Utbruten tråd: Barn på fritids när man är arbetslös?

Jag är förskollärare så jag vet vad mitt jobb innebär (och tro det eller ej men jag anses vara riktigt bra på mitt jobb också:D). Du skriver egentligen precis det jag menar. Absolut kärlek från sina vänner men det får dom ju under skoltid också men precis som du säger så kan pedagoger aldrig ha den roll som föräldrar har och föräldrarollen blir ofta betydligt färre timmar för barnen än den tid man nu ofta anser att barnen behöver tillbringa på skola och med vänner.
Barn ska naturligtvis med tiden växa ifrån sina föräldrar och med det har mer umgänge med andra men frågan är väl när det egentligen ska ske. Idagens samhälls pratar vi alltså om 1 åringar som ska vara mer av sin vakna tid med kompisar (på förskola) än med sina föräldrar. I tråden är det ju naturligtvis annat - här pratar vi fritidsbarn och det är klart att behovet av att umgås med vänner oftast är större hos en 11 åring än en 6 åring och självklart finns det massa andra saker som spelar in (exempelvis kvällsaktiviteter mm). Men jag hävdar ändå att generellt idagens samhälle så vinner barnen på att få mer tid utanför förskola/skola/fritids - då självklart med sunda relationer, om alternativet är att gå hem och sitta 5 timmar ensam framför en skärm så kan ju 1 timmars odelad uppmärksamhet från en vuxen ge betydligt mer och i det fallet kan jag absolut tänka om.
Fast just i den här tråden var det ju inte ettåringar som går på förskola 40 h per vecka som diskuterades, utan möjligheten för barn i skolålder utan tillsynsbehov att få gå deltid på fritids för att hänga med kompisarna i det sociala. Det är ju ganska stor skillnad på de två sakerna...
Förresten, anser du som fsk - lärare att fsk enbart är ett nödvändigt ont, eller ser du, precis som jag, att det finns mycket positivt också och att förskola i måttlig mängd faktiskt är både bra, roligt och utvecklande för barnen och ett bra komplement till hemmalivet?

Jag är förskollärare så jag vet vad mitt jobb innebär (och tro det eller ej men jag anses vara riktigt bra på mitt jobb också:D). Du skriver egentligen precis det jag menar. Absolut kärlek från sina vänner men det får dom ju under skoltid också men precis som du säger så kan pedagoger aldrig ha den roll som föräldrar har och föräldrarollen blir ofta betydligt färre timmar för barnen än den tid man nu ofta anser att barnen behöver tillbringa på skola och med vänner.
Barn ska naturligtvis med tiden växa ifrån sina föräldrar och med det har mer umgänge med andra men frågan är väl när det egentligen ska ske. Idagens samhälls pratar vi alltså om 1 åringar som ska vara mer av sin vakna tid med kompisar (på förskola) än med sina föräldrar. I tråden är det ju naturligtvis annat - här pratar vi fritidsbarn och det är klart att behovet av att umgås med vänner oftast är större hos en 11 åring än en 6 åring och självklart finns det massa andra saker som spelar in (exempelvis kvällsaktiviteter mm). Men jag hävdar ändå att generellt idagens samhälle så vinner barnen på att få mer tid utanför förskola/skola/fritids - då självklart med sunda relationer, om alternativet är att gå hem och sitta 5 timmar ensam framför en skärm så kan ju 1 timmars odelad uppmärksamhet från en vuxen ge betydligt mer och i det fallet kan jag absolut tänka om.
Det är ju ändå väldigt klassiskt att djurungar och människobarn går på "dagis" även om man vill vara "naturlig" också.

Fast just i den här tråden var det ju inte ettåringar som går på förskola 40 h per vecka som diskuterades, utan möjligheten för barn i skolålder utan tillsynsbehov att få gå deltid på fritids för att hänga med kompisarna i det sociala. Det är ju ganska stor skillnad på de två sakerna...
Förresten, anser du som fsk - lärare att fsk enbart är ett nödvändigt ont, eller ser du, precis som jag, att det finns mycket positivt också och att förskola i måttlig mängd faktiskt är både bra, roligt och utvecklande för barnen och ett bra komplement till hemmalivet?

Ja, förskola i måttlig mängd är säkert bra för barnen. Men det uppstår genast två funderingar hos mig:
1) Är det bättre med 8 timmar än med 4 timmar? För många barn går för länge. Jag ser ingen lösning på det då föräldrarna faktiskt måste jobba. Sen tror jag att många (inte alla) hade kunnat prioritera annorlunda och jobba deltid istället för heltid (plus lite till).
2) Är det bättre med förskola än att vara hemma med mamma/pappa (förutsatt att det finns barn att umgås med)?

Jag känner folk som jobbar på fritids och de berättar om familjer där båda föräldrarna jobbar heltid plus lite till och barnen går riktiga långdagar på fritids. Familjer som varje år reser på semester minst 2 gånger (Thailand och liknande långresor), föräldrarna har båda vars en fin (dyr!) bil, barnen har vars en iPad och huset har pool. Men barnen kommer hem varje dag tidigast kl. 17.30 efter att ha börjat på fritids kl. 7. Då tycker jag att man prioriterat ett lyxliv framför tid med sina barn.

Ja, förskola i måttlig mängd är säkert bra för barnen. Men det uppstår genast två funderingar hos mig:
1) Är det bättre med 8 timmar än med 4 timmar? För många barn går för länge. Jag ser ingen lösning på det då föräldrarna faktiskt måste jobba. Sen tror jag att många (inte alla) hade kunnat prioritera annorlunda och jobba deltid istället för heltid (plus lite till).
2) Är det bättre med förskola än att vara hemma med mamma/pappa (förutsatt att det finns barn att umgås med)?

Jag känner folk som jobbar på fritids och de berättar om familjer där båda föräldrarna jobbar heltid plus lite till och barnen går riktiga långdagar på fritids. Familjer som varje år reser på semester minst 2 gånger (Thailand och liknande långresor), föräldrarna har båda vars en fin (dyr!) bil, barnen har vars en iPad och huset har pool. Men barnen kommer hem varje dag tidigast kl. 17.30 efter att ha börjat på fritids kl. 7. Då tycker jag att man prioriterat ett lyxliv framför tid med sina barn.

Om jag bara nu diskuterar fritids så är det så pass många i lägre skolåldern som går på fritids att det är där vänskapsrelationerna sker vardagar. Alternativet är alltså att gå hem och vara själv alternativt om man har en förälder hemma. Har barnet behov av fritids så ska det självklart få gå där även om föräldern är arbetslös, åtminstone några av vardagarna ( de andra dagarna kanske barnet kan få ta hem en kompis som annars skulle ha gått på fritids den tiden).
Vi har fixat och donat med hjälp av släkt och haft en (för oss!) bra balans på förskolan där de äldre barnen gick halvtid och det yngre snäppet mer. När barnen blivit så gamla att de kan gå på fritids har det däremot varit en självklarhet att använda sig av fritids möjligheter fullt ut tills den dag barnet hellre vill gå hem.
Jag hade nog önskat att fritidspedagogerna du träffat hade ägnat mer tid åt barnen och mindre åt att snacka skit om barnens föräldrar. Jag ser inte att någon lever lyxliv på barnens bekostnad om barnen trivs på fritids och leker med kompisar där. Lägger sig barnen vid 21-snåret har de ca 4 h att mysa med föräldrarna med och tänk så trevligt att de dessutom åker på långsemester och bara ägnar sig åt varandra. Jag tänker att de allra flesta föräldrar gör det absolut bästa de kan för sina barn!

Fast du pratade med personalen, inte med barnen eller föräldrarna. Två funderingar.

1. hur mår barnen av att personalen talar illa om dem bakom deras ryggar.
2. varför tänker personalen att barnen mår dåligt? (jag känner barn som ligger nära det där och de verkar må väldigt bra, hittills upp till 20 årsåldern i alla fall, inga förvirringsproblem om vem som är föräldrar.)
3. Det betyder isf att du kanske känner folk som pratar illa om mig, trots att jag inte åker på utlandssemestrar. Och du tycker de gör rätt i att tala illa om mig. Och min standard, om de talade illa om min mamma när jag var liten så tyckte du att det var rätt också.

4. Om du som förälder regelbundet häver ur dig över klasskamraternas föräldrar som hämtar 17:30 inför ditt barn, snälla sluta.

Senast ändrad:

Fast det var inte det den här tråden handlade om.
Själva har vi haft förmånen att kunna ha våra barn ca 25-30 h per vecka på förskola p g a att vi inte jobbat heltid och dessutom kunnat gå omlott, och det tycker jag har varit bra. Jag hade absolut inte för allt smör i Småland velat ta ifrån dem allt det bra de har och har haft på vår fantastiska förskola! Däremot tror jag inte att det handlar om ”ju mer desto bättre”, utan om man inte har tillsynsbehov så tycker jag 15-20 h räcker fint. De timmarna som de barnen får gå är ju dessutom ofta förlagda på den ”roligaste” tiden på dan.

Jooo men jag är så knasig idag.

Ingen vill ju att pedagogen ska ha en föräldraroll, utan en pedagogroll. Ska styra och leda lite i leken, tillräckligt för att alla ska få vara med och ingen råkar illa ut och trösta ibland.

Jag ser ju det som en absolut uppgradering från mammas barndom där barnen sprang i åldersblandade gäng över hela staden och där vuxeninsynen bestod av arga tant Agda som bannade ibland (tacka gudarna för alla arga tant Agdor och sura gubben, vi hade en eller två på gården också och vid tillbakablickar så gav de bara vettiga bannor. .tex gå inte på bilarnas tak, lek inte -inte nudda mark två meter över asfalt.) mamma är hemma med lillebror och barn ska vara utomhus och leka.

Sedan vet jag ju att jag inte kärleksbombar mitt barn 100% av tiden då vi umgås. Nu kanske jag inte är en perfekt mor som läser böcker själv osv när han är vaken, men tex om jag lagar mat hemma så engagerar jag inte alltid mitt barn i det, om jag dammsuger behöver han inte alltid plocka, om jag gräver maskrosor måste han inte alltid hjälpa till. Så en del tid hemma kärleksbombar jag ju inte utan det är leka själv tid. Tid som jag känner att jag gärna säger -ska du inte hem till grannen och leka?

Sedan läxor, jag vet att jag har jättemärkliga åsikter där och att det säkert kommer att gå över, men det är ju ett intensivt umgänge om jag hjälper med läxor och lyssnar vid läsning. Det är där jag känner att den biten vill jag inte att någon random fritidspersonal ska göra, jag vill gärna göra det själv.

Titta när han leker, det tycker jag gärna ett proffs får göra, jag är så dålig på att pedagogiskt förklara för andra barn att de inte ska slåss, blir gärna långrandig. Samtidigt pyssel, barn måste få pyssla lite men material är lättare för skolan. Jag har jättesvårt att se att kvalitetstiden med mitt barn skulle vara att mysa framför TVn men inte att läsa läxor. Även om det kan bli konflikt kring läxor. Att all tid med mitt barn skulle vara konfliktfri, mysig, kärleksbombande och någon annan skulle ta alla konflikter. Det är då jag skulle känna att det var någon annan som var föräldern. Sedan godnattsaga, folk är jättenoga med föräldratid hemma, men vad 30% läser saga? Mot 80% på 90-talet, på den tiden som folk inte var lika "noga"?

Men visst jag är den läskiga föräldern med barnet som går sent. Jag var barnet som glömdes på förskolan till 19 ibland. Mina bröder hämtades av grannen och passades av mig. Men en sak vet jag helt och det är vem min mamma är! och att jag älskar henne, och det hon gjorde mest noggrant av allt det var läxförhör (Jag har koll på min pappa med trots att han var en helgpappa). Mina bröder har stenkoll på sina föräldrar såvitt jag märkt.
Ska läsa igenom det du ha skrivit lite noggrannare senare men varför upprepar du att "barn har koll på vilka deras föräldrar är" i dina inlägg? - jag kan ha missat något inlägg men är det alltså någon som har hävdat att det är det som händer om man är mycket i pedagogisk verksamhet? - Att man glömmer bort sina föräldrar eller de blir förvirrad angående föräldrarollen?

Ska läsa igenom det du ha skrivit lite noggrannare senare men varför upprepar du att "barn har koll på vilka deras föräldrar är" i dina inlägg? - jag kan ha missat något inlägg men är det alltså någon som har hävdat att det är det som händer om man är mycket i pedagogisk verksamhet? - Att man glömmer bort sina föräldrar eller de blir förvirrad angående föräldrarollen?
Ibland låter det nästan så på er.
-barnen är mer med personalen än med sina föräldrar.

Jag kanske bara missförstår vad ni menar är risken med detta att de umgås med den kärlekslösa, kalla personalen är annars.

När man pratar om det kalla kärlekslösa fritids kontra det varma kärleksfulla hemmet, vad exakt är det som händer menar ni.

Jag tycker bara inte det stämmer, barnen är inte "med personalen" till den grad som uttrycks. Jag kan bara inte minnas att jag var "med personalen" så in i helskotta på fritids och på dagis. Jag var "med mina vänner" bakom huset eller i buskarna eller i sandlådan eller på klätterställningen.

När jag var hemma i mitt kärleksfulla hem så tillbringade jag mycket stor andel av den tiden på gården med mina vänner och ibland inne i mina vänners hem, men dock inte med deras föräldrar.

Samtidigt som man vill att barnen ska vara mer i det varma kärleksfulla hemmet så vill man att den kalla kärlekslösa fritidspersonalen ska ha ordnat läxläsningen innan barnet kommer hem. Även om det kommer hem 16:30, så att det bara "kan mysa" med föräldrarna. Är föräldrarna en mysenhet?

Jag känner folk som jobbar på fritids och de berättar om familjer där båda föräldrarna jobbar heltid plus lite till och barnen går riktiga långdagar på fritids. Familjer som varje år reser på semester minst 2 gånger (Thailand och liknande långresor), föräldrarna har båda vars en fin (dyr!) bil, barnen har vars en iPad och huset har pool. Men barnen kommer hem varje dag tidigast kl. 17.30 efter att ha börjat på fritids kl. 7. Då tycker jag att man prioriterat ett lyoxliv framför tid med sina barn.

8 timmars arbetsdag plus rast=9 timmar plus 1.5 timmars restid varje dag är ganska normalt. Jag börjar 7 och åker hemifrån 6.30 och är tillbaka hemma 16.30 och då har jag "bara" 30 minuters restid åt vardera håll.

Alltså fullt normala tider att vara på fritids 7-17.30 om föräldrarna arbetar heltid.

8 timmars arbetsdag plus rast=9 timmar plus 1.5 timmars restid varje dag är ganska normalt. Jag börjar 7 och åker hemifrån 6.30 och är tillbaka hemma 16.30 och då har jag "bara" 30 minuters restid åt vardera håll.

Alltså fullt normala tider att vara på fritids 7-17.30 om föräldrarna arbetar heltid.
Så är det ju. Dock är så långa dagar hur man än vrider på det väldigt långa för ett barn - särskilt om det är så 5 dagar i veckan. Som tur är kan ju många föräldrar jobba lite omlott så att en kan börja lite senare och lämna och en kan sluta lite tidigare och hämta. Sedan har man också rätt att jobba 80 procent och behålla sin heltidstjänst tills yngsta barnet är 12 år, något man ju kan överväga om barnen annars får så toklånga dagar varje dag. De flesta klarar sig ekonomiskt även om de går ner 10-20 procent i tid.

Så är det ju. Dock är så långa dagar hur man än vrider på det väldigt långa för ett barn - särskilt om det är så 5 dagar i veckan. Som tur är kan ju många föräldrar jobba lite omlott så att en kan börja lite senare och lämna och en kan sluta lite tidigare och hämta. Sedan har man också rätt att jobba 80 procent och behålla sin heltidstjänst tills yngsta barnet är 12 år, något man ju kan överväga om barnen annars får så toklånga dagar varje dag. De flesta klarar sig ekonomiskt även om de går ner 10-20 procent i tid.

Absolut, men i inlägget jag kommenterade så påstods det att föräldrarna arbetade över mycket. Det var det jag reagerade på.

Ibland låter det nästan så på er.
-barnen är mer med personalen än med sina föräldrar.

Jag kanske bara missförstår vad ni menar är risken med detta att de umgås med den kärlekslösa, kalla personalen är annars.

När man pratar om det kalla kärlekslösa fritids kontra det varma kärleksfulla hemmet, vad exakt är det som händer menar ni.

Jag tycker bara inte det stämmer, barnen är inte "med personalen" till den grad som uttrycks. Jag kan bara inte minnas att jag var "med personalen" så in i helskotta på fritids och på dagis. Jag var "med mina vänner" bakom huset eller i buskarna eller i sandlådan eller på klätterställningen.

När jag var hemma i mitt kärleksfulla hem så tillbringade jag mycket stor andel av den tiden på gården med mina vänner och ibland inne i mina vänners hem, men dock inte med deras föräldrar.

Samtidigt som man vill att barnen ska vara mer i det varma kärleksfulla hemmet så vill man att den kalla kärlekslösa fritidspersonalen ska ha ordnat läxläsningen innan barnet kommer hem. Även om det kommer hem 16:30, så att det bara "kan mysa" med föräldrarna. Är föräldrarna en mysenhet?
Vill inte vara otrevlig men jag känner att det är många inlägg nu och mycket text där mina åsikter klumpas ihop med andras och då känns det som jag uppfattas helt felaktigt. Vi skulle säkert kunna bena ut allt men det blir (för) Mycket skrivande för mig.

Jag tänkte skriva några punkter men inser att jag skulle väcka fler funderingar.
Så jag hänger med i tråden under tystnad ett tag och ser om jag hittar en bättre infallsvinkel att förklara min ståndpunkt med.

Till TS vill jag åter igen önska lycka till och hoppas du uppdaterar hur det går och vilken väg du behövde gå för att få till lösningen.

Vill inte vara otrevlig men jag känner att det är många inlägg nu och mycket text där mina åsikter klumpas ihop med andras och då känns det som jag uppfattas helt felaktigt. Vi skulle säkert kunna bena ut allt men det blir (för) Mycket skrivande för mig.

Jag tänkte skriva några punkter men inser att jag skulle väcka fler funderingar.
Så jag hänger med i tråden under tystnad ett tag och ser om jag hittar en bättre infallsvinkel att förklara min ståndpunkt med.

Till TS vill jag åter igen önska lycka till och hoppas du uppdaterar hur det går och vilken väg du behövde gå för att få till lösningen.
Fast det vore väldigt intressant att få svar på om du ser något positivt med förskola / fritids alls, eller om du bara anser det vara ett nödvändigt ont? Självklart kan ju kvaliten variera, men en bra förskola kompletterar ju hemmalivet på ett mycket bra sätt tycker jag. Sedan är ju förstås ändå ”lagom bäst”- själv är jag väldigt glad att vi har haft möjlighet att låta våra barn gå bara 25-30 h per vecka, men helt utan hade jag aldrig velat vara - för deras skull! Förskolan ger dem saker som inte vi gör hemma och dom de har massa glädje av.

Ok, jag har för mig att du skrev inlägget om att fritids var en kall plats medan hemmet var fullt av kärlek. Det kan ha varit fel så.

Däremot klumpade jag ihop lite när det gällde det här med läxhjälp.

Jag tror man måste vara uppmärksam på om ens arbetsplats har fått en jargong som alla bara rakt av accepterar och som kan slå tillbaka på barnen.

• Gilla
Reactions: ako
Jovisst men jag tror inte alla kan gå ned 10-20% i tid helt enkelt. Speciellt kanske inte just de personerna som åker på lyxsemester. Det är inte alltid VD:n/ekonomichefen bara rakt av kan gå ned i tid när hon jobbar på ett storföretag. Om hon då är gift med en annan VD/ekonomichef så helt ärligt, barnen verkar väl klara sig bra? Sägs det inte att de privilegierade barnen tenderar ha höga betyg osv? (Eller finns det statistik på motsatsen? Att barn till kvinnor med akademisk examen och högavlönat jobb brukar klara sig dåligt?) Alla kanske har rätt att gå ned i tid, men alla kan nog faktiskt inte det i realiteten.

Självklart kan man ju iofs ha en kultur där man helt enkelt bara inte får lov att vara VDoch mamma. Många har ju det. Andra kulturer klarar sig, där kan en kvinna vara professor och jobba mycket och ha hjälp med barnen utan att få onda ögat (tex Spanien, där man verkar gå antingen, hemmafru eller köra på "som männen").

(Jag hade kunnat gå ned i tid, jag har bara inte råd. Min man hade kunnat gå ned i tid, han har bara inte tid, hans jobb tar upp den tid han har.)

Jovisst men jag tror inte alla kan gå ned 10-20% i tid helt enkelt. Speciellt kanske inte just de personerna som åker på lyxsemester. Det är inte alltid VD:n/ekonomichefen bara rakt av kan gå ned i tid när hon jobbar på ett storföretag. Om hon då är gift med en annan VD/ekonomichef så helt ärligt, barnen verkar väl klara sig bra? Sägs det inte att de privilegierade barnen tenderar ha höga betyg osv? (Eller finns det statistik på motsatsen? Att barn till kvinnor med akademisk examen och högavlönat jobb brukar klara sig dåligt?) Alla kanske har rätt att gå ned i tid, men alla kan nog faktiskt inte det i realiteten.

Självklart kan man ju iofs ha en kultur där man helt enkelt bara inte får lov att vara VDoch mamma. Många har ju det. Andra kulturer klarar sig, där kan en kvinna vara professor och jobba mycket och ha hjälp med barnen utan att få onda ögat (tex Spanien, där man verkar gå antingen, hemmafru eller köra på "som männen").

(Jag hade kunnat gå ned i tid, jag har bara inte råd. Min man hade kunnat gå ned i tid, han har bara inte tid, hans jobb tar upp den tid han har.)

Jag skrev inte att ”alla skulle gå ner i tid”. Jag skrev att man har den rätten och kan överväga att nyttja den, framförallt om man inte alls kan gå omlott och barnen behöver vara 10-11 h på fsk per dag. Om du läser bakåt i tråden så är jag positivt inställd till fsk/ fritids och tycker inte att det är något nödvändigt ont utan bra åå många vis 😊

Fast det vore väldigt intressant att få svar på om du ser något positivt med förskola / fritids alls, eller om du bara anser det vara ett nödvändigt ont? Självklart kan ju kvaliten variera, men en bra förskola kompletterar ju hemmalivet på ett mycket bra sätt tycker jag. Sedan är ju förstås ändå ”lagom bäst”- själv är jag väldigt glad att vi har haft möjlighet att låta våra barn gå bara 25-30 h per vecka, men helt utan hade jag aldrig velat vara - för deras skull! Förskolan ger dem saker som inte vi gör hemma och dom de har massa glädje av.
Absolut gör jag det. Bara för att jag anser att barn generellt inte ha behov av fritids då den typen av lek ändå uppfylls på skoltid så betyder det inte att fritids måste vara dålig men jag tror att barn som vistas där missar en hel del socialt både i förhållande till familjen men speciellt mot sig själv då det är svårt att komma ifrån gruppens inflytande(men det kräver ju att man då har bra sociala relationer i hemmet, har möjligheter att ta hem kompisar, delta i aktivitetr mm.) Naturligtvis jobbar vi jätte mycket redan från förskolan med vikten av att stå upp för sig själv och stå för vad man själv tycker men man ser tidigt att de redan i 5års "kastar blickar över axeln" för att se vad de andra tycker om det man gör eller om den man vill leka med. Vi har i den här årskullen flera barn som leker med vissa vänner utanför förskolan men inte i förskolan eftesom det där handlar om att ha rätt kläder/gosedjur/hårfärg eller vad det nu kan vara. Jag tycker inte att hela eller stora delar av barnens sociala erfarenheter ska behöva bestå av den typen av miljö. Det får dom så det räcker och bli över genom skolsystemet.

Förskolan skiljer sig ju uppenbart eftersom dom då inte har någon obligatorisk skola där man får ta del av samhället sociala strukturer på ett annat vis än vad många kan tillgodose i hemmet.
Men generellt tycker jag inte att barn mellan 1 och 2 år har behovet av förskola (har det därför jätte jobbigt med att jag inte har något alternativ för min egen son). När barnen sedan börjar närma sig skolåldern (speciellt nu när förskoleklass blir obligatoriskt) så tycker jag absolut att förskolan har en viktig roll.

Blev jag nå tydligare eller vart det bara mer flummigt?

Absolut gör jag det. Bara för att jag anser att barn generellt inte ha behov av fritids då den typen av lek ändå uppfylls på skoltid så betyder det inte att fritids måste vara dålig men jag tror att barn som vistas där missar en hel del socialt både i förhållande till familjen men speciellt mot sig själv då det är svårt att komma ifrån gruppens inflytande. Naturligtvis jobbar vi jätte mycket redan från förskolan med vikten av att stå upp för sig själv och stå för vad man själv tycker men man ser tidigt att de redan i 5års "kastar blickar över axeln" för att se vad de andra tycker om det man gör eller om den man vill leka med. Vi har i den här årskullen flera barn som leker med vissa vänner utanför förskolan men inte i förskolan eftesom det där handlar om att ha rätt kläder/gosedjur/hårfärg eller vad det nu kan vara. Jag tycker inte att hela eller stora delar av barnens sociala erfarenheter ska behöva bestå av den typen av miljö. Det får dom så det räcker och bli över genom skolsystemet.

Förskolan skiljer sig ju uppenbart eftersom dom då inte har någon obligatorisk skola där man får ta del av samhället sociala strukturer på ett annat vis än vad många kan tillgodose i hemmet.
Men generellt tycker jag inte att barn mellan 1 och 2 år har behovet av förskola (har det därför jätte jobbigt med att jag inte har något alternativ för min egen son). När barnen sedan börjar närma sig skolåldern (speciellt nu när förskoleklass blir obligatoriskt) så tycker jag absolut att förskolan har en viktig roll.

Blev jag nå tydligare eller vart det bara mer flummigt?
Ha ha lite flummigt ändå 😉, men det får man ju vara!

Tråkigt att du har fått en så negativ bild av fritids! Jag delar inte den, som tur är, utan tycker som sagt att det (i alla fall för våra barn som är av den mycket sociala sorten) känns värdefullt- framförallt de första skolåren när skoldagarna är så korta (här slutar de ju 12.30 o fsk- klass och har 2 gånger 20 min rast- thats it). Dessutom gör de massor av roliga och bra saker på fritids som vi varken gör hemma eller som går in i skolans undervisning. Det kan säkert variera mellan olika ställen - både vad gäller fritids och förskola.

• Gilla
Reactions: Sar
Ha ha lite flummigt ändå 😉, men det får man ju vara!

Tråkigt att du har fått en så negativ bild av fritids! Jag delar inte den, som tur är, utan tycker som sagt att det (i alla fall för våra barn som är av den mycket sociala sorten) känns värdefullt- framförallt de första skolåren när skoldagarna är så korta (här slutar de ju 12.30 o fsk- klass och har 2 gånger 20 min rast- thats it). Dessutom gör de massor av roliga och bra saker på fritids som vi varken gör hemma eller som går in i skolans undervisning. Det kan säkert variera mellan olika ställen - både vad gäller fritids och förskola.

Barn under två år ser jag heller inte har behov av förskola, men för den sakens skull behöver det ju inte vara synd om dem att gå där när föräldrarna arbetar. Våra har tyckt det har varit kul sen dag 1.

Liknande trådar

Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 276
Senast: leoparden
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
16
· Visningar
2 464
Senast: Kilauea
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
698
Senast: Kilauea
·
Svar
6
· Visningar
5 177
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka