Utbruten tråd: Barn på fritids när man är arbetslös?

Ja tack du var konkret nog, men... Vad spelar min åsikt för roll?
Med vilken rätt sätter du det först, innan du ens funderar på varför jag frågar?
Jag känner mej lite kränkt faktiskt, även om det inte ändrar mitt tänk.
Här lär barn känna varandra på förskola, föräldrar hjälps åt att hämta och i viss mån lämna. Barnen här sover över hos varandra från de att dom är liten.
Alla barn är trygga med varandra, och behöver inte fritids för att knyta vänskapsband.
Vi föräldrar är också trygga med varandra, och ser det som en självklarhet att ibland ha med sig en hög barn hem, dagen efter är barnen hos en annan förälder.
Det du beskriver är den verklighet du finns i. Den verkligheten varierar väldigt mycket mellan olika platser, beroende på var och hur man bor och vilket kontaktnät man har i övrigt.

Det är flera av svaren i den här tråden som jag inte kan relatera till alls, för det stämmer inte ett dugg med vår verklighet. Vi bor t.ex 7 km från skolan, åt "fel håll", vilket i vårt fall betyder att det är minst 7 km till närmaste skolkompis. Det finns inga andra barn i vår by heller. (de som minstingen helst leker med bor nästan 2 mil härifrån)
Våra äldsta barns klasskompisars föräldrar jag har haft bra koll på, men faktum är att jag knappt känner minstingens (går ut 2an nu) klasskompisars föräldrar om jag möter dem på skolan...

Bor man i stan eller nån större tätort så finns det ofta jämnåriga klasskompisar i närheten.
Men jag håller med ts om att det är mycket svårare nu än när jag själv var ung, då skolkataloger med allas kontaktuppgifter delades ut. Idag saknas ofta fast telefon i bostaden, så man måste leta reda på rätt förälders mobilnummer för att få någon form av kontakt alls. Och det kräver minst att man vet vad föräldrarna heter....

Och generellt håller jag med om att (för...) många tror att förskola och fritids är något som "barn behöver". Det gör de generellt inte, även om undantag självklart finns.

Ts, jag har full förståelse för att du känner ett behov av att låta dottern vara på fritids. Hoppas du lyckas övertyga kommunen om det också!

A gick i en ny förskola ett år innan förskoleklass. Från den blev de fem st i hennes klass. Nu till ettan så blandas klasserna igen och ingen från förskolan hamnade i samma klass. Enligt fröken ska jag vara glad att mitt barn leker med alla. Jag är istället orolig eftersom hon inte har en enda närmre vän. Och mtp blandningen så blir fritids ännu mer viktigt nu.
Alla situationer är olika.
Att ditt barn leker med alla skulle jag också se som positivt. Det är inte alla barn som har nära vänner i den åldern och det behöver verkligen inte betyda att det är något problem.
Men det är ju såklart jobbigt att inte känna vänner att ringa och leka med och jag tycker absolut det är vettigt att du försöker lösa det med fritids.

• Gilla
Reactions: Sar
Kan någon berätta för mej vad barnen får göra på fritids, som dom inte kan få göra hemma? Eftersom jag jobbar i skolvärlden, och hoppar in både på fritids, i förskoleklass och på förskolan skulle det vara kul att veta vad som gör att fritids är så viktigt?

* Jenny *
Utan fritids hade mitt psyke kackat ihop för länge sen. Det är jättetufft att ta hand om barn med funktionsvariationer och då trötta ut dem på fritids på dagarna och att dom får vara utomhus och leka är en förutsättning för att jag inte ska ta en enkel till Bahamas. Så krasst är det. Det finns ju ingen Anna avlastning, hjälp eller stöd att få. Åtminstone inte i min kommun.

Ett svar till från mig;
Jag förstår inte varför det ofta blir så enormt svart/vitt i sådana här frågor.
Det verkar som att det finns två alternativ : Barn i barnomsorg 24/7 eller inte barnomsorg alls. Om man inte har tillsynsbehov men ändå önskar att barnet ska få hänga med på fritids en stund utmålas man som en lat förälder som inte vill varken umgås med sitt barn eller låta det ta hem kompisar. Det är ju helt galet!
Några timmar på fritids per vecka utesluter ju knappast varken kompisar hemma eller egentid med föräldrar.
Jag tycker helt enkelt att det är orättvist att vissa barn inte får delta alls i fritids även om de önskar. Det är inte alls kul att missa precis allt som händer där och dessutom kanske halka efter i gemenskapen. Det räcker säkert med 2-3 h 3 ggr i veckan för att man ska slippa det. Varför ska man ses som en dålig förälder av vissa för att man vill ge sitt barn den möjligheten?
Sen finns det ju barn som inte har någon glädje av fritids och har man då inte tillsynsbehov så är det väl toppen om de slipper gå där, men jag tycker att alla ska få möjlighet ett visst antal timmar oavsett omsorgsbehov.

Over and out 😊

Utan fritids hade mitt psyke kackat ihop för länge sen. Det är jättetufft att ta hand om barn med funktionsvariationer och då trötta ut dem på fritids på dagarna och att dom får vara utomhus och leka är en förutsättning för att jag inte ska ta en enkel till Bahamas. Så krasst är det. Det finns ju ingen Anna avlastning, hjälp eller stöd att få. Åtminstone inte i min kommun.

Just det är så bra med vår barnomsorg! De barn som behöver SKA få den hjälpen, och ja... Föräldrarna också! Men om föräldrar som inte behöver omsorgen, ändå envisas med att utnyttja max, så tas resurser och pengar från de barn som verkligen behöver. =(
Jag är glad för er skull, att du slipper ta en enkel till Bahamas!

* Jenny *

Ja tack du var konkret nog, men... Vad spelar min åsikt för roll?
Med vilken rätt sätter du det först, innan du ens funderar på varför jag frågar?
Jag känner mej lite kränkt faktiskt, även om det inte ändrar mitt tänk.
Här lär barn känna varandra på förskola, föräldrar hjälps åt att hämta och i viss mån lämna. Barnen här sover över hos varandra från de att dom är liten.
Alla barn är trygga med varandra, och behöver inte fritids för att knyta vänskapsband.
Vi föräldrar är också trygga med varandra, och ser det som en självklarhet att ibland ha med sig en hög barn hem, dagen efter är barnen hos en annan förälder.
Visst... de blir kladd på de fina möblerna, de blir söligt av saft vid fikat, och hallen är full av sand. Men barnen får chans att vistas på olika platser, dom lär sig föra sig i olika vuxnas sällskap, barnen kanske äter hos en kompis, och lär sig äta en maträtt som aldrig serveras på varken fritids eller hemma.
Barnen kanske får klappa en katt, se en spindel i bur, eller att alla toaletter inte ser lika ut....
De har så mycket vinning av att inte bara finnas inom omsorgens ramar.
För... hur vi än vänder och vrider på saken, så är det samma kompisar, samma fröknar och samma leksaker på fritids, alla dagar...
Hos vänner, finns MASSOR att upptäcka. och de är även ett sätt att förfina sin sociala kompetens.
De här är normalt hos oss, men vi är inga grottmänniskor, inte ens ufon, vi vill bara vara ett komplement till skola och omsorg, som ÄR nödvändig.
De är nog skillnad i våra uppväxter som visar sig när vi uppfostrar våra barn.
Bara att acceptera, ingen vill ändra på sig. Och om man tänker att mitt hem är min borg, då blir det svårt att släppa in barnens kompisar också.

* Jenny * Där dörren alltid är öppen, både för stora och små!

Det du beskriver är en helt annan social situation än här. I skolan är det fem parallellklasser med 29 barn i varje, en uppdelning i förskoleklass och sedan delas det om inför åk 1 - det blandas alltså om väldigt mycket i de sociala relationerna.

Kan någon berätta för mej vad barnen får göra på fritids, som dom inte kan få göra hemma? Eftersom jag jobbar i skolvärlden, och hoppar in både på fritids, i förskoleklass och på förskolan skulle det vara kul att veta vad som gör att fritids är så viktigt?

* Jenny *
Leker och lär känna andra barn. Även barn som annars bor rätt långt ifrån ens eget barn men ändå går på samma skola. Vid den tiden fritids pågår finns i princip inga andra barn hemma att leka med.

Leka med jämnåriga. Jag är ensamstående och vi bor i en tvåa. Barnet har inget eget rum. Det finns inte plats att ta hem kompisar. Dessutom så går alla hennes kompisar på fritids. Idag är första sommarlovsdagen och vi har redan bråkat flera ggr eftersom hon blir uttråkad och mitt sällskap inte duger. Visst, hon är nöjd med att sitta med ipad hela dagen men det tycker inte jag är ok. Vi har varit hos mina föräldrar som har trädgård, men det är nästan värre eftersom de bor granne med skolan. Hon ser sina vänner vara där och leka med varandra men hon får inte gå dit.

Mitt barn har knutit kontakter hemma på lekplatsen (utöver skola/fritids). Den kompis hon leker mest med just nu träffade hon på lekplatsen utanför huset där vi bor. Vi har valt att bo i ett område med mycket barnfamiljer så att hon ska ha lätt för att hitta vänner hemmavid.

Barn behöver inte egna rum för att ta hem kompisar. Föräldrar behöver att barnen har egna rum för att ta hem kompisar. Min dotter hade varit lika nöjd med att leka i vardagsrummet. Iaf när hon var 4-8 år gammal. Ju äldre hon blir desto mer vill hon ju vara ifred med kompisen. Men tidigare har de lekt en del i vardagsrummet trots att hon har eget rum. Lagt en filt över soffbordet och lekt att det var en koja osv. Men de kommer fortfarande ner med leksakerna och leker i hallen och vardagsrummet. Och nu på sommaren är de ute mycket.

Vi har inga vänner med jämnåriga barn. Träffar sällan några på lekplatser, där är det oftast yngre barn. Jag känner ingen som kan ta med mitt barn till skog/badhus. Och har väldigt sparsam kontakt med andra föräldrar eftersom det numera inte lämnas ut klasslista med kontaktupogifter i klasserna. Jag vet knappt vad andra föräldrar heter.

Vad konstigt att de inte lämnar ut kontaktuppgifter till klasskompisarnas föräldrar! Här hos oss så kan man logga in på en sida där man hanterar frånvaro, fritidstider osv. Där finns också en klasslista med telefonnummer och adress till alla i klassen. Vi har använt den flera gånger när kalasinbjudningar ska skickas ut.

Mitt barn har knutit kontakter hemma på lekplatsen (utöver skola/fritids). Den kompis hon leker mest med just nu träffade hon på lekplatsen utanför huset där vi bor. Vi har valt att bo i ett område med mycket barnfamiljer så att hon ska ha lätt för att hitta vänner hemmavid.

Barn behöver inte egna rum för att ta hem kompisar. Föräldrar behöver att barnen har egna rum för att ta hem kompisar. Min dotter hade varit lika nöjd med att leka i vardagsrummet. Iaf när hon var 4-8 år gammal. Ju äldre hon blir desto mer vill hon ju vara ifred med kompisen. Men tidigare har de lekt en del i vardagsrummet trots att hon har eget rum. Lagt en filt över soffbordet och lekt att det var en koja osv. Men de kommer fortfarande ner med leksakerna och leker i hallen och vardagsrummet. Och nu på sommaren är de ute mycket.
Det funkar inte för oss.

Vad konstigt att de inte lämnar ut kontaktuppgifter till klasskompisarnas föräldrar! Här hos oss så kan man logga in på en sida där man hanterar frånvaro, fritidstider osv. Där finns också en klasslista med telefonnummer och adress till alla i klassen. Vi har använt den flera gånger när kalasinbjudningar ska skickas ut.
Vi har unikum, men där fyller man i uppgifter frivilligt. Dessutom är det väldigt användarovänligt så ingen gör det. Vi fick fylla i en egen för hand första skoldagen. Där ser man knappt hälften av vad som står! På förskolan fick vi inte ens det.

A gick i en ny förskola ett år innan förskoleklass. Från den blev de fem st i hennes klass. Nu till ettan så blandas klasserna igen och ingen från förskolan hamnade i samma klass. Enligt fröken ska jag vara glad att mitt barn leker med alla. Jag är istället orolig eftersom hon inte har en enda närmre vän. Och mtp blandningen så blir fritids ännu mer viktigt nu.

Varför kan du inte erbjuda att ta med en av alla de barn hon leker med hem till er? Du säger att det inte går för att ni bara har en tvåa och barnet inget eget rum men jag är övertygad om att det går. Baka en pizza (färdigköpt deg osv så slipper man gör egen deg) tillsammans vid köksbordet så barnen får bestämma vad som ska vara på osv. Efteråt kan man gå ut och leka på lekplatser. Om de börjar bli trötta kan de ju gå in och se en film eller nåt annat stillsamt. Ibland måste man tänka utanför ramarna. På sommaren är de ju dessutom så enkelt att vara ute. Är barnen så stora att de cyklar bra så kan ni cykla mellan olika lekplatser och leka där. Eller ja, barnen leker och du kan läsa en bok eller bara ta det lugnt. Eller så finns kanske en lekplats utanför er bostad som de kan leka på? Jag tror inte på att det är omöjligt att ta hem en kompis bara för att barnen inte ha eget rum.

Vi har unikum, men där fyller man i uppgifter frivilligt. Dessutom är det väldigt användarovänligt så ingen gör det. Vi fick fylla i en egen för hand första skoldagen. Där ser man knappt hälften av vad som står! På förskolan fick vi inte ens det.

Ta upp de på nästa föräldramöte i så fall. Det är kanske fler som vill ha en sån lista? Eller ta med listan alla skrev första dagen och be förtydligande för de du inte kan se vad de skrev.

JAG är inte kapabel till det. Eller bekväm med det.

Men du behöver väl inte roa barnen? Det har jag aldrig gjort. Jag är definitivt inte förtjust i barn eller att leka. Det är inte min grej. Det får de sköta på egen hand. Barn har bra fantasi. Bara man låter dem så klarar de det på egen hand. Är man rädd att de ska ta sönder ömtåliga saker får man väl packa undan dem under tiden barnen är små. Eller ställa dem högt upp.

Och att du inte är bekväm med det kan du ju inte låta ligga i vägen för ditt barns sociala liv. Där måste du ju faktiskt sätta ditt barn först. Inte varje dag såklart. Men någon gång då och då måste ju ditt barn få ta hem en kompis och leka hemma.

Sen tycker jag efter vad jag läst dig skriva att ditt barn ska få gå på fritids. Men det kan ju aldrig ersätta hela barnets sociala liv.

Men du behöver väl inte roa barnen? Det har jag aldrig gjort. Jag är definitivt inte förtjust i barn eller att leka. Det är inte min grej. Det får de sköta på egen hand. Barn har bra fantasi. Bara man låter dem så klarar de det på egen hand. Är man rädd att de ska ta sönder ömtåliga saker får man väl packa undan dem under tiden barnen är små. Eller ställa dem högt upp.

Och att du inte är bekväm med det kan du ju inte låta ligga i vägen för ditt barns sociala liv. Där måste du ju faktiskt sätta ditt barn först. Inte varje dag såklart. Men någon gång då och då måste ju ditt barn få ta hem en kompis och leka hemma.

Sen tycker jag efter vad jag läst dig skriva att ditt barn ska få gå på fritids. Men det kan ju aldrig ersätta hela barnets sociala liv.
Men när nu @Ninnurur skriver att hon inte är kapabel kan du kanske tro på det istället för att sätta igång och skuldbelägga henne?

Men när nu @Ninnurur skriver att hon inte är kapabel kan du kanske tro på det istället för att sätta igång och skuldbelägga henne?

Jag förstår bara inte vad det är som kräver kapacitet? Öppna dörren? Ge dem en fika? Följa med dem ut på en lekplats och sitta på en bänk medan de leker?

Om hon nu har så stora problem att hon inte klarar av att låta barnet ha hem en kompis någon gång då och då som behöver hon ju hjälp. Mer hjälp än fritids kan ge.

Liknande trådar

Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 276
Senast: leoparden
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
16
· Visningar
2 464
Senast: Kilauea
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
698
Senast: Kilauea
·
Svar
6
· Visningar
5 177
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka