Utbruten tråd: Barn på fritids när man är arbetslös?

Men jisses, vilket skumt ärende. Barnet hamnar hos en sjukskriven bonusförälder efter att familjehemmet har kastat ut barnet? Bland det värsta jag hört faktiskt. Jag hoppas innerligt att barnet har stöd på BUP så att hen får det stöd och trygghet och omsorg och kärlek som hen behöver? känns ju som kommunen missat en del här, faktiskt. Jag har barn med autistiska drag och jag har dels en mkt närvarande partner och ingen av oss är sjukskrivna heller. Det är astufft ändå. Att en sjukskriven bonusförälder - hur snäll hon än är - ska ta hand om ett barn med diagnoser och olika trauman får man anta är helt enkelt vansinnigt.

Med tanke på att du har NOLL koll med vad som skedde innan den sista, men fungerande placeringen, så tycker jag inte du bör yttra dig om det. Barnet HAR stöd, trygghet, omsorg och kärlek som hen behöver. Herregud, bara för en är sjukskriven betyder för fasen inte att en är helt okunnig och inte kan ta hand om ett barn!?
Sluta anta.
Jisses.

Men jisses, vilket skumt ärende. Barnet hamnar hos en sjukskriven bonusförälder efter att familjehemmet har kastat ut barnet? Bland det värsta jag hört faktiskt. Jag hoppas innerligt att barnet har stöd på BUP så att hen får det stöd och trygghet och omsorg och kärlek som hen behöver? känns ju som kommunen missat en del här, faktiskt. Jag har barn med autistiska drag och jag har dels en mkt närvarande partner och ingen av oss är sjukskrivna heller. Det är astufft ändå. Att en sjukskriven bonusförälder - hur snäll hon än är - ska ta hand om ett barn med diagnoser och olika trauman får man anta är helt enkelt vansinnigt.
Måste fråga... Hur fan tänkte du nu?? Tror du på allvar att BUP ger mer stöd, trygghet, omsorg och kärlek än vad en förälder ger??
Tror du ska tänka ett varv och lämna tråden. Fruktansvärt elakt inlägg från dig.

Med tanke på att du har NOLL koll med vad som skedde innan den sista, men fungerande placeringen, så tycker jag inte du bör yttra dig om det. Barnet HAR stöd, trygghet, omsorg och kärlek som hen behöver. Herregud, bara för en är sjukskriven betyder för fasen inte att en är helt okunnig och inte kan ta hand om ett barn!?
Sluta anta.
Jisses.

+ @åke

Jag ska väl egentligen låta @Kattennizze svara för sig själv, men jag läste inte inlägget som vänt mot kompisen/bonusmamman utan mot kommunens agerande - att det framstår som helt obegripligt att de inte ger fritidsplats utifrån den situation som beskrivs.

(Min kommun ger för övrigt fritids både vid sjukskrivning och - förutsatt dispens (som alltid verkar beviljas) - vid föräldraledighet. Dessutom tror jag att de går på just föräldrarnas schema, inte på eventuella nya partners.)

+ @åke

Jag ska väl egentligen låta @Kattennizze svara för sig själv, men jag läste inte inlägget som vänt mot kompisen/bonusmamman utan mot kommunens agerande - att det framstår som helt obegripligt att de inte ger fritidsplats utifrån den situation som beskrivs.

(Min kommun ger för övrigt fritids både vid sjukskrivning och - förutsatt dispens (som alltid verkar beviljas) - vid föräldraledighet. Dessutom tror jag att de går på just föräldrarnas schema, inte på eventuella nya partners.)
Så tolkade jag också.

+ @åke

Och själv tolkar jag hela texten som att det är fel att barnet blev placerad hos min vän och hennes man (barnets pappa) pga vännen är sjukskriven. Och att barnet behöver BUP för att få trytryghet, stöd, omsorh och kärlek. Ser inte hur man kan tolka den texten annat än så då fritids nämns inte alls.

Och själv tolkar jag hela texten som att det är fel att barnet blev placerad hos min vän och hennes man (barnets pappa) pga vännen är sjukskriven. Och att barnet behöver BUP för att få trytryghet, stöd, omsorh och kärlek. Ser inte hur man kan tolka den texten annat än så då fritids nämns inte alls.

Nej, men kommunen.

Det låter vansinnigt att kommunen tycker det är en bra lösning, inte barnets boenden utan omsorgen.

15 timmar i veckan gäller väl i alla kommuner?
Nej, det gäller förskola. För skolbarn räknar man att de har fått de 15 h i och med skolan. Många kommuner erbjuder dock fritids ändå till barn till arbetslösa och föräldralediga just för den sociala biten men de måste inte göra det. Själv gjorde jag en fuling och läste en kurs på universitetet i samband med min sista föräldraledighet så att äldsta barnet inte skulle missa fritids helt det PR han gick i fsk-klass. Kan det vara något @Ninnurur ?

Nej, det gäller förskola. För skolbarn räknar man att de har fått de 15 h i och med skolan. Många kommuner erbjuder dock fritids ändå till barn till arbetslösa och föräldralediga just för den sociala biten men de måste inte göra det. Själv gjorde jag en fuling och läste en kurs på universitetet i samband med min sista föräldraledighet så att äldsta barnet inte skulle missa fritids helt det PR han gick i fsk-klass. Kan det vara något @Ninnurur ?
Jag vet inte om jag klarar av att fixa med ansökan och så. Det ger nog mer ångest tyvärr.

Lånar tråd lite då det rör sig om ungefär samma ämne.

Min vän är gift med en som tidigare har barn. Barnet i sig har många diverse diagnoser. Barnet går i skola och slutar alltid 13.30 de dagarna och måste gå direkt hem då hen inte har rätt till fritids. Min vän är sjukskriven pga psykisk ohälsa. Pappan jobbar 8-17 i annan stad.

Borde inte hen ha rätt till fritids så länge hans pappa arbetar eller blir en icke mamma per automatik ansvarig för tiden efter skolan bara för de är gifta?
Du kanske har fått svar redan men som sjukskriven har du rätt till förskola/fritids de timmar man skulle ha jobbat. Det kan ju i och för sig vara något kommunerna kan besluta om själv men det tror jag inte.

Generellt behöver inte ett barn gå på fritids för den sociala biten, det får dom så det räcker under skoltid. Tänker man annat så får man börja fundera på varför barnet skulle må bättre av att uppfostras av en kärlekslös instans än i hemmet. Det fritids och förskola aldrig kommer att kunna erbjuda på samma sätt som hemmet är just kärlek, gemenskap med sina föräldrar och lärdomen att kunna sysselsätta sig själv/lära känna sig själv utan sina vänners inflytande(och det innan man når tonnåren.. ) . Detta försvinner mycket i dagens samhälle där man anser att det är helt okej att träffa sin barn 1-2 timmar på samtliga vardagar och sedan ändå hävda att man känner sitt barn bäst även om det är pedagoger som har barnet 8-12 timmar av barnets 12-14 vakna timmar.
Man får liksom inte glömma att förskola fritids Inte ska vara billig barnpassning utan pedagogisk verksamhet avsedd för när barnets nära och kära är på jobbet.

Till TS blir dock frågan en annan. Här handlar det om en förälder och ett barn i behov av stöd. Då är det iförsta hand soc man ska kontakta (det ska man alltid göra när man upplever under längre tid att man inte orkar att ha sitt barn hemma) där görs en bedömning av vad som är bäst för de inblandade parterna. Antingen som TS själv ber om dvs utökad tid på fritidshemmet eller så kan TS bli erbjuden stöd på annat vis. Men kommer det från soc att TS barn behöver ha mer timmar på fritid tror jag heller inte att kommunen kan neka detta.
Hoppas allt löser sig till det bästa för dig och ditt barn.

Men oj. Jag menade precis som pollex skrev. Naturligtvis inget ont om din kompis. Jisses.

Du kanske har fått svar redan men som sjukskriven har du rätt till förskola/fritids de timmar man skulle ha jobbat. Det kan ju i och för sig vara något kommunerna kan besluta om själv men det tror jag inte.
Det kommunerna måste ge är
allmän förskola från 3 år,
förskola 15 timmar om föräldrarna är arbetslösa/föräldralediga (inte sjuka/förtidspensionerade )
vid förälders arbete/studier, med undantag för obekväm arbetstid.
Och om eleven har behov pga av familjens situation eller behöver särskilt stöd för sin utveckling.
Allt utöver det är frivilligt utifrån vad kommunen väljer.

Skollagen kapitel 8:
3 § Barn som är bosatta i Sverige och som inte har börjat i någon utbildning för fullgörande av skolplikten ska erbjudas förskola enligt vad som anges i 4-7 §§. Förskola behöver dock inte erbjudas under kvällar, nätter, veckoslut eller i samband med större helger. Lag (2017:1115).
4 § Barn ska från och med höstterminen det år barnet fyller tre år erbjudas förskola under minst 525 timmar om året, om inte annat följer av 5-7 §§.
5 § Barn ska från och med ett års ålder erbjudas förskola i den omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier eller om barnet har ett eget behov på grund av familjens situation i övrigt.
6 § Barn, vars föräldrar är arbetslösa eller föräldralediga enligt föräldraledighetslagen (1995:584) för vård av annat barn, ska från och med ett års ålder erbjudas förskola under minst tre timmar per dag eller 15 timmar i veckan.
7 § Barn ska även i andra fall än som avses i 5 och 6 §§ erbjudas förskola, om de av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver särskilt stöd i sin utveckling i form av förskola.
(Motsvarande för fritidshem i kapitel 14)

Till TS blir dock frågan en annan. Här handlar det om en förälder och ett barn i behov av stöd. Då är det iförsta hand soc man ska kontakta (det ska man alltid göra när man upplever under längre tid att man inte orkar att ha sitt barn hemma) där görs en bedömning av vad som är bäst för de inblandade parterna. Antingen som TS själv ber om dvs utökad tid på fritidshemmet eller så kan TS bli erbjuden stöd på annat vis.
Men soc är menade till att gå in först när det inte att går att lösa saker på andra sätt. Så är TS behov lösta med ett beslut enligt skollagen är det definitivt det som ska prövas först innan man går till soc. Och soc. kan ju inte gå in och styra över andra verksamheter så ska de ge någon insats lär det bli annat än tid på vanligt fritidshem. Vilket pga kamratkontakten avsågs vara det bästa för barnet i detta fall.

Generellt behöver inte ett barn gå på fritids för den sociala biten, det får dom så det räcker under skoltid. Tänker man annat så får man börja fundera på varför barnet skulle må bättre av att uppfostras av en kärlekslös instans än i hemmet. Det fritids och förskola aldrig kommer att kunna erbjuda på samma sätt som hemmet är just kärlek, gemenskap med sina föräldrar och lärdomen att kunna sysselsätta sig själv/lära känna sig själv utan sina vänners inflytande(och det innan man når tonnåren.. ) . Detta försvinner mycket i dagens samhälle där man anser att det är helt okej att träffa sin barn 1-2 timmar på samtliga vardagar och sedan ändå hävda att man känner sitt barn bäst även om det är pedagoger som har barnet 8-12 timmar av barnets 12-14 vakna timmar.
Man får liksom inte glömma att förskola fritids Inte ska vara billig barnpassning utan pedagogisk verksamhet avsedd för när barnets nära och kära är på jobbet.

Till TS blir dock frågan en annan. Här handlar det om en förälder och ett barn i behov av stöd. Då är det iförsta hand soc man ska kontakta (det ska man alltid göra när man upplever under längre tid att man inte orkar att ha sitt barn hemma) där görs en bedömning av vad som är bäst för de inblandade parterna. Antingen som TS själv ber om dvs utökad tid på fritidshemmet eller så kan TS bli erbjuden stöd på annat vis. Men kommer det från soc att TS barn behöver ha mer timmar på fritid tror jag heller inte att kommunen kan neka detta.
Ursäkta men känner du alla barn och alla fritids!? Väldigt mycket av leken sker just på fritids, skolans raster är inte så många och långa och fritids är för många barn ett väldigt bra komplement. Det är bara dumt att påstå att inga barn behöver fritids. Det är väldigt lätt att hamna utanför om man måste gå hem kl 13 varje dag! Sedan kan jag inte förstå hur du skulle få det till att man bara skulle träffa sina barn 1-2 h per dag genom att gå i skola och på fritids kl 8-16 (och kanske inte ens fritids varje dag utan kanske 3 om man inte har tillsynsbehov)?
Visst är det bra med tid för sig själv hemma, men lek och goda relationer till andra barn är det också.

Jag tycker att ditt uttalande om fritids är märkligt faktiskt. Min uppfattning är definitivt att barn som inte alls går på fritids missar en hel del socialt.

Detta fastän jag gärna har mina barn hemma och att vårat fritids definitivt har brister.

Jag tycker att ditt uttalande om fritids är märkligt faktiskt. Min uppfattning är definitivt att barn som inte alls går på fritids missar en hel del socialt.

Detta fastän jag gärna har mina barn hemma och att vårat fritids definitivt har brister.

Det beror nog på hur man bor. Hur många barn barnet kan gå till på egen hand och hur tidigt. Mitt barn har vänner som hon kunnat ta sig till själv sen hon var 5 år gammal. För tillfället leker hon jättemycket med en kompis som inte heller går på fritids.

Enda anledningen till att barn som inte går på fritids missar en hel del socialt är ju att de flesta barn går på fritids så det finns inte så många hemma att leka med. I en perfekt värld hade fritids inte behövts. Men jag ser inget sätt att komma dit. Det är inte realistiskt tyvärr.

Det beror nog på hur man bor. Hur många barn barnet kan gå till på egen hand och hur tidigt. Mitt barn har vänner som hon kunnat ta sig till själv sen hon var 5 år gammal. För tillfället leker hon jättemycket med en kompis som inte heller går på fritids.

Enda anledningen till att barn som inte går på fritids missar en hel del socialt är ju att de flesta barn går på fritids så det finns inte så många hemma att leka med. I en perfekt värld hade fritids inte behövts. Men jag ser inget sätt att komma dit. Det är inte realistiskt tyvärr.

Hur skulle den perfekta världen se ut då? Någon förälder som är hemma på mer eller mindre heltid tills barnen kan vara hemma utan vuxen?

Jamen självklart är det så. Men @Is uttalande handlade inte om hur det borde vara, utan hur det är nu.

Liknande trådar

Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 276
Senast: leoparden
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
16
· Visningar
2 464
Senast: Kilauea
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
698
Senast: Kilauea
·
Svar
6
· Visningar
5 177
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka