Utbruten tråd: Barn på fritids när man är arbetslös?

Det låter orimligt i mitt tycke men det kanske bara är min dotter och hennes kompisar som sover ovanligt lite :) (Min dotter lägger sig vanligtvis vid 21 och går upp vid 6-tiden.)
Vet inte hur gammal din dotter är men jag jobbar med 5 års och har nog allt från 18.30 till 20.30 men det är nog högst individuellt. Själv sov ja så tidigt som möjligt på kvällarna så mitt eget mått på den fronten är nog inte det bästa :D

Min dotter på nyligen fyllda sex år mår som bäst när hon sover 11-12 timmar. 9-10 timmar fungerar vid enstaka fall men tolv är att föredra.
Kortare tid så blir hon trött och känslig :)

Men hur är det möjligt att sova så många timmar? Är du eller pappan hemma eller jobbar ni omlott?
Jag tänker att många börjar jobba vid 8 och då borde barnet gå upp minst en timme tidigare. Somnar barn verkligen klockan 19 såhär på sommaren?

Vet inte hur gammal din dotter är men jag jobbar med 5 års och har nog allt från 18.30 till 20.30 men det är nog högst individuellt. Själv sov ja så tidigt som möjligt på kvällarna så mitt eget mått på den fronten är nog inte det bästa :D

Min dotter har precis fyllt sju år. En vanlig dag kommer vi hem från stallet någon gång mellan 19 och 20. Sen kvällsmat, duscha, kolla lite på TV, läsa lite.
Jag lägger mig oftast 23.30-00-tiden och går upp vid 5.30-6-tiden.

Leker dottern med någon kompis så brukar det bli hämtning vid 19.30 eller så. Alltså är de andra barnen vakna till allra minst 20 men troligen något längre än så.

Men hur är det möjligt att sova så många timmar? Är du eller pappan hemma eller jobbar ni omlott?
Jag tänker att många börjar jobba vid 8 och då borde barnet gå upp minst en timme tidigare. Somnar barn verkligen klockan 19 såhär på sommaren?
Båda jobbar heltid.
Lägga sig vid 19, somna mellan 19-20. Vakna kl 6-6.30. Dagis 7.00-16.00

Båda jobbar heltid.
Lägga sig vid 19, somna mellan 19-20. Vakna kl 6-6.30. Dagis 7.00-16.00

Men tolv timmar blir det ju inte då. Däremot elva timmar iofs.
Jag får be dottern kolla med sina klasskompisar för det här var intressant!
Jag har själv förhållandevis litet sömnbehov så det kanske har gått i arv eller så är det en vanesak.

Jag har själv förhållandevis litet sömnbehov så det kanske har gått i arv eller så är det en vanesak.
Ingen av mina som är 6, 8 och 10 år sover än. De går upp vid 07:00. Brukar somna runt 22:00-tiden. Jag tror inte det hade gått att lägga dom tidigare för då hade dom inte somnat. Möjligtvis den som är 6 år. Den som är 4 brukar somna vid 21:00. Hon vaknar nästan alltid av sig själv runt 07:00-snåret.

Ingen av mina som är 6, 8 och 10 år sover än. De går upp vid 07:00. Brukar somna runt 22:00-tiden. Jag tror inte det hade gått att lägga dom tidigare för då hade dom inte somnat. Möjligtvis den som är 6 år. Den som är 4 brukar somna vid 21:00. Vaknar nästan alltid av sig själv runt 07:00-snåret.

Nu när det har varit så himla varmt har dottern varit vaken längre än vanligt. Jag förstår henne. Det är tammetusan omöjligt att sova när det är varmt i sovrummet!

Jag skrev 11-12 timmar.
Det varierar ju från när hon somnade och om det är helg så hon har möjlighet att sova längre eller förskola.

Nu när det har varit så himla varmt har dottern varit vaken längre än vanligt. Jag förstår henne. Det är tammetusan omöjligt att sova när det är varmt i sovrummet!
Det har tack och lov inte påverkat mina i någon större utsträckning. Däremot att det är ljust. Svårt att övertyga dom att det är sovdags när solen är uppe fortfarande :cautious: :D

Där ser man. Så har jag aldrig uppfattat det. I så fall borde läxhjälp vara en naturlig del av fritids och det är det inte. De leker från skolan slutar tills man hämtar hem en trött unge som sen ska orka göra läxorna.

Det har ju varit på tapeten en del om hur väl skolan i allmänhet lyckas med det, så det kanske inte är så konstigt om praktiken på fritids inte helt når upp till ambitionerna. Men jag tycker nog att vårt fritids ändå är något mer än fri lek (som är nog så viktigt!) - rörelse, kortare utflykter i närområdet, olika typer av pyssel etc - trots vansinnigt stora barngrupper och en del personal som verkligen inte imponerar.

Jag kan ju bara uttala mig utifrån den erfarenhet jag har (vilket är mestadels från detta glesbefolkade län) och det är min ärliga uppfattning. men just nu sitter jag också och funderar på om våra barn har fler lovdagar/längre raster än vad som beskrivs av flera i tråden för här är skoldagen 8.30—14.45 för alla klasser. Undantag är fredagar då de slutar 12.45.

Det låter ju som att era dagar är längre! Här är skoldagen i förskoleklass 8-12.30 (tror jag) och i ettan lite mer varierat men oftast 8-13.30, fritidspersonal är med i klasserna hela dagen och verksamheten rullar i princip på till 15 - i förskoleklass upplevde jag att många barn inte ens riktigt förstod när skoldagen övergick till fritids (fr.o.m. åk 1 är det dock tydligare). Ett barn som går hem vid skoldagens slut går därför ”mitt i”.

Jag skrev "generellt". Ingenstans har jag skrivit "inget barn"...
Den övriga delen kanske jag va otydlig men jag syftade till den allmänna diskutionen som just nu är runt om i landet där föräldrar strider för rätten att ha sina barn hos pedagoger heltid dvs 40-50 timmar/veckan oavsett vad dom själv är sysselsatta med

Fast ”generellt” tolkar i alla fall jag som att du menar att barn normalt sett inte har något större utbyte av fritids utan att det skulle vara ”en kärlekslös plats där de tyvärr måste vara då föräldrarna jobbar”, och den här diskussionen handlade ju inte alls om att få lämna i väg sina barn så mycket som möjligt, utan om att vi är många som sett att barn som inte får delta alls i fritidsverksamheten faktiskt riskerar att hamna utanför. De 10 timmar i veckan som någon skrev att deras kommun ger barn även utan tillsynsbehov tycker jag personligen låter vettigt.
Jag tycker inte heller att det är rimligt med heltid för barn utan omsorgsbehov eller speciella omständigheter, på förskola tycker jag 15-25 h som verkar vara det vanligaste (15 är ju minimum) räcker fint, men det blir ofta inte bra för det fåtalet barn som inte någonsin får hänga med till fritids efter skolans slut, framförallt inte i fsk- klass och ettan...
Här har lågstadiebarnen defintivt kortare / mer komprimerade dagar och då troligen mindre rasttid än hos er- alla börjar 8.10, fsk- klass slutar 12.30, ettan och tvåan 13.30 och trean 14.

Senast ändrad:
Det skrev jag ju också så det är jag medveten om :)
Våra barn, framförallt den äldsta, är likadana! Han är snart tio och sover aldrig innan 22, och tyvärr inte sällan ännu senare, och har inte gjort på många år. Sover gärna länge på morgonen när han får men funkar bra även med att gå upp 7 på skoldagar.

De två yngre sover mer och har alltid gjort, de behöver sova vid 21 för att vara pigga vid 7.

Det har ju varit på tapeten en del om hur väl skolan i allmänhet lyckas med det, så det kanske inte är så konstigt om praktiken på fritids inte helt når upp till ambitionerna. Men jag tycker nog att vårt fritids ändå är något mer än fri lek (som är nog så viktigt!) - rörelse, kortare utflykter i närområdet, olika typer av pyssel etc - trots vansinnigt stora barngrupper och en del personal som verkligen inte imponerar.

Jag räknar pyssel och utflykter och arrangerad lek i grupp också som lek tillsammans med fri lek. Det är inte skolarbete. Det hjälper inte barnen att lära sig läsa, räkna osv. Det hjälper dem inte göra läxan eller något annat som främjar skolarbetet. Det gör inte att vi kan ha trevligt och umgås när vi kommer hem utan vi var då tvungna att tvinga en jättetrött unge att göra läxan som hon då uppfattade som svår.

Liknande trådar

Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 276
Senast: leoparden
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
16
· Visningar
2 464
Senast: Kilauea
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
698
Senast: Kilauea
·
Svar
6
· Visningar
5 177
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka