Enligt skolan har dom inte det :/ Finns det någon lag man kan hänvisa till?
(Barnet i sig har varit på flertalet olika familjehem sedan hen var runt 2 år. Hen fick flytta hem till sin pappa för ca 2 år sedan då det senaste familjehemmet inte längre ville ha hen).
Socialen är dock inkopplad i bakgrunden så hoppas skolan ändrar på sig tills hösten i alla fall. Är ju bara bra om hen kan få tid att leka med jämnåriga och min vän kan "läka" mer igen.
Min vän fasar redan över dessa 10 veckor där hon kommer vara själv med hen under sommarlovet, barnet får inte ens sommarfritids. Pappan till barnet har nyss börjat nytt arbete och har ingen semester.
(Värt att nämna: min vän älskar dock ungen och ser hen som sin egna, barnet i sig ser henne som sin mamma. Hen har även sagt att hen vill hon ska adotera så min vän blir hens mamma på pappret. Men hen är en överaktiv, uppmärksamhetssökande person som är på en hela tiden och munnen går i ett. Samma fråga frågas om och om och om, saker glöms bort hela tiden o.s.v. samt kräver närhet 24/7 så min vän får knappt någon lugn stund vilket inte varit bra för hennes psykiska mående).