Leka i en stor grupp med många barn och springa runt på ett stort område med mycket träd och lite bilar är väl vad jag tänker på spontant.Kan någon berätta för mej vad barnen får göra på fritids, som dom inte kan få göra hemma? Eftersom jag jobbar i skolvärlden, och hoppar in både på fritids, i förskoleklass och på förskolan skulle det vara kul att veta vad som gör att fritids är så viktigt?
* Jenny *
(Sedan har ju jag inget annat val än fritids och om jag vore hemma med ett småsyskon skulle jag nog absolut tycka att han kunde ta skolbussen hem eftersom det finns två barn i området som kommer hem och som han skulle kunna leka med. Varav ett iofs ofta är lite tråkigt eftersom han nästan bara spelar dataspel och man får titta på men.)
Jag minns vad jag fick göra på fritids som jag inte fick göra hemma, lägga pärlplattor, gjuta tennfigurer, bygga stor leksaksbåt att segla med, bygga hålgångar i jord med tio andra barn, leka lekar i timmar i buskarna med två kompisar (båda skulle jag inte ha fått hem samtidigt och vi bodde långt från varandra), nosa igenom alla böcker de hade och bytte ut som var andra än de som var hemma, rita med många vänner samtidigt och prata en massa i en stor grupp, leka svarta madam i badrummet med fem fnissande vänner, umgås med massor barn som man inte kände nog väl att våga bjuda hem (tex pojkar, lekte iofs med pojkar på gården men skulle aldrig vågat bjuda hem en från skolan), vara en i en stor flock barn som lekte med vattenspridaren. Baka bullar fick man också göra, en gång när jag var där själv tidigt en morgon, vilken lycka! (det kan inte min mamma).
Jag lekte massor hemma också, men andra lekar och med färre barn. Jag tog hem vänner men bara en i taget och då lekte vi Barbie två och två. Det var helt andra saker. (Sedan när jag slutade fritids fick jag också såklart bra erfarenheter, göra mellis till mig själv och till en kompis, eller ligga på sängen och läsa i ett par timmar innan mamma kom hem osv. Men då var man ju i alla fall ca 10 år.)
Men du måste väl också minnas hur fritids var att leka i en stor grupp med många barn jämfört med att vara hemma med en kompis? Det är helt olika saker.
Sedan råkar jag veta vad fritids ger, som jag ger hemma, men som väldigt många barn saknar misstänker jag 70% av barnen faktiskt enligt statistiken, barn med högutbildade föräldrar liksom barn med mindre högutbildade föräldrar. Varje dag klockan 15 läser de högt för barnen... de sitter som uppslukade om man kommer just då. Och de har bokhyllor att välja ur själv. Sedan har fritids "jumpa" och rörelselekar.
Senast ändrad: