Även om Donnerhall visar sig vara bärare så kommer ju inte alla hästar med honom i stammen vara bärare. En del, men inte alla är i så fall bärare och det blir bara ytterligare en parameter att ta hänsyn till i val av hingst.Du har absolut poänger i det du säger, och jag håller med dig i det mesta.
Däremot just det här "spelar ingen roll om någon stor matador bär anlaget" vill jag problematisera lite.
Ponera att Donnerhall är bärare. Han har jag-vet-inte-hur många godkända söner och därtill hur många ston efter sig i avel. Många dressyrhästar från Tyskland har inte honom bara en gång, utan ofta två, tre, kanske t.om. fyra gånger i stammen. Det betyder att hans gener är otroligt spridda. Ja, ok, men det krävs ju anlag från två håll. Ja. Hade det bara varit han/hans ättlingar som burit på anlaget hade det ju såklart inte varit något problem, men sådan tur har man ju inte. Det har ju visat sig att även flera hästar som inte har D i stammen bär på anlaget. Eftersom att hans gener då är såpass spridda, och han inte är den enda som (kanske) bär på anlaget, blir det ju åtminstone i viss mån ett problem. Åtminstone på dressyrsidan.
Det är ju historiskt. Idag har vi testmöjlighet och framtida kombinationer har inte så mkt med historiska matadorer att göra.