Utbruten tråd: Barn på fritids när man är arbetslös?

Ha ha lite flummigt ändå 😉, men det får man ju vara!

Tråkigt att du har fått en så negativ bild av fritids! Jag delar inte den, som tur är, utan tycker som sagt att det (i alla fall för våra barn som är av den mycket sociala sorten) känns värdefullt- framförallt de första skolåren när skoldagarna är så korta (här slutar de ju 12.30 o fsk- klass och har 2 gånger 20 min rast- thats it). Dessutom gör de massor av roliga och bra saker på fritids som vi varken gör hemma eller som går in i skolans undervisning. Det kan säkert variera mellan olika ställen - både vad gäller fritids och förskola.
Jag tror inte jag har så negativ bild av fritids faktiskt. Jag tror det är mer många människors inställning till förskola och fritid jag är negativ till dvs att det oavsett vad så ska pedagogisk verksamhet vara en sån bra plats för barnen att vara på för att dom skulle ha nån form av behov att vara där (då helst varje dag). Man rättfärdiga sina egna behov av att inte ha barnen hemma genom att skylla på att barnen behöver det för att pedagogisk verksamhet erbjuder så mycket mer än hemmet. Vi hör det hela tiden. Men det handlar egentligen om att det är lättsammare att ha dom i pedagogisk verksamhet än att låta barnen ta hem kompisar, eller fara på kvällsaktiviter (här anordnads det en hel del gratis men det krävs ju att föräldrar avsätter sin tid för att vara med) eller bara ge barnen sin odelade uppmärksamhet och lyssna på vad dom har att säga.

Det är därför jag skrev att vill man ha barnen mer i pedagogisk verksamhet än vad man behöver pga arbete så bör man också ta en ordentlig funderare på varför man anser det(inte bara tänka att det är bra för barnet. Utan mer exakt varför är det så bra för barnet att vi inte kan erbjuda motsvarande i hemmet) Om barnets pedagoger dessutom inte skulle dela uppfattning om barnets behov av längre dagar i pedagogisk verksamhet så är det antagligen för att dom ser något som vi föräldrar inte ser vid hämtning och lämning. Men tyvärr förs den dialogen, enligt min erfarenhet, allt för sällan och pedagogers uppfattning i frågan nedvärderas ofta pga att man inte litar på att pedagogerna inte heltänkelt ser till sin egen arbetsbörda snarare än till barnets bästa (eftersom alla "vet" vad bra det är för barnen att vara i pedagogisk verksamhet).
 
Jag tror inte jag har så negativ bild av fritids faktiskt. Jag tror det är mer många människors inställning till förskola och fritid jag är negativ till dvs att det oavsett vad så ska pedagogisk verksamhet vara en sån bra plats för barnen att vara på för att dom skulle ha nån form av behov att vara där (då helst varje dag). Man rättfärdiga sina egna behov av att inte ha barnen hemma genom att skylla på att barnen behöver det för att pedagogisk verksamhet erbjuder så mycket mer än hemmet. Vi hör det hela tiden. Men det handlar egentligen om att det är lättsammare att ha dom i pedagogisk verksamhet än att låta barnen ta hem kompisar, eller fara på kvällsaktiviter (här anordnads det en hel del gratis men det krävs ju att föräldrar avsätter sin tid för att vara med) eller bara ge barnen sin odelade uppmärksamhet och lyssna på vad dom har att säga.

Det är därför jag skrev att vill man ha barnen mer i pedagogisk verksamhet än vad man behöver pga arbete så bör man också ta en ordentlig funderare på varför man anser det(inte bara tänka att det är bra för barnet. Utan mer exakt varför är det så bra för barnet att vi inte kan erbjuda motsvarande i hemmet) Om barnets pedagoger dessutom inte skulle dela uppfattning om barnets behov av längre dagar i pedagogisk verksamhet så är det antagligen för att dom ser något som vi föräldrar inte ser vid hämtning och lämning. Men tyvärr förs den dialogen, enligt min erfarenhet, allt för sällan och pedagogers uppfattning i frågan nedvärderas ofta pga att man inte litar på att pedagogerna inte heltänkelt ser till sin egen arbetsbörda snarare än till barnets bästa (eftersom alla "vet" vad bra det är för barnen att vara i pedagogisk verksamhet).

Den bild du förmedlar att du har av förskola och fritids tolkar jag ändå inte som särskilt positiv när du kallar det för ”en kall och kärlekslös instans” , och själv tycker jag att det faktiskt vore rent elakt att behöva ta bort sitt barn från kompisarna redan kl 12.30 varje dag. I alla fall här är det ju på eftermiddagen på fritids som barnen verkligen har kul med varandra. Sedan är det ju jätteskönt om man kan hämta tidigt några dagar, och om man inte har tillsynsbehov så är det väl toppen att hämta runt halv tre - alltså när barnen i din kommun normalt sett slutar skolan.
Men man får ju ha olika åsikter! Själv är jag dock glad över att ha flera goda vänner som jobbar på både fsk och fritids och som ger en enormt mycket mer positiv bild än du gör.
Och självklart är det stor skillnad på vad som är det bästa för en ettåring jämfört med vad som är bäst för en fyraåring eller en sjuåring.
 
Jag skrev inte att ”alla skulle gå ner i tid”. Jag skrev att man har den rätten och kan överväga att nyttja den, framförallt om man inte alls kan gå omlott och barnen behöver vara 10-11 h på fsk per dag. Om du läser bakåt i tråden så är jag positivt inställd till fsk/ fritids och tycker inte att det är något nödvändigt ont utan bra åå många vis 😊
Absolut, och jag trodde inte du menade det heller. Jag menar bara att om man ser en viss förälder och tänker att hen borde verkligen gå ned i tid och hen har faktiskt rätt att gå ned i tid. Så behöver det inte vara så att personen ändå har möjlighet att göra det.

Sedan är det ju pendlingstid, en förälder kanske faktiskt går en timma tidigare när hen ska hämta, dvs det flexuttag som den arbetsplatsen tillåter. Men ändå kommer föräldern fram till förskolan klockan 17.

Så jag menar bara att om man nu funderar över andra så kan man inte alltid använda sina egna möjligheter som måttstock.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Absolut, och jag trodde inte du menade det heller. Jag menar bara att om man ser en viss förälder och tänker att hen borde verkligen gå ned i tid och hen har faktiskt rätt att gå ned i tid. Så behöver det inte vara så att personen ändå har möjlighet att göra det.

Sedan är det ju pendlingstid, en förälder kanske faktiskt går en timma tidigare när hen ska hämta, dvs det flexuttag som den arbetsplatsen tillåter. Men ändå kommer föräldern fram till förskolan klockan 17.

Så jag menar bara att om man nu funderar över andra så kan man inte alltid använda sina egna möjligheter som måttstock.

De flesta föräldrar försöker nog göra det de tycker är bäst för hela familjen, och man ska absolut inte döma andra efter ens egen måttstock, precis som du skriver. Däremot så måste man ju ändå få tycka och reflektera - och särskilt i ett diskussionsforum som detta. Att man tycker olika är ju ganska tydligt, t ex i den här tråden.

Om man verkligen inte har någon annan möjlighet så får ju barnen helt enkelt vara 50 h per vecka eller mer på förskolan, men jag tror inte att så många verkligen tycker att det är det optimala för ett litet barn, även om man är positivt inställd till förskola i allmänhet.
Om man inte kan gå omlott eller av olika anledningar inte kan/ vill gå ner i tid om man verkligen har ett schema som gör det så att barnen måste gå 10 h per dag 5 dagar i veckan så är det ju så, och det är ingen annans huvudvärk heller. Jag ville bara peka på möjligheten att gå ner i tid om man har det så- till och med 10 procent kan göra en del; t ex en kort dag för barnen mitt i veckan eller två dagar när de blir hämtade kl 15.30 i stället för 17.30. Den upphämtningen och lättnaden kan göra mycket för orken hos ett litet barn.
Men självklart ska man göra efter sitt eget tycke och förutsättningar!
 
  • Gilla
Reactions: Sar
De flesta föräldrar försöker nog göra det de tycker är bäst för hela familjen, och man ska absolut inte döma andra efter ens egen måttstock, precis som du skriver. Däremot så måste man ju ändå få tycka och reflektera - och särskilt i ett diskussionsforum som detta. Att man tycker olika är ju ganska tydligt, t ex i den här tråden.

Om man verkligen inte har någon annan möjlighet så får ju barnen helt enkelt vara 50 h per vecka eller mer på förskolan, men jag tror inte att så många verkligen tycker att det är det optimala för ett litet barn, även om man är positivt inställd till förskola i allmänhet.
Om man inte kan gå omlott eller av olika anledningar inte kan/ vill gå ner i tid om man verkligen har ett schema som gör det så att barnen måste gå 10 h per dag 5 dagar i veckan så är det ju så, och det är ingen annans huvudvärk heller. Jag ville bara peka på möjligheten att gå ner i tid om man har det så- till och med 10 procent kan göra en del; t ex en kort dag för barnen mitt i veckan eller två dagar när de blir hämtade kl 15.30 i stället för 17.30. Den upphämtningen och lättnaden kan göra mycket för orken hos ett litet barn.
Men självklart ska man göra efter sitt eget tycke och förutsättningar!
Jo absolut.
 
Blir alltid rätt svart/vitt detta med fritids/förskola. Allt är fel... För mycket, för lite i all oändlighet.
Tycker @Is Har en poäng i att ifrågasätta varför fritids är bättre än hemma. Och om man av någon anledning inte har rätt till fritidsplats så kommer det inte inverka särskilt mycket på de flesta barn. Däremot är det jobbigare för mig som förälder ibland. Jag får ta hem kompisarna och fixa fika till alla och städa sedan... Hitta på pyssel (ruttet dålig på det). Gnälla och tjata...

Har haft ett år utan fritids nu och det har absolut varit jobbigast för mig...
Jag tror inte det har varit bättre för barnet att vara hemma. Men ofta har det uppskattats att få lite lugn och ro hemma och leka vad man vill utan att andra förstör. Kompisarna har stått på kö för att komma med hem- så det verkar vara allmänt att de hellre leker utanför skolvärlden. Så det har inte varit sämre heller.
Jag har lärt känna vännerna mer. Det är kul!
Men har man inte möjlighet att ta hem vänner så förstår jag att fritids kan vara ett bättre alternativ. Det är väl bara det att man ska inte ta för givet att det är tråkigt hemma.
 
Kan någon berätta för mej vad barnen får göra på fritids, som dom inte kan få göra hemma? Eftersom jag jobbar i skolvärlden, och hoppar in både på fritids, i förskoleklass och på förskolan skulle det vara kul att veta vad som gör att fritids är så viktigt?

* Jenny *
 
Blir alltid rätt svart/vitt detta med fritids/förskola. Allt är fel... För mycket, för lite i all oändlighet.
Tycker @Is Har en poäng i att ifrågasätta varför fritids är bättre än hemma. Och om man av någon anledning inte har rätt till fritidsplats så kommer det inte inverka särskilt mycket på de flesta barn. Däremot är det jobbigare för mig som förälder ibland. Jag får ta hem kompisarna och fixa fika till alla och städa sedan... Hitta på pyssel (ruttet dålig på det). Gnälla och tjata...

Har haft ett år utan fritids nu och det har absolut varit jobbigast för mig...
Jag tror inte det har varit bättre för barnet att vara hemma. Men ofta har det uppskattats att få lite lugn och ro hemma och leka vad man vill utan att andra förstör. Kompisarna har stått på kö för att komma med hem- så det verkar vara allmänt att de hellre leker utanför skolvärlden. Så det har inte varit sämre heller.
Jag har lärt känna vännerna mer. Det är kul!
Men har man inte möjlighet att ta hem vänner så förstår jag att fritids kan vara ett bättre alternativ. Det är väl bara det att man ska inte ta för givet att det är tråkigt hemma.
Man tycker olika helt enkelt. Min bild är att de barn som måste gå hem redan efter skolan kl 12.30 lätt faktiskt hamnar utanför gänget. Får de ett par timmar på fritids kanske 3 dagar i veckan så gör det väldigt mycket för gemenskapen. Även om de får ta med kompis några dagar så blir det inte samma delaktighet i gruppen. Ta hem kompisar kan man ju förstås göra också, och även om man hämtar vid 15 finns ju den möjligheten.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Kan någon berätta för mej vad barnen får göra på fritids, som dom inte kan få göra hemma? Eftersom jag jobbar i skolvärlden, och hoppar in både på fritids, i förskoleklass och på förskolan skulle det vara kul att veta vad som gör att fritids är så viktigt?

* Jenny *
Se ovan- om man går i förskoleklass eller ettan och slutar redan kl 12.30 /13 som här och har 2 st 20/ minutersraster under dagen så är det på fritids den fria leken sker och kamratkontakter knyts. På våra fritids har de dessutom valbara projekt mm som är roliga!
Självklart är några timmars fritids i veckan även för den som inte behöver tillsyn inte på något vis livsnödvändigt, men det är för de flesta barn en bra väg till goda kompisrelationer. Ett par timmar kanske tre dagar i veckan gör stor skillnad.
Sedan vet jag att din inställning till förskola och fritids är att det bästa vore om det inte behövde finnas alls, och den inställningen delar som vanligt inte jag 😉. I lagom dos upplever jag att det är väldigt bra.
 
Kan någon berätta för mej vad barnen får göra på fritids, som dom inte kan få göra hemma? Eftersom jag jobbar i skolvärlden, och hoppar in både på fritids, i förskoleklass och på förskolan skulle det vara kul att veta vad som gör att fritids är så viktigt?

* Jenny *
Leka med jämnåriga. Jag är ensamstående och vi bor i en tvåa. Barnet har inget eget rum. Det finns inte plats att ta hem kompisar. Dessutom så går alla hennes kompisar på fritids. Idag är första sommarlovsdagen och vi har redan bråkat flera ggr eftersom hon blir uttråkad och mitt sällskap inte duger. Visst, hon är nöjd med att sitta med ipad hela dagen men det tycker inte jag är ok. Vi har varit hos mina föräldrar som har trädgård, men det är nästan värre eftersom de bor granne med skolan. Hon ser sina vänner vara där och leka med varandra men hon får inte gå dit.
 
Se ovan- om man går i förskoleklass eller ettan och slutar redan kl 12.30 /13 som här och har 2 st 20/ minutersraster under dagen så är det på fritids den fria leken sker och kamratkontakter knyts. På våra fritids har de dessutom valbara projekt mm som är roliga!
Självklart är några timmars fritids i veckan även för den som inte behöver tillsyn inte på något vis livsnödvändigt, men det är för de flesta barn en bra väg till goda kompisrelationer. Ett par timmar kanske tre dagar i veckan gör stor skillnad.
Sedan vet jag att din inställning till förskola och fritids är att det bästa vore om det inte behövde finnas alls, och den inställningen delar som vanligt inte jag 😉. I lagom dos upplever jag att det är väldigt bra.

Förskola och barntillsyn ska finnas, och ska användas för de barn som BEHÖVER det.
Så långt är vi överens.

Men vad säger att inte barn kan knyta kontakter hemma hos vänner, på en lekplats eller i alla fall tillsammans med föräldrar? (för de barn som INTE behöver omsorg?)
Om jag tar ditt barn och går till skogs och räknar myror idag, kan du ta mitt barn till badet i morgon?
De BEHÖVER inte vara organiserad fritids för att barn ska knyta kontakter.
Jag skulle vilja veta vad jag kan göra för fritidsbarnen som inte deras föräldrar, eller andra vuxna och barn. kan göra tillsammans med dom?
De är en uppriktig fråga. Så svara gärna med konkreta förslag.
Tack på förhand.

* Jenny *
 
  • Gilla
Reactions: Is
Förskola och barntillsyn ska finnas, och ska användas för de barn som BEHÖVER det.
Så långt är vi överens.

Men vad säger att inte barn kan knyta kontakter hemma hos vänner, på en lekplats eller i alla fall tillsammans med föräldrar? (för de barn som INTE behöver omsorg?)
Om jag tar ditt barn och går till skogs och räknar myror idag, kan du ta mitt barn till badet i morgon?
De BEHÖVER inte vara organiserad fritids för att barn ska knyta kontakter.
Jag skulle vilja veta vad jag kan göra för fritidsbarnen som inte deras föräldrar, eller andra vuxna och barn. kan göra tillsammans med dom?
De är en uppriktig fråga. Så svara gärna med konkreta förslag.
Tack på förhand.

* Jenny *
Vi har inga vänner med jämnåriga barn. Träffar sällan några på lekplatser, där är det oftast yngre barn. Jag känner ingen som kan ta med mitt barn till skog/badhus. Och har väldigt sparsam kontakt med andra föräldrar eftersom det numera inte lämnas ut klasslista med kontaktupogifter i klasserna. Jag vet knappt vad andra föräldrar heter.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Leka med jämnåriga. Jag är ensamstående och vi bor i en tvåa. Barnet har inget eget rum. Det finns inte plats att ta hem kompisar. Dessutom så går alla hennes kompisar på fritids. Idag är första sommarlovsdagen och vi har redan bråkat flera ggr eftersom hon blir uttråkad och mitt sällskap inte duger. Visst, hon är nöjd med att sitta med ipad hela dagen men det tycker inte jag är ok. Vi har varit hos mina föräldrar som har trädgård, men det är nästan värre eftersom de bor granne med skolan. Hon ser sina vänner vara där och leka med varandra men hon får inte gå dit.

Jag förstår problemet!
men finns det ingen kompis att "låna" ibland?
Och som ditt barn kan följa med hem ibland?
Någon som följer med hem (barn behöver inte riva lägenheter för att dom har vänner på besök)
De finns saker att göra ute, gå på utflykt, lekplats, museeum, Bibliotek, bara "vara".
Givetvis skulle det inte funka varje dag, men kanske någon dag i veckan?
Man kan baka ihop med barnen, pyssla vid köksbordet, låta barnen se en film ihop. Klä ut sig, Läsa en klurig bok, som sätter igång fantasin... Trolldeg, vattenfärg, pärlor...
Jag kanske är arbetsskadad, men tillsammans med barn blir livet roligare, och jag skulle älska att se utmaningen i att roa några barn ibland.

Hoppas att det löser sig för er, Och jag hoppas att ditt barn kan få en toppensommar i alla fall!

* Jenny*
 
Vi har inga vänner med jämnåriga barn. Träffar sällan några på lekplatser, där är det oftast yngre barn. Jag känner ingen som kan ta med mitt barn till skog/badhus. Och har väldigt sparsam kontakt med andra föräldrar eftersom det numera inte lämnas ut klasslista med kontaktupogifter i klasserna. Jag vet knappt vad andra föräldrar heter.

Förlåt :o
Jag såg ditt svar försent!
* Jenny *
 
Förskola och barntillsyn ska finnas, och ska användas för de barn som BEHÖVER det.
Så långt är vi överens.

Men vad säger att inte barn kan knyta kontakter hemma hos vänner, på en lekplats eller i alla fall tillsammans med föräldrar? (för de barn som INTE behöver omsorg?)
Om jag tar ditt barn och går till skogs och räknar myror idag, kan du ta mitt barn till badet i morgon?
De BEHÖVER inte vara organiserad fritids för att barn ska knyta kontakter.
Jag skulle vilja veta vad jag kan göra för fritidsbarnen som inte deras föräldrar, eller andra vuxna och barn. kan göra tillsammans med dom?
De är en uppriktig fråga. Så svara gärna med konkreta förslag.
Tack på förhand.

* Jenny *
Och jag har svarat konkret: den mesta fria leken i klassen / gruppen sker på fritids - barn som inte går alls där missar många potentiella kamratkontakter. Du lär inte känna dina klasskompisar bättre för att du hittar någon att hänga med på lekplatsen. Och det är inte samma sak att ta med en kompis hem några dagar i veckan heller. Här har de under skoldagen i tidiga år två korta raster. Det är på fritids kontakterna knyts och den fria leken får rum.
Jag vet att du tycker att fsk/ fritids endast och enbart ska vara för dem som har tillsynsbehov och att du inte ens anser att barn till föräldralediga borde få gå 15 h. Skillnaden mellan ditt synsätt och mitt är att du ser barnomsorg som något nödvändigt för barn som behöver tillsyn, jag ser att en bra förskola/ fritids är ett bra komplement till resten av livet och att det har ett värde i sig för barnet, förutom själva tillsynen. Hoppas jag har varit konkret nog?
 
Och jag har svarat konkret: den mesta fria leken i klassen / gruppen sker på fritids - barn som inte går alls där missar många potentiella kamratkontakter. Du lär inte känna dina klasskompisar bättre för att du hittar någon att hänga med på lekplatsen. Och det är inte samma sak att ta med en kompis hem några dagar i veckan heller. Här har de under skoldagen i tidiga år två korta raster. Det är på fritids kontakterna knyts och den fria leken får rum.
Jag vet att du tycker att fsk/ fritids endast och enbart ska vara för dem som har tillsynsbehov och att du inte ens anser att barn till föräldralediga borde få gå 15 h. Skillnaden mellan ditt synsätt och mitt är att du ser barnomsorg som något nödvändigt för barn som behöver tillsyn, jag ser att en bra förskola/ fritids är ett bra komplement till resten av livet och att det har ett värde i sig för barnet, förutom själva tillsynen. Hoppas jag har varit konkret nog?

Ja tack du var konkret nog, men... Vad spelar min åsikt för roll?
Med vilken rätt sätter du det först, innan du ens funderar på varför jag frågar?
Jag känner mej lite kränkt faktiskt, även om det inte ändrar mitt tänk.
Här lär barn känna varandra på förskola, föräldrar hjälps åt att hämta och i viss mån lämna. Barnen här sover över hos varandra från de att dom är liten.
Alla barn är trygga med varandra, och behöver inte fritids för att knyta vänskapsband.
Vi föräldrar är också trygga med varandra, och ser det som en självklarhet att ibland ha med sig en hög barn hem, dagen efter är barnen hos en annan förälder.
Visst... de blir kladd på de fina möblerna, de blir söligt av saft vid fikat, och hallen är full av sand. Men barnen får chans att vistas på olika platser, dom lär sig föra sig i olika vuxnas sällskap, barnen kanske äter hos en kompis, och lär sig äta en maträtt som aldrig serveras på varken fritids eller hemma.
Barnen kanske får klappa en katt, se en spindel i bur, eller att alla toaletter inte ser lika ut....
De har så mycket vinning av att inte bara finnas inom omsorgens ramar.
För... hur vi än vänder och vrider på saken, så är det samma kompisar, samma fröknar och samma leksaker på fritids, alla dagar...
Hos vänner, finns MASSOR att upptäcka. och de är även ett sätt att förfina sin sociala kompetens.
De här är normalt hos oss, men vi är inga grottmänniskor, inte ens ufon, vi vill bara vara ett komplement till skola och omsorg, som ÄR nödvändig.
De är nog skillnad i våra uppväxter som visar sig när vi uppfostrar våra barn.
Bara att acceptera, ingen vill ändra på sig. Och om man tänker att mitt hem är min borg, då blir det svårt att släppa in barnens kompisar också.

* Jenny * Där dörren alltid är öppen, både för stora och små!
 
Hos oss har det varit samma vänner sen förskolan som 1.5 åringar. Så det gör ju att gruppen.redan fanns vid skolstart. Har ofta haft 4-5 kompisar med hem i.början.
Det är såklart annorlunda om det är nya grupper i skolan!
 
Jag förstår problemet!
men finns det ingen kompis att "låna" ibland?
Och som ditt barn kan följa med hem ibland?
Någon som följer med hem (barn behöver inte riva lägenheter för att dom har vänner på besök)
De finns saker att göra ute, gå på utflykt, lekplats, museeum, Bibliotek, bara "vara".
Givetvis skulle det inte funka varje dag, men kanske någon dag i veckan?
Man kan baka ihop med barnen, pyssla vid köksbordet, låta barnen se en film ihop. Klä ut sig, Läsa en klurig bok, som sätter igång fantasin... Trolldeg, vattenfärg, pärlor...
Jag kanske är arbetsskadad, men tillsammans med barn blir livet roligare, och jag skulle älska att se utmaningen i att roa några barn ibland.

Hoppas att det löser sig för er, Och jag hoppas att ditt barn kan få en toppensommar i alla fall!

* Jenny*
Har du dessu
Ja tack du var konkret nog, men... Vad spelar min åsikt för roll?
Med vilken rätt sätter du det först, innan du ens funderar på varför jag frågar?
Jag känner mej lite kränkt faktiskt, även om det inte ändrar mitt tänk.
Här lär barn känna varandra på förskola, föräldrar hjälps åt att hämta och i viss mån lämna. Barnen här sover över hos varandra från de att dom är liten.
Alla barn är trygga med varandra, och behöver inte fritids för att knyta vänskapsband.
Vi föräldrar är också trygga med varandra, och ser det som en självklarhet att ibland ha med sig en hög barn hem, dagen efter är barnen hos en annan förälder.
Visst... de blir kladd på de fina möblerna, de blir söligt av saft vid fikat, och hallen är full av sand. Men barnen får chans att vistas på olika platser, dom lär sig föra sig i olika vuxnas sällskap, barnen kanske äter hos en kompis, och lär sig äta en maträtt som aldrig serveras på varken fritids eller hemma.
Barnen kanske får klappa en katt, se en spindel i bur, eller att alla toaletter inte ser lika ut....
De har så mycket vinning av att inte bara finnas inom omsorgens ramar.
För... hur vi än vänder och vrider på saken, så är det samma kompisar, samma fröknar och samma leksaker på fritids, alla dagar...
Hos vänner, finns MASSOR att upptäcka. och de är även ett sätt att förfina sin sociala kompetens.
De här är normalt hos oss, men vi är inga grottmänniskor, inte ens ufon, vi vill bara vara ett komplement till skola och omsorg, som ÄR nödvändig.
De är nog skillnad i våra uppväxter som visar sig när vi uppfostrar våra barn.
Bara att acceptera, ingen vill ändra på sig. Och om man tänker att mitt hem är min borg, då blir det svårt att släppa in barnens kompisar också.

* Jenny * Där dörren alltid är öppen, både för stora och små!

Jobbigt att du känner dig kränkt för att jag inte tycker som du!
Det ena behöver inte utesluta det andra! Man kan faktiskt se många positiva saker med förskola och fritids utan att vara en sådan förälder som du beskriver som mest vill bli av med barnen och inte få kladd på möblerna!
I vår familj har vi t ex valt att jobba deltid för att barnen ska få (vad vi anser vara) lagom tid på förskola. Dock anser jag ändå att lagom tid på förskola är jättebra för de allra flesta barn och likaså vad gäller fritids.

Det ena behöver inte utesluta det andra! Barn kan gå på fritids eller förskola och ändå både ta hem kompisar och ha tidiga eftermiddagar tillsammans med föräldrarna. Varför inte se att det kanske är bra med en mix? Våra barn är i barnomsorg för att vi jobbar MEN även om vi inte hade behövt barnomsorgen så hade jag velat att förskolebarnen fick gå sina 15 h och att skolbarn fick gå ett par timmar på fritids några gånger i veckan - helt enkelt för att jag vill låta dem få det också! Inte för att jag är rädd för kladd på möblerna - vi har fullt hus med kompisar här jämt så det har inte mycket med varandra att göra.

Den bild du förmedlar av föräldrar som ser ett värde i fsk/ fritids för barnets skull och inte bara för omsorgens är verkligen stereotyp och ganska nedlåtande, så det kanske är jag som borde känna mig kränkt i stället (vilket inte har fallit mig in).
 
Hos oss har det varit samma vänner sen förskolan som 1.5 åringar. Så det gör ju att gruppen.redan fanns vid skolstart. Har ofta haft 4-5 kompisar med hem i.början.
Det är såklart annorlunda om det är nya grupper i skolan!
Det där är ju jätteolika! När vår mellantjej börjar i höst kommer hon att känna tre barn i klassen, så där kommer fritids att spela en viktig roll.
 
Hos oss har det varit samma vänner sen förskolan som 1.5 åringar. Så det gör ju att gruppen.redan fanns vid skolstart. Har ofta haft 4-5 kompisar med hem i.början.
Det är såklart annorlunda om det är nya grupper i skolan!
A gick i en ny förskola ett år innan förskoleklass. Från den blev de fem st i hennes klass. Nu till ettan så blandas klasserna igen och ingen från förskolan hamnade i samma klass. Enligt fröken ska jag vara glad att mitt barn leker med alla. Jag är istället orolig eftersom hon inte har en enda närmre vän. Och mtp blandningen så blir fritids ännu mer viktigt nu.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 276
Senast: leoparden
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
16
· Visningar
2 464
Senast: Kilauea
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
698
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
6
· Visningar
5 177
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp