Jag tror inte jag har så negativ bild av fritids faktiskt. Jag tror det är mer många människors inställning till förskola och fritid jag är negativ till dvs att det oavsett vad så ska pedagogisk verksamhet vara en sån bra plats för barnen att vara på för att dom skulle ha nån form av behov att vara där (då helst varje dag). Man rättfärdiga sina egna behov av att inte ha barnen hemma genom att skylla på att barnen behöver det för att pedagogisk verksamhet erbjuder så mycket mer än hemmet. Vi hör det hela tiden. Men det handlar egentligen om att det är lättsammare att ha dom i pedagogisk verksamhet än att låta barnen ta hem kompisar, eller fara på kvällsaktiviter (här anordnads det en hel del gratis men det krävs ju att föräldrar avsätter sin tid för att vara med) eller bara ge barnen sin odelade uppmärksamhet och lyssna på vad dom har att säga.Ha ha lite flummigt ändå , men det får man ju vara!
Tråkigt att du har fått en så negativ bild av fritids! Jag delar inte den, som tur är, utan tycker som sagt att det (i alla fall för våra barn som är av den mycket sociala sorten) känns värdefullt- framförallt de första skolåren när skoldagarna är så korta (här slutar de ju 12.30 o fsk- klass och har 2 gånger 20 min rast- thats it). Dessutom gör de massor av roliga och bra saker på fritids som vi varken gör hemma eller som går in i skolans undervisning. Det kan säkert variera mellan olika ställen - både vad gäller fritids och förskola.
Det är därför jag skrev att vill man ha barnen mer i pedagogisk verksamhet än vad man behöver pga arbete så bör man också ta en ordentlig funderare på varför man anser det(inte bara tänka att det är bra för barnet. Utan mer exakt varför är det så bra för barnet att vi inte kan erbjuda motsvarande i hemmet) Om barnets pedagoger dessutom inte skulle dela uppfattning om barnets behov av längre dagar i pedagogisk verksamhet så är det antagligen för att dom ser något som vi föräldrar inte ser vid hämtning och lämning. Men tyvärr förs den dialogen, enligt min erfarenhet, allt för sällan och pedagogers uppfattning i frågan nedvärderas ofta pga att man inte litar på att pedagogerna inte heltänkelt ser till sin egen arbetsbörda snarare än till barnets bästa (eftersom alla "vet" vad bra det är för barnen att vara i pedagogisk verksamhet).