! Han blev utdömd när han va 16 p.g.a senskada i HF. 3 År senare fick han en senskada i VF men nu är han bra å rids ca 3 dagar/veckan. Dock väldigt lungt och ingen hoppning

jag har haft 3 hästar...

en ponny på foder såm jg hade i 1 1/2 år, hon blev utdömd ungefär 1-2år efter jag haft henne (alltså inte under tiden jag hade henne). Vet. sa att det berodde mycket på åldern, hon var 17 då... nu går hon som promenad häst och trivs bra med det.

min första egna ponny... började med att han blev halt då jag haft honom i 3 mån (han var 5år då) Sedan så fick han x-antal behandlingar med tuppkam/cortison och blev tillslut frisk. Han var frisk ett år och nder denna tid så red jag honom väldigt föriktigt och var mycket nogrann med varierad träning på BRA underlag, mycket ridning i skogen och 2ggr vecka i ridhus. Men han fick tillbaka problemen och denna gång med pålagringar VF i kot- och knäled. Så han dömdes ut, då 7år gammal. Vad hans problem berodde på vet jag inte riktigt, ingen vet... men min teori är den att han helt enkelt var skör (han fick även en spricka i skenbenen hos förra ägaren). Detta tror jag berodde på fel uppfödning. Ägarna till stoet (ponnyns mamma) visste inte om att hon var dräktig och bantades under hela dräktighets tiden, detta kan ha lett till att fölet (min ponny) inte fick till räckligt mer näring av mamman då han befanns sig i magen... För jag tror inte att det handlade om fel ridning eftersom han arbetades i rätt och avslappnad form varje dag på bra underlag med mycket vila och skritt pauser. han hade inte heller nåra exteriört fel... Dessutom så har min ponnys pappa (ej godkänd) haft problem med kotledinflammationer...

Min nuvarande häst (ett sv. halvblod) blir nu 18år och är helt frisk, förutom att hon nu blivit sparkad och vilar för det... Hon hålls igång i full tävlings kondition största delen av året och nästa säsong blir de 13:e året hon tävlar i hoppning. Hon är hela tiden riden rätt, uppfödd rätt och alla ägare har varit väldigt norgrann med skötsel av hästen... har också fått veta nu att många hästar från samma stam är väldigt friska och fräscha och lever långa liv :banana:

Har tagit bort tre hästar. Den första hade kvickdrag som inte gick att behandla, och när han inte var glad längre blev han utdömd.
Häst nr två köpte jag som två-åring. När hon var 9 konstaterades hälta och pålagring VF, pålagringen satt väldigt dumt till och hon blev inte bättre efter behandling. Omöjlig att ha i stillhet under konvalescenttiden, till slut var hon så deppig (förmodligen över att inte bli riden, väldigt "aktiv" häst) så hon slutade äta. Hältan var från början antagligen mitt fel, då jag red henne i en sadel som var för trång i bommen. Lärde mig ofantligt mycket av allt detta, tyvärr så kostade det henne livet... :cry:

Min tredje herre var en riktig olyckskorp, gjorde illa sig på i princip ingenting. Han gjorde illa sig i hagen och drog på sig en fraktur i ena fram, som inte gick att fixa.

Nu har jag haft Rex i ett år utan skador, och Amorina sen i somras. HAr lärt mig att vara lite mer observant, spec på hältor....

Lundby_love skrev:
Hej!

Jag känner en arab som blev utdömd när han var 16 år och nu är han 32 å rids regelbundet! Han blev utdömd när han va 16 p.g.a senskada i HF. 3 År senare fick han en senskada i VF men nu är han bra å rids ca 3 dagar/veckan. Dock väldigt lungt och ingen hoppning

Man kan alltså dömma ut häst pga senskada?

Jag har tagt bort ett sto pga skador, hon vart sparkad på ena bakbenet och fick efter evighetslång vila en senskada på andra bakbenet när vi satte igång henne (och det av skritt 20 min på raka dina vägar allt travbana). Efter det fick hon vila och ta det lugnt i hagen i ca 1½ år i hopp om att det skulle bli bättre med laserbehandling och det ena med det tredje men hon var vart aldrig bra igen. Så i slutet på feb är det 3-4 år sedan hon fick somna in och jag tänker nästan dagligen på henne och saknar henne enormt.

Ska nu under nästa vecka troligen ta bort mitt andra sto är f.00, oxå pga skada. Hade närkontakt med eltråd i början av juni och skar sig så fint på framsidan av hasen. Det har tagit evigheter för det att bli fint och läka eftersom hon slet bort en stor bit hud/kött... Satte sakta igång henne i sep/okt och det gick hyfsat sedan en dag vart hon jättehalt efter att vi travat en bit och då stod hon efter det i evigheter. Vart jättetjock i benen och halt. Hade vetis ute och hittade på henne då men hon sa bara att jag skulle fortsätta linda och ha på kylbalsam/linement osv. Sedan den 18 nov fick jag tid till Ale efter att vetis vart ute en gång till och hittat på henne och sa att jag så fort jag kunde skulle åka in med henne och det gjorde jag då den 18. Dom röntgade och kollade och böjde och hade sig och konstaterade bara genom att böja henne lite att hon blivit överbelastad i frambenen pga att hon hade ont i bakbenet. Sprutade henne och kollade igen men fortfarande halt trots bedövningen (4 grader typ). Så jag skulle vänta ett par veckor och sedan komma tillbaka och kolla om det blivit bättre (vilket det inte hade när vi var uppe den 13 dec). Skulle igentligen ha tagit henne så men pga problem med försäkringskassan (gubben satt inte vid sin dator så han kunde inte ge tillåtelse att ta bort henne då) så skulle vi få komma tillbaka senare för det. Behöver jag säga att det var liite jobbigt när jag var inställd på att åka hem med tom transport?!?

Veterinären sa att hon skulle kunna hålla som promenad häst men jag vill inte ha henne som det när hon har kass benställning oxå så kan jag inte/vill inte ens avla på henne. Älskar henne mer än livet själv men jag vill inte att hon ska behöva gå och ha ont bara för att jag vill att hon ska leva.

Men det har bara varit pga skador och på den sista även kassbenställning tillsammans med skada som har gjort att jag "tagit bort" mina älsklingar.

Jag har tagit bort en av mina hästar, dock ägde jag honom i nästan 10 år innan det "var dags". Han hade en gammal skada som blev värre på ålderns höst, därför valde jag att ta bort honom. Dock hade han ett bra och liv utan smärtor fram tills dess han togs bort.

jag började rida in min häst när hon var 4 år (väntade ganska länge med henne eftersom hon var väldigt tunn som treåring).
precis när man kunde kalla henne inriden (skrittad och travad i skogen) så fick hon en svullnad, förmodligen av ett slag, på ena framknäet och hälta uppkom.
distriksvetrinär hemma sa att det var en vanlig åkomma och att det skulle gå över på en månad. Det gjorde det men, sedan kom det tillbaka igen, utan att jag hade börjat "sätta igång" henne.
vi åkte ner på klinik för utredning. hon var ohalt där innan böjprov och efter böjprov var hon 4 grader halt.:crazy:
röntgen visade kraftig artros, så det fanns inte mycket att göra..
I hennes fall var det ju förmodligen ärftligt eftersom det knappast kan röra sig om förslitningsskador då hon bara var 4 år och aldrig hann ridas ordentligt.

har haft tre hästar gneom tiderna.. detta var den första och hittills den enda jag fått göra mig av med på det här sättet..

Vi har tagit bort en häst.. Vi vet inte riktigt vad som var fel till slut..
Men det började med patellaupphakning när han var runt 1 år, då fick vi sko honom bak med kilinlägg.. Han blev bra efter det i knäna..
Sedan fick han eksem i man & svans & vissa andra partier på kroppen som han kliade frenetiskt, då fick vi smörja in med diverse salvor.. På vinterhalvåret gick det bra, men på vår-sommar kunde vi till slut inte ha honom ute för han blev dålig av sol-, insekter & färskt gräs (?!?)
Det som till sist gjorde (med samråd av vet & hovslagare) att vi var tvungna att ta bort honom var att hans hovar bara flisades sönder.
Vi provade att sko honom, men han kunde stå bara rätt upp & ner & "kliva ur" skorna.. Han kunde inte gå ordentligt pga för lite "hovmatrial".
Och ja, vi provade olika foder m.m..

Synd på världens goáste häst..*snyft*

Min blev utdöms för senskada iaf, så det är väl klart man kan det. Är hästen obrukbar och har ont så blir den ju utdömd.

Tja, jag vet då åtminstone en person på bukefalos som ser till att få sina hästar utdömda när h*n tröttnat - för att sedan köpa ny häst. Och ja, jag vet att det är en allvarlig anklagelse, och nej, jag tänker inte säga vem. Men det är iallafall rätt uppenbart för de människor som finns runt omkring denna person.

Så utdömningar kan även ha sin orsak i ägaren... tyvärr.

Jag har uppmärksammat fenomenet under de dryga 4o-talet år som jag hållit på med hästar. Jag vet flera här i trakten som "tar kål" på den ena hästen efter den andra. De klagar över att hästarna inte håller, men reflekterar inte över det underliga i att häst efter häst döms ut för samma skada (oftast kotleds- eller knäledsinflammation):crazy:

Immer

Min gammling som nu är 24 år var triangelmärkt/utdömd redan som 10-åring!! Jag fick honom då han var 13. Han hade blivit sönderriden, finns ingen som helst tvekan om det. :mad: Det lustiga är att han dömdes ut pga en skada i höger bakkota, ett ben han aldrig varit halt på nånsin i min ägo.... :smirk:

Han har dock haft flera gaffelbandsskador och problem med en muskel i skuldran. Trots det så höll han för ridning till han var över 20 år, så länge man red med huvudet.... Muskeln i skuldran har blivit förkortad och stel, så han haltar ibland av rent mekaniska orsaker, men han har inte ont av det och lever glada dagar som pensionär. :)

Men som Immer så ser jag en klar tendens att vissa hästägare får döma ut häst efter häst... Visst man kan ha otur, men såå himla otur tror jag ingen har. :crazy: Hästarna rids helt enkelt sönder! Tränas för hårt, sköts och rids fel. Och ja, det är Väldigt lätt att döma ut en häst, alldeles för lätt! :mad:
Ofta dömer man ut hästar som kan bli helt återställda bara dom får vila en längre period.

Mitrolle skrev:
Min blev utdöms för senskada iaf, så det är väl klart man kan det. Är hästen obrukbar och har ont så blir den ju utdömd.

men hur länge höll ni på och behandalde den?

Jag köpte min häst (hbl) som två-åring från uppfödaren. Hon fick en senskada i ena benet i hagen. Friskförklarades och jag började träna henne. (Så mycket man nu tränar unghästar, jag tog det mycket lugnt). Sen blev hon halt på samma ben och sen började klinikbesöken, sprutades, boxvila, igångsättning. Jag hann väl rida henne runt 25 gånger innan hon dömdes ut. Jag fick inte avla på henne heller eftersom min vet sa att man inte visste om det var genetiskt. Hon hade för dålig ledkvalité i kombination med en ofördelaktig exteriör. Sista tiden innan avlivningen (dom hade kö på trotjänaravlivningen) släpade hon bakbenen när hon gick nedför backen i hagen, det var så jobbigt att se henne. Hon hann precis fylla 4 år.:cry:
Det jag är orolig för hur man avlar halvblodshästar. Den här lätta, högställda typen som är på modet nu, hur hållbar är den egentligen?

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 821
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar